ORIGINAL_ARTICLE
بازشناسی شهر تاریخی عسکرمکرم براساس متون تاریخی و جغرافیایی
در نزدیکی روستای بندقیر در اسکان خوزستان بازماندههای شهر تاریخی عسکرمکرم هنوز بهشکل پشتههای متعدد بر دوسوی رودخانهی گرگر خودنمایی میکند. براساس منابع تاریخی و جغرافیایی، این شهر در نیمهی دوم سدهی نخست هـ. ق در پی گسترش تدریجی محل اردوی نظامی مکرمبن مطرف و یا مکرم فزر غلام حجاجبن یوسف ثقفی در محل قریه یا شهر کوچکی از دوران ساسانی با نام رستقباد بنا نهاده شد و از همینرو عسکرمکرم نامیده شد. این شهر، رفتهرفته بردو کرانهی رود مسرقان گسترش یافت و بهعنوان مرکز کورهای با همیننام و در مقام یکی از مهمترین شهرهای خوزستان در دوران اسلامی مطرح شد؛ تا آنجاکه نویسندگان مختلف در سدهی چهارم هجری و پس از آن از رونق کشاورزی، تجارت، صنعت و علم کلام در عسکرمکرم سخن گفتهاند. موقعیت ویژهی راهبردی و نظامی این شهر بر سر راه عراق و خوزستان به فارس و لرستان که پیش از تأسیس شهر نیز مورد توجه بوده و مهمترین دلیل ایجاد هستهی نخستین عسکرمکرم نیز بهشمار میرفت، اهمیت این شهر را دوچندان میساخت. بهنظر میرسد که با افول سیستم آبیاری نهر مسرقان و فروپاشی اقتصاد کشاورزی منطقه در اواخر سدههای میانی اسلامی، از اهمیت عسکرمکرم کاستهشده و احتمالاً در سدهی نه هجری قمری شهر بهکلی، متروک شده باشد. در این نوشتار کوشش شده تا با واشکافی متون تاریخی و جغرافیایی و همسنجی مطالب، تصویری جامع از این شهر دوران اسلامی ارایه شود.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5161-fa.pdf
2015-01-27
1
30
واژگان کلیدی: عسکر مکرم
خوزستان
رُستقباد
جغرافیای تاریخی
شهرسازی
Recognition of the Ancient City of AskarMokram on the Basis of Historical and Geographical Texts
The remains of the historical city of AskarMokram are situated in Khuzistan near the Band-e Ghir village in the form of various Tepes (hills) on either sides of the Gargar River. On the basis of historical and geographical sources, the city was established in the second half of the first century during the gradual development of the military camping place of Mokram- ibn- Motraf or Mokram- ibn- Fazar, the servant of Hajaj–ibn-Yusuf Saqafi in the Sasanian village or small city named Rostaqobad; therefore, the city is called “AskarMokram”. The city was gradually developed on either sides of Masroqan River and became famous as the center of Khoreh/Koreh with the same name, and as one of the most important cities of Khuzistan during the Islamic period. The strategic and military situation of the city, which was located in the way of Iraq and Khuzistan to Fars and Lurestan, and was considered before the establishment of the city (and actually is regarded as the main reason of the forming of AskarMokram), made the city more important. It seems that when the irrigation system of Masroqan River and the agricultural economy of the region were declined in the last centuries of the medial Islamic period, the importance of AskarMokram was reduced, and probably the city abandoned completely during the fifteenth century A.D.
In this article, it is attempted to render the comprehensive picture of the city during the Islamic period by the exact study of historical and geographical sources, and make comparison between them.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5161-en.pdf
2015-01-27
1
30
AskarMokram
Khuzistan
Rostaqobad
Historical geography
Urbanism
Morteza
Ataie
1
Ph.D Candidate in Archaeology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
AUTHOR
Javad
Neyestani
2
Associate Professor, Department of Archaeology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
AUTHOR
Seyed Mehdi
Mousavi kouhpar
3
Associate Professor, Department of Archaeology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
AUTHOR
Seyyed Rasool
Mousavi Haji
4
Associate Professor, Department of Archaeology, Mazandaran University, Iran.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خاطرۀ اصلاحات ارضی مطالعۀ موردی: شهرستان...
