ORIGINAL_ARTICLE نقش روشنفکران اواخر دورۀ قاجار در شکل‌گیری نخستین دولت مدرن در ایران نوشتار پیش رو برآمده از پژوهشیدرباره دوره انتقال قدرت ازسلسله قاجار به دولت مدرن پهلوی است. این پژوهش برخلاف رویکردهای مبتنی بر تاریخ سنتی،با تکیه بر تحلیل گفتمان فوکویی و ادبیات پسااستعماری، خوانشی دیگرگون از شکل گیری نخستین دولت مدرن در ایران به دست می دهد. مقاله نشان می دهد شکل گیری نخستین دولت مدرن در ایران تجسّد عینی و راهبردی گفتمان تجدّد آمرانه است. این متن در واکاویصورت بندیتجدّد آمرانه،اعمالِ گفتمانی شکل دهنده مقولات مقوّم صورت بندیگفتمان تجدّد آمرانه را شناسایی کرده و به تحلیل گفتمانِ انتقادینشریه های دوره انتقال قدرت از قاجار به پهلوی- کاوه، ایرانشهر، نامه فرنگستان، آینده و مرد آزاد- پرداخته است. مقولات برآمده از این تحلیل گفتمان شامل مفاهیم اساسی «تلقی از خود و دیگری، پرسش از انحطاط و عقب ماندگی»، «اخذ تمدن از غرب»، «جدایی دین از سیاست و عرصه عمومی»، «نخبه گرایی»، «ضرورت دولت مقتدر و آمر» و «ناسیونالیسم» است. روشنفکران دوره انتقال قدرت به مثابه گروه هایمرجع گفتمان تجدّد آمرانه و نیز اثرگذارترین گروه استراتژیک این دوره در شکل گیری نهادی و گفتمانی نخستین دولت مدرن در ایران نقش برجسته ای داشته اند که تمرکز این متن واکاویتأثیر گفتمانی آن هاست.   http://jhs.modares.ac.ir/article-1-10664-fa.pdf 2013-04-29 1 45 واژهای‌ کلیدی:ادبیات پسااستعماری تجدّد آمرانه دولت پسااستعماری دولت مدرن روشنفکران ناسیونالیست-مدرنیست گروه استراتژیک The Role of Late Qajar Period Intellectuals in the Formation of the First Modern State in Iran The following text, which has been emerged from the research on the period of power transition from Qajar to Pahlavi, unlike the approaches that are based on traditional history, according to the Foucauldian discourse analysis and the post-colonial literature, offers differentiatedscrutiny on how the first modern statehas been formed in Iran. The results show that the formation of the first modern state in Iran is the objective and strategic embodiment of the imperative modernity. Reconsidering the formation of imperative modernity, the influential discourse acts, the paper also which have formed the supporting elements of the foresaid formation were identified. Embarks upon the critical discourse analysis of the journals published in the period of power transition from Qajar to Pahlavi, including: Kaveh,Iranshahr, Name-e Farangestan, Ayandeh and Mard-e-Azad. Resulting categories of this discourse analysis include the following main concepts: "self and other image"; "Asking about collapse and underdevelopment", "adopting western civilization", "separation of religion from politics and public sphere", "elitism", "necessity of the imperative and authoritative state", and finally "nationalism". The intellectuals of the power transition period, as the reference group of the imperative modernity discourse, as well as the most influential strategic group, have played a major role in institutional and discourse formation of the first modern state in Iran. Here, wewell focus to analyze their discourse effects. http://jhs.modares.ac.ir/article-1-10664-en.pdf 2013-04-29 1 45 Modern state Post-colonial state Post-colonial literature Imperative modernity Nationalist-modernist intellectuals Strategic group H. Solimani Gharegol 1 Assistant Professor in Sociology, AllamehTabatabaiUniversity,Tehran, Iran AUTHOR hadi soleymani gharegol 2 BA in Cultural Studies Research Center Assembly AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE دولت رانتیر و سیاست‌گذاری توسعه: تحلیل موانع توسعه اقتصاد ملی در ایران (1368- 1384)   موضوع این مقاله، بررسی و تحلیل موانع توسعه اقتصاد ملی- به عنوان یکی از ابعاد توسعه- در ایران در بازه زمانی برنامه­های اول، دوم و سوم توسعه است. پس از بیان مسئله تحقیق و اثبات آن، راه حل نظری مسئله از طریق ارزیابی انتقادی مفاهیم نظری موجود و درنهایت ساخت دستگاه نظریه ترکیبی- که محصول تلفیق سه نظریه لفت ویچ، نظریه دولت رانتیر و نظریه جامعه کوتاه مدت کاتوزیان است- بیان می­شود. پس از تعریف عملیاتی مفاهیم، داده­های لازم برای معرف­های هر یک از مفاهیم دستگاه نظری تحقیق با روش مطالعه تاریخی