مطالعۀ تطبیقی تحولات علم اجتماعی در عصر توتالیتاریسم (تجربۀ آلمان، شوروی و چین)

دوره 14، شماره 1
شهریور 1402
صفحه 1-48

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی

2 دانشیار گروه جامعه شناسی نظری – فرهنگی

چکیده
حاکمیت‌های توتالیتر دارای مشخصات خاص خود هستند که در حد امکان این مشخصات را در عرصه‌های دیگر به‌ویژه علم و نظام دانشگاهی بازتولید می‌کنند. مطالعۀ چالش بین علوم اجتماعی و حاکمیت توتالیتر می‌تواند در زمینۀ رشد علم اجتماعی راهگشا باشد. هدف این مطالعه مقایسۀ تطبیقی ـ تاریخی این رابطه در برهه‌ای از حاکمیت توتالیتر در آلمان، شوروی و چین است. روش مطالعه مقایسۀ تطبیقی ـ تاریخی بوده و تجربیات گزارش‌شده در سه مورد آلمان نازی، اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری خلق چین موردمقایسۀ تاریخی قرار گرفته‌اند. گردآوری داده‌ها از منابع دست‌دوم صورت گرفته و تحلیل‌ها به شیوۀ مقایسه ـ تاریخی ارائه شده‌اند. یافته‌های تحقیق برخی شباهت‌ها و تفاوت‌ها را بین توتالیتاریسم نازیستی و کمونیستی نشان داد. توتالیتاریسم نازیستی ذهنیت منفی نسبت‌به علم اجتماعی داشته و از هرگونه نهادسازی اجتناب کرده و با ایجاد انسداد در مقابل فعالیت دانشمندان زمینه را برای هجرت اندیشۀ اجتماعی فراهم کرده است، درحالی‌که توتالیتاریسم کمونیستی ذهنیت مثبت به علم اجتماعی داشته و سعی کرده است با نهادسازی برای تولید علم اجتماعی همسو، دانشمندان این حوزه را جذب کند. هردو شکل توتالیتاریسم در اوج استبداد خود طالب علم اجتماعی وابسته به حاکمیت، غیرانتقادی، کمی‌گرا، کاربردی و مفید برای تداوم قدرت بوده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات
احمدی، حسین؛ و کسرایی، محمدسالار (1399) نقش دین در انقلاب فرهنگی (مطالعه تطبیقی جایگاه دین در انقلاب فرهنگی ایران، چین و روسیه از دیدگاه جامعه‌شناسی تاریخی)، جامعه‌شناسی تاریخی، 12(2): 37-58.
اسکاچپول، تدا؛ تریمبرگر، الن کای. (1385) یک تحلیل ساختاری از انقلاب‌ها، در گلدستون، جک، مطالعاتی نظری، تطبیقی و تاریخی در باب انقلاب‌ها، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر.
بلوم، استوارت (1370) جامعه‌شناسی علوم و جامعه‌شناسی‌های علم، در توکل، محمد (1370) جامعه‌شناسی علم، تهران، انتشارات نص.
روشه، گی (1372) تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، چاپ چهارم، تهران: نشر نی.
سلدن، مارک (1385) انقلاب کمونیستی چین، در گلدستون، جک، مطالعاتی نظری، تطبیقی و تاریخی در باب انقلاب‌ها، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر.
ساعی، علی(1386) روش تحقیق در علوم اجتماعی (با رهیافت عقلانیت انتقادی)، تهران: سمت.
کابررا، میگوئل اِ. (1399) جامعه؛ یک شجره شناسی تاریخی، ترجمه حسین احمدی، تهران: اندیشه احسان.
کوزر، لیوئیس (1372) زندگی و اندیشه بزرگان جامعه‌شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات علمی.
هیوز، استیوارت (1378) هجرت اندیشه اجتماعی، ترجمه عزت‌الله فولادوند، چاپ دوم، تهران: طرح نو.
Abel, T. (1951). The Sociology of Concentration Camps. Social Forces, 30(2), 150–155. doi:10.2307/2571626
Abramov, R. (2016). Understanding Professionalism in the Soviet :union: and Post-Soviet Russia: an Analytical Review. The American Sociologist, 47(1), 81-101.
Arkush, R. D. (1981). Fei Xiaotong and sociology in revolutionary China (No. 98). Harvard University, Asia Center.
Aronova, E. (2011). The politics and contexts of Soviet science studies (Naukovedenie): Soviet philosophy of science at the crossroads. Studies in East European Thought, 63(3), 175-202.
Aronova, E. (2012). Studies of Science Before “Science Studies”: Cold War and the Politics of Science in the US, UK, and USSR, 1950s–1970s. University of California, San Diego.
Baehr, P. (2002). Identifying the unprecedented: Hannah Arendt, totalitarianism, and the critique of sociology. American Sociological Review, 804-831.
Barbalet, J. (2013). Teaching classical sociological theory in Hong Kong SAR, China. Journal of Sociology, 49(4), 426-440.
Beliaev, E., & Butorin, P. (1982). The institutionalization of Soviet sociology: Its social and political context. Social Forces, 61(2), 418-435.
Ben-David, J. (1972) The Scientist`s Role in Society, Englewood Cliffs, Prentice-Hall.
Bentwich, N. (2012). The rescue and achievement of refugee scholars: The story of displaced scholars and scientists 1933–1952 (Vol. 1). Springer Science & Business Media.
Castellin, L. G., & Rösch, F. (2021). Weimar in America: Central European Émigrés, Classical Realism, or How to Prevent History from Repeating Itself. In Realism (pp. 45-62). Palgrave Pivot, Cham.
