نشریه جامعهشناسی تاریخی یکی از نشریات انتشارات دانشگاه تربیت مدرس است که تحت مسئولیت علمی سردبیر و هیات تحریریه منتشر می شود.
مجله علمی – پژوهشی جامعه شناسی تاریخی از سال ۱۳۸۸ تا۱۳۹۰ با عنوان دانشنامه علوم اجتماعی منتشر می شد. از پاییز و زمستان سال ۱۳۹۰طبق مصوبه وزارت علوم تحقیقات و فناوری با عنوان جامعه شناسی تاریخی انتشار یافت. درجه علمی – پژوهشی مجله جامعه شناسی تاریخی بر اساس نامه شماره ۱۸/۳/۱۶۲۷۰۸ مورخ /۰۸/۰۷۱۳۹۱ در جلسه کار گروه علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری مورخ۳۹۱/۰۷/۲۵ ۱ مطرح و با اعطای اعتبار علمی – پژوهشی از شماره ۲ پاییز و زمستان ۹۰ موافقت گردید .
اطلاعیه: مولفین گرامی با سلام،
به اطلاع می رساند نشریه جامعه شناسی تاریخی، مبلغ ۶۰۰۰۰۰۰ ریال (معادل ۶۰۰ هزار تومان) برای داوری و چاپ مقالات (۱۵۰ هزار تومان هنگام ارسال مقاله به داوری و ۴۵۰ هزار تومان برای صدور پذیرش) هزینه دریافت میکند.
پرداخت هزینه در سایت نشریه و به صورت خودکار از طریق اتصال به درگاه واریز ( بعد از تأیید اولیه مقاله ( قبل ارسال داوری) یا بعد ازتأیید نهایی (قبل از صدور پذیرش)) انجام خواهد شد. خواهشمند است تصویر فیش واریزی را به ایمیل نشریه ارسال فرمایید.
باتشکر
بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعهای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار میرود تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعملها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شدهبودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایتهای مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکردهاند میپردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیههای بهترین عملکردها (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و عملکردهایی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند. در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، بهصورت متون منظم با مادههای شمارهگذاریشده نوشته شدهاند.
۱وظایف و مسئولیتهای کلی سردبیر ۱-۱سردبیر باید در قبال هرگونه مطلبی که در نشریه او به چاپ میرسد پاسخگو باشد. به این معنی که سردبیر باید ۱-۲برای مرتفعکردن نیاز خوانندگان و نویسندگان بکوشد؛ ۱-۳برای بهبود مداوم نشریه خود تلاش کند؛ ۱-۴رویکردهایی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت مطالبی که به چاپ میرساند داشته باشد؛ ۱-۵مدافع آزادی بیان باشد؛ ۱-۶حافظ درستی و تمامیت سوابق آکادمیک باشد؛ ۱-۷به واسطه سازگاری استانداردهای عقلانی و اخلاقی، نیازهای شغلی را برآورده کند؛ ۱-۸همواره مشتاق چاپ اصلاحاتٰ، شفافسازیها، پوزش و عذرخواهیها به هنگام نیاز باشد. بهترین عملکرد برای سردبیران میتواند شامل این موارد باشد:
فعالانه در جستجوی دیدگاههای نویسندگان، خوانندگان، ویراستاران و اعضای هیات سردبیری در مورد شیوههای بهبود رویکردهای نشریه خود باشد؛
تشویقکردن و آگاهبودن از تحقیق در رابطه با بازبینی و چاپ و دوباره ارزیابیکردن رویکردهای نشریه خود در پرتو یافتههای جدید؛
تلاش برای ترغیب ناشران در تهیه منابع مناسب و راهنمایی از جانب کارشناسان (به عنوان مثال طراحان و حقوقدانان)؛
حمایت از ابتکارات طراحیشده برای کاهش مشکلات موجود در پژوهش و انتشار؛
حمایت از ابتکاراتی که در جهت آموزش اخلاق انتشار به محققان ایجاد شدهاند؛
ارزیابی تاثیرات خط مشی نشریه بر رفتار نویسنده و مرورگران و سیاستهای تجدید نظر در مواقع لزوم که برای تقویت مسئولیتپذیری و کاهش مشکلات رفتاری لازم است؛
اطمینان حاصل کردن از این که هرگونه مطلب منتشرشده از جانب نشریه، پیام انتشار مقاله را منعکس کرده و آن را در متن آورده باشد.