در این مقاله واقعۀ اصلاحات ارضی را در حافظۀ جمعیِ افرادی که این برنامه را تجربه کردهاند، بررسی میکنیم. رویکرد نظری مورد استفاده در این مطالعه، نظریۀ کادرهای اجتماعی حافظه و رویکرد حالگرا در مطالعات حافظۀ جمعی است. تعداد بیست نمونه را با روش نمونهگیری نظری انتخاب و با استفاده از روش مصاحبۀ غیرساختمند مطالعه کردیم. منطقۀ مطالعه شهرستان تالش در استان گیلان است. یافتهها نشان میدهند «خاستگاه طبقاتی» مهمترین کادر اجتماعیِ حافظۀ جمعی نمونههای مطالعه است؛ بهطوری که یادآوری واقعۀ اصلاحات ارضی، نحوۀ اجرای آن و تخلفاتِ صورتگرفته در حین اجرای این برنامه در ذهن برخی از نمونهها با خاستگاههای طبقاتی «اربابی» و «رعیتی» کاملاً متفاوت است. رعیتهای پیشین از آن واقعه بهعنوان رویدادی رهاییبخش و برنامهای منصفانه یاد میکنند؛ درحالی که در حافظۀ اربابان سابق، اصلاحات ارضی همچون برنامهای طراحیشده از بالا و غیرحساس به وضعیت واقعی مردم نقش بسته است. پس از خاستگاه طبقاتی، بهترتیب، «دین» و «تحصیلات» مهمترین کادرهای اجتماعی هستند که واقعۀ اصلاحات ارضی در درون آنها بهیاد آورده میشود. نمونههایی با گرایشهای مذهبی بیشتر در زمان اجرای اصلاحات ارضی، آن را تاحدودی در تقابل با شرع میدانند. نمونههایی با تحصیلات بیشتر نیز تصویری جامعتر، عمیقتر و گستردهتر از آن واقعه در ذهن دارند.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-9998-fa.pdf
2015-03-17
27
58
واژههای کلیدی: اصلاحات ارضی
کادرهای اجتماعی حافظۀ جمعی
تاریخ از پایین
Memory of Land Reform: A Case Study in Talesh Township, Gilan province, Iran
The current study investigates the land reform in the collective memory of people who experienced the event. Social cadres of collective memory and presentist approaches were used as theoretical approaches of the study. 20 samples were chosen based on theoretical sampling. Technique of data gathering was deep interview. All the samples were from Talesh township in Gilan province (Iran). The results showed that «class status» was the important social cadre of the samples’ collective memory. The collective memory of the samples with previous landlord and serf class status was different in terms of execution and infringement during the program accomplishment. The past serves recall it as fair and emancipated event. On the contrary, the past landlords remember it as a programme that did not consider minority of the local people’s ownership condition. After class statuas, religion and education were the important social cadres, respectively. The samples who had high religiosity at the time of land reform remembered that it was pretty against religious law. The educated samples had the most comprehensive and holistic view of the event.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-9998-en.pdf
2015-03-17
27
58
Land reform
Social cadres of collective memory
History from below
H.
Ebadollahi Chanzanagh
1
Assistant Professor,Department of Social Sciences, University of Guilan , Rasht, Iran
AUTHOR
S.
Avarideh
2
Lecturer, Department of Social Sciences Payam-e- Nour University
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خاطرۀ اصلاحات ارضی مطالعۀ موردی: شهرستان تالش در استان گیلان
