استادیار، گروه باستان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (11700 مشاهده)
این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه هنر بودایی در آسیای مرکزی، بهویژه در کشورهای آسیای میانه، گسترش پیدا کرده است. امپراتوری موریا (321 تا 185 ق.م.)، در زمان حاکمیت دولت یونانی باختری دراواسط قرن سوم ق.م سعی کرد دین بودایی را در باختر گسترش دهد.کوشانیها با تشکیل دولتی مستقل (حدود 100 ق.م)، تمدن جدیدی را در تاریخ باختر رقم زدند. بعدها امپراتوری کوشانی همسایهی شرقیِ دولت اشکانی شد، تا اینکه در سدهی سوم میلادی قلمرو کوشانیان بهدست ساسانیان فتح شد. از دورهی استقرار و حکومت کوشانیان بودایی در آسیای میانه، حداقل چهار نوع اثر هنری کشف و معرفی شده است. این مقاله سعی دارد تا نقش این چهار اثر را که عبارتاند از :1. نقاشیهای دیواری، 2. آثار معماری معابد بودایی، 3. هنر پیکرسازی بودایی، 4. هنر جواهرسازی کوشانیها؛ در رابطه با هنر بودایی توجیه کند. در این میان، شهر ترمذ کهن در جنوب ازبکستان به منزلهی مرکز اصلی استقرار بودیسم نقشی مهمی در ترویج این آیین در منطقه داشته است. در شمالغرب ترمذ در محلی به نام قرهتپه بقایای یک دیر بودایی کشف شده و نقاشیهای دیواری کاخ خالچیان نمونهای از هنر این دوره است. افراسیاب سمرقند مهمترین محوطهی باستانی کوشانیان در ازبکستان است که آثار فراوان این دوره از آن بهدست آمده است. آنچه رابطهی مرو زمان ساسانیان در ترکمنستان را با دنیای شرق مرتبط میسازد، پیدا شدن بنای معبدی بودایی و یک استوپا در خارج از دیوار این شهر است.
نوع مقاله:
طرح پژوهشی |
موضوع مقاله:
باستانشناسی انتشار: 1394/2/23