۲ارتباط با خوانندگان ۲-۱خوانندگان باید در مورد تامینکنندگان مالی یا اجرای پژوهش آگاه باشند و بدانند آیا تامینکنندگان مالی نقشی در تحقیق و چاپ آن داشتهاند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشتهاند. بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
کسب اطمینان از این که گزارشهای چاپشده و بازبینی تحقیق، توسط مرورگرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله مرور آماری در جاییکه لازم باشد)؛
کسب اطمینان از اینکه بخشهای مرورنشده نشریه کاملا مشخص هستند؛
اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارشهای تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چکلیستهای مناسب؛
توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیرتحقیقی؛
اتخاذ سیستمهایی از تالیف یا مشارکت که عملکردهای خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، بهطوری که فهرستسازی بهطور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات (مانند نویسندگان روح و مهمان) را کاهش دهد.
به خوانندگان اطمینان دهد که نوشتههای کارکنان نشریه یا هیات تحریریه بهطور بیطرفانهای مورد ارزیابی قرار میگیرند.
۳ارتباط با نویسندگان ۳-۱تصمیم سردبیر در پذیرش یا رد یک مقاله باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، اعتبار مطالعاتی و ارتباط آن با اهداف نشریه باشد. ۳-۲سردبیر نباید برای قبول نوشتهها، تصمیم خود را عوض کند مگر آنکه در مورد نوشته با مشکلاتی جدی روبهرو شده باشد. ۳-۳سردبیر جدید نباید تصمیمات سردبیر قبلی را در ارتباط با چاپ نوشتهها عوض کند، مگر آنکه مشکلاتی جدی در این باره شناسایی شود. ۳-۴توصیف رویکردهای ارزیابی مجدد باید منتشر شوند و سردبیر باید آماده توجیه هرگونه انحراف عمده از رویکردهای توصیف شده باشد. ۳-۵نشریات باید مکانیزمی را تعریف کنند تا نویسندگان بتوانند در برابر تصمیمات سردبیران به آن استناد کنند. ۳-۶سردبیر باید انتظارات خود را از نویسنده در غالب رهنمودهایی به چاپ برساند. این رهنمودها باید بطور منظمی بهروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شوند. ۳-۷سردبیر باید رهنمودی را در مورد معیار لازم برای تالیف یا این که چه کسی باید به عنوان شریک چنین استانداردهایی را در این زمینه رعایت کند تهیه نماید. بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
بازبینی منظم نظرات نویسنده و ارایه لینکهای مرتبط با این رهنمودها؛
انتشار منافع متعارض مرتبط، برای تمام شریکان و انتشار اصلاحات در صورتی که منافع متعارض بعد از چاپ مشخص شده باشند؛
اطمینان حاصل کردن از این که مرورگرهای نوشتهها به درستی انتخاب شدهاند (به عنوان مثال اشخاصی که قادر هستند مطلب را مرور کنند و از منافع متعارض فاقد صلاحیت مبری هستند)؛
احترام به آن دسته از درخواستهای نویسندگان مبنی بر این که در صورت قابل قبول و قابل اجرا بودن نوشته آنها، کسی حق بازبینی آن را نداشته باشد؛
در مواردی که تالیف مشکوک به داشتن مشکلات یا مشاجرات باشد به راهنماییهای روندنمای کوپ استناد کند؛
چاپ جزئیات چگونگی حل و فصل موارد مشکوک به داشتن مشکل (به عنوان مثال لینک دادن به روندنمای کوپ)؛
چاپ تاریخ نوشتهها و پذیرش مقالات.
