Historic Sociology of Baha’i Sect Based on the Intellectual and Social Backgrounds Involved in the Creation of This Sect During Qajar Period

Volume 8, Issue 2
October 2017
Pages 1-19

Authors

1 PhD in contemporary Iranian history, a researcher in Institute for Strategic Studies Karimeh, Shiraz, Iran.

2 PhD in Political Sciences, Research Institute for Strategic Studies Karimeh, researcher Al-Mustafa International University, Qom, Iran.

Abstract
Although Sheikhiyya sect has nothing to do with Babism and Baha’ism regarding their beliefs, presenting deviated beliefs and teachings, which were not in accordance to the established Shia doctrine, paved the way for false claims of Sayyed Ali Mohammad Shirazi. Sayyed Ali Mohammad was a follower of Sheikh Ehsayi sect and an apprentice of Sayyed Kazem Rashti, the former leader of Sheikhiyya sect, and founded so many of his primary claims on Sheikhiyya teachings and doctrine.
With respect to the importance of Sheikh Ahmad Ehsayi and Sayyed Kazem Rashti’s claims in founding the primary doctrine of Babism, Mirza Hosseinali Nouri, known as ‘Baha Allah’, calls them as ‘Nourin Nirin’ and claims they are his prophets and Babism missionaries. In fact, the first followers of Babism were those who believed in Sheikhiyya.
During the next 6 years since the beginning of Babism until the execution of its leader in Iran, some events such as the uprising in Tabarsi Castle as well as some upheaval in Zanjan and Tabriz took place which led to the execution of Bab and his followers. This sect, since its early days in Qajar period has been spread in Iran and some other regions in the world. Baha’ism was founded by Baha Allah and was promoted and reformed by Abd al-Baha and Shoqi Efendi.
Despite its idealistic propaganda, Baha’ism acts as an awkward and oppressing sect and like any other sect, all its followers serve to the purpose of its founding members and leaders.

Keywords

-   قرآن کریم
-   آیتی؛ عبدالحسین (1389). انگلیس و سر عبدالبهاء. تهران: نشر راه نیکان.
-   احقاقی اسکوئی، عبدالرسول (1378). حقایق شیعیان. چاپ دوم، تهران: نشر پروا.
-   اشرافی، مرتضی، مجتبی اشرافی (1390). «بهائیت در ایران»، پگاه حوزه، شماره 303، خردادماه 1390.
-   اشرافی، مجتبی، مرتضی اشرافی (1394). نقدی بر آیین بهائیت. پایگاه اطلاع رسانی کریمه اهل بیتس
-   افندی ربانی، شوقی (1992).قرن بدیع. ترجمه نصرالله مودت، نسخه اسکن‌شده، چاپ دوم، کانادا: مؤسسه معارف بهائی.
-  الگار، حامد (1355). نقش روحانیت پیش‌رو در جنبش مشروطیت: دین و دولت در ایران، نقش علماء در دوره قاجار، ترجمه ابوالقاسم سری، تهران: انتشارات توس.
-   جانى کاشانى، حاجى میرزا (بی‌تا). نقطه‌الکاف، نسحه اسکن‌شده، بی‌جا: بی‌نا.
-   جوادی‌آملی، عبدالله (1372). شریعت در آینه معرفت، چاپ اول، قم: موسسه فرهنگی رجاء.
-   حجازی، محمدباقر (1390). سّر مسلک باب در مهدویت؛ تهران: انتشارات راه نیکان.
-   حسینی طباطبایی، مصطفی (1380). ماجرای باب و بهاء، تهران: انتشارات روزنه.
-   خالصی، محمد (1387). اعترافات کینیازدالگورکی، تهران: انتشارات محمدی.
-   خسروپناه، عبدالحسین (1379). کلام جدید. قم: انتشارات مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه.
-   دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان (1387). نیمه پنهان 25: سایه روشن بهائیت. تهران: انتشارات کیهان.
-  روزبهانی‌بروجردی، علیرضا (1388). در جستجوی حقیقت (کاوشی در فرقه ضاله بهائیت). قم: واحد انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه.
-   زاهد‌زاهدانی، سعید (1380).بهائیت در ایران. چاپ اول، تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
-  زعیم‌الدوله تبریزی، میرزا محمد‌مهدی‌خان (1346). مفتاح باب‌الابواب (تاریخ باب و بها). ترجمه شیخ حسن‌فرید گلپایگانی، تهران: انتشارات فراهانی.
-   سبحانی، جعفر (1374). مجله نقد و نظر، ش 3.
-   شفا، امان‌الله (1349). نامه‌ای از سن پالو. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
-   شهبازی، عبداله (1382).فصل‌نامه تاریخ معاصر ایران، شماره 27، سال هفتم، پاییز 1382،
-   شیرازی، علی ‌محمد (بی‌تا). دلائل سبعه. نسخه الکترونیکی، بی‌جا: بی‌نا
-   طباطبائی، محمد حسین (1372)، المیزان فی تفسیر القرآن. ج 8، چاپ پنجم، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
-   فیاضیان، محمد (1385). فرقه‌ای به نام بهائیت. تهران: نشر محسنین.
-   قره‌العین، طاهره (1385). دیوان اشعار، چاپ اول، بی‌جا: نشر بنیاد کتاب‌‌های سوخته ایران.
-   محمد‌حسینی، نصرت‌الله (بی‌‌تا).حضرت باب. بی‌جا: مؤسسه معارف بهائی.
-   محمدی‌اشتهاردی، محمد (1386). بابی‌گری و بهایی‌گری، قم: انتشارات کتاب آشنا.
-   مشکور، محمدجواد (1375). فرهنگ فرق اسلامی، چاپ سوم، مشهد: آستان قدس رضوی.
-   مهدوی، مجید (1389). سرزمین تاریکی‌ها، قم: انتشارات گلستان ادب.
-   نبیل زرندی (بی‌تا)، تلخیص تاریخ نبیل، نسخه الکترونیکی، بی‌جا: بی‌نا.
-   نصر، تقی (1363). ایران در برخود با استعمارگران. تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.