دوره 12، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 389-410 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi A R, mehraban nezhad kelageri A. The propaganda strategies of the Alavid governments to influence public opinion in northern Iran from the eighth to the tenth century AH.. MJSS. 2021; 12 (2) :389-410
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-43505-fa.html
کریمی علیرضا، مهربان نژاد کلاگری احد. راهبردهای تبلیغی دولت‌های سیدتبار شمال ایران برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی از سدۀ هشتم تا دهم هجری. جامعه‌شناسی تاریخی. 1399; 12 (2) :389-410

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-43505-fa.html


1- دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز ، ali_karimi@tabrizu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه تبریز
چکیده:   (320 مشاهده)
چکیده
در میانۀ سدۀ هشتم هجری، شمال ایران شاهد پیدایش سه حکومت علوی­ تبار بود. سادات عمادی، مرعشی و کیایی به ترتیب در هزارجریب، مازندران خاوری و گیلان شرقی دولت‌های شیعی تشکیل دادند. پیدایش این حکومت ­ها با وجود آن بود که دودمان‌های بومی ـ محلی نیرومندی نظیر: چلاویان، ناصروندان، ولاشیان، روزافزونیه و پادوسبانان همواره حیات آن­ها را به چالش می ­کشیدند. هرچند تکیه بر تشیع یکی از دلایل ماندگاری این دودمان‌ها بود، ولی چنین می ­نماید رشته­ ای از تبلیغات فرهنگی پردامنه به­ منظور مهندسی افکار عمومی، از سوی دولت‌های هاشمی­ تبار بستر کسب مشروعیت برای این حکومت­ ها فراهم می ­ساخت. تکیه بر نسب هاشمی، تبلیغات، استفاده از باور مردم، تکیه بر نیروهای سرسپرده، استفاده از مفهوم شهادت، تقدیس فرمانروایان، مظلوم ­نمایی و تخریب چهرۀ مخالفان از شاخص ­ترین راهبردهایی بود که حکومت ­های سیدتبار شمال کشور طی سده ­های هشتم تا دهم هجری به ­منظور شکل ­دهی افکار عمومی از آن­ها بهره بردند و توانستند ضمن تأسیس حکومت به ماندگاری آن یاری رسانند.
متن کامل [PDF 680 kb]   (84 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: تاریخ
انتشار: 1399/12/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول