نقش دین در انقلاب فرهنگی (مطالعه جایگاه دین در انقلاب فرهنگی ایران، چین و روسیه از دیدگاه جامعه‌شناسی ‌تاریخی)‌

دوره 12، شماره 2
اسفند 1400
صفحه 37-58

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران (پردیس شهید بهشتی زنجان)

2 دانشیار گروه جامعه شناسی نظری – فرهنگی، پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

چکیده
چکیده

با وجود مطالعات زیادی که در زمینۀ انقلاب‌های فرهنگی انجام شده است، مطالعۀ مقایسه‌ای نقش دین در انقلاب ‌فرهنگی ایران، چین و روسیه با توجه به نقش دین کم­تر به­ چشم می‌خورد. پرسشی که این مطالعه در پی پاسخ به آن بوده این است که هرکدام از انقلاب‌های فرهنگی روسیه، چین و ایران با آموزه‌های دینی متن جامعه‌ای که رخ داده‌اند چه نوع ارتباطی داشته‌اند؟

نگارندگان با توجه به شرایط مطالعه به رویکردهای سکولار و دین ‌انقلابی در انقلاب‌های فرهنگی اشاره و تلاش کرده‌اند با استفاده از روش تطبیقی ـ تاریخی بر اساس رخدادهای انقلاب ‌فرهنگی در سه کشور، این رویکردها را آزمون کنند. مطالعۀ تاریخی ـ تطبیقی به­شکل درون‌سیستمی و بین‌سیستمی صورت گرفته است؛ در سطح درون‌سیستمی به­شکل روایتی، روند ارتباط دو پدیدۀ تشریح­ شده و در سطح بین‌سیستمی شاخص‌های دینی انقلاب ‌فرهنگی در سه کشور ایران، چین و روسیه با استفاده از روش‌های میل مقایسه شده است.

یافته‌ها نشان می‌دهند در هر سه مورد نقش دین اهمیت دارد، لیکن شاخصه‌های ایرانی مؤید منظر آرمانی و شاخصه‌های روسیه و چین مؤید منظر ابزاری به نقش دین در انقلاب فرهنگی است. نتایج مقاله ضمن تأیید مدعای نگارندگان، تفاوت‌ها و شباهت‌های سه رخداد مورد مطالعه را تشریح می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات
امام‌خمینی(1385) صحیفه امام (22 جلد)، چاپ‌چهارم، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی.
پناهی، محمدحسین (1385) اثر انقلاب‌اسلامی‌ایران در نظریه‌های وقوع انقلابات، حقوق و سیاست (ویژه سیاست و روابط بین‌الملل)، 8 (21): 7-52.
پناهی، محمدحسین (1397) نظریه‌های انقلاب: وقوع، فرایند و پیامدها، چاپ هفتم، تهران: سمت.
حاضری، علی‌محمد (1379) تأملی در علل و پیامدهای انقلاب‌فرهنگی، پژوهشنامه متین، 8 (26): 81-106.
ریگین، چارلز (1386) روش تطبیقی؛ فراسوی راهبردهای کمی و کیفی، ترجمه محمد فاضلی، تهران: آگه.
ساعی، علی (1386) روش تحقیق در علوم اجتماعی (با رهیافت انتقادی)، تهران: سمت.
کوهن، آلوین استانفورد (1373) تئوری‌های انقلاب، ترجمه علیرضا طیّب، چاپ سوم، تهران: شرکت نشر قومس.
گلدستون، جک (1397) به‌سوی نسل چهارمی از نظریه‌های انقلابی، ترجمه احسان بدریگوهی، مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، 8 (27): 381-442.

