موضوع این مقاله، بررسی نابرابری (تفاوت پذیری) در دست یابی به فرصت های آموزش عالی است. منظور از دست یابی به فرصت های آموزشی، دسترسی به آموزش عالی در بخش دولتی است. نویسندگان این مقاله دست یابی به فرصت های آموزشی را با معرّف های نمرۀ آزمون ورودی دانشگاه ها و میزان پذیرفته شدگان بر حسب استان های کشور مطالعه کرده اند. سؤال اصلی تحقیق این است: نابرابری در دست یابی به فرصت های آموزش عالی چگونه قابل تبیین است؟ چارچوب نظری پژوهش با استفاده از رهیافت ستیزگرایی و نظریۀ بوردیو ساخته شده است. در مدل ارائه شده، دست یابی به فرصتهای آموزشی تابع سرمایه های اقتصادی و فرهنگی است. نتایج تحقیق نشان می دهد در دست یابی به فرصت های آموزشی، تأثیر سرمایۀ فرهنگی والدین بیشتر از سرمایۀ اقتصادی آنان است.
توکل,محمد , سالم,نسرین و توسلی,غلام عباس . (1389). تحلیل جامعه شناختی دست یابی به فرصت های آموزش عالی در ایران (آزمون های سراسری 1381-1384). جامعه شناسی تاریخی, 2(3), 161-179.
MLA
توکل,محمد , سالم,نسرین , و توسلی,غلام عباس . "تحلیل جامعه شناختی دست یابی به فرصت های آموزش عالی در ایران (آزمون های سراسری 1381-1384)", جامعه شناسی تاریخی, 2, 3, 1389, 161-179.
HARVARD
توکل,محمد,سالم,نسرین,توسلی,غلام عباس. (1389). 'تحلیل جامعه شناختی دست یابی به فرصت های آموزش عالی در ایران (آزمون های سراسری 1381-1384)', جامعه شناسی تاریخی, 2(3), pp. 161-179.
CHICAGO
محمد توکل, نسرین سالم و غلام عباس توسلی, "تحلیل جامعه شناختی دست یابی به فرصت های آموزش عالی در ایران (آزمون های سراسری 1381-1384)," جامعه شناسی تاریخی, 2 3 (1389): 161-179,
VANCOUVER
توکل,محمد,سالم,نسرین,توسلی,غلام عباس. تحلیل جامعه شناختی دست یابی به فرصت های آموزش عالی در ایران (آزمون های سراسری 1381-1384). جامعه شناسی تاریخی, 1389; 2(3): 161-179.