Sociological Study of Nafsat Almasdoor According to Symbolic Interactionism

Volume 8, Issue 2
October 2017
Pages 61-80

Authors

1 Assistant professor, Department of Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran.

2 Associate Professor at Department of Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran.

3 Assistant Professor, Department of management of Gilan ,University of Guilan, Rasht, Iran.

Abstract
Symbolic interactionism is a social theory that takes into account both explicit and implicit activities of people (like thoughts) and studies social behavior by emphasizing on human interactions. In this study, the theory of symbolic interactionism was studied with a descriptive and analytical technique to study Nafsat Almasdur, an important historical and literary book written in seventh century AH. The subject of the book is the difficulties of the author. This ancient text is reread in the framework of sociological theory as the first step in reflecting the symbolic interactionism theory on a trace from Moguls in Iran. The study shows that social behaviors of the author, people, Moguls and the king of Kharazmshahi, due to their significant symbols, result in complicated patterns and these patterns are the foundations of interactions and differences in groups in the society.

Keywords

-     آزاد ارمکی، تقی (1381). نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران، سروش.
-     اچ ترنر، جاناتان (1372). ساخت نظریه جامعه‌شناختی، ترجمه عبدالعلی لهسائی‌زاده، شیراز، نوید شیراز.
-     بهار، محمدتقی (1368). سبک‌شناسی، ج2، تهران، توس.
-     پوینده، محمدجعفر (1390). درآمدی بر جامعه‌شناسی ادبیات، گزیده و ترجمه، تهران، نقش‌جهان مهر.
-     توسلی، غلامعباس (1388). نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران. سمت.
-   خزانه دارلو، محمدعلی و محمود رنجبر (1391). بررسی روایت و بن‌مایه‌های داستانی در نفثه‌المصدور، نشریه کاوش نامه، شماره 25، صفحات84-114.
-     ریترز.جورج (1386). نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران. علمی.
-   زاهدی، فریندخت و نصرتی، رفیق و نجیبی آذر (1392). بررسی نقش‌های جنس‌گرایانه در دو نمایش‌نامه خواب در فنجان خالی و شکلک اثر نغمه ثمینی. براساس نظریه کنش متقابل نمادین، نشریه جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، بهار و تابستان، صفحات 81-96.
-     فکوهی، ناصر (1382). تاریخ اندیشه‌ها و نظریه‌های انسان‌شناسی، تهران، نشر نی.
-   فلسفی.حسن (1355). مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی ادبی، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 117، صفحات100-112.
-     صفا، ذبیح‌الله (1376). گنجینه سخن، جلد 3، تهران، انتشارات فردوسی.
-     کوئن. بروس (1382). درآمدی بر جامعه‌شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران.
-   گلدمن، لوسین (1381). جامعه‌شناسی ادبیات (دفاع از جامعه‌شناسی رمان)، ترجمه محمدجعفر پوینده، تهران، نشر چشمه.
-   لارسن، کالوین جی (1377).  نظریه‌های جامعه‌شناسی محض و کاربردی، ترجمه غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران، سمت.
-   مکاریک. ایرنا ریما (1384). دانش‌نامه نظریه‌های ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران، انتشارات آگه.
-   مهدوی، محمدصادق (1376). مقدمه‌ای بر مکتب کنش متقابل نمادی، نشریه شناخت، بهار و تابستان، شماره 21، صفحات 6-49.
-     نولان، پاتریک و گرهارد لنسکی (1380). جامعه‌های انسانی، ترجمه ناصر موفقیان، تهران، نشر نی.
-   هال، لئولوونت (1384). جامعه‌شناسی ادبیات، نگاهی به گذشته، ترجمه محمدرضا شادرو، نشریه علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی ایران)، فصل بهار، شماره21، صفحات 151-167.
-     Blumer.Herbert (1969) symbolic interactionism: perspertive and method. University of California press.