Ayatollahi H, Abeddoust H, Tavousi M. The Study of symbolic meanings of pouring win on the ground, presenting gulp and flowers in ancient Persian myth, art and culture with emphasis on ritual Haoma and Lotus , the continuation of the Islamic period art. JHS 2019; 11 (1) :1-22
URL:
http://jhs.modares.ac.ir/article-25-37083-fa.html
1- ، habibb_ayat@yahoo.com
چکیده: (10019 مشاهده)
مفهوم حیات و زندگی یکی از مفاهیم کلیدی در بسیاری از هنرهای تمدنهای کهن و به ویژه در هنر و تمدن ایران است. این مقاله در پی بررسی مفاهیم نمادین و صورتهای تصویری صحنههای جرعهفشانی، تقدیم جرعه و گل در هنرهای ایران کهن و تداوم آن در نقاشیهای دوره اسلامی است. هدف از این پژوهش تحلیل محتوا و ریشههای تصویری یکی از صحنههای رایج نقشپردازی شده در هنر دوره اسلامی است. صحنههایی که تقدیم هدیهای شراب مانند یا گلهایی زیبا را به تصویر کشیدهاند. در نگاه اول این نقشها را میتوان صحنههایی عادی از زندگی روزمره پنداشت، اما با بررسی تطور تصویری و محتوای اسطورهای– دینی این مضمون در هنر و فرهنگ ایران باستان را میتوان تداوم یک کهن الگوی نمادین و تصویری در هنر دوره اسلامی نشان داد. این مقاله سعی دارد با تکیه بر دادههای اسطورهای و فرهنگی مفاهیم جرعهفشانی و جرعهنوشی و به دست گرفتن گل در ایران باستان را بیان نماید و صورتهایی تصویری از این صحنهها را نشان دهد و براساس قاعده انتقال نمادها و کهن الگوها در یک فرهنگ به تحلیل صورتهایی تصویری از این مضمون در هنر دوره اسلامی ایران بپردازد. براساس اسطورهشناسی تطبیقی میتوان این نکته را مطرح کرد که جرعهفشانی، جرعهنوشی و تقدیم آیینی گل، الگوی آیینی مشترک میان اقوام هندواروپایی است. این نکته توسط بسیاری از صاحبان نظر مورد تأیید قرار گرفته است، اما نکته جالب توجه که نتیجه کلیدی این مقاله را دربرمیگیرد تداوم معنا و تصویر این الگوی نمادین در هنر و فرهنگ دوره اسلامی است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
باستان شناسی انتشار: 1398/7/13