1
PhD Student of History, Najafabad Branch, Iamic Azad University
2
Assistant Professor, Department of History. Najafabad Branch, Iamic Azad University
Abstract
Until the end of the Qajar period, the educational system was more in line with the traditional system. No significant steps were taken in the field of education.
Applying modern education in Iranian society made a fundamental change in the field of teaching and training, during which new-style schools were built in various regions.
Due to the predominant nomadic and rural texture in Chaharmahal and Bakhtiari region, the government faced with serious challenges to implement the modern education system. Accordingly, local Khans and headmen of villages, as influencers in Bakhtiari society, had important impacts on the education by relying on their socio-political positions.
This research follows a descriptive-analytical method based on documents and library studies.
It will address the question of what role the local Khans and headmen of villages played in establishing new schools in Chaharmahal and Bakhtiari region and what challenges they faced in this direction.
The findings of the research show that Bakhtiari Khans were influenced by society. They encouraged their children to have higher education; In order to increase the level of literacy, they set up schools even at their own expense.
The local headmen of villages, who mediated between the government and the people, also played an influential role in the construction, reconstruction, and financing schools.
منابع
منابع
الف: اسناد
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (ساکما): 039264/297/5-12؛ 039264/297/13؛ 118694/293/0145؛ 002165/291/ 125؛ 118694/293/0092؛ 006848/293؛ 095042/ 293؛ 095067/293؛ 118694/293/72؛ 118694/293/73؛ 002170/291؛ 118694/293/90؛ 118887/293/68؛ 002165/ 291/143؛ 118694/293/144؛ 118694/293/37؛ 118886/293/0490؛ 3135/293/004؛ 3135/293/010؛ 118694/293/151؛ 119858/293/9؛ 119858/293/32؛ 118694/293/135؛ 119464/293/150؛ 118694/293/46؛ 118694/293/0049؛ 293/118694/77؛ 218010705131/50.
اسناد موجود در موزه طار نطنز: 07/10/1307؛ 30/06/1337؛ 25/04/1301؛ 19/02/1337؛ 27/03/1336.
ب: کتاب
بنی طالبی، احمد (1389)، مقدمهای بر شناخت شهرکرد، تهران: آزادمهر.
بیگی بروجنی، شهناز (1387)، بروجن نامی به بلندای تاریخ، تهران: شرکت بهینه فراگیر.
پوربختیار، غفار (1387 الف)، اسناد برگزیده بختیاریها در تاریخ معاصر ایران، مسجد سلیمان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان.
پوربختیار، غفار (1387 ب)، جامعه بختیاری و تحولات ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی، مسجد سلیمان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان.
حیدری پبدنی، داود (1394)، تاریخ گمشدهی بختیاری؛ بختیاری در فراسوی هزارهها، اصفهان: دارخوین.
خدابخشی شلمزاری، حسینعلی (1392)، تاریخ و فرهنگ شلمزار: خوانین و انقلاب مشروطه، تهران: سامان دانش.
دالمانی، هانری رنه (1335)، سفرنامه از خراسان تا بختیاری، ترجمه محمدعلی فره وشی، تهران: امیرکبیر.
زیرکزاده، احمد (1376)، پرسشهای بیپاسخ در سالهای استثنایی، به کوشش ابوالحسن ضیا ظریفی و خسرو سعیدی، تهران: نیلوفر.
سردار اسعد، علیقلیخان، سپهر، عبدالحسین (1376)، تاریخ بختیاری، به اهتمام جمشید کیانفر، تهران: اساطیر.
صفینژاد، جواد (1380)، لرهای ایران، تهران: آتیه.
طالب، مهدی (1387)، «کدخدا»، دانشنامه مدیریت شهری و روستایی، شورای علمی عباس سعیدی و دیگران، تهران: سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.
طاهری، اصغر (1358)، سفری به دیار ناشناخته، تهران: بینا.
فیاضی، سید مرتضی (1386)، یک قدم تا آسمان از بام ایران بروجن، بروجن: نشر افضل.
قربان پوردشتکی، خدابخش (1390)، انگلیس و بختیاری (1925-1896م)؛ پژوهشی در باب مناسبات انگلیس با خانهای بختیاری از آغاز سلطنت مظفرالدین شاه تا سقوط قاجاریه، تهران: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران.
قوانین و احکام، مجموعة مصوبات مجلس شورای ملی در چهار دوره تقنینیه (بیتا)، بینا، بیجا.
گارثویت، جن راف (1375)، بختیاری در آینه تاریخ، ترجمه مهراب امیری، تهران: آنزان.
گالت، چارلز الکساندر و دیگران (1387)، ایل بختیاری، ترجمه و به کوشش کاوه بیات و محمودطاهر احمدی، تهران: کتاب شیرازه.
مبینی، عبدالله (1389)، چهارمحال و بختیاری در منظر تاریخ، تهران: نشر خلیلیان.
