1
دانشیار گروه پژوهش هنر و صنایع دستی دانشگاه مازندران
2
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه مازندران
چکیده
پییـر بوردیو جامعهشناس فـرانسوی معتقد است، سلیقهها، قضاوتها و استعدادهای افراد اموری اجتماعی هستند که در نتیجه فرایند اجتماعی شدن شخص در طول زندگی کسب میشوند. او سلیقه هنرمند را مخلوق ذوق حاکم بر جامعه، یعنی سلیقه طبقه دارای سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و نمادین میداند. این مقاله با هدف بررسی مقایسهای نشانههای تغییرخواهی در آثار کمالالملک و ژاکلوییداوید، براساس نظرات بوردیو نگارش شدهاست. هر یک از این دو نقاش در نقاط عطف تاریخ کشور خود به خلق اثر پرداختهاند. در این پژوهش تلاش شدهاست با روش توصیفی – تحلیلی و تاریخی علاوه بر یافتن علت گزینش سبک مخصوص هر یک از این دو نقاش، چرایی وجود یا عدم وجود نشانههای تغییرخواهی در آثار داوید و کمالالملک با استفاده از نظرات بوردیو تبیین شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد، انتخاب سبکهای طبیعتگرا و نئوکلاسیک توسط این دو هنرمند تحت تاثیر نظام آموزشی، سرمایههای فرهنگی و موضع این دو در ارتباط با میدان قدرت صورت گرفتهاست. در ارتباط با نشانههای تغییرخواهی نیز، با توجه به قرار گرفتن کمالالملک در دسته هنرمندان مستقل میدان تولید نقاشی، نمیتوان نشانی از تغییرخواهی را در آثار او دید؛ در حالی که در آثار داوید، به دلیل قرارگیری وی در موضع وابسته به مخالفین طبقه حاکم، نشان تغییرخواهی را میتوان مشاهده کرد.
- Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1990). Reproduction in education, society and culture (Vol. 4). Sage.
- Carrier, D. (2003). The Political Art of Jacques‐Louis David and his Modern‐Day American Successors. Art History, 26(5), 730-751.
- Fowler, B. (1997). Pierre Bourdieu and cultural theory: Critical investigations (Vol. 48). Sage
- Floor, W. (1999). Art (Naqqashi) and Artists (Naqqashan) in Qajar Persia.Muqarnas, 125-154.
- Vidal, M. (1995). David among the moderns: art, science, and the Lavoisiers.Journal of the History of Ideas, 595-623.
محمودی,فتانه و ظاهری,زهرا . (1400). مطالعه تطبیقی نشانه های تغییر خواهی در نقاشی های کمال الملک و ژاک لویی داوید* ( براساس نظریه میدان پی یر بوردیو). جامعه شناسی تاریخی, 12(1), 266-298.
MLA
محمودی,فتانه , و ظاهری,زهرا . "مطالعه تطبیقی نشانه های تغییر خواهی در نقاشی های کمال الملک و ژاک لویی داوید* ( براساس نظریه میدان پی یر بوردیو)", جامعه شناسی تاریخی, 12, 1, 1400, 266-298.
HARVARD
محمودی,فتانه,ظاهری,زهرا. (1400). 'مطالعه تطبیقی نشانه های تغییر خواهی در نقاشی های کمال الملک و ژاک لویی داوید* ( براساس نظریه میدان پی یر بوردیو)', جامعه شناسی تاریخی, 12(1), pp. 266-298.
CHICAGO
فتانه محمودی و زهرا ظاهری, "مطالعه تطبیقی نشانه های تغییر خواهی در نقاشی های کمال الملک و ژاک لویی داوید* ( براساس نظریه میدان پی یر بوردیو)," جامعه شناسی تاریخی, 12 1 (1400): 266-298,
VANCOUVER
محمودی,فتانه,ظاهری,زهرا. مطالعه تطبیقی نشانه های تغییر خواهی در نقاشی های کمال الملک و ژاک لویی داوید* ( براساس نظریه میدان پی یر بوردیو). جامعه شناسی تاریخی, 1400; 12(1): 266-298.