دوره 12، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 242-205 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roosta J, shojaee nia F. Investigation the reflection of Children's education of Qajar era in foreign travels. JHS 2021; 12 (2) :205-242
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-46808-fa.html
روستا جمشید، شجاعی نیا فائزه. بررسی چگونگیِ بازتابِ آموزش‌ کودکان در سفرنامه های فرنگیانِ عصرِ قاجار. جامعه‌شناسی تاریخی. 1399; 12 (2) :205-242

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-46808-fa.html


1- دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان ، jamshidroosta@yahoo.com
2- کارشناس ارشد گروه تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شهیدباهنر کرمان
چکیده:   (2787 مشاهده)
چکیده
تاریخ کودکان از عرصههای مغفول مطالعات تاریخی در ایران است. هرچند مورخان تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران، به جنبههایی از زندگی کودکان عهد قاجار، مانند آموزش کودکان پرداختهاند، اما بخش عمدهای از حیات این گروه در حاشیۀ تاریخ‌نگاری ایران قرار گرفته و بررسی نشده است. از این رو، مقالۀ حاضر به بررسی بخشی از حیات کودکان (آموزش آن­ها) در عهد قاجار میپردازد. با توجه به قلمرو وسیع موضوع و کمبود داده دربارۀ کودکان در متون تاریخیِ رسمی، عمومی و دودمانیِ عهد قاجار از یک سو و نیز بازتاب جنبههای گوناگون زندگی کودکان در سفرنامههای فرنگیان عصر قاجار از سوی دیگر، موضوع حاضر، با تکیه بر سفرنامه ­های فرنگیان عهد قاجار بررسی شده است. یافته­ های پژوهش نشان می­دهد که آموزش کودکان، شامل آموزش مکتب‌خانه‌ای، آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه بوده است و از نظر تعلیم و تربیت و امکانات آموزشی بیشتر کودکان در وضعیت خوبی به­ سر نمی‌بردند و آموزش آن­ها بسیار ساده و ابتدایی بوده است، اما به ­تدریج وضعیت بهتری یافت. روش پژوهش در این مقاله، تاریخی با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی ­و روش گردآوری داده­ ها کتابخانه­ ای است.
 
متن کامل [PDF 896 kb]   (1371 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: تاریخ
انتشار: 1399/12/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.