جست‌وجوی جوامع مادرسالار در پیش از تاریخ، با تکیه بر یافته‌های محوطه‌های تدفینی در جنوب غرب آسیا

دوره 14، شماره 2
اسفند 1402
صفحه 257-284

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری باستان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس

2 استاد گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس

3 استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده
امروزه برخی پژوهشگران بر این باورند که در یک ساختار مادرسالار، جانشینیِ ارثی در یک خطِ مادرتباری ردیابی می‌شود. محل سکونت، مادرمکانی است و همۀ موارد ضروری در دست زنان است.ولی ما امروزه در جوامعی با ساختار پدرسالار و مردمحور زندگی می‌کنیم. برخی از پژوهشگران فمینیست بر این باورند که اگر جامعۀ مادرسالاری در پیش از تاریخ وجود داشته باشد، چه‌بسا بتوان به پایان ‌یافتنِ ساختار پدرسالار امروزین نیز امیدوار بود.2 برای جست‌وجوی زنان، چگونگیِ زیست و جایگاه آنان در گذشته، می‌توان از مواد و انباشته‌های گوناگونی همچون داده‌های اسکلتی و کالاهای گور بهره برد. با کمک پژوهش‌هایی دربارۀ خاک‌سپاری زنان و چگونگی آن در یک محوطۀ تدفینی و با کمک یافته‌های گورها، می‌توان انگاره‌هایی برای بود یا نبودِ یک ساختار مادرسالار در آن جامعه ارائه کرد. در این نوشته با کمک پژوهش‌های کتابخانه‌ای پیشینه‌‌ای کوتاه از پدیداری انگارۀ جوامع مادرسالار و برخی ویژگی‌های آن می‌گوییم. سپس با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با بهره‌مندی از پژوهش‌های میدانی انجام‌شده به بیان تفسیرهای برآمده از یافته‌ها در برخی از محوطه‌های تدفینی در جنوب غرب آسیا می‌پردازیم. دریافت‌ها نشان از آن دارد که نباید تنها یک نوع ساختار برای همۀ جوامع پیش از تاریخ این پهنه درنظر گرفت، و از سویی با همۀ پژوهش‌های انجام‌گرفته در این زمینه، هنوز یافته‌های محکم و قطعی دربارۀ حضور جوامع مادرسالار در گسترۀ پیش از تاریخ جنوب غرب آسیا وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات
منابع
Adovasio, J. M., Soffer, O., & Page, J. (2007). The invisible sex: uncovering the true roles of women in prehistory. New York: HarperCollins.
Bachofen, J.J. (1861). Das Mutterrecht: eine Untersuchung über die Gynaikokratie der alten Welt nach ihrer religiösen und rechtlichen Natur Stuttgart: Krais & Hoffmann.
Bahrani, Z. (2001). Women of Babylon: gender and representation in Mesopotamia. Psychology Press.
Bolger, D. (2010). The dynamics of gender in early agricultural societies of the Near East. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 35(2), 503-531.
Bolger, D., & Wright, R. P. (2013). Gender in southwest Asian prehistory. A companion to gender prehistory, 372-94.
Boz, B., & Hager, L. D. (2000). Living above the dead: intramural burial practices at Çatalhöyük. Humans and Landscapes of Çatalhöyük: Reports from the, 2008, 413-440.
Campbell, S. (2008). The dead and the living in Late Neolithic Mesopotamia. The dead and the living in late Neolithic Mesopotamia, 125-140.
Croucher, K. (2008). Ambiguous genders? Alternative interpretations: a discussion of case studies from the Pre-Pottery Neolithic and Halaf periods. Gender through Time in the Ancient near East, 21-51.
Ehrenberg, M. (1989). Women in prehistory. Norman.
Eller, C. (2001). The myth of matriarchal prehistory: Why an invented past won't give women a future. Beacon Press.
Engels, F. (1902). The Origin of the Family, Private Property and the State, Chicago: Charles H. Kerr & Company Cooperative.
Flannery, K. V. (1999). Chiefdoms in the early Near East: why it’s so hard to identify them. The Iranian world: essays on Iranian art and archaeology presented to Ezat O. Negahban, 44-63.
Frangipane, M. (2007). Different types of egalitarian societies and the development of inequality in early Mesopotamia. World Archaeology, 39(2), 151-176.
