دوره 14، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 412-381 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار گروه علوم سیاسی ، rhesam189@gmail.com
2- کارشناس ارشد گروه علوم سیاسی
3- استادیار گروه علوم سیاسی
چکیده:   (310 مشاهده)
چکیده
باتوجه‌به اهمیت نقش بسیج سیاسی بازار در انقلاب 57 مبنی بر حمایت بی‌شائبه‌ای که در زمینه‌هایی چون احداث مساجد و تکایا و درمانگاه‌هایی که به‌رایگان مردم را درمان می‌کردند و تأمین مالی روحانیت، جامعه توانست قشر بازار را در میان توده‌های جامعه موردتوجه قرار داده و از ارکان مهم جامعه به شمار آید. در این مقاله تلاش شده است که کنش بازار و بازاریان را به‌عنوان یک نیروی اجتماعی تأثیرگذار در جریان انقلاب اسلامی با رویکرد بسیج مورد بررسی قرار گیرد و به این سؤال پاسخ دهد که بسیج سیاسی بازار سنتی چه نقشی در روند کنش جمعی در انقلاب اسلامی سال 57 ایران ایفاء کرده است؟ در پاسخ به این سؤال، باتکیه‌بر نظریه کنش جمعی چارلز تیلی به بررسی نقش بسیج سیاسی تدارکی و تدافعی و تهاجمی بازار بر انقلاب سال 57  پرداخته می‌شود و نظر به بررسی نقش بازار در بسیج تدارکاتی در زمینه‌هایی چون احداث مساجد و تکایا و درمانگاه‌هایی که به‌رایگان مردم را درمان می‌کردند و تأمین مالی روحانیت پرداخته می‌شود و همچنین در بسیج تهاجمی با حضور در تشکل‌های سیاسی همچون هیئت مؤتلفه اسلامی و در بسیج تدافعی در پیوستن بازاریان به اعتصابات سراسری جهت حمایت از انقلاب سال 57 اذعان داشت به بررسی نقش بازار نقشی در انقلاب 57 پرداخته می‌شود.
متن کامل [PDF 1029 kb]   (58 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: تاریخ
انتشار: 1401/6/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.