1- دانشیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نور ، njamshid1346@gmail.com
2- دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه پیام نور
چکیده: (2238 مشاهده)
ترانهها بخشی مهم از دانش و فرهنگی را تشکیل میدهند که از آن به فولکلور (فرهنگ مردم) تعبیر میکنیم. آثاری که خالقان و سرایندگانی ناشناخته دارند و عمدتاً، بهصورت شفاهی و سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شدهاند. ترانههای فولکلور به نظر اغلب محققان، صدای تودههای فرودستی هستند که از اعماق تاریخ با ما سخن میگویند. سادگی و بیپیرایگی آثار فولکلور، این امکان را فراهم میکند که در کنار دیگر اسناد و منابع تاریخی، دیدی به مراتب واقعیتر و دقیقتر از تاریخ اجتماعی تودههای مردم بهدست آید. مقالۀ پیشرو با تمرکز بر مضمون و محتوای «ترانۀ رعنا» به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی مبتنیبر استفاده از منابع کتابخانهای و پژوهش میدانی، درپی پاسخ به این پرسش است که پژوهش در فولکلور نواحی و مناطق، واجد چه ظرفیت و بهرههایی برای تحقیقات تاریخ اجتماعی است؟ نتایج حاصله از پژوهش، مبین آن است که ترانۀ فولکلور رعنا که مویهای بر زندگانی پرماجرای زنی از کوهپایههای شرق گیلان است؛ جدا از جنبههای ادبی و هنری آن، اشارات مهمی به تاریخ اجتماعی تودههای مردم و ساختار اجتماعی ـ سیاسی این ناحیه در دورۀ موسوم به ارباب ـ رعیتی دارد که آن را واجد اهمیت در مطالعات تاریخ اجتماعی میکند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
تاریخ انتشار: 1400/12/10