در این مقاله واقعۀ اصلاحات ارضی را در حافظۀ جمعیِ افرادی که این برنامه را تجربه کردهاند، بررسی میکنیم. رویکرد نظری مورد استفاده در این مطالعه، نظریۀ کادرهای اجتماعی حافظه و رویکرد حالگرا در مطالعات حافظۀ جمعی است. تعداد بیست نمونه را با روش نمونهگیری نظری انتخاب و با استفاده از روش مصاحبۀ غیرساختمند مطالعه کردیم. منطقۀ مطالعه شهرستان تالش در استان گیلان است. یافتهها نشان میدهند «خاستگاه طبقاتی» مهمترین کادر اجتماعیِ حافظۀ جمعی نمونههای مطالعه است؛ بهطوری که یادآوری واقعۀ اصلاحات ارضی، نحوۀ اجرای آن و تخلفاتِ صورتگرفته در حین اجرای این برنامه در ذهن برخی از نمونهها با خاستگاههای طبقاتی «اربابی» و «رعیتی» کاملاً متفاوت است. رعیتهای پیشین از آن واقعه بهعنوان رویدادی رهاییبخش و برنامهای منصفانه یاد میکنند؛ درحالی که در حافظۀ اربابان سابق، اصلاحات ارضی همچون برنامهای طراحیشده از بالا و غیرحساس به وضعیت واقعی مردم نقش بسته است. پس از خاستگاه طبقاتی، بهترتیب، «دین» و «تحصیلات» مهمترین کادرهای اجتماعی هستند که واقعۀ اصلاحات ارضی در درون آنها بهیاد آورده میشود. نمونههایی با گرایشهای مذهبی بیشتر در زمان اجرای اصلاحات ارضی، آن را تاحدودی در تقابل با شرع میدانند. نمونههایی با تحصیلات بیشتر نیز تصویری جامعتر، عمیقتر و گستردهتر از آن واقعه در ذهن دارند.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5474-fa.pdf
2015-12-12
27
58
واژههای کلیدی: اصلاحات ارضی
کادرهای اجتماعی حافظۀ جمعی
تاریخ از پایین
Memory of Land Reform: A Case Study in Talesh Township, Gilan province, Iran
The current study investigates the land reform in the collective memory of people who experienced the event. Social cadres of collective memory and presentist approaches were used as theoretical approaches of the study. 20 samples were chosen based on theoretical sampling. Technique of data gathering was deep interview. All the samples were from Talesh township in Gilan province (Iran). The results showed that «class status» was the important social cadre of the samples’ collective memory. The collective memory of the samples with previous landlord and serf class status was different in terms of execution and infringement during the program accomplishment. The past serves recall it as fair and emancipated event. On the contrary, the past landlords remember it as a programme that did not consider minority of the local people’s ownership condition. After class statuas, religion and education were the important social cadres, respectively. The samples who had high religiosity at the time of land reform remembered that it was pretty against religious law. The educated samples had the most comprehensive and holistic view of the event.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5474-en.pdf
2015-12-12
27
58
Land reform
Social cadres of collective memory
History from below
ORIGINAL_ARTICLE
امپراتوران ساسانی پیشگامان جهانیسازی: جستاری درمورد انگارههای جهانیشدن در ایران باستان
"جهانیشدن" یکی از تأثیرگذارترین اندیشههای فلسفی بر نهادهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی کشورها و ملل مختلف بر مبنای یکپارچهسازی جوامع بینالمللی در عصر نوین است. بیشتر پژوهشگران، آغاز جهانیشدن را به بعد از عصر رنسانس نسبت میدهند، حال آنکه با اندکی تأمل در اندیشههای فلسفی و مفاهیم اسطورهای تمدنهای باستان، میتوان ریشه و خاستگاه این پدیده را، البته نه بهمعنای کاملاً مدرن و امروزی، در آن ادوار جستوجو کرد. بدون تردید، امپراتوری ساسانیان، که ۴۲۷ سال (۶۵۱ – ۲۲۴ م) در عرصهی مبادلات سیاسی جهان نقشآفرینی کردهاند، را میتوان یکی از بزرگترین و مقتدرترین حوزههای فرهنگی تمدنهای جهان باستان دانست که بهطور مستقیم، متأثری از نظرها فیلسوفان زرتشتی اداره میشد. بنیانگذار این امپراتوری (اردشیر پاپکان: ۲۴۱- ۲۲۴ م) در پاسخ به این پرسش که چرا در مقابل ولینعمت خود (اردوان پنجم- اشکانی) قیام کرده، میگوید: "تا جهان را یکخدایی کنم".
