In Pahlavi II period, Iranian cinema flourished and domestic cinematographic films rose. Until then, there were many Indian, Arabic and Western films. With regard to the manner of the community and the sale of the film, the process of producing Iranian films went to "film Farsi". It was made at a low level for the general public. an audience that was the result of incomplete economic reforms, cultural and social changes, and the transformation of society into modernity unfinished. In the 1970s, critical films were also made about the situation of the community. Movies like Secrets of the Jenny valley treasure (1973) Ebrahim Golestan, Tangsir (1974) Amir Nadri, Rock trip (1976) Masud Kimiai. in this research, with a content analysis approach, Three sample films, from critical films in the 1970s were reviewed. selected critical films since the 1970s, the critique of modernization, the conflict between tradition and modernity, crisis and identity conflicts reflecting these conflicts in the form of Islamism and inviting and provoking popular upheaval against oppression. The content and elements of storytelling and illustration in these films, as if the incidents of social uprising and rebellion were anticipated before the Islamic Revolution, was predicted.
آبراهامیان، یرواند، (1396)، تاریخ ایران مدرن، ترجمه محمد ابراهیم فتاحی، تهران، نی، چاپ پانزدهم.
آبراهامیان، یرواند، (1391)، ایران بین دو انقلاب، ترجمه کاظم فیروزمند، حسن شمس آوری، محسن مدیر شانه چی، تهران، مرکز، چاپ شانزدهم.
اجلالی، پرویز، (1383)، دگرگونی اجتماعی و فیلمهای سینمایی در ایران، جامعهشناسی فیلمهای عامهپسند ایرانی (1308-1357)، تهران، فرهنگ و اندیشه.
احمدی، اصغر (1396)، ادبیات ستیزنده؛ تبیین جامعه شناختی تولید و محتوای گفتمان ادبیات داستانی سیاسی در دهههای چهل و پنجاه شمسی،تهران، نشر آگه.
اشرف، احمد، (1395)، هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی، و دو مقاله از گردار نیولی و شاپور شهبازی، ترجمه حمید احمدی، تهران، نشر نی، چاپ دوم.
امید، جمال، (1377)، تاریخ سینمای ایران (13570 1279)، روزنه، چاپ دوم.
بالدوکی، پیر، بهرام شیراوژن، (1377)، سنگ قیصر، جست و جوی خط مبارزه در آثار مسعود کیمیایی (از 1345 تا 1356)، ترجمه جمشید ارجمند، مؤسسه فرهنگی – انتشاراتی فرهنگ کاوش.
بشیر، حسن، (1385)، تحلیل گفتمان دریچهای برای کشف ناگفتهها. تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ چهارم.
بهرام پور، شعبان علی، (1379)، مقدمه تحلیل گفتمان انتقادی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
پهلوان، چنگیز، (1382)، ریشههای تجدد، (نمونه مدرسه علوم سیاسی و رسالهی حقوق اساسی اثر محمدعلی فروغی و مجموعهای از اسناد مدرسه)، تهران، قطره.
پهلوی، محمدرضا، (1381)، پاسخ به تاریخ، تهران، شهرآّب، چاپ هشتم.
پهلوی، محمدرضا، (بی تا)، به سوی تمدن بزرگ، مرکز پژوهش و نشر فرهنگ سیاسی دوران پهلوی، بیتا.
پورشبانان، علیرضا، امیرحسین پورشبانان، (بهار 1397)، «بررسی تطبیقی روند تحول رمان تنگسیر صادق چوبک به فیلم اقتباسی «تنگسیر» امیر نادری»، پژوهشهای ادبیات تطبیقی، دوره 6، شماره 1، ص 132-157.
حبیبی، سید محسن، مینا رضایی، (تابستان 1392)، «شهر، مدرنیته، سینما، کاوش در آثار ابراهیم گلستان»، نشریه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، دوره 18، شماره 2، ص 5- 16.
سرخوش، سوسن، زهرا مرادی، (بهار 1388)، «تحلیل محتوای اجتماعی آثار مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی»، پژوهش اجتماعی، شماره 2، ص 135-163.