گردآوری شده است؛ سپس با روش های تحلیل روایتی و جدول حضور و غیاب استوارت میل در دو سطح درون سیستمی و بین سیستمی مورد داوری قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد با فرض برقراری دو شرط لازم دولت رانتیر و سیاست گذاری کوتاه مدت، توسعه اقتصاد ملی ضعیف بوده است. نتایج تحقیق ضمن حمایت از سه نظریه یادشده، دستگاه نظری پژوهش را تأیید می­کند. http://jhs.modares.ac.ir/article-1-8205-fa.pdf 2013-04-29 47 86 واژه‌های کلیدی: ایران برنامه توسعه توسعه اقتصاد ملی دولت رانتیر سیاست کوتاه‌مدت Rentier State and Development Policymaking: An Analysis of Obstacles to the Development of National Economy (1989-2005) The subject of this paper is the development of national economy, with the main question of “How can we explain the political barriers of the development of national economy in Iran (1989-2004)? In order to solving the problem, we refered to the theories of development by categorizing and critically evaluating. Then we formulated the theoretic apparatus, which is synthesis of Left-witch theory of developmental state, Rentier state theory and short-term society of Katouzian. By operational definition of the concepts of theoretic apparatus, for the purpose of data collection, we used documentary analysis. As for the method as judgment, narrative analysis was applied to analyze the so-called phenomenon as a historical case and to consider it as a research exemplar with the purpose of causal explanation of underdevelopment in Iran. The resareh findings showed that in the case of Rentier state and short-term policy making, development of national economy is weak.   http://jhs.modares.ac.ir/article-1-8205-en.pdf 2013-04-29 47 86 IRAN Development of national economy Rentier state Short-term policy Development pragram F. Dinparast 1 PhD in Political Sciences, Tarbiatmodares University, Tehran, Iran AUTHOR A. Saei 2 Assistant Professor in Sociology,Tarbiatmodares University, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE مناسبات روحانیان با دولت در عصر صفوی واکاوی رابطه میان روحانیان، در مقام نیروی مهم اجتماعی، با دولت صفوی می تواند ما را از درک بسیطی از رابطه به سوی درک دقیق آن سوق دهد. موضوع این مقاله، مناسبات میان دولت و روحانیان است؛ بنابراین فراز و فرود روابط میان روحانیان و حکومت،شکل های مشارکت آن ها در سیاست و چگونگی تحول آن در دوره صفوی و عوامل مؤثر بر این تحول بازکاوی شده است. مناسبات میان دولت و روحانیان براساس دیدگاه نظری چارلز تیلی به جامعه سیاسی مطالعه شده است.در این پژوهش، روش کتابخانه­ای به کار رفته است. نتایج نشان می دهد رابطه روحانیان با دستگاه سلطنت به سه شکل عضویت در دستگاه سلطنت،نفوذ در سیاست و کناره گیری از دستگاه سیاسی است و از میان این سه شکل، رابطه غالب عضویت در دستگاه سیاسی است.   http://jhs.modares.ac.ir/article-1-4820-fa.pdf 2013-04-29 87 116 مشارکت واژه‌های کلیدی: حکومت دولت روحانیان صفوی Clergy-state Relations in the Safavid Period The relationship between the clergy as amajor social force and the Safavid state canlead our simple understandingto the exact understanding that may answer many of our questions in the social history of Iran. This paper considers the relations between the government and the clergy bystudying the fall and the rise of theclerics and the government relations, forms of their participation in policy, its development in the Safavid era and factors affecting on this evolution. This relationship can be investigated using the Tily’s theory and it can be saidthat this relationship takes many forms. Three overall types include membership in theoverall system of monarchy, influencing policy and resignation. Thismethodology is based on descriptive historical narrative approach.   