اینک، این پرسش را میتوان طرح کرد که آیا این امکان هست که تلاش اردشیر برای ایجاد جهانی تحت حاکمیت یک خدا - که با اقدامات عملی و تلاشهای گستردهای در تحقق این خواسته همراه بود- را نخستین گام در جهانیسازی بهشمار آورد؟ فرض بر آن است که اندیشهی جهانیشدن بالغ بر هزاروهشتصد سال قبل در تفکرات موبدان عالیرتبه، زرتشتی پرورش یافته و اردشیر اول ساسانی آن را اجرایی ساخته است. در پژوهش حاضر، تلاش بر آن است تا با اتکا به متون کهن و اسناد باستانشناسانه نخستین رگههای اندیشهی جهانیشدن و اقدامات عملی شاهان ساسانی در تحقق این تفکر، بررسی شود بدینمنظور، تعدادی از شواهد تاریخی و باستانشناسانهی عصر ساسانیان را که نشان دهندهی فرضیهی پژوهش باشند، در چارچوب نظری اندیشههای جهانیشدن و جهانوطنی، به بحث کشیده خواهند شد. از اندیشهی جهانوطنی، که ریشه در دوران باستان دارد، بهمنظور ارتباطدادن مفاهیم امروزی جهانیشدن با اندیشههای جهان باستان استفاده شده است. درنتیجهی پژوهش حاضر روشن شد که اندیشهی جهانوطنی و جهانیشدن، نزدیک به دوهزار سال قبل در ایران مطرح و توسط شاهان ساسانی اقداماتی عملی در تحقق آن نیز انجام شده است.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-1928-fa.pdf
2015-01-27
31
55
واژگان کلیدی: جهانیشدن
جهانوطنی
امپراتوری ساسانی
حقوق بشر
دین زرتشت
Sasanian Emperors as the Pioneers of Globalisation: An Investigation on the Ideas of Globalisation in Ancient Iran
“Globalisation” is one of the most influential philosophical thoughts with direct effects on the economic, political and cultural entities of countries in the modern era. Most scholars relate the emergence of this phenomenon to the period after Renascence. However, with little contemplation, one could trace the roots and origins of philosophical thoughts and mythical concepts – of course not in their present form – to ancient civilisations. Doubtless, Sasanian empire (224-651 CE), with 427 years of glory in the world,s political arena, can be considered as one of the greatest and most powerful cultural foregrounds of ancient era that was managed by the direct instructions of Zoroastrian philosophers. The founder of this empire (ArdašīrPāpakān: 224-241 CE), in response to the question that why have you risen against your reigning king (Ardavan V Ashkani), clamed: “To make a world with a single-God”.
Now, the question is. Can “Ardašīr’s efforts in establishment of a world under governance of a single God” be counted as the first efforts toward unification of the world and the initial steps in globalisation? – efforts that were accompanied by practices and widespread endeavours. The principal hypothesis is that the thoughts of globalisation were nurtured in the thoughts of Zoroastrians’ eminent Mōbads and practiced by the founder of Sasanians Empire. The main aim of the present research is to investigate the first veinsofglobalisation notions and the associated practical measures of Sasanian kings. In doing so, all of the Sasanian historical and archaeological evidences that certify the research hypothesis are envisaged and discussed in the context of globalisation and cosmopolitanism thoughts. The cosmopolitanism idea, with roots in the ancient world, is also used to associate the today’s globalisation concepts with the ancient ones. These concepts together with archaeological and historical evidences are clear indications that globalisation and cosmopolitanism thoughts have been introduced 1800 years ago in Iran; and indeed practiced on the relevant scale by Sasanians.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-1928-en.pdf
2015-01-27
31
55
Globalisation
Cosmopolitanism
Sasanian Empire
Human Rights
Zoroastrianism
Hassan
Karimian
1
Associate Professor, Department of Archaeology, University of Tehran, Tehran, Iran.
AUTHOR
Niloufar
Moghimi
2
M.A Gratuated at at Archaeology, University of Tehran, Tehran, Iran.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی هنر بودایی براساس مطالعهی پیشینهی باستانشناسی در کشورهای آسیای مرکزی