۴ارتباط با مرورگران ۴-۱سردبیر باید انتظارات خود را از مرورگر از جمله بهکارگیری مطالب ارائهشده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود. ۴-۲سردبیران باید قبل از ارجاع مرور نوشته، مرورگرانی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند. ۴-۳سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیصهای مرورگرها محفوظ هستند، مگر آنکه مرور آشکاری داشته باشند که نویسندگان و مرورگران از آن مطلع باشند. بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن سئوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از نوشتهها در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)؛
تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن اصالت نوشتهها و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی؛
دادن تجهیزات لازم به مرورگران برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکرشده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)؛
اعلام نظرات مرورگران به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانتآمیز یا افتراآمیز باشند؛
اطمینان یافتن از همکاری مرورگران با نشریه؛
تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیتهای مرور به عنوان رویکردی پژوهشی؛
بررسی عملکرد مرورگران و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن؛
توسعه و حفظ پایگاه داده مرورگران مناسب و بهروزرسانی آن بر اساس عملکرد مرورگران؛
بهکارنگرفتن مرورگرانی که اغلب مرورهای سریع، بیکیفیت یا با تاخیر دارند؛
حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده مرورگران منعکسکننده جامعه آنها در نشریه است و افزودن مرورگران جدید در صورت نیاز؛
استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفاً مخاطبان شخصی) برای تشخیص مرورگران جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)؛
پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد مرورگران دچار مشکل باشد.
۵ارتباط با اعضای هیات تحریریه ۵-۱سردبیر باید اعضای هیات تحریریه جدیدی در نظر گرفته و بر اساس انتظاراتی که از آنها دارد رهنمودهایی را در اختیار آنها بگذارد و اعضا را به تناسب خط مشیو توسعههای جدید، به روز نگه دارد. بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
برخورداری از خط مشی لازم برای مدیریت نوشتههای اعضای هیات تحریریه تا اطمینان حاصل شود که مرور بیطرفانه است؛
شناسایی اعضای هیات تحریریه باصلاحیتی که فعالانه در توسعه و مدیریت خوب نشریه همکاری دارند؛
بازبینی منظم ترکیب هیات تحریریه؛
ارایه راهنمای روشنی به اعضای هیات تحریریه در مورد نقشها و وظایف مورد انتظار که احتمالاً شامل این موارد خواهد بود:
فعالیت به عنوان عضو اجرایی نشریه
حمایت و ارتقای نشریه
جستجوی بهترین نویسندهها و بهترین آثار (به عنوان مثال از چکیده نشتها) و تقویت فعالانه نوشتهها
ویرایش نوشتهها برای نشریه
قبول مسئولیت ویراستاری، بازبینی و بیان نظرات در مورد مقالات در حوزه تخصصی خود
پیوستن و مشارکت در جلسات هیات تحریریه
مشورت دورهای با اعضای هیات تحریریه (مثلا بطور سالانه) برای بررسی نظرات در مورد اداره نشریه، آگاهکردن آنها از هرگونه تغییر در خط مشی نشریه و شناسایی چالشهای پیش رو
۶ارتباط با صاحبان و ناشران نشریه ۶-۱ارتباط سردبیر با ناشر و صاحب نشریه اغلب پیچیده است اما باید اساساً بر پایه اصول آزادی سردبیری باشد. ۶-۲سردبیر باید بر مبنای کیفیت و تناسب مقالات با نشریه و بدون دخالت صاحب یا ناشر نشریه، در مورد چاپ مقالات تصمیم بگیرد. ۶-۳سردبیر باید قرارداد کتبی داشته باشد که ارتباط او با صاحب یا ناشر نشریه در آن تنظیم شده باشد. ۶-۴مفاد این قرارداد باید در جهت مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران نشریه باشد. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
ایجاد مکانیزمهایی برای حل و فصل تعارضات بین خود و صاحب یا ناشر نشریه با تشریفات قانونی؛
ارتباط پیوسته با صاحب و ناشر نشریه خود.
