Considering the importance of the political mobilization of the bazaar in the 1957 revolution based on the unquestionable support that it provided in areas such as the construction of mosques and takayas and financing of the clergy, the purpose of the upcoming research is to investigate the action of the bazaar and the bazaar people as an influential social force during the Islamic revolution with a descriptive-explanatory method. and tries to answer the question that what role did the political mobilization of the traditional market play in the process of collective action in the 1957 Iranian Islamic Revolution? In response to this question, based on Charles Tilly's theory of collective action, the role of the market's logistical, defensive and offensive political mobilization on the revolution of 1957 is discussed, and according to the findings of the research, considering the role of the market in logistical mobilization in areas such as the construction of mosques and takaya and The financing of the clergy was discussed, and also in the offensive mobilization of the bazaar by examining the presence of the bazaar in political organizations such as the Islamic Federation and in the defensive mobilization in the joining of the bazaars to the nationwide strikes to support the 1957 revolution, the role of the bazaar in this revolution is discussed.
فهرست منابع:
آبراهامیان، یرواند (1381) ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گل محمدی، محمدابراهیم فتاحی و لیلایی، چاپ هفتم، تهران: نشر نی.
اشرف، احمد. بنوعزیزی، علی (1388) طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران، ترجمه سهیلا ترابی فارسانی، تهران: نیلوفر.
امیری، حکیمه (1386) تاریخ شفاهی هیئتهای مؤتلفه اسلامی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
بادامچیان، اسدالله (1385) آشنایی با جمعیت مؤتلفه اسلامی، تهران: اندیشه ناب.
باقی، عماد (1363) در شناخت حزب قاعدین زمان، تهران: دانش اسلامی.
پورقیومی، حمید، عابدیاردکانی، محمد (1395)، نقش بازار در پیروزی انقلاب اسلامی ایران (با تاکید بر بازار تهران)،تهران: مؤسسه اندیشه کامیاب ایرانیان.
توکلی بینا، ابوالفضل، (1384) خاطرات ابوالفضل توکلی بینا، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
تیلی، چارلز، (1385) از بسیج تا انقلاب، ترجمه علی مرشدی زاد، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
جباری، مینا (1379)،همیشه بازار، تهران: آگاه.
حسین قزل ایاق، ایمان (1396)، فعالیت های انقلابی بازاریان طی ماه های دی و بهمن 1357، فصلنامه تاریخنامه انقلاب، سال اول بهار و تابستان 1396 شماره 1
رضاپور، هدی. ملایی توانی، علیرضا، (1399)، تحلیل ارتباط بازاریان مشهد، حکومت پهلوی و آستان قدس رضوی در سالهای 1353 تا 1357 ، تاریخنامه انقلاب سال چهارم بهار - زمستان 1399 شماره 1 تا 4 (پیاپی 7 و 8)
زیباکلام، صادق (1372) مقدمهای بر انقلاب اسلامی، تهران: روزنه.
سیفزاده، حسین (1373)تحول از مشارکت منفعلانه به مشارکت فعالانه، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره: 32، تیر 1373.
شامبیاتی، ه (1376)مخالفت با دولت تحصیلدار، ترجمه عبدالقیوم شکاری، فصلنامه 15 خرداد، شماره 28،زمستان 1376.
صابری،شیدا.شیخ نوری، محمد امیر(1391) بازار و نهضت ملی شدن صنعت نفت،پژوهشهای تاریخی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی - دانشگاه اصفهان )دورة جدید، سال چهارم، شمارة سوم (پیاپی 15 )،پاییز 1391
عتیق پور، محمد (1358) نقش بازار و بازاریها در انقلاب اسلامی، تهران: انتشارات کیهان.
فوران، جان (1378)مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران، ترجمه احمد تدین، چاپ دوم، تهران: رسا.
کدی، نیکی، آر (1369)ریشههای انقلاب ایران، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران: قلم.
کمالی، مسعود (1381) دو انقلاب ایران (مدرنیته، جامعه مدنی، مبارزه طبقاتی) ، تهران: نشر دیگر.
کیمیافر، محمد (1391)خاطرات حبیبالله عسکراولادی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
معدل، منصور (1382) طبقه، سیاست و ایدئولوژی در انقلاب ایران، ترجمه محمد سالار کسرایی، تهران: نشر باز.
میردار، مرتضی. حسین قزل ایاق، ایمان (1399) فعالیتهای اجتماعی بازاریان در مسیر سازمانبخشی به انقلاب اسلامی، دوفصلنامه تحقیقات تاریخ اجتماعی، سال دهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1399، 10.30465/shc.2021.23901.1857
Amuzegar, Jahangir(1991), Dynamics of the Iranian Revolution: The Pahlavis' Triumph and Tragedy,New York: SUNY Press
Haghighat, Seyed Sadegh(2000), Six Theories about the Islamic Revolution's Victory, Tehran, Alhoda.
Nikki R. Keddie.(1995) Iran and the Muslim World: Resistance and Revolution, Macmillan, London, and New York: NYU Press
Parsa, Misagh (1898), Social Origins of the Iranian Revolution,London: Rutgers University Press
Poulson, Stephen C.(2006), Social Movements in Twentieth-century Iran: Culture, Ideology, and Mobilizing Frameworks,New York: Lexington Books
Hesamghazi,R. , Eslami,M. and Mirghiasi,S. A. (2023). The position of logistical, defensive and offensive market mobilization in the Islamic Revolution of Iran. historical sociology, 14(1), 381-412.
MLA
Hesamghazi,R. , Eslami,M. , and Mirghiasi,S. A. . "The position of logistical, defensive and offensive market mobilization in the Islamic Revolution of Iran", historical sociology, 14, 1, 2023, 381-412.
HARVARD
Hesamghazi,R.,Eslami,M.,Mirghiasi,S. A. (2023). 'The position of logistical, defensive and offensive market mobilization in the Islamic Revolution of Iran', historical sociology, 14(1), pp. 381-412.
CHICAGO
R. Hesamghazi, M. Eslami and S. A. Mirghiasi, "The position of logistical, defensive and offensive market mobilization in the Islamic Revolution of Iran," historical sociology, 14 1 (2023): 381-412,
VANCOUVER
Hesamghazi,R.,Eslami,M.,Mirghiasi,S. A. The position of logistical, defensive and offensive market mobilization in the Islamic Revolution of Iran. historical sociology, 2023; 14(1): 381-412.