این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه هنر بودایی در آسیای مرکزی، بهویژه در کشورهای آسیای میانه، گسترش پیدا کرده است. امپراتوری موریا (321 تا 185 ق.م.)، در زمان حاکمیت دولت یونانی باختری دراواسط قرن سوم ق.م سعی کرد دین بودایی را در باختر گسترش دهد.کوشانیها با تشکیل دولتی مستقل (حدود 100 ق.م)، تمدن جدیدی را در تاریخ باختر رقم زدند. بعدها امپراتوری کوشانی همسایهی شرقیِ دولت اشکانی شد، تا اینکه در سدهی سوم میلادی قلمرو کوشانیان بهدست ساسانیان فتح شد. از دورهی استقرار و حکومت کوشانیان بودایی در آسیای میانه، حداقل چهار نوع اثر هنری کشف و معرفی شده است. این مقاله سعی دارد تا نقش این چهار اثر را که عبارتاند از :1. نقاشیهای دیواری، 2. آثار معماری معابد بودایی، 3. هنر پیکرسازی بودایی، 4. هنر جواهرسازی کوشانیها؛ در رابطه با هنر بودایی توجیه کند. در این میان، شهر ترمذ کهن در جنوب ازبکستان به منزلهی مرکز اصلی استقرار بودیسم نقشی مهمی در ترویج این آیین در منطقه داشته است. در شمالغرب ترمذ در محلی به نام قرهتپه بقایای یک دیر بودایی کشف شده و نقاشیهای دیواری کاخ خالچیان نمونهای از هنر این دوره است. افراسیاب سمرقند مهمترین محوطهی باستانی کوشانیان در ازبکستان است که آثار فراوان این دوره از آن بهدست آمده است. آنچه رابطهی مرو زمان ساسانیان در ترکمنستان را با دنیای شرق مرتبط میسازد، پیدا شدن بنای معبدی بودایی و یک استوپا در خارج از دیوار این شهر است.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-10860-fa.pdf
2015-05-13
57
87
واژههای کلیدی: آسیای مرکزی
باستانشناسی
کوشانیان
معابد بودایی
هنر تندیسگری
هنرنقاشی
Studying the Buddhist Art based on the Archaeological History of the Central Asian Countries
This article seeks to answer this question that how the Buddist art could grow and develop in the Central Asian countries. The Muryan Empire of the Bactrian State (321-185 BC), in the mid-third century BC, tried to promote the Buddhist sect in the West. The Kushanas (near 100 BC) stablished a new civilization in the history of Bactria. Afterwards, the Kushanas Empire became the eastern neigbour of the Sasanian Empire. Then Kushanaz territory was conquered by the Sasanian Empire. From the sttelement period of the Central Asia Budhist, four kinds of art works have been discovered: 1) Graffiti; 2) Architecture of Buddhist temples; and 3) Buddhist iconography; and 4) Kushanas art and jewelery. The ancient city of Termez in the south of Uzbakistan has an important role in this sect as a main center of Buddhism. In the north part of Termez, in a place named “Qara Tepe”, of an anciant monastery have been discovered in including the Khalchyan palace. Afrasiab, Samarkand in Uzbekistan is the most important archaeological site that underscores the art works of this period. What connects Marve in the Sasanian Turkmenstan with the East is a stupa Buddhist temple built outside the wall of the city.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-10860-en.pdf
2015-05-13
57
87
Central Asia
Kushanas
Buddhist temples
Painting art
Iconographic art
Archaeology
Rahim
velayati
1
Assistant Professor of Archaeology at Tehran University, Tehran, Iran.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه تاریخی جوامع ارمنستان، گرجستان و آذربایجان (قفقاز جنوبی) در دستگاه اداری هخامنشیان
منطقهی قفقاز که با حملهی داریوش بزرگ به سکاها در سال (12-513 ق.م) ضمیمهی امپراتوری هخامنشی شد، در سراسر دورهی هخامنشی، مرزهای شمالی این امپراتوری را شکل میداد. مناطق امروزی گرجستان، آذربایجان و ارمنستان که بهطور کلی، شامل کشورهای قفقاز جنوبی است، بخشی از ملل تابعهی هخامنشیان بوده است. فهرستهای رسمی امپراتوری هخامنشیان از ملل تابعه، تنها به نام ارمنستان اشاره کردهاند و موقعیت سایر مناطق، در دستگاه اداری امپراتوری چندان روشن نیست. تنها منبع نوشتاری که در اینباره، اطلاعاتی میدهد، تاریخ هرودوت است و دادههای باستانشناسی نیز نشان میدهد که از اواخر (قرن 6 ق.م) تغییرات عمده و نوآوریهای زیادی در مواد فرهنگی این ناحیه بهوجود آمده که ناشی از حضور پارسیان است. براساس دادههای باستانشناسی، که مهمترین آنها کاخهایی با ستونهای زنگیشکل از نوع هخامنشی است و نوشتههای هرودوت و سایر مواد فرهنگی، مشخص میشود که بخش غربی ارمنستان به ساتراپی هیجدهم و بخش شرقی آن به ساتراپی سیزدهم و منطقهی آذربایجان به ساتراپی یازدهم مندرج در لیست هرودوت تعلق داشتند. ضمن اینکه بخش غربی گرجستان، یعنی کلخیس، بهطور مستقیم وارد ساتراپیهای پارسیان نبود و درحد نهایی مرزها وظیفهی پاسداری از قسمتهای شمالی در برابر حملات سکاها را برعهده داشت و بخش شرقی گرجستان، یعنی ایبریا، نیز احتمالاً داخل در ساتراپی هیجدهم یا یازدهم مندرج در لیست هرودوت بوده است. بهطور کلی، هدف از این تحقیق بررسی جایگاه اداری کشورهای امروزی گرجستان، آذربایجان و ارمنستان در سیستم اداری ساتراپیهای هخامنشی براساس دادههای باستانشناسی است. روش این تحقیق نیز بر پایهی مطالعات کتابخانهای و بازدید میدانی از محوطههای مورد بحث است.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-8140-fa.pdf
