رهبر ایلناز، افهمی رضا، طاووسی محمود، شیخ مهدی علی، پورمند حسنعلی. بازتاب نمادین مشروعیت بر سکههای ساسانی مطالعه موردی: دوران قباد اول و جاماسب. جامعهشناسی تاریخی. 1395; 8 (1) :209-230
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-995-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- استاد، گروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استادیار گروه پژوهش هنر - دانشگاه تربیت مدرس
4- استادیار گروه انیمیشن و سینما، دانشگاه تربیت مدرس
5- استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (8981 مشاهده)
چکیده: برای درک آثار هنری یک عصر و بنیادهای موثر بر آن، کشف رابطه بین تصویر و رخدادهای اجتماعی برای کشف دلایل تولید آنها ضروری مینماید. از اینرو، پژوهش حاضر سعی در تبیین رابطهی میان تصاویر یک دوره و عناصر مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مؤثر بر آن را دارد. در تاریخ ایران در غالب موارد هنر وابسته به دربار و به عنوان بیانیهای بازتاب دهنده قدرت و اندیشههای حاکم در جامعه است و تولید و بازتولید آن مبتنی بر نیازهای حکومت به رسانههای تصویری برای بیان ایدههای مورد نظر خود است. به این منظور، مورد بررسی در این پژوهش، دورهی ساسانی به عنوان نقطه اوج دورهی گفتمانی ایران پیش از اسلام و یکی از دورههای طولانی دارای چالشهای گوناگون از منظر قدرت و مشروعیت انتخاب شده و از بین رسانههای تصویری و هنری آن سکهها مورد نظر بوده که شواهد زیادی از تغییرات بازنمایی تصویری را آشکار میسازند. مورد بررسی خاص این پژوهش، سکههای دوره قباد اول و جاماسب در سیر زمانی خلع قباد اول از قدرت به واسطه ظهور فرقه مزدکیه، جانشینی جاماسب و رسیدن مجدد قباد اول به سلطنت و تغییرات تصویری سکههای پادشاهان مزبور در طی این دوره بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که این پادشاهان در طی دورههای مزبور با قصد افزایش اقتدار و مشروعیت خود، از عناصر و نمادهای ریشه دار در عقاید زردشتی، به منظور شکل دادن به سیمای تصویری این امر بهره میبرند . واژههای کلیدی: هنر ساسانی، سکههای ساسانی، قباد اول، جاماسب، قدرت و مشروعیت.
نوع مقاله:
طرح پژوهشی |
موضوع مقاله:
باستانشناسی انتشار: 1395/1/1