Alexander, J. C. (2006). The meanings of social life: A cultural sociology. Oxford University Press, ‎USA.‎
Arjomand, S. A. (1989). History, structure, and revolution in the Shi'ite tradition in contemporary ‎Iran. International political science Review, 10(2), 111-119.‎
Barry, G. (2015). Political Religion: A User’s Guide. Contemporary European History, 24(4), 623-‎‎638.‎
Beetham, D. (2013). The legitimation of power. Macmillan International Higher Education.‎
Berejikian, J. (1992). Revolutionary collective action and the agent-structure problem. American ‎Political Science Review, 86(3), 647-657.‎
Bin Wu & Nesta Devine (2017): Self-cultivation and the legitimation of power: Governing China ‎through education, Educational Philosophy and Theory, DOI: 10.1080/00131857.2017.1395737‎
Bondes, M., & Heep, S. (2013). Conceptualizing the relationship between persuasion and ‎legitimacy: Official framing in the case of the Chinese Communist Party. Journal of Chinese ‎Political Science, 18(4), 317-334.‎
Brown, J., & Johnson, M. D. (Eds.). (2015). Maoism at the Grassroots. Harvard University Press.‎
Cao, Q. (2011). The language of soft power: mediating socio-political meanings in the Chinese ‎media. Critical Arts: South-North Cultural and Media Studies, 25(1), 7-24.‎
Chong, D. (2000). Rational lives: Norms and values in politics and society. University of Chicago ‎Press.‎
Clark, K. (2011). Moscow, the fourth Rome. Harvard University Press.‎
David-Fox, M. (1999). What is cultural revolution?. The Russian Review, 58(2), 181-201.‎
DeNardo, J. (2014). Power in numbers: The political strategy of protest and rebellion. Princeton ‎University Press.‎
Fairbank, J. K., & Goldman, M. (2006). China. Harvard University Press.‎
Fitzpatrick, S. (1974). Cultural revolution in Russia 1928-32. Journal of Contemporary History, ‎‎9(1), 33-52.‎
Fitzpatrick, S. (1976). Culture and politics under Stalin: a reappraisal. Slavic Review, 35(2), 211-‎‎231.‎
Foran, J. (Ed.). (1997). Theorizing revolutions. Psychology Press.‎
Gamsa, M. (2009). The Religious Dimension of Politics in Maoist China 1. Religion Compass, 3(3), ‎‎459-470.‎
Gao, C. (2008). The battle for China's past: Mao and the Cultural Revolution. Pluto press.‎
Gentile, E., & Mallett, R. (2000). The Sacralisation of politics: Definitions, interpretations and ‎reflections on the question of secular religion and totalitarianism. Totalitarian movements and ‎political religions, 1(1), 18-55.‎
Godazgar, H. (2001). Islamic ideology and its formative influence on education in contemporary ‎Iran. Economía, Sociedad y Territorio, 3(10), 321-336.‎
Goossaert, V., & Palmer, D. A. (2011). The religious question in modern China. University of ‎Chicago Press.‎
Gregor, A. (2012). Totalitarianism and political religion: An intellectual history. Stanford ‎University Press.‎
Haghayeghi, M. (1993). Politics and ideology in the Islamic Republic of Iran. Middle Eastern ‎Studies, 29(1), 36-52.‎
Hiro, D. (1991). The longest war: the Iran-Iraq military conflict. Psychology Press.‎
Ho, C. B. (2011). Re-conceptualizing “legitimacy” for studying electoral politics in rural China. ‎Journal of Chinese Political Science, 16(2), 207-227.‎
Ho, D. Y. (2018). Curating revolution: Politics on display in Mao's China. Cambridge University ‎Press.‎
Holbig, H. (2013). Ideology after the end of ideology. China and the quest for autocratic ‎legitimation. Democratization, 20(1), 61-81.‎
Huang, L. J. (1971). The role of religion in Communist Chinese society. Asian Survey, 11(7), 693-‎‎708.‎
Keddie, N. R., & Richard, Y. (2006). Modern Iran: Roots and results of revolution. Yale University ‎Press.‎
Kraus, R. C. (2012). The Cultural Revolution: a very short introduction. Oxford University Press.‎
Landsberger, S. R. (1996). Mao as the kitchen god: Religious aspects of the Mao cult during the ‎Cultural Revolution. China Information, 11(2-3), 196-214.‎
Lee, W. O., & Ho, C. H. (2005). Ideopolitical shifts and changes in moral education policy in ‎China. Journal of moral education, 34(4), 413-431.‎
Li, X. (2001). The Chinese Cultural Revolution revisited. China Review, 137-165. Keddie, NR. ‎‎1995. Iran and the MuslimWorld: Resistance and Revolution. New‎