http://jhs.modares.ac.ir/article-1-4820-en.pdf 2013-04-29 87 116 Government Clergy Safavid era State Participation M. Zareian 1 Ph.D. student in Sociology, TarbiatModares University, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE مشروعیت سیاسی و ساختار قدرت در حکومت سلجوقیان ترکمانان سلجوقی زمانی در عرصه قدرت خواهی گام نهادند که ایران تجربه تاریخی وسیعی از تحولات سیاسی و تشکیل حکومت های نو به نو در دوره خلافت عباسی را پشت سر می گذاشت. این دولت ها تجربه ارزشمندی از ساختار و مشروعیت سیاسی را برای دولت سلجوقی به یادگار گذاشتند تا به کمک آن اولین امپراتوری اسلامی را در تاریخ میانه ایران تشکیل دهند. دولت سلجوقی با تکیه بر شیوه ای مرکب از آداب و رسوم قبیله ای و دیوان سالاری ایرانی، ساختار جدیدی از قدرت را ایجاد کرد که توانست نزدیک به یک قرن و نیم بر قلمروی گسترده ای از ماوراءالنهر تا مدیترانه حکومت کند. این مقاله با توجه به تعریف ماکس وبر از مشروعیت و انواع آن، به بازنگری ساختار دولت سلجوقی از زمان تشکیل امپراتوری سلجوقی تا پایان حکومت سلطان ملکشاه (485-431ق) می پردازد تا نوع ویژه ای از مشروعیت سیاسی را معرفی کند که سلجوقیان با تکیه بر کنشگران و نهادهای مؤثر در جامعه و تقسیم قدرت در میان ایشان در تاریخ ایران رقم زدند.   http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5048-fa.pdf 2013-04-29 117 143 واژه‌های کلیدی: دولت سلجوقی ساختار قدرت خلافت سلطنت وزارت امارت مشروعیت ‌سیاسی The Political Structure and Legitimacy in the Seljuk Dynasty (1055-1092 AD) When the Turkmen Seljuks stepped in the world of policy, Iran had passed through the historical experiences of establishing political evolutions and semi-autonomous powers in Abbasid era. These local dynasties left their precious heritage of political structure and legitimacy to the Seljuks to establish the first Islamic empire in the Medieval age. The Seljuks developed a combined method of their nomadic procedures as well as the Iranian bureaucracy system to dominate on the vast territories from Transoxiana to Mediterranean for nearly a century and a half. They developed the interaction and division of power among the main agents and institutions in the society to organize their own legitimacy. This paper aims to introduce the Seljuk S’political structure since the formation of the government until the end of Sultan Malikshah era (1040-1092) and based on the various sorts of legitimacies categorized by Marx Weber in order to, identify the procedures promoted by the Seljuks to legitimize their power that were unprecedented in the Iranian Islamic history. http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5048-en.pdf 2013-04-29 117 143 Seljuk dynasty Political Structure Caliphate Sultanate Ministry Military commanders T. Azad Armaki 1 Professor of Sociology, University of Tehran, Iran AUTHOR M. Kamali 2 Ph.D. student of Iran History, University of Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تحلیل گفتمان انتقادی هویت ایرانی در شاهنامه فردوسی (مورد مطالعه: داستان سیاوش)     شاهنامه فردوسی با روایت گذشته ایرانیان بخش زیادی از عناصر هویت ایرانی را به زمان حال انتقال داده است. در این نوشتار به منظور شناخت هویت ایرانی و تقابل آن با غیرایرانی و بستر زمانی و مکانی به وجود آورنده شاهنامه، از روش تحلیل گفتمان انتقادی استفاده شده است. نتایج واکاوی متن داستان سیاوش نشان می دهد گفتمان هویت ایرانی به واسطه تقابل با گفتمان هویت انیرانی شکل گرفته و در هر دو گفتمان، بعد سیاسی هویت از اهمیت بیشتری برخوردار است. فردوسی نهاد سیاسی را نگهبان آزادی و استقلال ایران زمین می داند. درواقع، او با توجه به شرایط زمان خویش و غلبه عرب ها بر ایران، ایده سیاسی خود را در قالب شاه آرمانی بیان کرده است. شاه آرمانی با ویژگی های فرّ ایزدی، داد و خرد دال مرکزی گفتمان هویت ایرانی بوده است و درمقابل، از شاه انیرانی به عنوان دال مرکزی هویت انیرانی که فاقد فره ایزدی داد و خرد است، مشروعیت زدایی شده است.   http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5308-fa.pdf 2013-04-29 145 171 واژه‌های کلیدی: تحلیل گفتمان انتقادی شاهنامه هویت انیرانی هویت ایرانی A Critical Discourse Analysis of Iranian Identity in Ferdowsi\'sShahnameh (Case Study: The Story of Siavash) Narrating the past history of Iranians, Ferdowsi'sShahnameh has transferred major elements of Iranian identity throughout the centuries. To identify Iranian vs. non-Iranian identity and the contexts leading to the creation of Shahnameh, the present paper has employed critical discourse analysis (CDA). The findings of a textual analysisof the story of Siavash indicate