2015-01-27
89
112
واژههای کلیدی: هخامنشیان
قفقاز
موقعیت اداری
ساتراپی
کلخیس
Historical Position of Armenia, Azerbaijan and Georgia (South Caucasus) in Achaemenid Administrative System
Caucasus region became a part of Achaemenid Empire during the Dariush attack to Scythian at 513-512 BC, and formed the northern border of the empire. Modern Georgia, Azerbaijan and Armenia, which generally form the south Caucasus countries, have been part of Achaemenid subordinate nations. In the official lists of Achaemenid satrapies, only the name of Armenia, has been noted and the administrative position of the other regions (Georgia and Azerbaijan) is less clear. The only written source that contains some information about this issue is Herodotus, and Archaeology data also shows that at the end of 6 century BC, major changes and innovations have been occurred in these regions as a result of Persian attendance. According to archaeological data, the most notably are Achaemenid type palaces with bell shaped column bases. Based on Herodotus records and other cultural material, western Armenia was a part of the 18th satrapy, eastern Armenia was a part of the13th satrapy, and Azerbaijan belonged to the 11th satrapy in Herodotus list. Also western Georgia (i.e. Colchis) was not directly a satrapy, and at the extremity border of Achaemenid Empire, had undertaken protecting the north border of the empire against the Scythians, attacks. Although eastern Georgia (i.e. Iberia) was a part of the 11th or 18th satrapy in Herodotus list. In general, the aim of this study is to investigate the administrative position of modern Georgia, Azerbaijan and Armenia in the Achaemeniansatrapal system based on archaeological data. The methodology of this research is based on library research and field visiting of the areas in question.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-8140-en.pdf
2015-01-27
89
112
Achaemenids
Caucasus
Administrative Position
Satrapy
Colchis
Mahsa
Veisi
1
Ph.D Student of Archaeology, Tarbiat Modares University,Tehran, Iran.
AUTHOR
Alireza
Hejebri Nobari
2
Full Professor of Archaeology, Tarbiat Modares University,Tehran, Iran.
AUTHOR
Seyed Mehdi
Mousavi Kouhpar
3
Associate Professor of Archaeology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
AUTHOR
Javad
Neyestani
4
Associate Professor of Archaeology, Tarbiat Modares,Tehran, Iran.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آیین تدفین اسب در میان اقوام سکایی مطالعهی موردی گورستان خرمآباد مشگینشهر
سکاها یکی از مهمترین اقوامی بودند که در هزارهی اول ق.م بسیاری از بخشهای آسیای مرکزی، شمال و جنوب قفقاز و غرب آسیا، ازجمله شمال غرب ایران را اشغال کردند. یکی از مهمترین مشخصات فرهنگ سکایی، تدفین باشکوه شاهزادههای آنهاست. در این امر اسب نقش مهمی را ایفا میکرده است. اسب یکی از حیوانات مقدسی است که در فرهنگهای مختلف از احترام خاصی برخوردار بوده است، این احترام در میان اقوام سکایی بهصورت قربانیکردن آن برای شاهزادههای سکایی نمود پیدا کرده است. از این اقوام در سرتاسر آسیای مرکزی و شمال قفقاز تدفینهای بسیاری کشف شده که یکی از ویژگیهای اینگونه تدفینها تعداد زیادی اسب بودند که همگی خفه شده و در کنار یا بر بالای قبر بزرگزادهی سکایی قرار داده شدند. در هزارهی اول ق.م سکاها در حین ورود به آسیای غربی قسمتهایی از شمال غرب ایران را نیز در دوره مادها تصرف کردند. اخیراً در گورستانی در مشگینشهر اردبیل یکی از منحصر به فردترین تدفینهای سکایی در کل آسیای غربی به دست آمد که ویژگی بارز آن مانند سایر تدفینهای سکایی، تدفینهای اسب بود. در این مقاله با توجه به ویژگیهای کلی تدفینهای سکایی براساس منابع تاریخی و باستانشناختی، به ویژگیهای تدفین سکایی گورستان خرمآباد مشگینشهر خواهیم پرداخت. اشاره به ساختار قبور، نحوهی تدفین اسبها و تحلیل چنین رفتاری از مهمترین اهداف پژوهش حاضر است.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-1662-fa.pdf
2014-10-29
113
144
واژههای کلیدی: اقوام سکایی
تدفین اسب
تدفین سکایی
گورستان خرمآباد مشگینشهر
Horse Interment in Scythian Tribes Case Stuty: Khoram Abad Cemetery in Meshgin Shahr
