دوره 11، شماره 2 - ( 1398 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 86-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani R, Razazi R, Arabkhani R, Mohammadkhani F. Influence of Fars local periodical literatures on political - social Consciousness of Fars women in transition period from Qajar to Pahlavi (1911-1931). JHS 2020; 11 (2) :55-86
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-34037-fa.html
دهقانی رضا، رزازی روشنک، عربخانی رسول، محمد خانی فریبرز. تأثیر نشریات محلی فارس بر خودآگاهی سیاسی ـ اجتماعی زنان این ایالت در دوره گذار از قاجار به پهلوی(1290-1310.ش). جامعه‌شناسی تاریخی. 1398; 11 (2) :55-86

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-34037-fa.html


1- دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز و مأمور به خدمت در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ، rdehghani@ut.ac.ir
2- دانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهد
3- استادیار دانشگاه پیام نور زنجان
4- دانش آموخته دانشگاه تبریز
چکیده:   (4544 مشاهده)
بررسی محتوایی نشریات محلی فارس در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی نشان می دهد که زنان این ایالت برخلاف آنچه برخی از محققان پنداشته اند در فعالیت های سیاسی ـ  اجتماعی از جمله جنبش ضداستبدادی و مشروطه خواهی حضور داشته و از سطح آگاهی نسبتا بالایی برخوردار بودند. آنها که در قالب جمعیت ها و انجمن های خاص خود متشکل شده بودند با استفاده از ابزار مطبوعات که فراگیرترین رسانه آن روزها بود برای تغییر وضع جامعه بویژه شرایط اجتماعی خود تلاش می کردند. ماحصل این تلاش ها رشد آگاهی سیاسی ـ اجتماعی زنان ایالت فارس و زمزمه شکل گیری مساله ای به نام حقوق اجتماعی زنان شد.آنچه در این نوشتار به عنوان دغدغه پژوهشی نگارندگان محسوب می شود آن است که مطبوعات ولایت فارس در دهه پایانی دولت قاجار و اوایل عصر پهلوی که در این نوشتار به دوران گذار تعبیر شده است تا چه میزان بر روند خودآگاهی سیاسی ـ اجتماعی و هویت یابی زنان جهت استیفای حقوق اساسی اشان تأثیر گذار بودند؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که مطبوعات فارس در این برهه زمانی با طرح و پیگیری مستمر حقوق اجتماعی ـ سیاسی زنان اساسا خود گفتمان ساز بودند و به هویت یابی و اجتماعی کردن زنان بسیار یاری رساندند .
روش تحقیق با توجه  به اینکه منابع اصلی پژوهش مطبوعات هستند، مبتنی بر تحلیل متن است که می توان آن را سطح عمیق ترِ روش توصیفی ـ تحلیلی دانست که  غایت آن دستیابی به تبیین های مناسب است. 

 
متن کامل [PDF 844 kb]   (1485 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: تاریخ
انتشار: 1398/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.