۷رویکردهای ویراستاری و بازبینی ۷-۱سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی در نشریه او منصفانه، بیطرفانه و بهموقع است. ۷-۲سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی میمانند. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهرهمندی از جدیدترین رهنمودها، توصیهها و شواهد در مورد بازبینی و مدیریت نشریه؛
آگاهی از تحقیقات صورتگرفته در مورد بازبینی و پیشرفتهای تکنولوژیک؛
اتخاذ مناسبترین روشهای بازبینی برای نشریه و انجمن پژوهشی آن؛
بررسی دورهای عملکردهای بازبینی برای بهبود احتمالی آنها؛
ارجاع موارد مشکلساز به کوپ، بهخصوص هنگامی که سئوالاتی مطرح شدهاند که در روندنمای کوپ پاسخ داده نمیشوند، یا گمان میرود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد؛
داشتن جلسهای با حکم به منظور داوری در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبودهاند.
۸تضمین کیفیت ۸-۱سردبیر باید گامهای معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ میکند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخشهای درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات نادرست (به عنوان مثال عکسهایی که در جای مناسب به کارگرفته نشدهاند یا متون سرقتشده) هنگام بروز گمانهزنیها؛
اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحهآرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا میبرند، به جای این که بر پایه دلایل زیباییشناسی یا ترجیح شخصی باشند.
۹حفاظت از اطلاعات شخصی ۹-۱سردبیر باید در قضاوتهای خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آنها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفهای بهدست آمدهاند، محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناختهشده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکسها). بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده؛
توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقلقولهای شخصی نیست.
۱۰تشویق رعايت موارد اخلاقی (به عنوان مثال تحقیقات دربرگیرنده انسانو حیوانات) ۱۰-۱سردبیر باید اطمینان یابد تحقیقی که منتشر میکند بر اساس رهنمودهای اخلاقی بینالمللی پذیرفته، صورت گرفته است (به عنوان مثال Declaration of Helsinki برای تحقیقات کلینیکی و رهمنودهای AERA و BERA برای تحقیقات تحصیلی) ۱۰-۲سردبیر باید تضمین بجوید که تمام تحقیقات توسط هیات ذیصلاحی که در حال حاضر وجود دارد به تایید رسیدهاند (به عنوان مثال کمیته تحقیقات اخلاقی). با این حال، سردبیر باید بداند چنین تاییداتی، اخلاقی بودن تحقیق را تضمین نمیکند. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
آمادگی برای درخواست شواهد تایید اخلاقی بودن تحقیق و سئوال از نویسندگان در مورد جوانب اخلاقی (مانند چگونگی کسب رضایت شرکتکننده یا روش بهکاررفته برای به حداقل رساندن آزار حیوان) در صورت بروز نگرانیها یا نیاز به شفافسازی؛
اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات کلینیکی بر مبنای Declaration of Helsinki، Good Clinical Practice و دیگر رهنمودهای مربوط به تامین امنیت شرکتکننده صورت گرفتهاند؛
اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات یا مطالعات انجامشده بر روی حیوانات، در جهت رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی و خدمات انسانی برای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی یا دیگر رهنمودهای مرتبط صورت گرفتهاند؛
تعیین مشاور یا هیات اخلاقی نشریه برای مشورت کردن در مورد امور خاص و بازبینی دورهای خط مشی نشریه.
۱۱برخورد با تخلفات احتمالی ۱۱-۱سردبیر موظف است در صورت مشاهده تخلفات یا نشانهای از بروز تخلفات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپشده و چاپنشده میشود. ۱۱-۲سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن تخلف هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند. ۱۱-۳سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند. ۱۱-۴نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به تخلف باشد. اگرپاسخ قانعکنندهای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از افراد ذیصلاح خواهان رسیدگی شود. ۱۱-۵سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد تخلف انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفهای دشوار اما مهم است.
