نزاع‌های حقوقی در مساله متعه حج و نظریه تحول نظام‌های حقوق اسلامی؛ مردم‌شناسی‌حقوق اسلامی در بحران دهه بیست تا شصت هجری

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دکتری مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد تاریخ اسلام، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تهران، ایران.

چکیده
علم ­حقوق ذاتا کنترل­ ­کننده رفتارها و تنظیم ­­کننده روابط ­­اجتماعی است، از­ این ­جهت گروه­های مختلف سعی می­کنند در نظام ­حقوقی سهیم شوند و سرمایه ­اجتماعی خود را از این ­طریق افزایش دهند. تکوین ­­­حقوق ­­اسلامی نیز، با رقابت و منازعه ­گروه­های اجتماعی مسلمانان اولین همراه بود. سرانجام، این رقابت­ها، طیفی از مکاتب ­فقهی با منطق و ساختارهای حقوقی متفاوت را شکل داد. در پی نزاعات گروه­های اجتماعی، بحران ­مشروعیت در نظام­های حقوقی نوپای ­مسلمانان از دهه­ بیست تا دهه ­شصت هجری ایجاد شد که در این­ نوشته با تفکیک شبکه­ کنشگران­ حقوقی، دو­ عاملیت حقوقی با آرمان­های متفاوت و جهان­ بینی و ارزش­های متمایز با بررسی پرونده متعه حج، شناسایی خواهند شد. برخی از صحابه و تابعین به دنبال تحقق ­نظام­ حقوق­ ­نبوی بودند و برخی دیگر درصدد حفظ برخی اصول ­حقوق­ نظام ­بدوی بودند. اندیشه ­­فقهی دسته­ دوم، تلفیق­ ارزش­های­ اسلامی به­ نفع ارزش­های قومی بود. نگارندگان با رویکرد ­مردم­­شناسی ­حقوق در دهه­ بیست تا دهه­ شصت هجری، مساله ­­متعه حج را از منظر دو­ عاملیت ­مذکور بررسی کرده و تفاوت­­ بنیادین ­­منابع و منطق ­حقوقی آن ­دو را نشان داده­اند. هر دو­ عاملیت­ نبوی و بدوی در قرن­ ­اول به حیات خود ادامه دادند و در ابتدای قرن­ ­دوم در صورت­­بندی مکاتب­ فقهی اثر ­­مستقیم گذاردند.

 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Crisis of legitimate lawgiver in islam Legal Anthropology of Islamic Law in the formation Period

نویسندگان English

Hamidreza Azarinia 1
ihsan bahramlou 2
1 Anthropology PhD, University of Tehran
2 History of Islam MA, University of Tehran
چکیده English

In this article through the Anthropological analysis, I aim at showing the nascent Muslim society, was composed of two legal agencies. The prophetic agency and the tribal agency. The Prophetic agency believed the exclusive lawgiver of Islam, is the Prophet. The tribal agency were the Arabs who followed the Prophet in his territory because of his dominant power. Their commitments to the Prophet and his practices were such a traditional loyalty to the chief of tribe, not a faithful subordination. Muhammad’s Sunna as a community leader and his successor’s sunan as the chief of the community were almost in the same level in the context of tribal culture.  The variation of views on the sources of Islamic law and legitimate legislature developed two different legal logics (Usul Al-Fiqh). For the prophetic agency the legislate interpretations and sanctions must ascribe to the Prophet. According to the tribal culture, the collective minds (ijma) and the rational legal thinking (Ra’y) were the logic of customary law. Hence, the “attribution logic” and “rational logic” were the base of formation of different Islamic legal schools in the next decays.

کلیدواژه‌ها English

History of Fiqh
Historical Anthropology
Islamic law
Anthropology of Law
Nikah Mut'ah
Mut'ah of Hajj
Prophet's Sunnah
compani ons