Scythians were one of the most important tribes who occupied many parts of the Central Asia, West Asia, North and South Caucasia, and Northwest of Iran in the first millennium BC. The most striking feature, of the Scythian culture was the magnificent funeral of the Princess. Horse is among the sacred animals that have a specialy veneration in different cultures; this honor in the Scythian nation’s culture has appeared as sacrifice of it for Scythian Princess. In Central Asia and North Caucasia, many tombs were found from the Scythians with numerous horses that all of them have been burked and buried insid or on the top of the Scythian magnifico graves. Scythians during their entry into Western Asia conquered parts of the north-west of Iran in the Median period at the first millennium BC. Recently, a unique Scythian interment was obtained in a cemetery in Meshgin Shahr city with a striking characteristic of horse burials, like the other Scythian interments. In the present paper, we will discuss the features of Scythian interments in Khoram Abad cemetery based on historical and archaeological sources and with regard to the overall characteristics of the Scythian burial ceremony.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-1662-en.pdf
2014-10-29
113
144
Scythian tribes
Scythian interment
Horse burial
Khoram Abad cemetery
Reza
Rezaloo
1
Assistant Professor, Deparment of Archaeology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
AUTHOR
Yahya
Ayramloo
2
PhD student, Deparment of Archaeology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل فرم و کاربری صورتکهای زرین کلماکره
گنجینهی کلماکره به طور اتفاقی در سال 1368 هـ..ش توسط یک شکارچی محلی در غار کلماکره واقعدر بیست کیلومتری شمالغرب شهرستان پلدختر لرستان کشف شد. این مجموعه شامل انواع ظروف، ریتونها، مجسمههای انسانی و حیوانی، صورتکها، پلاکها، زیورآلات و... است. ویژگی منحصر به فرد این اشیا وجود کتیبه هایی به خط ایلام نو روی برخی از آنهاست. استفاده از کتیبههای میخی و نامهای ایلامی، رابطهای کاملاَ نزدیک با افق فرهنگی ایلام نو را نشان میدهد. خوانده شدن این کتیبهها توسط لامبرت، فرانسوا والا، رسول بشاش و تجزیه و تحلیل باستان شناختی آنها، سبب آشکار شدن نام یک سلسلهی گمنام محلی از دوران ایلام نو در لرستان شد که عرصهی جدیدی را در مطالعات باستانشناسی و تاریخ هنر این دورهی تاریخی در غرب ایران گشود. به جز تعدادی صورتک، که جنس آنها از طلاست، سایر اشیای این مجموعه از نقره ساخته شدهاند، زیرا در آن زمان، معیار مبادله در داد و ستد نقره بوده است. نگارندگان، قصد دارند در این مقاله به بحث و بررسی دربارهی صورتکهای طلایی این گنجینه و مقایسهی آنها با نمونههای مشابه در سایر فرهنگها بپردازند.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5435-fa.pdf
2015-01-27
145
170
واژهگان کلیدی: صورتکهای طلایی
غار کلماکره
پلدختر
لرستان
ایلام نو
Analysis of the Application and form of Kalmakareh Golden Masks
Kalmakareh treasure was accidentally explored by a rural hunter from the Kalmakareh cave in 1989. The cave is Located in the north west of Poldokhtar City in Loristanprovice. The treasure includes different types of vessels like rhytons, human and animal statues, masks, plaques, bracelets, etc. Based on the previous studies, the treasure belongs to Neo-Elamite period (1th millennium BC). These objects bear archaeological significance and enjoy unique value, with recpect to Neo-Elamite inscriptions in some of them. Deciphering theses incscriptions by Lambert, F.Vallat and RassoulBashash, and archaeological analysis by Leila Khosravi shed light on an anonymous local governorship of the Neo-Elamite, and provided a New chapter in the archaeological studies of this particular period in the west of Iran. Except a few number of masks made of gold, the rest objects of this collection were nade of silver. It seems that, because of being as a scale for trade at the time, the artisans deliberately applied silver to produce kalmakareh treasure. The authors aim to present an analytical study on the golden masks of the treasure, and slso compare them with the same types produced in other cultures.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5435-en.pdf
2015-01-27
145
170
Golden masks
Kalmakareh cave
Poldokhtar
Luristan
Neo-Elamite
Leila
Khosravi
1
Asisstant Professor at Historical Archaeology Department Iranian Center Archaeology Reserch, Tehran, Iran.
