1- کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و عضو هیئت علمی گروه مطالعات جوانان و مناسبات نسلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، تهران
2- کارشناس ارشد جامعهشناسی، تهران، ایران
چکیده: (11551 مشاهده)
استفاده از اینترنت در ایران نیز بهموازات جهان همواره رو به فزونی است و هر روز و هر ساعت بر تعداد کاربران این پدیده افزوده میشود. همین گسترش فراوان و ویژگیهای انحصاری اینترنت توانسته است بسیاری از وجوه زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از ابعادی که اینترنت در آن تواناییهای خود را به رخ میکشد، عرصۀ ارتباطات میانفردی است. کاربران اینترنت در این حوزه گونهای جدید از ارتباطات را با ارزشها، هنجارها و هژمونی متفاوت با زندگی روزمره خود فرا میگیرند. همین عامل باعث میشود تا آنها با گونهای جدید از ارتباط آشنا شوند. بیشک، یکی از ابزارهای ارتباط میان افراد جامعه، نامهایی است که افراد بر اشیاء، اشخاص و یا بر خود مینهند. این تحقیق در پی بررسی ویژگیهای نامهایی است که افراد برای خود در اتاقهای گفتوگو انتخاب میکنند. در این پژوهش با استفاده از آرای بوردیو، گافمن و بحث حوزۀ عمومی که از سوی هابرماس ارئه شد و گسترش یافت، تلاش شده است اسامی مستعار ایرانیان در اتاقهای گفتوگوی سایت یاهو تجزیه و تحلیل شود. بهاین منظور، از شیوۀ تحلیل محتوای کیفی و در مراحلی نیز از رایانه استفاده شده است. در مجموع، بیش از ششصد اسم مستعار تحلیل، و در پایان نیز گونهشناسی این نامها ارائه شده است. در این تحقیق دریافتیم افراد گاه تلاش میکنند با استفاده از اسامی انتخابی، خود را بهگونهای دلپذیر برای دیگران بازنمایی کنند و گاه با استفاده از طنز و اسامی ناهنجار، ارزشها و روابط اجتماعی دنیای واقع را به سخره بگیرند.
انتشار: 1389/8/15