3
Associate professor, Department of History, University of Tabriz
Abstract
In the second half of the sixteenth century, Shah Tahmasp drawn his back on the field of art, court supporting of the art and artists was minimized and the political events after the death of Shah Tahmasb added the complexity of the situation. This situation forced Sadiqi Beg to adopt the suitable strategy in accordance with the new relations governing the field of culture. This strategy was to turn to personal habitus and rely on own individuality. The present study, while paying attention on the historical relations and social developments affecting the second half of the sixteenth century’s Safavid art, has emphasized the relations between activists in the field of culture, the personal motivations of the artists, or the effect of these relations on his final function. The main target is to understand the relationship between the function of the artist (here Sadiqi Beg) and the influential forces in the art scene of sixteenth century. As a result, the artist’s specific function in relation to the dominant discourse has been examined and recognized. In order to strengthen the mentioned concepts, the performance of Sdiqii contemporary artists such as Aghareza and Alireza Abbasi has also been briefly discussed To find this relationship and draw its coordinates, primary historical sources and documents have been analyzed and interpreted. Therefore, the quiddity of this research is qualitative and historical and with the descriptive-explanatory method has been analyzed the special and symbolic function of Sadiqi Beg during the social and political changes of that time. The analytical approach used in interpreting texts, reports, and functions in this article is the issue of Pierre Bourdieu’s relational sociology. This approach led us to realize that the relations in the field of Safavid art and culture in the second half of the sixteenth century were such that it forced the activists presents in it to act according to their personal habitus and the amount of symbolic capital at their disposal. They chose the appropriate strategy with the requirement of the field, and in this regard, they followed the laws governing the field of politics and power.
- آژند، یعقوب (1386). صادقیبیک افشار. تهران: امیرکبیر.
- آژند، یعقوب (1389). نگارگری ایران: پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران. دورهی دوجلدی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
- اسکندربیگ ترکمان (1382). تاریخ عالم آرای عباسی، جلد1، زیر نظر با تنظیم فهرستها و مقدمه: ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
- اشرفی، م.م. (1396). از بهزاد تا رضا عباسی؛ سیر تکاملی مینیاتور در سدهی دهم و اوایل سدهی یازدهم هجری. ترجمهی نسترن زندی، تهران: موسسهی تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن».
- امیرخیزی تبریزی (1310). لاادری صادقی. ارمغان، دورهی دوازدهم، خرداد 1310، شمارهی 3، صص 199ـ 185.
- بوردیو، پییر (1375). جامعهشناسی و ادبیات؛ آموزش عاطفیِ فلوبر، ترجمهی یوسف اباذری، ارغنون، شمارههای 9و10، صص 112-77.
- بوردیو، پییر (1389)، تمایز، ترجمهی حسن چاوشیان، تهران: نشر ثالث.
- بوردیو، پییر (1396). نظریهی کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی. ترجمهی مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار.
- تربیت، میرزا محمدعلیخان (1310). صادقی افشار. ارمغان، دورهی دوازدهم، فروردین 1310، شماره 1، صص 21 ـ 15.
- دی واس، دیوید (1389)، طرح تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمهی رضا افخمی، تهران: دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
- رامین، علی (1387). مبانی جامعهشناسی هنر. گزیده، ترجمه و تألیف، تهران: نی.
- رحیمی، سیامک؛ شایستهفر، مهناز (1389). بررسی آداب تربیتی نگارگران بر پایهی گفتار صادقیبیک در رسالهی قانونالصور. دوفصلنامهی مطالعات هنر اسلامی، شمارهی سیزدهم، پاییز و زمستان، صص 24-7.
- ریتزر، جرج (1394). مبانی نظریهی جامعهشناختی معاصر و ریشههای کلاسیک آن، ترجمهی شهناز مسمیپرست، تهران: ثالث.
- سومر، فاروق (1371). نقش ترکان آناتولی در تشکیل و توسعهی دولت صفوی. ترجمهی احسان اشراقی و محمدتقی امامی، تهران: گستره.