that the discourse of Iranian identity has been shaped through confrontation with that of Aniranian, and in both discourses, the political dimension of identity has been more important. Ferdowsi regards the political institute as the guardian of freedom and independence of Iran. In fact, taking into consideration the conditions of the time and the conquest of Iran by the Arabs and their dominance, Ferdowsi tried to propose his political ideas in "an ideal king". Enjoying divine charisma, justice and wisdom, the ideal king is the nodal point in the discourse of Iranian identity. In contrast, the king of Aniran has been delegitimized as the nodal point of Aniranian identity, lacking divne charisma, justice and wisdom.     http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5308-en.pdf 2013-04-29 145 171 Iranian identity Aniranian identity Critical Discourse Analysis A. Yousofi 1 Associate Professor, Department of Sociology, Ferdowsi University of Mashhad AUTHOR S. M. R. Hashemi 2 Associate Professor, Department of English, Ferdowsi University of Mashhad AUTHOR Z. Bostan 3 M. A. in Social sciences, Ferdowsi University of Mashhad; Researcher at JahadDaneshgahi, Mashhad Branch AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تحلیل چگونگی استمرار معماری چهار‌‌‌طاقی از دوره ساسانی به اسلامی در ایران با تکیه بر روش نقد کهن‌‌‌الگویی چهار طاقی از شکل های ارزشمند معماری ایران در دوران پیش از اسلام و بعد از آن بوده که در ساخت بنا های مذهبی و جز آن به کار رفته است. بنابر شواهد موجود باستان شناسی، این نوع معماری در پیش از اسلام به ویژه از دوره ماد در نقشه آتشکده ها مشاهده شده است. پس از مدتی این شکل از معماری کاربرد عام تری یافت و در بنا ی کاخ ها نیز به کار رفت. طرح چهارطاقی در دوران اسلامی نیز مورد استفاده قرار گرفت؛ هرچند در چهار قرن نخست هجری آثار و نشانه های استفاده از آن بسیار محدود بود. باوجود این، از دوره سلجوقی به بعد با لزوم گسترش فضا های معماری مانند مسجدها، این نقشه در ساخت بنا های مختلفی مانند مسجد، آرامگاه و کاخ و کوشک کاربرد گسترده ای یافته است. نگارندگان در پژوهش حاضر برآن اند تا با توجه به نظریه کهن الگویی یونگ، علل و عوامل انتخاب این شکل از معماری و نحوه انتقال آن از دوره ساسانی به اسلامی را با ذکر شواهدی از جنبه امر قدسی در منابع اسلامی بررسی و تحلیل کنند. به بیان روشن تر، این پرسش مطرح است که آیا معماری چهارطاقی الگویی برگرفته از باورهای مسلط جامعه و یا به تعبیری، اندیشه ناخودآگاه قومی مردمان ایران از دوره پیش از اسلام است که در فرهنگ مذهبی و ادبیات دوره اسلامی راه یافته، ریشه دوانده و سپس در ذهن آدمیان این مرز و بوم تحول یافته و در ساخت دیگر بناها ازجمله کاخ ها، کوشک ها، مسجد ها و بناهای آرامگاهی به کار رفته است. هدف این مقاله، یافتن پاسخی برای این پرسش است.     http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5399-fa.pdf 2013-04-29 173 191 دوره ساسانی واژه‌های کلیدی: چهار‌‌‌طاقی یونگ کهن‌‌‌الگو امر قدسی دوران اسلامی Analysis of Continuity of Chahar - Taqi Architecture from Sassanid to Islamic Period in Iran with Emphasis on the Archetypal Method of Critic Chahar-taqi is a valuable form of Iranian architecture used in the construction of religious and other types of structures in pre-and post-Islamic periods.According to the available archaeological evidence, it has been used in pre-Islamic architecture, especially from the Median period as a plan for construction of fire altars. After a while, this form of architecture became more common, and was used in the construction of such structures as palace. The Chahar- taqi plan was also used during the Islamic period, although there are limited vestiges of its use in the first four centuries of Islamic period. However, with the rise of Seljuk dynasty, and the need to expand the architectural spaces like mosques, this construction plan was widely used in the construction of mosques, palaces and castles. Based on the archetype hypothesis by Jung, the authors set out to analyze the reasons for selecting this architecture form and its continuation from Sassanid to the Islamic period by mentioning evidences of its sacred aspect in Islamic sources. In other words, the question is whether chahar-tag (four-typed) architecture is a model derived from the common beliefs of the society or unconscious tribal mind of pre-Islamic peoples of Iran, found its way, gained ground and evolved in human mind in this land, and used in the construction of other structures such as palaces, castles, mosques and tomb monuments.     