Nasr Hamed Abu Zayd's sociological approach to the problem of women in the contemporary Arab world

Volume 13, Issue 1
September 2022
Pages 81-118

Document Type : Original Research

Authors

1 Professor of Tarbiat Modares University

2 Ph.D. student of Tarbiat Modares University

3 associate Professor Tarbiat Modares University

Abstract
Following the improvement of social status and human rights of women in the context of paradigm shift and discourse of European culture in recent centuries and the transfer of its intellectual achievements to the Islamic world, the problem of women became one of the important sociological problems in the Islamic world. In the Islamic world, due to the complexity of issues and the hegemony of religious discourse, an essential part of women’s issues belongs to the field of religion. Nevertheless, with women becoming a problem and other native challenges for Muslim thinkers; Scholars have shifted to interdisciplinary and specialized studies in women affairs. As one of the neo-Mu'tazilite thinkers, Hamed Abu Zayd deals with the problem of women by using sciences like sociology, linguistics and, adoption approaches such as humanism and methods like hermeneutics and a new look at the interpretation of the Quran. This research is searching for the components of Abu Zayd interpretation and his solution to the women's problem. He believes the contemporary challenges of Muslim women are not rooted in the Quran but are rooted in masculine traditions, the dominance of the patriarchal atmosphere. By stating "the problem of women is essentially a social problem" he separates it from religious affairs and intends to follow the Quranic view of women, pay attention to the historicity of the scripture and ultimately resort to secularism in legislation to solve it. This research has used a descriptive-analytical method based on content analysis to receive the opinion of Abu Zayd.









Keywords

Subjects
ابوزید، نصرحامد(1380) معنای متن؛ترجمه مرتضی کریم نیا، تهران: انتشارات طرح نو،چاپ اول
ابوزید، نصرحامد(1383) نقد گفتمان دینی؛ مترجم حسن یوسفی اشکوری و محمد جواهر کلام، تهران: نشر یادآوران، چاپ دوم.
ابوزید، نصرحامد(1391) حقوق زن در اسلام، پژوهشی در تاریخمندی متون. فصلنامه حوزه اصفهان، شماره9.
ابوزید، نصرحامد(1394) چنین گفت ابن عربی؛ مترجم سیدمحمد راستگو، تهران: نشر نی، چاپ ششم
ابوزید، نصرحامد(1397) دایره های ترس: زنان در گفتمان دینی؛ مترجم ادریس امینی، تهران:نشر نگاه معاصر، چاپ یکم.
ابوزید، نصر حامد(1992) المنهج الوافی فی فهم النصوص الدینیه، بیروت: الهلال
احمد، لیلا(1396) زنان و جنسیت در اسلام: ریشه‌های تاریخی جدال امروزی، مترجم فاطمه صادقی، تهران: نشر نگاه معاصر،چاپ دوم.
توسلی، سمیه(1397) بررسی و نقد مسئله زن از دیدگاه دکتر نصر حامد ابوزید؛ دوفصلنامه تخصصی مطالعات دین‌پژوهی، سال دوم، شماره3.
حاجی اسماعیلی، محمدرضا؛ بنائیان اصفهانی، علی(1394) بررسی عینی‌گرایی و نسبی‌گرایی در هرمنوتیک نصر حامد ابوزید و تاثیر آن بر بعضی برداشت‌های تفسیر وی از قران؛ فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، دوره15، شماره1، پیاپی94
خولی، امین(1944) التفسیر معالم حیاته و منهجه الیوم، قاهره: جماعهء الکتاب.
رستگار، مرتضی(1391) مقاله بررسی و نقد برخی از مهمترین ادعاها و مبانی ابوزید در "دوائرالخوف"، مجله قبسات
علوی‌نژاد، سید حیدر(1379) فهم متن در افق تاریخی آن، مشهد: پژوهش‌های قرآنی،: دفتر تبلیغات اسلامی.
علیخانی، علی اکبر(1382) مقاله عدالت قرانی در اندیشه نصر حامد ابوزید، مجله مقالات و بررسی‌ها ویژه فلسفه و کلام اسلامی، شماره 76.
غذامی، عبدالله(1387) زن و زبان، مترجم هدی عوده‌تبار، تهران: گام نو.
نوذری، ابوذر (1393) مقاله بررسی تطبیقی وحی و تجربه دینی از نگاه عبدالکریم سروش و نصر حامد ابوزید، از مجموعه مقالات جریان شناسی و نقد اعتزال نو(ج.چهارم، چالش با ابوزید)، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
Abu Zayd, Nasr Hamid(2001) The Quranic Concept of Justice, https://them.polylog.org/3/fan-en.htm آذر ماه 1399
Mernissi, Fatima(1991) Islam and Democracy: Fear of the Modern World, Boston: Addison-Wesley Publishing