صدر، حمید رضا، (1381)، درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران (1280-1380)، تهران، نی.
طالبی، ابوتراب، نیما شجاعی باغینی، (تابستان 1393)، «قدرت، مقاومت و سینما: بازنمایی طبقهی فرودست در سینمای مسعود کیمیایی»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دهم، شماره 35، ص 95-124.
عیوضی، محمدرحیم، (1380)، طبقات اجتماعی و رژیم شاه، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
فراستخواه، مقصود، (1396)، ما ایرانیان، زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی، تهران، نی، چاپ نوزدهم.
فرکلاف، نورمن، (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه پیران و همکاران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیات رسانهها.
فرقانی، محمد مهدی، (1382)، راه دراز گذار، تهران، انتشارات فرهنگ و اندیشه.
کمالی، مسعود، (1381)، دولت ونوسازی در ایران معاصر، ترجمه کمال پولادی، مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
کی، هرموز، (تابستان 1375)، «سینمای ایران در دو حرکت»، ایران نامه، شماره 55، ص 477-492.
گلستان، ابراهیم، (1384)، نوشتن با دوربین، رو در رو با ابراهیم گلستان، مصاحبه کننده پرویز جاهد، تهران، اختران، چاپ دوم.
مستغاثی، سعید، (تابستان 1379)، «ارتباط سینما با ادبیات در تاریخ یکصد ساله سینمای ایران»، فارابی، شماره 37، ص 127-150.
موثقی، احمد، (1388)، نوسازی و اصلاحات در ایران از اندیشه تا عمل، تهران، قومس، چاپ دوم.
میلانی، محسن، (1385)، شکلگیری انقلاب اسلامی، ترجمه مجتبی عطارزاده، تهران، گام نو، چاپ چهارم.
میلانی، عباس(1387)، تجدد و تجددستیزی در ایران، تهران:نشر اختران، چاپ هفتم.
نراقی، احسان، (1379)، تحقیقات اجتماعی در ایران، با همکاری عطا آیتی، تهران، سخن.
وحدت، فرزین، (1382)، رویارویی فکری ایران با مدرنیت، ترجمه مهدی حقیقت خواه، تهران، ققنوس.
هانتینگتون، سموئل، (1392)، سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، علم، چاپ پنجم.
یارمحمدی، لطف الله، (1383)، گفتمان شناسی رایج و انتقادی، تهران، هرمس.
منابع سینمایی:
اسرار گنج درهی جنی (1352)
تنگسیر (1353)
سفر سنگ (1356)
روزنامه:
روزنامه مشرق، 25 آبان ماه 1391، نادر طالبزاده در گفتگو با جمعی: «آیا فیلم "سفر سنگ" انقلابی و مردمی است/ ایدئولوگ فیلم مسعود کیمیایی کیست؟»
shahidani,S. and rostami,P. (2021). Reflection of Social protest in the films of the 1970s (Case Study: Secrets of the Jenny valley treasure (1973), Tangsir (1974), Rock trip (1976)).. historical sociology, 11(2), 175-202.
MLA
shahidani,S. , and rostami,P. . "Reflection of Social protest in the films of the 1970s (Case Study: Secrets of the Jenny valley treasure (1973), Tangsir (1974), Rock trip (1976)).", historical sociology, 11, 2, 2021, 175-202.
HARVARD
shahidani,S.,rostami,P. (2021). 'Reflection of Social protest in the films of the 1970s (Case Study: Secrets of the Jenny valley treasure (1973), Tangsir (1974), Rock trip (1976)).', historical sociology, 11(2), pp. 175-202.
CHICAGO
S. shahidani and P. rostami, "Reflection of Social protest in the films of the 1970s (Case Study: Secrets of the Jenny valley treasure (1973), Tangsir (1974), Rock trip (1976)).," historical sociology, 11 2 (2021): 175-202,
VANCOUVER
shahidani,S.,rostami,P. Reflection of Social protest in the films of the 1970s (Case Study: Secrets of the Jenny valley treasure (1973), Tangsir (1974), Rock trip (1976)).. historical sociology, 2021; 11(2): 175-202.