دوره 1، شماره 2 - ( 1388 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 32-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodaie E, Mobaraki M. Social Capital and identity: A Mutual Relationship. JHS 2009; 1 (2) :1-32
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-1474-fa.html
خدایی ابراهیم، مبارکی محمد. سرمایۀ اجتماعی و هویت: رابطۀ متقابل. جامعه‌شناسی تاریخی. 1388; 1 (2) :1-32

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-1474-fa.html


1- استادیار سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (10775 مشاهده)
هویت جامعه‌ای ابزاری است برای تفکیک ملتی از ملت دیگر، با تکیه بر آگاهی مشترک حول مفهوم یا مفاهیم تعریف‌‌شدۀ جمعی. احساس قوی هویت می‌تواند به‌عنوان جنبه‌ای از سرمایۀ اجتماعی درک شود. به‌علاوه، سرمایۀ اجتماعی به‌طور عام و هویت جامعه‌ای به‌طور خاص، محصول روابط اجتماعی محسوسی هستند که افراد جامعه آن را درک می‌کنند و تأثیرات متقابل زیادی بر یکدیگر می‌توانند داشته باشند. با توجه به این تأثیرات متقابل، هدف تحقیق حاضر، بررسی و شناسایی نوع رابطۀ هویت و سرمایۀ اجتماعی و همچنین تعیین مکانیسم‌های بینابینی است. برای این منظور، با استفاده از داده‌های پیمایش ارزش‌های جهانی و با توجه به تعریف علمی متغیرها براساس داده‌ها و معرف‌های در اختیار، به بررسی رابطۀ مورد نظر در میان هفتاد کشور پرداخته شده است. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون لوجستیک استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد بین هویت جامعه‌ای و سرمایۀ اجتماعی ارتباطی مثبت، متقابل و معنادار وجود دارد.
متن کامل [PDF 346 kb]   (3831 دریافت)    

انتشار: 1389/8/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.