Chernenko, K. 1983. The problem of the en-tire Party, the duty of every communist. Pravda June 15th (Kommunist 15/26).
Desan, M. H. (2016). "Order, Authority, Nation": Neo-Socialism and the Fascist Destiny of an Anti-Fascist Discourse (Doctoral dissertation).
Freedman, M. (1962). Sociology in China: A Brief Survey. The China Quarterly, (10), 166-173.
Greenfeld, L. (1988). Soviet sociology and sociology in the Soviet :union:. Annual Review of Sociology, 14(1): 99-123.
Hsi-En-Chen, T. (1959). The thought reform of intellectuals. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 321(1), 82-89.
King, A. (2007). The sociology of sociology. Philosophy of the Social Sciences, 37(4), 501-524.
Krohn, C. D. (2000). American Foundations and Refugee scholars between the Two Wars. In G. Gemelli (Ed.), The “Unacceptables”: American Foundations and Refugee Scholars between the Two Wars and After (pp. 35-50). Brussels: P.I.E.-Peter Lang. Wiese, 1948.
Krohn, C. D., & Vidich, A. J. (1993). Intellectuals in exile: Refugee scholars and the New School for Social Research. Amherst, MA: University of Massachusetts Press.
Lifton, R. J. (1956). Thought reform of Chinese intellectuals: A psychiatric evaluation. The Journal of Asian Studies, 16(1), 75-88.
Lunn, E. (1975). European Social Thought in the Twentieth Century. The Massachusetts Review, 16(1), 98-108.
Mucha, J. & Krzyzowski, Ł. (2014). No longer between East and West: Dialectics and paradoxes in Polish sociology. In Routledge Handbook of European Sociology (pp. 423-441). Routledge.
Ramanayake, U. B. (1988). An Historical Overview of Soviet Sociology. Vidyodaya Journal of Humanities and Social Sciences, 2 (1-2): 1-19.
Ratner-Rosenhagen, J. (2019). The Ideas that Made America: A Brief History. Oxford University Press.
Reiss Jr, A. J. (1967). Sociology. Published in: International Encyclopedia of the Social Sciences (1968), 15: 1-23. Available at: https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/50807/22.pdf?sequence=1.
Ritter, G. A. (2010). German Refugee Historians and Friedrich Meinecke: Letters and Documents, 1910-1977. Brill.
Sackmann, R. (2016). Democracy, Totalitarianism, and Dead Ends in Sociology. Serendipities, 2: 158-177.
Sleeboom-Faulkner, M. (2007). The Chinese Academy of Social Sciences (CASS): shaping the reforms, academia and China (1977-2003). Brill.
Sokolov, M. (2009). Russian Sociology after 1991: The Institutional and Intellectual Dynamics of a “Poor” Discipline. Laboratorium: Russian Review of Social Research, 1(1), 58-64.
Sokolov, M. M. (2014, July). Famous and Forgotten; Types of Social Secrecy under Totalitarianism and the Intellectual Style of Soviet Sociology. Paper presented at the XVIII ISA World Congress of sociology, Yokohama, Japan.
Sorokin, P. (2015). The Russian sociological tradition from the XIXth century until the present: Key features and possible value for current discussions. The American Sociologist, 46(3), 341-355.
Steinmetz, G. (2010). Ideas in exile: refugees from Nazi Germany and the failure to transplant historical sociology into the United States. International Journal of Politics, Culture, and Society, 23(1), 1-27.
Steinmetz, G. (2017). Field theory and interdisciplinarity: History and sociology in Germany and France during the twentieth century. Comparative Studies in Society and History, 59(2), 477-514.
Szollosi-Janze, M. (2001). Science in the Third Reich. Oxford: Berg Publishers.
Timasheff, N. S. (1946). The great retreat: The growth and decline of communism in Russia. New York: EP Dutton.
Wagner, P. (2014). Europe and the sociology of modernity. ed. Sokratis Koniordos and Alexandros Kyrtsis, Routledge Handbook of European Sociology(pp: 127-140), Routledge.
Weber, Eugen (1962) “Nationalism, Socialism, and National-Socialism in France” French Historical Studies Vol. 2 No. 3 pp. 273-307.
Wong, S. L. (2013). Sociology and socialism in contemporary China. Routledge.
Yahuda, M. B. (Ed.). (1987). New Directions in the Social Sciences and Humanities in China. Macmillan Press.
Zhaofa, H. (1987) The Re-establishment of Sociology Discipline in China, 154-159 in: Yahuda, M. B. (eds.) New Directions in the Social Sciences and Humanities in China, Macmillan Press.
Zhou, M. (Ed.). (2017). Contemporary Chinese Diasporas. Springer.