Professor Associate at Department of History, University of Tabriz
Abstract
During the reign of Nasser al-Din Shah in Iran, Iranian thinkers became increasingly concerned with the education system. They realized the correlation between reforms in various areas and raising the public’s awareness and discussed the necessity of public education. Consequently, they emphasized the reformation of elementary education as the basis of public education. These thinkers’ approach to elementary education and the relevance of their solutions for reforming elementary education to the realities of the time and the principles of elementary education is the issue that will be studied in the present research by applying a descriptive-analytical method and using the works of the thinkers of that era. This research seeks to answer the question whether the solutions offered by the thinkers of the Nasseri Era to reform elementary education and make it public bore any correspondence to the realities of the time and the principles of elementary education.
Results of this research indicate that although the thinkers of that era had a proper conception of the role of elementary education in public education, by insisting on solutions such as reforming the alphabet, they were distanced from the realities of the time and the principles of elementary education.
آخوندزاده، میرزا فتحعلی (1357). الفبای جدید و مکتوبات ، به کوشش حمید محمدزاده، تبریز: نشر احیا.
آدمیت، فریدون (1349) اندیشههای میرزافتحعلی آخوندزاده، تهران: خوارزمی.
آدمیت، فریدون (1362). امیرکبیر و ایران پاورقی از تاریخ سیاسی ایران، تهران: خوارزمی.
آدمیت، فریدون، (1364). اندیشههای طالبوف تبریزی، تهران: دماوند.
اختر، سال 12، شماره 27، 14 ربیع الثانی 1303.
اختر، شمارۀ 21، سال 3، 4 ربیعالثانی 1294.
اختر، شمارۀ 28، سال 6، 15 رجب 1297.
اختر، شمارۀ 36، سال 2، 10 صفر 1293.
اختر، شمارۀ 40، سال 5، 14 شوال 1296.
اختر، شمارۀ 50، سال 2، 4 ربیعالاول 1293.
اختر، شمارۀ 52، سال 2، 8 ربیع الاول 1293.
اختر، شماۀ 41، سال 5، 21 شوال 1296.
پاشازاده، غلامعلی (1391). «اندیشۀ تحول در خط جهان اسلام (ایران، قفقاز و عثمانی قرن نوزدهم)»، پژوهشنامۀ تاریخ اسلام، سال دوم، شماره پنجم.
پاشازاده، غلامعلی (1392). در جستجوی قانون (زندگی و اندیشۀ میرزا یوسف خان مستشارالدوله)، تهران: نشر علم.
حسنی، عطاالله (1384). «رابطه جنبش اصلاح خط با زمینه های فکری مشروطیت در ایران»، مجموعه مقالات همایش بررسی مبانی فکری و اجتماعی مشروطیت ایران بزرگداشت آیت الله محمد کاظم خراسانی، تهران: موسسه تحقیقات وتوسعه علوم انسانی.
ذکاء، یحیی (1339). در پیرامون تغییر خط فارسی، تهران: چاپخانه نقش جهان.
رساله های میرزاملکم خان ناظم الدوله (1388). گردآوری و مقدمه: حجت الله اصیل، تهران: نشر نی.
زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی مرحوم میرزا حسن رشدیه (1386). تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
سرمد، غلامعلی (1372). اعزام محصل به خارج از کشور، تهران: چاپ و نشر بنیاد.
سعدی، شیخ مصلحالدین (1302ق). گلستان ، چاپ میرزا ملکم خان ناظم الدوله، لندن:مطلبه ترقی.
طالبوف ، عبدالرحیم (بی تا). مسالک المحسنین، به همت محمد رمضانی، بی جا:کلاله خاور.
طالبوف، عبدالرحیم (1324ق). مسائل الحیات، تفلیس: مطبعه غیرت.
طالبوف، عبدالرحیم (1357). آزادی و سیاست،به کوشش ایرج افشار، تهران:انتشارات سحر.
غزوینی، میرزا رضا خان افشار بکشلو، (1299ق) الفبای بهروزی، استانبول: دادستان ایران.
کرمانی، ناظم الاسلام (1362). تاریخ بیداری ایرانیان، به کوشش علی اکبرسعیدی سیرجانی، بخش اول، تهران: آگاه.
محبوبی اردکانی، حسین (1354). تاریخ موسسات تمدنی جدید در ایران، جلد 1، تهران: دانشگاه تهران.
مستشارالدوله، میرزا یوسف خان (1297). «اصلاح خط و کتابت»، روزنامۀ اختر، شمارۀ 22، سال 6، 3 جمادیالاخر 1297.
مستشارالدوله، میرزا یوسف خان (1302ق). گنجینه دانش برای تعلیم اطفال نوآموز، بمبئی: بینا.
مستشارالدوله، میرزا یوسف خان (1303ق). رساله در وجوب اصلاح خط اسلام، بیجا: بینا.
مستشارالدوله، میرزایوسف خان (1364). یک کلمه، به کوشش صادق سجادی، تهران: نشر تاریخ ایران.
Pashazadeh,G. A. (2023). The Idea of Reforming Elementary Education in Iran during the Reign of Nasser al-Din Shah. historical sociology, 13(2), 55-80. doi: .13.2.3
MLA
Pashazadeh,G. A. . "The Idea of Reforming Elementary Education in Iran during the Reign of Nasser al-Din Shah", historical sociology, 13, 2, 2023, 55-80. doi: .13.2.3
HARVARD
Pashazadeh,G. A. (2023). 'The Idea of Reforming Elementary Education in Iran during the Reign of Nasser al-Din Shah', historical sociology, 13(2), pp. 55-80. doi: .13.2.3
CHICAGO
G. A. Pashazadeh, "The Idea of Reforming Elementary Education in Iran during the Reign of Nasser al-Din Shah," historical sociology, 13 2 (2023): 55-80, doi: .13.2.3
VANCOUVER
Pashazadeh,G. A. The Idea of Reforming Elementary Education in Iran during the Reign of Nasser al-Din Shah. historical sociology, 2023; 13(2): 55-80. doi: .13.2.3