1- کارشناس ارشد جامعه شناسی
2- کارشناس ارشد جامعه شناسی و دبیر آموزش و پرورش شهرستان تیران و کرون
چکیده: (12510 مشاهده)
اعتماد یکی از مؤلفههای تأثیرگذار بر سلامت افراد جامعه است. تأمین سلامت گروههای مختلف جامعه، یکی از مسائل اساسی هر کشوری بهشمار میآید. اما شخصیت و تعادل روانی معلمان بیش از سایر طبقات اجتماعی موردتوجه و بااهمیت است.
مطالعۀ حاضر، پژوهشی مقطعی و کاربردی است و با روش پیمایش، میان معلمان سه دورۀ (ابتدایی، راهنمایی و متوسطه) شاغل در شهرستان تیران و کرون در سال 1390 انجام شده است. بهعلت گستردگی و پراکندگی منطقه، جهت تعیین حجم نمونۀ موردنظر، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. در این نمونهگیری، 240 نفر از معلمان منطقه مورد مطالعه قرار گرفتهاند. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری، و به کمک نرمافزارهای SPSS و لیزرل تحلیل شده است.
یافتههای تحقیق بیانگر این است که بین میزان سلامت روان زنان و مردان، افراد مجرد و متأهل و همچنین معلمان مشغول به خدمت در شهر و روستا تفاوت معناداری وجود ندارد. از سوی دیگر، بین میزان سلامت روان با ابعاد مختلف اعتماد اجتماعی رابطۀ مستقیم و معناداری وجود دارد؛ بهعبارت دیگر با زیادشدن میزان اعتماد اجتماعی، میزان سلامت روانی افزایش پیدا میکند. نتایج این تحقیق همسو با نظریات اندیشمندانی همچون پاتنام، ویلکینسون و کاواچی است.
انتشار: 1391/1/26