۱۲اطمینان از درستی سوابق آکادمیک ۱۲-۱خطاها یا اشتباه در نوشتهها باید بر اساس درجه اهمیت سریعاً تصحیح شوند. ۱۲-۲سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در اصلاح اشکالات استفاده کند. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)؛
حصول اطمینان از این که مطالب چاپشده به طریقه امنی آرشیو شدهاند (به عنوان مثال مخزنهای دائمی مانند PubMed Central)؛
در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را بدهد.
۱۳مالکیت فکری ۱۳-۱سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرمافزاری برای جستجوی عناوین مشابه)؛ مقالات ارايهشده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)؛
حمایت از نویسندگانی که کپیرایت برای آنها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بودهاند؛
داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپسگیری یا برداشتن آن از وب سایتها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت میکند یا خیر.
۱۴تشویق تبادل نظر ۱۴-۱سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ میرساند. ۱۴-۲باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود. ۱۴-۳از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشمپوشی شود. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب بهچاپرسیده در نشریه را به چالش میکشد.
۱۵شکایات ۱۵-۱سردبیر باید سریعاً به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حل و فصل نشده، شکایات بیشتری به بار میآورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حلنشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد. ۱۵-۲سردبیر باید از رویهای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.
۱۶ملاحظات اقتصادی ۱۶-۱نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات اقتصادی، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کن(. ۱۶-۲سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش، ملزومات اسپانسری و غیره)؛
حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی همانند اسپانسری خود نشریه است؛
حصول اطمینان از اینکه موارد گنجاندهشده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شدهاند و تصمیمگیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد.
۱۷تعارض منافع ۱۷-۱سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیات تحريريه داشته باشد. ۱۷-۲نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل نوشتههای از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیات تحريريه داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بیطرفانه است. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیات تحريريه (که هر ساله باید به روز رسانی شوند).
اختيار- غيرتجاری CC BY-NC این نشریه دارای دسترسی باز، تحت قوانین گواهینامه بینالمللی Creative Commons Attribution 4.0 International License منتشر میشود که اجازه اشتراک (تکثیر و بازآرایی محتوا به هر شکل) و انطباق (بازترکیب، تغییر شکل و بازسازی بر اساس محتوا) را میدهد.
۱. مقدمه مجله جامعه شناسی تاریخی، مجلهای علمی – پژوهشی در چارچوب تحقیقات تجربی درمحورهای کلی مرتبط با جامعه شناسی تاریخی میباشد که هدف از انتشار آن معرفی آخرین یافتههای پژوهشی محققان و اندیشمندان است.مقالاتی که در این مجله مورد پذیرش قرار میگیرند، به یکی از اشکال زیر نوشته میشوند:
مقالات پژوهشی که حاصل تحقیقات نویسنده یا نویسندگان است و لزوماً به تولید علم و معرفت جدید منجر شده باشد.
مقالات نظری و تالیفی که شامل بررسی و تحلیل انتقادی موضوع علمی است.
مقالات استخراجشده از رساله دکتری، پایاننامههای برجسته و همچنین طرحهای تحقیقاتی مستقل در صورتیکه مرتبط با محورهای اصلی مجله و در چارچوب اصول کلی تدوین مقالات در مجله باشد.
