نوروز یا آغاز سال مالی در ایران دورۀ میانه

دوره 11، شماره 1
مهر 1399
صفحه 155-170

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده

دانشگاه الزهرا (س)

چکیده
نظام مالی در ایران برای کنترل زمانی امور اجرایی خود نیازمند استفاده از یک گاه­شماری شمسی بود. این گاه­شماری ـ که در دورۀ اسلامی به­ سال خراجی نیز شهرت یافت ـ به­ صورت موازی با گاه ­شماری رسمی قمری و گاه­ شماری­های غیر­رسمی شمسی (همچون گاه­ شماری اوستایی کهن و گاه­ شماری­های محلی) به ­کار می­رفت. آغاز این سال مالی به نوروز مشهور بود؛ اما به­ نظر می­رسد که با وجود شباهت لفظی، نوروز مالی با نوروز گاه­ شماری شمسیِ رایج در ایران ­زمین، در قرون میانه تفاوت داشته است. این مقاله بر آن است تا نوروز به معنای موعد آغاز سال مالی را بازشناسد. استفاده از تبیین و تطبیق داده‌های گاه­ شماری و متون تاریخی روشن می‌سازد که نوروز خراجی در سده‌های اول تا چهارم هجری قمری، می ­باید در ابتدای تابستان برقرار می‌شد و به همین دلیل، با بسیاری از روندهای تولید و کسب درآمد ارتباط مناسب داشته و برای تثبیت نوروز در این تاریخ تلاش شده است. همچنین، تنوع اقلیمی در ایران سبب می‌شد که به­جز نوروز رسمی، نوروزهای محلی در ولایت‌های گوناگون ایران در نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات
قرآن کریم
ابن‌اثیر (1371). تاریخ کامل بزرگ اسلام و ایران. ترجمه عباس خلیلی، ابوالقاسم حالت. تهران: موسسه مطبوعاتی علمی.
ابوالفداء، اسماعیل بن علی (بی‌تا). المختصر فی اخبار البشر. بیروت.
اشپولر، برتولد (1373). تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی. ترجمه جواد فلاطوری و مریم میراحمدی. تهران: علمی و فرهنگی.
الاصفهانی، حمزه بن الحسن (بی‌تا). تاریخ سنی ملوک الارض و الانبیاء علیهم الصلاه و السلام.‌ بیروت منشورات دار مکتبه الحیاه.
اکرمی، موسی (1385). گاهشماری ایرانی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ایوبیان، عبیدالله (1343). «تقویم محلی کردی». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز. شماره 69.
بغدادی، بهاالدین محمد بن مؤید (1385). التوسل الی الترسل. به تصحیح احمد بهمنیار. تهران: اساطیر.
بیرشک، احمد (1373). گاهنامه‌ی تطبیقی سه هزار ساله. تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
بیرونی، ابوریحان (1362). التفهیم لاوایل صناعه التنجیم. به تصحیح جلال‌الدین همایی. تهران: بابک.
بیرونی، ابوریحان (1386). آثار الباقیه. ترجمه اکبر داناسرشت. تهران: علمی و فرهنگی.
جم، پدرام (1395 الف). «آبریزگان و آذرجشن: انقلابین و تقویم دوره ساسانی». پژوهش‌های ایرانشناسی. دوره 6، شماره 1، بهار و تابستان 1395، صفحه 35-53.
جم، پدرام (1395 ب). «نوروز طبری و تقویم کرانه‌های جنوبی دریای مازندران». پژوهشهای علوم تاریخی. دوره 8، شماره 2، زمستان 1395، صفحه 43-60.
ذبیحی، علی (1385). «پتک و شیشک در گاهشماریهای مردمان مازندران». فرهنگ و مردم. ش 17.
شهبازی، علیرضا شاپور (1389). تاریخ ساسانیان، ترجمه‌ی بخش ساسانیان از کتاب تاریخ طربی و مقایسه‌ی آن با تاریخ بلعمی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
صنعتی زاده، همایون (1388). «تقویم چوپانی و نجوم کوهستانی در لاله‌زار کرمان»، فرهنگ و مردم. ش 29 و 30.
طبری، محمد بن جریر(1387 ق). تاریخ الامم و الملوک. تصحیح محمد ابوالفضل ابراهیم. بیروت: روائع التراث العربی.
عبداللهی، رضا (1387). تاریخ تاریخ در ایران. ویراست دوم. تهران: امیرکبیر.
فردوسی، ابوالقاسم (1382). شاهنامه، بر پایه‌ی چاپ مسکو. تهران: هرمس.
قاسملو، فرید (1388). تقویم و تقویم‌نگاری. تهران: کتاب مرجع.
قاسملو، فرید (1393). «تقویم». دانشنامه جهان اسلام. ج 7. تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی.
گردیزی، عبدالحی بن ضحاک (1363). زین الاخبار. تصحیح عبدالحی حبیبی. تهران: دنیای کتاب.
مجمل التواریخ و القصص (1318). تصحیح ملک‌الشعرا بهار. تهران: کلاله خاور.
محمدی ملایری، محمد (1379). تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی‌. تهران: توس.
المختارات من الرسائل (1378). به کوشش محمدرضا طاهر و ایرج افشار. تهران: موقوفات افشار.
مسکویه، ابوعلی (1379). تجارب الامم. تصحیح ابوالقاسم امامی. تهران: سروش.
نوروزنامه (1312). منسوب به عمر خیام. تصحیح مجتبی مینوی. تهران: کتابخانه کاوه.
همایی، جلال‌الدین (1340). تاریخ ادبیات ایران از قدیمی‌ترین عصر تاریخی تا عصر حاضر. ج1 و 2. تهران: فروغی.
Abdollahy, Reza. “Calendar, ii. In the Islamic period”, Encyclopædia Iranica, online edition, 1999. Available at: http://www.iranicaonline.org/articles/calendars#pt2..
Simone Cristoforetti. “NOWRUZ iii. In the Iranian Calendar,” Encyclopædia Iranica, , 2016, available at http://www.iranicaonline.org/articles/nowruz-iii (accessed on 19 May 2016).