دوره 2، شماره 3 - ( 1389 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 179-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakol M, salem N, Tavassoli G. Sociological Analysis of Distribution of High Education Opportunities in Iran (exams from 2001 - 2005). MJSS. 2010; 2 (3) :161-179
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-5125-fa.html
توکل محمد، سالم نسرین، توسلی غلام عباس. تحلیل جامعه شناختی دست یابی به فرصت¬ های آموزش عالی در ایران (آزمون های سراسری 1381-1384). جامعه‌شناسی تاریخی. 1389; 2 (3) :179-161

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-5125-fa.html


1- دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
2- کارشناس ارشد سازمان سنجش آموزش کشور
3- استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده:   (8693 مشاهده)
موضوع این مقاله، بررسی نابرابری (تفاوت پذیری) در دست یابی به فرصت های آموزش عالی است. منظور از دست یابی به فرصت های آموزشی، دسترسی به آموزش عالی در بخش دولتی است. نویسندگان این مقاله دست یابی به فرصت های آموزشی را با معرّف های نمرۀ آزمون ورودی دانشگاه ها و میزان پذیرفته شدگان بر حسب استان های کشور مطالعه کرده اند. سؤال اصلی تحقیق این است: نابرابری در دست یابی به فرصت های آموزش عالی چگونه قابل تبیین است؟ چارچوب نظری پژوهش با استفاده از رهیافت ستیزگرایی و نظریۀ بوردیو ساخته شده است. در مدل ارائه شده، دست یابی به فرصت¬های آموزشی تابع سرمایه های اقتصادی و فرهنگی است. نتایج تحقیق نشان می دهد در دست یابی به فرصت های آموزشی، تأثیر سرمایۀ فرهنگی والدین بیشتر از سرمایۀ اقتصادی آنان است.
متن کامل [PDF 800 kb]   (2238 دریافت)    

انتشار: 1389/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.