۲. محورهای مقاله تمامی مقالات ارسالی به مجله جامعه شناسی تاریخی می بایست هویت جامعه شناسی تاریخی داشته باشد. لذا مقالات در حوزه علمی یک رشته محض (به عنوان مثال جامعه شناسی، سیاسی، تاریخی و باستان شناسی محض و ...) مورد پذیرش نمی باشد.محورهای تخصصی مورد پذیرش در مجله جامعه شناسی تاریخی به شرح ذیل می باشد: -نوآوری نظری یا روششناختیدر جامعهشناسی تاریخی - تاریخ اجتماعی ایران - مطالعه تطبیقی ایران و سایر کشورها در باره یکواقعه تاریخی،اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی - مطالعه تاریخی در مورد یک پدیده یا نهاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی - مطالعه سیر تحول یک رسم، سنت، آیین، هنجار، قانون، عادات، سبک زندگی، شیوههای معیشتی، حکومتداری و آموزش و پرورش - مطالعه سیر تغییرات اجتماعی با توجه به روند مدرنشدن - مطالعه انقلابها و جنبشهایاجتماعی - ارزیابی انتقادی جامعه شناسی تاریخی - دولت- ملت در جامعه شناسی تاریخی - مطالعه طولی نرخ تغییرات یک واقعه به صورت درون کشوری(ایران) و بین کشوری ۳. ساختار مقاله هر مقاله علمی ـ پژوهشی با محاسبه چکیده، جداول ، نمودارها ، پانویس و فهرست منابع، بین ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ کلمه میباشد که لزوماً دارای ساختار زیر است که رعایت این ساختار از سوی ارائهکنندگان مقاله الزامی است. ۳-۱- عنوان ۳-۲-نویسنده / نویسندگان مقاله، رتبه علمی ، نشانی محل کار و پست الکترونیکینویسنده / نویسندگان مقاله/ کد ارکید نویسندگان مقاله - مقالات برگرفتهشده از پایاننامههای دانشجویی کارشناسی ارشد با نام استاد راهنما، دانشجو و مشاوران بهصورت مشترک و با مسئولیت استاد راهنما منتشر خواهد شد. - ترتیب قرار گرفتن اسامی نویسندگان در مقالات برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد: استاد/ اساتید راهنما، دانشجو، استاد/ اساتید مشاور (اختیاری) می باشد. در مقالات برگرفته از رساله دکتری، دانشجو میتواند نویسنده اول باشد. -برای قدردانی از افراد و سازمانهایی که در انجام مطالعه یا تهیه مقاله همکاری داشتهاند، در پاورقی صفحه اول مقاله، زیر مشخصات نویسندگان، جمله ای با حداقل کلمات نوشته میشود. راهنمای دریافت کد ارکید: https://ijme.mui.ac.ir/files/site1/files/orcid_help.pdf ۳-۳- چکیده به زبان فارسی و انگلیسی:چکیده بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه که شامل مساله، دستگاه نظری، روششناسى و مهمترین یافتههای مقاله و نتیجه گیری باشد. ۳-۴-واژگان کلیدی:پنجکلید واژه، بیان گردد. ۳-۵-بیان مساله:تمام مقالات باید مساله و فرموله کردن آن را داشته باشند. ۳-۶- ادبیات تجربی ونظری:دراین قسمت نتیجه نقد ادبیات مربوط به موضوع مقاله و چارچوب نظری و فرضیه یا فرضیه ها ارائه شود. ۷ -۳- چارچوب روش شناختی:تعریف عملیاتی مفاهیم و روش گردآوری و تحلیل داده، واحدهای مشاهده و واحدهای تحلیل ارائه شود. ۳-۸- تحلیل تجربی:تحلیل توصیفی و تبینیی ارائه شود. ۹ -۳- نتیجه گیری و ارایه دلالت های نظری و عملی پژوهش ۳-۱۰- منابع فارسی و انگلیسی ۴. اصول کلی نگارش مقاله ۱. در نگارش مقالات ضمن رعایت آیین نگارش فارسی، تا حد ممکن برای بیان مطالب از کلمات فارسی استفاده شود. ۲.