Gimbutas, M. (1998). Die Zivilisation der Göttin: die Welt des alten Europa. Zweitausendeins.
Goettner-Abendroth, H. (2012). Matriarchal societies: Studies on indigenous cultures across the globe. Lang.
Göttner-Abendroth, H. (1988). Das Matriarchat/1 Geschichte seiner Erforschung. Kohlhammer.
Hamilton, N. (2005). Social Aspects of Burial. Inhabiting Çatalhöyük: Reports from the 1995–99 Seasons, 301–306.
Hodder, I. (2006). Çatalhöyük, the leopard's tale: revealing the mysteries of Turkey's ancient" town". Thames & Hudson.
Jammo, S., & Tsuneki, A. (2020). The outdoor communal Neolithic cemetery of Tell el-Kerkh, northwest Syria. In Proceedings of the 11th International Congress on the Archaeology of the Ancient Near East (Vol. 2, pp. 171-82).
Kandiyoti, D. (1988). Bargaining with patriarchy. Gender & society, 2(3), 274-290.
Kuhlmann, D. (2013). Gender studies in architecture: space, power and difference. Routledge.
Kuijt, I. (2000a). Keeping the Peace. Life in Neolithic Farming Communities, 137-164.
Kuijt, I. (2000b). Near Eastern Neolithic Research. Life in Neolithic Farming Communities, 311-322.
Kuijt, I. (2000c). People and space in early agricultural villages: exploring daily lives, community size, and architecture in the Late Pre-Pottery Neolithic. Journal of Anthropological Archaeology, 19(1), 75-102.
Larsen, C. S. (2002). Bioarchaeology: the lives and lifestyles of past people. Journal of Archaeological Research, 10(2), 119-166.
Lerner, G. (1986). The creation of patriarchy (Vol. 1). Women and History; V. 1.
Lobell, M. (1989). The Buried Treasure: Women's Ancient Architectural Heritage. Architecture: A Place for Woman. Ed. Ellen Perry Berkeley. Washington: Smithsonian Institution, 139-57.
Mann, B. A., Hoffman, E. D., & Nelson, M. A. (2000). Iroquoian women: The gantowisas (Vol. 4). Peter Lang.
Mays, S. (2010). The archaeology of human bones. Routledge.
Mellaart, J. (1967). Çatal Hüyük: a neolithic town in Anatolia.
Merlini, A. (2018). Matriarchal societies: their social, political, economic and cultural structure as the only solution in the destructive phase of patriarchy.
Molleson, T. (1989). Seed preparation in the Mesolithic: the osteological evidence. Antiquity, 63(239), 356-362.
Molleson, T. (1994). The eloquent bones of Abu Hureyra. Scientific American, 271(2), 70-75.
Morgan, L. H. (1877). Ancient Society, Chicago: Charles H. Kerr And Company.
Oates, J. (1978). Religion and ritual in sixth‐millennium BC Mesopotamia. World archaeology, 10(2), 117-124.
Peterson, J. (2002). Sexual revolutions: gender and labor at the dawn of agriculture (Vol. 4). Rowman Altamira.
Peterson, J. (2006). Gender and early farming societies. Handbook of Gender in Archaeology, 535–70.
Pollock, S. (1999). Mesopotamia: the Eden that never was. Early Societies.
Sanday, P. R. (2002). Women at the center: Life in a modern matriarchy. Cornell University Press.
Sofaer, J. R. (2013). Bioarchaeological Approaches to the Gendered Body. A Companion to Gender Prehistory, 226-243.
Teppo, S. (2005). Women and their agency in the neo-assyrian empire. Unpublished MA Thesis, University of Helsinki.
Vaughan, G. (1997). For-giving: A feminist criticism of exchange (Vol. 53, No. 54, p. 123). Austin, TX: Plain View Press.
منابع اینترنتی
Göttner-Abendroth, H., (2022a). (https://matriarchiv.ch/?page_id=30&lang=en ]Access date: 08.01.2022[)
Göttner-Abendroth, H. (2022b). (https://matriarchiv.ch/?page_id=199&lang=en ]Access date: 08.01.2022[)
https://www.catalhoyuk.com/archive_reports/2005/ar05_25.html