1
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
2
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
چکیده
امروزه، جاذبه های فرهنگی از عوامل مهم در جذب گردشگر فرهنگی است. به کارگیری ابزارها و عوامل مؤثر در تبلیغات از عواملی که می تواند صنعت گردشگری کشور را توسعه و بهبود دهد. این پژوهش به تبیین و تحلیل تأثیر تبلیغات در جذب گردشگر فرهنگی به کشور ایران می پردازد . مدعای تبیینی نویسندگان در تحقیق این است که صنعت تبلیغات ایران نتوانسته است آن طور که باید و شاید در جذب گردشگر فرهنگی نقش زیادی ایفا کند. سؤال اصلی تحقیق این است: تبلیغات ایران چگونه و به چه اندازه تبیین کننده میزان جذب گردشگر فرهنگی به کشور ایران است؟ روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه است. جمعیت آماری پژوهش تمام گردشگرهای فرهنگی است که وارد اصفهان می شوند و حجم نمونه سیصد نفر است. تحلیل به دو صورت توصیفی و تبیینی انجام شده است . یافته های تحقیق نشان می دهد از نظر گردشگران فرهنگی مهم ترین ابزار تبلیغاتی برای جذب گردشگر فرهنگی به ترتیب عبارت انداز : بازاریابی (3/21 درصد)، اینترنت (7/19 درصد)، کتاب و مقاله از جاذبههای گردشگری فرهنگی (3/15درصد). ضریب همبستگی متغیر تبلیغات با میزان جذب گردشگر فرهنگی به اندازه 47/0 است و میان زن و مرد از لحاظ نگرش آن ها به تبلیغات هیچ تفاوتی وجود ندارد.
ساعی,علی , نائیجی,مختار , رضایی,محمد و رضایی,محمد . (1389). ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران (مطالعةموردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان). جامعه شناسی تاریخی, 2(4), 69-94.
MLA
ساعی,علی , نائیجی,مختار , رضایی,محمد , و رضایی,محمد . "ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران (مطالعةموردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان)", جامعه شناسی تاریخی, 2, 4, 1389, 69-94.
HARVARD
ساعی,علی,نائیجی,مختار,رضایی,محمد,رضایی,محمد. (1389). 'ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران (مطالعةموردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان)', جامعه شناسی تاریخی, 2(4), pp. 69-94.
CHICAGO
علی ساعی, مختار نائیجی, محمد رضایی و محمد رضایی, "ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران (مطالعةموردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان)," جامعه شناسی تاریخی, 2 4 (1389): 69-94,
VANCOUVER
ساعی,علی,نائیجی,مختار,رضایی,محمد,رضایی,محمد. ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران (مطالعةموردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان). جامعه شناسی تاریخی, 1389; 2(4): 69-94.