http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5399-en.pdf 2013-04-29 173 191 Chahar-taqi Jung Archetype Sacred Sassanid period Islamic period J. Neyestani 1 Assistant Professor, Department of Archaeology, TarbiatModares University, Tehran, Iran AUTHOR M. J. Hatamian 2 Ph.D.Student, Department of Archaeology,TarbiatModares University, Tehran, Iran AUTHOR S. M. MousaviKoohpar 3 Assistant Professor, Department ofArchaeology, TarbiatModares University, Tehran, Iran AUTHOR Gh. A. Hatam 4 Professor, University of the Arts,Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تأثیر موازین فقهی بر شکل‌یابی معماری و محله‌های مسکونی اقلیت‌های یهودی و مسیحی در اصفهان دوره صفوی زرتشتیان، مسیحیان و یهودیان به عنوان «اهل کتاب» همواره در سرزمین های اسلامی و در کنار مسلمانان زیسته­اند. این همزیستی از آغاز منوط به شروطی بوده که در قرارداد مربوط به «اهل ذمه» مورد پذیرش آن ها قرار گرفته است. در این قرارداد برای اقلیت ها در ایجاد فضاهای شهری و آثار معماری شروطی معین شده است. اینکه شروط قرارداد ذمه چگونه و تا چه میزان در شکل معماری و فضاهای شهرهای ایران بازتاب یافته، پرسش اصلی این تحقیق است. بنابراین، دو محله تاریخی یهودی نشین (جوباره) و مسیحی نشین (جلفا) انتخاب شده و مورد بررسی های نظام مند نگارندگان قرار گرفته است. انتخاب این دو محله به این دلیل است که از دوره صفوی تا کنون پیوسته مورد استفاده بوده و فضاهای معماری آن ها تقریباً سالم و قابل مطالعه باقی مانده است. در تحلیل داده های میدانی روشن شد که درپی افزایش قدرت فقیهان در دوره صفوی، اقلیت های ساکن در شهرهای ایران چاره ای جز اجرای شروط مطرح در قرارداد ذمه را نداشته اند. تفاوت های موجود در بافت معماری و فضای شهری دو محله جلفا و جوباره اصفهان نشان می دهد در کنار مسائل مذهبی، شرایط متفاوت سیاسی پیروان این دو مذهب سبب شده که در دوره صفوی، جوباره تنزل کند و جلفا دوره اوج خود را بگذراند. همچنین، با تیکه بر داده های تاریخی می توان گفت میزان اعمال شروط یادشده به عوامل متعددی از جمله جایگاه سیاسی یهودیان و مسیحیان و نقش حامیان بین المللی آن ها بستگی تام داشته است.   http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5514-fa.pdf 2013-04-29 193 224 صفوی واژه‌های کلیدی: اصفهان اقلیت‌های دینی جلفا جوباره فضاهای شهری موازین فقهی The Effect on the Jurisprudence Standards for Architectural and Residential Neighborhoods in the Two Minorities of Jews and Christians in Safavid Isfahan Zoroastrians, Christians and Jews as "people of the Book" have lived in the Islamic lands and the Muslims, This coexistence has been subject to accept the conditions of the contract, namely “Ahlozummah” In the contract, provisions to create urban spaces and architecture by the minorities have been specified. How and to what exlent contract provisions and obligations are reflected in the form of Iranian architecture and city spaces are, is the questions of this study. For this purpose, two historic Jewish neighborhood (Joyubareh) and the predominantly Christian (Julfa) were systematically studied. Selection of these neighborhoods was because they have been used continuously since the Safavid period and the architectural spaces have remained almost intact. Data analysis showed that the strength of jurists during the Safavidera, Iranian minorities living in the cities had no opportunity to implement the conditions stipulated in "Agreement of obligation".     http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5514-en.pdf 2013-04-29 193 224 Urban spaces Juridical norms Religious Minorities Muslim town Julfa and Joybareh H. Karimian 1 Assistant Professor, Department of Archaeology, University of Tehran, Iran AUTHOR M. nikzad 2 M.A, Department of Archaeology, University of Tehran, Iran AUTHOR