مظهری دهکردی، حسین(1396)، شهرکرد در گذر زمان، سامان: سامان دانش.
مکبن روز، الیزابت، (1373)، با من به سرزمین بختیاری بیایید، ترجمه مهراب امیری، تهران: انتشارات آنزان.
ملکزاده، مهدی (1373)، تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، ج 4-5، تهران: سخن.
میرزایی درهشوری، غلامرضا (1373)، بختیاریها و قاجاریه، شهرکرد: ایل.
نیکزاد امیرحسینی، کریم (1357)، شناخت سرزمین چهارمحال، اصفهان: نشاط.
وحید دستگردی، حسن (1359)، رهآورد وحید، ج 2، تهران: بینا.
ج: مقالات
بابایی زارچ، احمد، ترابی فارسانی، سهیلا، میرحسینی، محمدحسن (بهار 1399)، «عوامل مؤثر بر رشد و اسقرار نظام آموزش نوین در یزد از مشروطه تا پایان پهلوی اول»، فصلنامه پژوهشهای تاریخی، س 12، ش 45، صص 20-1.
بهشتی سرشت، محسن، جوانمردی، فوزیه (بهار و تابستان۱۳۹۴)، «وضعیت مدارس نوین در کردستان ایران در سالهای 1299 تا 1320ش»، فصلنامه تاریخ علم، س ۱۳، ش 18، صص 31 – 49.
پوربختیار، غفار (بهار 1387ج)، «سردار اسعد بختیاری و کوششهای فرهنگی»، فصلنامه گنجینه اسناد، ش 69، صص 24-19.
دشتی، فرزانه، ابطحی، سید مصطفی (1389)، «به نوسازی در عصر پهلوی اول»، فصلنامه راهبرد یاس، ش 1.
زمانیپور، بابک (1378)، «زندگینامه شاعر و ادیب معاصر خادم الشریعه سامانی»، فصلنامه پژوهش فرهنگی، اجتماعی فرهنگ بام ایران چهارمحال و بختیاری، ش 3.
علویکیا، محمدعلی (پاییز و زمستان ۱۳۹۶)، «تاریخچه تأسیس نخستین مدارس نوین در کرمانشاه (1278-1285ش)»، پژوهشنامه تاریخهای محلی ایران، س 6، ش 1، صص 34-23.
فلور، ویلم (پاییز 1392)، «کدخدا»، ترجمه نرگس صالحنژاد، مجله پیام بهارستان، دوره 2، س 6، ش 21، صص 60-53.
کار احمدی، مهران، کیانی، مصطفی، قاسمی سیچانی، مریم (مهر ۱۳۹۹)، «بررسی مدارس نوین اصفهان در اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی اول براساس عوامل شکل گیری و اجزای کالبدی»، فصلنامه باغ نظر، س 17، ش 88، صص 18-5.
متون (مجله تعلیم و تربیت) (1304 الف)، لایحه و راپورت آقای کفیل وزارت معارف، فروردین، س 1، ش 1، صص 21-20.
ــــــــــــــــــــــــــــــ (1314 الف)، معارف و ارتش، مهر و آبان، س 5، ش 8 و 7، صص 348- 337.
مرادینیا، محمدجواد، مطلبی، مطلب (بهار ۱۳۹۸)، «مدارس نوین و آموزش دختران در مناطق کردنشین (1304-1320)»، فصلنامه تاریخ اسلام و ایران، ش۴۱، صص 139 –161.
د: مصاحبه:
مردانی، سعید، محقق و پژوهشگر، 4/3/1398.
.
Mardani Korani,P. , torabiFarsani,S. and Boushasb Gousheh,F. (2024). Analysing the role of local Khans and headmen of villages in the establishment and expansion of new schools in Chaharmahal va Bakhtiari. historical sociology, 14(2), 317-351.
MLA
Mardani Korani,P. , torabiFarsani,S. , and Boushasb Gousheh,F. . "Analysing the role of local Khans and headmen of villages in the establishment and expansion of new schools in Chaharmahal va Bakhtiari", historical sociology, 14, 2, 2024, 317-351.
HARVARD
Mardani Korani,P.,torabiFarsani,S.,Boushasb Gousheh,F. (2024). 'Analysing the role of local Khans and headmen of villages in the establishment and expansion of new schools in Chaharmahal va Bakhtiari', historical sociology, 14(2), pp. 317-351.
CHICAGO
P. Mardani Korani, S. torabiFarsani and F. Boushasb Gousheh, "Analysing the role of local Khans and headmen of villages in the establishment and expansion of new schools in Chaharmahal va Bakhtiari," historical sociology, 14 2 (2024): 317-351,
VANCOUVER
Mardani Korani,P.,torabiFarsani,S.,Boushasb Gousheh,F. Analysing the role of local Khans and headmen of villages in the establishment and expansion of new schools in Chaharmahal va Bakhtiari. historical sociology, 2024; 14(2): 317-351.