2
دانشجوی دکتری گروه باستانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
3
دانشیار گروه باستانشناسی، دانشگاه تهران
چکیده
نگارندگان در این مقاله با تکیه بر پژوهشهای باستانشناسی و انسانشناسی از دوران نوسنگی تا اسلامی، و عواملی که در شدت و ضعف آن تأثیر داشتند، به بررسی پیشینۀ اهلی کردن حیوانات، چگونگی شکلگیری جوامع کوچنشینی و سابقۀ آن در زاگرس مرکزی پرداختهاند. همچنین، ایلهای کوچروی زاگرس غربی بهویژه ایلهای شهرستان اسلامآباد، شیروان چرداول، ایوان و دیگر ایلهای ساکن نواحی جنوبیتر استان ایلام را که در فصول کوچ در گرمسیر در کنار ایلهای این مناطق بهسر میبرند، معرفی کردهاند. در طول هزاران سال، این ارتباطها و همزیستیهای مسالمتآمیز باعت شکلگیری تبادلات فرهنگی در منطقۀ زاگرس مرکزی شده است. علاوهبر آنچه بیان شد، ایلراهها و مسیر کوچ و معماری خانههای هرکدام از این ایلها را نیز مطالعه کردهاند.
طلایی,حسن , نوراللهی,علی و فیروزمندی شیرهجین,بهمن . (1393). قوم باستانشناسی کوچنشینی و ایلراههای غرب زاگرس مرکزی. جامعه شناسی تاریخی, 6(2), 163-195.
MLA
طلایی,حسن , نوراللهی,علی , و فیروزمندی شیرهجین,بهمن . "قوم باستانشناسی کوچنشینی و ایلراههای غرب زاگرس مرکزی", جامعه شناسی تاریخی, 6, 2, 1393, 163-195.
HARVARD
طلایی,حسن,نوراللهی,علی,فیروزمندی شیرهجین,بهمن. (1393). 'قوم باستانشناسی کوچنشینی و ایلراههای غرب زاگرس مرکزی', جامعه شناسی تاریخی, 6(2), pp. 163-195.
CHICAGO
حسن طلایی, علی نوراللهی و بهمن فیروزمندی شیرهجین, "قوم باستانشناسی کوچنشینی و ایلراههای غرب زاگرس مرکزی," جامعه شناسی تاریخی, 6 2 (1393): 163-195,
VANCOUVER
طلایی,حسن,نوراللهی,علی,فیروزمندی شیرهجین,بهمن. قوم باستانشناسی کوچنشینی و ایلراههای غرب زاگرس مرکزی. جامعه شناسی تاریخی, 1393; 6(2): 163-195.