Abstract
The Constitutional Revolution is one of the most important events in contemporary history or Iran. This revolution had important political and social consequences in Iranian society. The analysts of Constitutional Revolution have dealt with the role of intellectuals, marketers and clerics but this deals with the role of groups such as teachers, students and graduates of new schools in the occurrence of the Constitutional Revolution. This article explains the role of new schools in the victory of the Constitutional Revolution. Gathering evidence by documentary method and analyzing evidence by narrative analysis method. According to historical documents teachers, students and Graduates of new schools were one of the influential forces in the Constitutional Revolution. The curriculum, school teachers, reading critical books and newspapers, formed attitudes, trendencies, and skills in school students who actively participated in the constitutional revolution to change and reform their status que. This article confirms the claim that education can change society.
آبراهامیان، یوراند. (1377). ایران بین دو انقلاب،ترجمه احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی،تهران نشر نی.
آجدانی، لطف الله. (1396). علما و انقلاب مشروطیت ایران،تهران:اختران.
احتشام السلطنه، محمود خان. (1367). خاطرات احتشام السلطنه،به کوشش سید محمد مهدی موسوی،تهران:انتشارات زوار.
آدمیت، فریدون. (1387). ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران،تهران نشر گستره.
آدمیت، فریدون. (1378). امیر کبیر و ایران،تهران: انتشارات خوارزمی.
افضل الملک، غلامحسین. (1361). افضل التواریخ، ترجمه منصوره اتحادیه (نظام مافی) و سیروس سعدوندیان، تهران: نشر تاریخ ایران.
الگار، حامد. (1356). نقش روحانیت پیشرو در جنبش مشروطیت ،دین و دولت در ایران:نقش علما در دوره قاجاریه،ترجمه ابوالقاسم سری تهران انتشارات توس.
امین الدوله، میرزا علی خان. (1341). خاطرات سیاسی میرزا علی خان امین الدوله، به کوشش حافظ فرمانفرما، تهران: کتابهای ایران.
انجمن معارف. (1316ق). نظامنامه انجمن معارف، روزنامه معارف، شماره 4 ص1-4.
بزرگ امید، ابوالحسن. (1363). از ماست که بر ماست، تهران دنیای کتاب.
بشیریه، حسین. (1384). گذار به دمکراسی،تهران انتشارات نگاه معاصر.
پهلوان، چنگیز.(1382). ریشه های تجدد،تهران:قطره.
پولاک، یاکوب. (1368). سفرنامه پولاک ایران و ایرانیان، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی.
ترابی فارسانی، سهیلا. (1384). تجار مشروطیت دولت مدرن،تهران نشر تاریخ ایران.
رینگر، مونیکا. (1381). آموزش دین، و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار، ترجمه مهدی حقیقت خواه، تهران: ققنونس.
رشدیه، شمس الدین. (1362). سوانح عمر، تهران: نشر تاریخ ایران.
روزنامه تربیت. (1314ق-1324ق). شماره های، 5، 30، 72، 168
روزنامه ثریا. (1316ق-1318ق). شماره های، 1، 15، 30
زیبا کلام، صادق. (1392). سنت و مدرنیته ،ریشه یابی علل ناکامی اصلاحات و نوسازی سیاسی در ایران عصر قاجار،تهران:انتشارات روزنه.
دولت، آبادی یحیی. (1361). حیات یحیی جلد اول، تهران: فردوسی.
سیاسی، علی اکبر.(1366). گزارش یک زندگی،لندن،پاکا پرینت.
طالبوف، عبدالرحیم. (1356). احمد، تهران: انتشارات شبگیر.
صدیق، عیسی. (1340). یادگار عمر ،تهران: سازمان سمعی و بصری.
فوران ، جان. (1385). مقاومت شکننده:تاریخ تحولات اجتماعی ایران ،ترجمه احمد تدین،تهران انتشارات رسا.
قاسمی پویا، اقبال. (1377). مدارس جدید در دوره قاجاریه، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
کسروی، احمد. (1356). تاریخ مشروطه، تهران: خوارزمی.
محبوبی اردکانی، حسین. (1354). تاریخ موسسات تمدنی جدید در ایران،تهران: انجمن دانشجویان دانشگاه تهران.
ملک زاده، مهدی.(1363). تاریخ انقلاب مشروطیت در ایران،تهران انتشارات علمی.
مراغهای، زین العابدی.ن (1384) سیاحتنامه ابراهیم بیگ، به کوشش م. ع سپانلو، تهران: اگه.
مستوفی، عبدالله. (1343) تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه جلداول، دوم، سوم، چاپ تهران مصور.
ناظم الاسلام کرمانی، محمد. (1390) تاریخ بیداری ایرانیان، جلد دوم، تهران: انتشارات کوشش.
Mohammadi,M. (2022). The role of teachers and students of new schools in the Iranian constitutional revolution. historical sociology, 12(2), 411-435.
MLA
Mohammadi,M. . "The role of teachers and students of new schools in the Iranian constitutional revolution", historical sociology, 12, 2, 2022, 411-435.
HARVARD
Mohammadi,M. (2022). 'The role of teachers and students of new schools in the Iranian constitutional revolution', historical sociology, 12(2), pp. 411-435.
CHICAGO
M. Mohammadi, "The role of teachers and students of new schools in the Iranian constitutional revolution," historical sociology, 12 2 (2022): 411-435,
VANCOUVER
Mohammadi,M. The role of teachers and students of new schools in the Iranian constitutional revolution. historical sociology, 2022; 12(2): 411-435.