Lovell, S. (2000). The Russian reading revolution: Print culture in the Soviet and Post-Soviet eras. ‎Springer.‎
Maier, H. (2007). Political Religion: A Concept and its Limitations. Totalitarian Movements and ‎Political Religions, 8(1), 5-16.‎
McCleary, R. M., & Barro, R. J. (2006). Religion and economy. Journal of Economic perspectives, ‎‎20(2), 49-72.‎
Mehran, G. (1989). Socialization of schoolchildren in the Islamic Republic of Iran. Iranian ‎Studies, 22(1), 35-50.‎
Mirsepassi-Ashtiani, A. (1994). The crisis of secular politics and the rise of political Islam in Iran. ‎Social Text, (38), 51-84.‎
Mitter, R. (2008). Maoism in the Cultural Revolution: A Political Religion?. In The Sacred in ‎Twentieth-Century Politics (pp. 143-165). Palgrave Macmillan, London.‎
Moaddel, M. (1995). Ideology as episodic discourse: the case of the Iranian revolution. In Social ‎Movements (pp. 234-290). Palgrave Macmillan, London.‎
Neumann, M. (2008). Revolutionizing mind and soul? Soviet youth and cultural campaigns during ‎the New Economic Policy (1921–8). Social History, 33(3), 243-267.‎
Payne, S. G. (2005). On the heuristic value of the concept of political religion and its application. ‎Totalitarian Movements and Political Religions, 6(2), 163-174.‎
Payne, S. G., Mallett, R., Griffin, R., & Tortorice, J. S. (2008). The sacred in twentieth-century ‎politics: essays in honour of Professor Stanley G. Payne. Palgrave Macmillan.‎
Perry, E. J. (2012). Anyuan: mining China's revolutionary tradition (Vol. 24). University of ‎California Press.‎
Ram, H. (2000). The immemorial Iranian nation? School textbooks and historical memory in post-‎revolutionary Iran. Nations and Nationalism, 6(1), 67-90.‎
Roudometof, V. (2016) Globalization. In Handbook of religion and society (pp. 505-524). ‎Springer.‎
Russell, B. (1921). The practice and theory of Bolshevism. G. Allen & Unwin Limited.‎
Schmalzer, S. (2009). The people's Peking man: Popular science and human identity in twentieth-‎century China. University of Chicago Press.‎
Schmalzer, S. (2015). Youth and the ‘Great Revolutionary Movement’of Scientific Experiment in ‎‎1960s–1970s Rural China. Maoism at the Grassroots, 154-178.‎
Smilde, D., & May, M. (2010). The emerging strong program in the sociology of religion. Social ‎science research council working paper, 1.‎
Smith, S. A. (2008). Revolution and the people in Russia and China: A comparative history. ‎Cambridge University Press.‎
Turner, B. S. (2011). Religion and modern society: Citizenship, secularisation and the state. ‎Cambridge University Press.‎
Vries, H., & de Vries, H. (2002). Religion and violence: Philosophical perspectives from Kant to ‎Derrida. JHU Press.‎
Walder, A. G. (2016). Bending the Arc of Chinese History: The Cultural evolution's Paradoxical ‎Legacy. The China Quarterly, 227, 613-631.‎
Wan, G. (1998). The Educational Reforms in the Cultural Revolution in China: A Postmodern ‎Critique.‎
Wang, X. (2015). The dilemma of implementation: the state and religion in the People’s Republic ‎of China, 1949–1990. Maoism at the Grassroots: Everyday Life in China’s Era of High ‎Socialism, 259-278.‎
Wang, Y. (2015). Between the sacred and the secular: Living Islam in China. In The Sociology of ‎Shari’a: Case Studies from around the World (pp. 155-174). Springer, Cham.‎
Weiner, D. R. (2000). Models of nature: ecology, conservation, and Cultural Revolution in Soviet ‎Russia. University of Pittsburgh Pre.‎
Wu, B., & Devine, N. (2018). Self-cultivation and the legitimation of power: Governing China ‎through education. Educational Philosophy and Theory, 50(13), 1192-1202.‎
Wu, S. (2015). Modernizing Confucianism in China: A Repackaging of Institutionalization to ‎Consolidate Party Leadership. Asian Perspective, 39(2), 301-324.‎
Yamane, D. (Ed.). (2016). Handbook of religion and society. Springer.‎
York: NY Univ. Press.‎
Zhou, N. (1988). Historical contexts of educational reforms in present-day China. Interchange, ‎‎19(3-4), 8-18.‎
Zuo, J. (1991). Political religion: The case of the cultural revolution in China. Sociological Analysis, ‎‎52(1), 99-110.‎