1
گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
استادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان
10.48311/jhs.2025.104678.0
چکیده
این مقاله به بررسی دستگاه ایدئولوژیک دولت پهلوی اول در نظام تربیت معلم میپردازد. یکی از نهادهایی که در دوره پهلوی اول مورد توجه قرار گرفت و به اصلاح، نوسازی و گسترش آن اقدام شد نظام تربیت معلم بود. این پژوهش در پی پاسخ به این دو سئوال است: دستگاه ایدئولوژیک دولت پهلوی اول در نظام تربیت معلم چگونه بود؟ دستگاه ایدئولوژیک دولت پهلوی اول در نظام تربیت معلم چگونه عمل میکرد؟ ادعای این مقاله این است که سیاست دولت پهلوی اول در نظام تربیت معلم، ایدئولوژی ملیگرایانه با هدف تثبیت و تعمیق اندیشه شاه پرستی بود. روش پژوهش در این مقاله از نوع روشهای تاریخی است. روش جمع آوری شواهد، روش اسنادی است و روش تحلیل شواهد، روش تحلیل تاریخی است. با بررسی اسناد تاریخی بر جای مانده از نظام تربیت معلم دوره پهلوی اول میتوان ایدئولوژی ملیگرایانه مبتنی بر شاه پرستی را در نظام تربیت معلم نشان داد. دولت پهلوی اول از طریق سه راهبرد: برپایی تشکیلات پیشآهنگی، برنامه درسی دانشسراهای تربیت معلم و تاسیس آموزشگاه پرورش افکار در پی تثبیت ایدئولوژی ملیگرایی مبتنی بر شاه پرستی در نظام تربیت معلم بود.
محمدی,محمود و فتحی,کوروش . (1404). بررسی دستگاه ایدئولوژیک دولت پهلوی اول در نظام تربیت معلم. (e27884). جامعهشناسی تاریخی, 16(1), e27884 doi: 10.48311/jhs.2025.104678.0
MLA
محمدی,محمود , و فتحی,کوروش . "بررسی دستگاه ایدئولوژیک دولت پهلوی اول در نظام تربیت معلم" .e27884 , جامعهشناسی تاریخی, 16, 1, 1404, e27884. doi: 10.48311/jhs.2025.104678.0
HARVARD
محمدی محمود, فتحی کوروش. (1404). 'بررسی دستگاه ایدئولوژیک دولت پهلوی اول در نظام تربیت معلم', جامعهشناسی تاریخی, 16(1), e27884. doi: 10.48311/jhs.2025.104678.0
CHICAGO
محمود محمدی و کوروش فتحی, "بررسی دستگاه ایدئولوژیک دولت پهلوی اول در نظام تربیت معلم," جامعهشناسی تاریخی, 16 1 (1404): e27884, doi: 10.48311/jhs.2025.104678.0
VANCOUVER
محمدی محمود, فتحی کوروش. بررسی دستگاه ایدئولوژیک دولت پهلوی اول در نظام تربیت معلم. جامعهشناسی تاریخی, 1404; 16(1): e27884. doi: 10.48311/jhs.2025.104678.0