رعایت نیمفاصلهاستاندارد (کلیدهای ترکیبی Shift+ctrl+ ۲ در ویندوزهای فارسی) در تایپ الزامی است (به کتاب فرهنگ املایی خط فارسی فرهنگستان رجوع شود). ۳. برای قدردانی از افراد و سازمانهایی که در انجام مطالعه یا تهیة مقاله همکاری داشتهاند، در پاورقی صفحة اول مقاله، زیر مشخصات نویسندگان، جملهای با حداقل کلمات نوشته میشود. ۴.معادل لاتین اسامی خارجی، واژگان و اصطلاحات و نیز توضیحات اضافی در پینوشت (انتهای مقاله) به شکل EndNote درج شود. ۵.مقاله باید در صفحات کاغذ ۴A با فاصله میان سطور Singleبا قلم B Lotus فونت ۱۳ (برای متن لاتین با قلم Times New Roman با فونت ۱۲) در نرمافزار word تایپ شود. تصاویر باید در فرمتJpeg ، با کیفیت تصویری dpi ۳۰۰ و یا ppi ۳۰۰ فرستاده شوند و خوانا، روشن و دقیق باشند. مجله در ویرایش مطالب آزاد است. ۶. تمام پاراگرافها با تورفتگی ۵/۰ (نیم) سانت آغاز شود به جز نخستین پاراگرافهای هر بخش. ۷. نقل قولهای بیش از ۴۰ کلمه با تورفتگی ۵/۱ سانت در کل پاراگراف و بدون تورفتگی آغاز پاراگراف و قلم ۱۲ باشد. ۸. عنوان کتابها، نشریهها و مجموعهمقالات در متن به شکل ایرانیک بیاید. ۵. شیوهنامۀ نگارش منابع ـ منابع فارسی و لاتین به ترتیب الفبایی نام خانوادگی نویسنده و به روشAPA نسخۀ ۷ تنظیم شود .منابع اعم از کتاب یا مقاله از هم تفکیک نشود و به شکل آمیخته ذکر شود. ـ الگوی نقل منبع در متنِ مقاله شامل نام خانوادگی نویسنده، سال منبع و صفحة آن است. مثال (مهدوی، ۱۳۸۴، ص. ۲۱؛ رضایی، ۱۳۷۶، ج.۲/صص. ۱۵-۱۸). در منابع لاتین نیز باید عنوان مؤلف در متن (در صورتی که داخل پرانتز آمده باشد) به شکل لاتین بیاید. مثال (Chomsky, ۲۰۰۰, p. ۱۷۱; Lui, ۲۰۰۱, vol.۳/pp. ۱۳-۱۸). اگر نام مولف پشت پرانتز بیاید باید به فارسی بیاید و معادل لاتینش پانوشت داده شود مثال: چامسکی (۲۰۰۰, p. ۱۷۱). ـ الگوی نقل منبع از مقاله: قصدی، ر.، اروندیان، ک.، رضایی، ف.، و حاتمی، ح. (۱۳۹۵). مقایسۀ تحلیل بالینی آزمون خانه ـ درخت ـ آدم بر روی کودکان ۱۲ الی ۱۴ سالۀ شاهد و عادی. اصول بهداشتی، ۱۹(۳)، ۳۰۵-۳۱۰. Macaro, E., & Erler, L. (۲۰۰۸). Raising the achievement of young-beginner readers of French through strategy instruction. Applied Linguistics, ۲۹(۱), ۹۰-۱۱۹. ـ الگوی نقل منبع از کتاب: گراث ـ مارنات، گ. (۱۹۹۷). راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. ترجمۀ ح. پاشاشریفی و م. نیکخو. تهران: رشد. ـ نام و نام خانوادگی مترجمان را در داخل پرانتز همانند مثال زیر ذکر کنید. Lintvelt, J. (۲۰۱۱). Essai de typologie narrative : le "point de vue" : theorie et analy (translated into Farsi by N.Hejazi & A. Abbasi). Scientific & Cultural publishing. ـ الگوی نقل منبع به فصلی از کتاب: Author, A. A., & Author, B. B. (Year of publication). Title of chapter. In E. E. Editor & F. F. Editor (Eds.), Title of work: Capital letter also for subtitle (pp. pages of chapter). Publisher. DOI (if available) ـ الگوی نقل منبع از پایاننامه: انوشه، مزدک (۱۳۸۷). ساخت جمله و فرافکنهای نقشنمای آن در زبان فارسی؛ رویکردی کمینهگرا. رسالۀ دکتری رشتۀ زبانشناسی. تهران: