1
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2
استادیار، گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3
دانشیار، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
چکیده
تضاد میان طبقات مذهبی و سکولار درمورد دولت اسلامی شروع شد. نقش اسلام در حکومت چیست؟ در پاسخ به آن متفکران مسلمان دو جواب مطرح کردند: نخست، گروهی که اسلام را مساوی با دولت میدانستند. دوم، گروهی که ازنظر آنها حکومت در اسلام، تنها یک بُعد بوده و ابعاد دیگر اسلام نسبت به آن بُعد سیاسی مهمتر است. غامدی با عبور از رویکرد اول که در آرا و نظرات مودودی نمود داشت و مودودی سخنگوی اصلی آن بود، تفسیر خود از اسلام، قرآن و سنت را بررویکرد دوم قرار داد. از نگاه غامدی، ایجاد یک جامعۀ اسلامی، مقدم بر دولت اسلامی است. چنین جامعهای ازطریق انقلاب اسلامی میسّر است و انقلاب راه را برای یک دولت اسلامی فراهم خواهد کرد. این دولت اسلامی از سهگروه تشکیل شده است: مسلمانان، معاهدین و ذمّیان. چنین دولتی مبتنی بر پلورالیسم در مذهب و سیاست است.
قادری,عبدالواحد , آقاجری,سیّد هاشم , فراستخواه,مقصود و گلجان,مهدی . (1395). تحلیل گفتمان سیاسی غامدی در گذر از مودودی: دولت دینی یا جامعۀ مذهبی. جامعه شناسی تاریخی, 7(3), 51-73.
MLA
قادری,عبدالواحد , آقاجری,سیّد هاشم , فراستخواه,مقصود , و گلجان,مهدی . "تحلیل گفتمان سیاسی غامدی در گذر از مودودی: دولت دینی یا جامعۀ مذهبی", جامعه شناسی تاریخی, 7, 3, 1395, 51-73.
HARVARD
قادری,عبدالواحد,آقاجری,سیّد هاشم,فراستخواه,مقصود,گلجان,مهدی. (1395). 'تحلیل گفتمان سیاسی غامدی در گذر از مودودی: دولت دینی یا جامعۀ مذهبی', جامعه شناسی تاریخی, 7(3), pp. 51-73.
CHICAGO
عبدالواحد قادری, سیّد هاشم آقاجری, مقصود فراستخواه و مهدی گلجان, "تحلیل گفتمان سیاسی غامدی در گذر از مودودی: دولت دینی یا جامعۀ مذهبی," جامعه شناسی تاریخی, 7 3 (1395): 51-73,
VANCOUVER
قادری,عبدالواحد,آقاجری,سیّد هاشم,فراستخواه,مقصود,گلجان,مهدی. تحلیل گفتمان سیاسی غامدی در گذر از مودودی: دولت دینی یا جامعۀ مذهبی. جامعه شناسی تاریخی, 1395; 7(3): 51-73.