A Study on the Pictures of the Gods, Deities and Greek Goddesses on Seleucid and Parthian Seals and Seal Impressions

Volume 8, Issue 1
April 2017
Pages 301-314

Authors

teacher

Abstract
A Study on the Pictures of the Gods, Deities and Greek Goddesses on Seleucid and Parthian Seals and Seal Impressions Abstract With the fall of the Achaemenid Empire and the arrival of the Greeks in Asia, vast changes occurred in all aspects of life in the countries conquered by Alexander and his successors. These changes can be seen in different shapes in all social, political, cultural, art architecture aspects and even in religious beliefs. Seleucid and Parthian seals and seal expressions clearly show such changes. The mythological and religious pictures include Hellenistic themes such as images of Deities, Gods and Greek Goddesses. The most famous of these designs are Athena, Aphrodite, Zeus, Apollo, Tikkeh (Tikheh), Hermes, Eros, Nike (god of victory) and the god of justice. The samples were taken from centers such as Seleucia on the Tigris , Tel Kedesh, Uruk, Nisa and Saleh Davoude Khuzestan. The presence of these elements on the seals is not identical due to different demographics and the influence of Greek culture. In this paper, the effect of the Greek ideology on belief evolution in conquered territories were comparatively studied by evaluation of seals and seal Impressions. The seals and seal Impressions are historical materials whose pictures can clearly reflect the levels and trends of the changes. Keywords: Seleucid and Parthian periods, Seal and seal Impressions, Greek gods and Goddesses, Hellenism.

Keywords

–  اینورنیتسی، آنتونیو (1388). «نقش‌مایه‌های بابلی بر مهرهای کشف‌شده در سلوکیه دجله»، تاریخ هخامنشیان، ترجمه مرتضی ثاقب فر، جلد هشتم، تهران، انتشارات طوس.
–  اسماعیلی، حسن و زرین‌کوب، روزبه (1390). «شورش سلوکیه و پیامدهای آن در زمان اردوان دوم اشکانی»، تاریخ ایران، شماره 5/68، صص27-45.
–    سرخوش کرتیس، وستا و سارا استوارت (1392). شاهنشاهی اشکانیان، ترجمه مانی صالحی‌علامه، تهران، انتشارات هزاره‌های دنیای باستان.
–    سرفراز، علی‌اکبر و فریدون آورزمانی(1385). سکه‌های ایران از آغاز تا دوره زندیه، تهران، انتشارات سمت.
–  رهبر، مهدی (1391). «آرامگاه زیرزمینی الیمایی در صالح‌داوود»،نامورنامه: مقاله‌هایی در پاسداشت یاد مسعود آذرنوش، به کوشش حمید فهیمی وکریم علیزاده، تهران، ایران نگار، صص 289-315.
–    کالج، مالکوم (1356).پارتیان، ترجمه مسعود رجب‌نیا، تهران، انتشارات سحر.
–    کرتیس، جان (1389).بین‌النهرین و ایران در دوران اشکانی و ساسانی، ترجمه زهرا باستی، انتشارات سمت.
–    گاردنر، هلن (1386). هنر در گذر زمان. ترجمه محمدتقی فرامرزی. تهران، انتشارات آگاه و نگاه.
–    گریمال، پیر (1378). فرهنگ اساطیر روم ویونان، ترجمه احمد بهمنش، جلد اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
–    ولسکی، یوزف (1388). شاهنشاهی اشکانی، ترجمه مرتضی ثاقب‌فر، تهران، انتشارات ققنوس.
–     Bollati, A., & Messina, V., (2004). Seleucia al Tigri. Le Impronte di Sigillodagliarchivi, Vol. 2, pp. 40-52.
–     Guiraud, H. (1992). Intaglios from Dura-Europos, Yale University, Art Gallery Bulletin, Vol. 3, pp. 48-85.
–     Herbert, S.C. (2005). The Hellenistic Archives from Tel Kedesh (Israel) and Seleucia-on-the Tigris (Iraq). Bulletin of the University of Michigan Museums of Artand Archaeology. Vol.15, pp. 65-86.
–     Messina, V. (2006). Nike on the Clay Sealings from Seleucia on the Tigris, Pisa. Roma. pp. 10-27.
–     Onal, M. (2007). Deities and Cultures Meet on the Seal Impressions in Zeugma, Roma,Vol. Speciale. pp. 25-50.
–     Wallenfels, R., (1990). Sealed Cuneiform Tablets from Hellenistic Uruk: an Iconographic and Prosopographic Analysis of the Private Business Documents, Columbia University.