دانشگاه تهران. Lastname, F. M. (Year). Title of dissertation/thesis [Unpublished doctoral dissertation/master’s thesis]. Name of Institution Awarding the Degree. Samson, J. M. (۲۰۱۶). Human trafficking and globalization [Unpublished doctoral dissertation]. Virginia Polytechnic Institute and State University. ـ الگوی نقل منبع از مقالات همایش: شریفی، ش. (۱۳۹۰). بررسی معنایی افعال مرکب اندامبنیاد از دیدگاه شناختی. در ششمین همایش بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی. به کوشش ق. رضوانیان، و ا. غنیپور ملکشاه. مازندران: دانشگاه مازندران. Bošković, Ž. (۲۰۰۴). Object shift and the clause/PP pararellism hypothesis. In Proceedings of the ۲۳rd West Coast Conference on Formal Linguistics (pp. ۱۰۱-۱۱۴). . ۶. اندازۀ مقاله - فونت و اندازه قلم در مقاله، می بایست بر اساس جدول ذیل تنظیم گردد. راهنمای تنظیم اندازه و قلم مقالات
موضوع
اندازه
نوع فونت
عنوان مقاله فارسی
۱۳ Bold
B lotus
اسامی نویسندگان فارسی
۱۲ Bold
B lotus
متن چکیده فارسی
۱۱ نازک
B lotus
تیترهای داخل متن
۱۲ Bold
B lotus
کلیدواژه
۱۲ Bold
B lotus
متن
۱۲ نازک
B lotus
سرصفحه
۱۰ نازک
B lotus
پانویس فارسی
۱۰ نازک
B lotus
پانویس لاتین
۱۰ نازک
Times New Roman
عناوین جداول، نمودارها و شکلها
۱۱ نازک
B lotus
منابع فارسی
۱۲ نازک
B lotus
منابع لاتین
۱۱ نازک
Times New Roman
راهنمای تنظیم اندازه و قلم چکیده لاتین
چکیدههای انگلیسی
تیتر Abstract
۱۱ Bold, Italic
Times New Roman
عنوان مقاله انگلیسی
۱۲ Bold
Times New Roman
اسامی نویسندگان انگلیسی
۱۲ نازک
Times New Roman
متن چکیده انگلیسی
۱۱ نازک
Times New Roman
فاصله خطوط ۱و حداکثر در ۱۵ صفحه باشد.
در تنظیم جداول، نمودارها و شکلها رعایت نکات زیر الزامی است:
- اطلاعات جداول نباید بهصورت شکل و یا نمودار در مقاله تکرار شوند. شماره و عنوان جداول در بالا و شماره و عنوان نقشهها، اشکال و نمودارها در پایین آنها ذکر گردد و در صورت اخذ آنها از منابع دیگر، ذکر منبع در زیر آنها الزامی است. همچنین ابعاد آنها باید متناسب با ابعاد فصلنامه جامعه شناسی تاریخی باشد. - هر ستون جدول باید دارای عنوان و واحد مربوط بهخود باشد، چنانچه تمام ارقام جدول دارای واحد یکسان باشند، میتوان واحد را در عنوان جدول ذکر نمود. - تصاویر و نقشهها باید واضح، خوانا، دارای مقیاس و با کیفیت مناسب تهیه شده باشند.
اگر رمز عبور یا نام کاربری خود را فراموش کرده اید از گزینه بازیابی رمز عبور استفاده کنید. در سماع (سامانه مدیریت اطلاعات علمی) هوشمند یکتاوب، با استفاده از یک اکانت می توانید به تمام نشریات دانشگاه تربیت مدرس دسترسی داشته باشید.
اگر مقاله خود را در سامانه قدیمی فرستاده اید با استفاده از سایت قبلی وارد شده و مراحل پیگیری را در همان سایت دنبال کنید. فرآیند داوری مقالات قبلی نیز در همان سایت انجام می شود.
لطفا در صورت مواجه شدن با هرگونه اشکال فنی یا نیاز به راهنمایی در هر مرحله از فرآیند ارسال و بررسی مقاله، از گزینه ارسال تیکت استفاده نمایید. همکاران مرکز پشتیبانی در کوتاهترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.