- صادقیبیگ (1327). تذکرهی مجمعالخواص. ترجمهی عبدالرسول خیامپور، تبریز: دانشگاه تبریز.
- صادقیبیگ (1372). قانونالصوَر. در: نجیـب مـایل هـروی، کتابآرایی در تمدن اسلامی (صفحات 354 ـ 345) مشهد: موسسهی چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
- قاضی احمد بن حسین منشی قمی (1351). گلستان هنر. به تصحیح و اهتمام احمد سهیلی خوانساری، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
- قاضی احمد بن حسین منشی قمی (1394). خلاصهالتواریخ. به تصحیح احسان اشراقی، ج 1 و 2، تهران: دانشگاه تهران.
- کریمزاده تبریزی، محمدعلی (1363). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی. دورهی سهجلدی، لندن: مستوفی.
- گرنفل، مایکل (1393). مفاهیم کلیدی پییر بوردیو. ترجمهی محمدمهدی لبیبی، تهران: افکار.
- لش، اسکات (1394). جامعهشناسی پستمدرنیسم، ترجمهی حسن چاوشیان، چاپ پنجم، تهران: مرکز.
- مسرت، حسین (1376). ارزش و اهمیت تذکرهی نصرآبادی. آیینهی پژوهش، بهمن و اسفند، شمارهی 48، صص 8-2.
- نصرآبادی، میرزا محمدطاهر (بیتا). تذکرهی نصرآبادی. تصحیح وحید دستجردی، تهران: فروغی.
- نوایی، عبدالحسین، غفاریفرد، عباسقلی (1394). تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران صفویه. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
- ولش، آنتونی (1385)، نگارگری و حامیان صفوی، ترجمهی روحالله رجبی، تهران: فرهنگستان هنر.
- Bourdieu, Pierre & Wacquant, Loic (2002) An Invitation to Reflexive Sociology, Polity Press.
- Pinto, Louis (1996) The Thory of Field & Sociology of Literature: Reflections on the Work of Pierre Bourdiou, in International Journal of Contemporary Sociology, Vol 32, No 2, 1996, PP 177 – 186.
- Welch, Anthony (1976). Artists for the Shah: Late Sixteenth Century Painting at the Imprial Court of Iran. New Haven and London: Yale University Press.
Mohammadzadeh,M. , Sadeghpour,M. and Ghadimi gheidari,A. (2023). Analysis of Sadiqi Beg Afsharâs Function in Safavid Art Field Based on the Reciprocal Relationship Between Habitus and Field. historical sociology, 13(2), 347-384. doi: .13.2.12
MLA
Mohammadzadeh,M. , Sadeghpour,M. , and Ghadimi gheidari,A. . "Analysis of Sadiqi Beg Afsharâs Function in Safavid Art Field Based on the Reciprocal Relationship Between Habitus and Field", historical sociology, 13, 2, 2023, 347-384. doi: .13.2.12
HARVARD
Mohammadzadeh,M.,Sadeghpour,M.,Ghadimi gheidari,A. (2023). 'Analysis of Sadiqi Beg Afsharâs Function in Safavid Art Field Based on the Reciprocal Relationship Between Habitus and Field', historical sociology, 13(2), pp. 347-384. doi: .13.2.12
CHICAGO
M. Mohammadzadeh, M. Sadeghpour and A. Ghadimi gheidari, "Analysis of Sadiqi Beg Afsharâs Function in Safavid Art Field Based on the Reciprocal Relationship Between Habitus and Field," historical sociology, 13 2 (2023): 347-384, doi: .13.2.12
VANCOUVER
Mohammadzadeh,M.,Sadeghpour,M.,Ghadimi gheidari,A. Analysis of Sadiqi Beg Afsharâs Function in Safavid Art Field Based on the Reciprocal Relationship Between Habitus and Field. historical sociology, 2023; 13(2): 347-384. doi: .13.2.12