AUTHOR
Seyed Mehdi
Mousavi Kouhpar
2
Associate Professor, Department of Archaeology, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran.
AUTHOR
Javad
Neyestani
3
Associate Professor, Department of Archaeology, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran.
AUTHOR
Alireza
Hejebri Nobari
4
Professor, Department of Archaeology, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگرشی بر علل ضعف و سقوط ساسانیان از منظر مورخان سده های نخست هجری
ساسانیان بهعنوان یکی از قدرتمندترین سلسلههای ایرانی، بیش از چهارسده و تا پیش از حمله اعراب مسلمان به ایران حکومت کردند. دولت بزرگ ساسانی با پیروی از اصل تمرکز حکومت و ملیکردن دین زرتشت، ایران ملوکالطوایفی عهد اشکانیان را بهصورت کشوری یکپارچه و مقتدر درآورد؛ بهگونهای که این حکومت، علاوهبر بازآفرینی قدرت سیاسی، دگرگونیهای گسترده و عمیقی را درتمامی زمینههای اجتماعی و فرهنگی ایران ایجاد کرد. با اینحال، پس از چندی، عوامل بسیاری باعث سستی تدریجی این سلسلهی قدرتمند و درنهایت، فروپاشی آن در برابر حملهی اعراب مسلمان شد. در این نوشتار، بر این است تا با بررسی دقیق و همهجانبهی آثار مورخان چهارسدهی نخستین دورهی اسلامی، یعنی ابوحنیفهی دینوری، یعقوبی، مسعودی، طبری و ابنمسکویه، دلایل ضعف تدریجی و فروپاشی حکومت ساسانی با روش توصیفی- تاریخی، مورد پژوهش و تحلیل قرار گیرد. نتایج پژوهش، نشان میدهد که از دیدگاه مورخان چهارسدهی نخست اسلامی، در ضعف و زوال ساسانیان و شکست آنان در برابر اعراب مسلمان نقش داشته است؛ امواردی مانند تعصبات مذهبی و جایگاه رفیع روحانیان زرتشتی، قدرت روزافزون اشراف و نجبا، کشتار خاندان سلطنتی توسط شیرویه و ضعف پادشاهان در اواخر حکومت ساسانی، کودتای نظامیسرداران علیه پادشاهان، جنگهای طولانی مدت فرسایشی برونمرزی، بهویژه جنگهای مداوم با امپراطوری روم، براندازی خاندان آللخم توسط خسروی پرویز، فشارهای اقتصادی بر مردم و وضع مالیاتهای سنگین، بلایای طبیعی همچون طغیان دجله و فرات و امدادهای غیبی.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-7360-fa.pdf
2015-01-27
171
210
واژگان کلیدی: ساسانیان
علل فروپاشی
دینوری
طبری
مسعودی
یعقوبی
ابنمسکویه
A Study on the Reasons of Sasanian Decline and Fall According to the First Islamic Centuries, Historian Sources
Sassanid reign, as one of the most powerful Iranian dynasties, lasted for over four centuries before the Arab Moslems’ attack to Iran. The great Sassanid government managed to convert the Feudal Iran of Parthian era into a united and strong country thanks to its central government and Zoroastrianism nationalism; this not only recreated political power but also hugely revolutionized the cultural and social issues in Iran. However, different factors, after a while, led to the gradual weakness and suppression of this dynasty before the Arab Moslems’ attack. In this research, auditing the historians of all these four centuries of the early Islamic era including Abou- HanifehDinvari, Yaghoubi, Masoudi, Tabari, and EbneMoskouyeh exactly and from all aspects, many attempts have been made to figure out and analyze the reasons of this gradual weakness and overthrown of Sassanid Reign the emnloying a historical-descriptive method. The results of this research reveal that in the view of the historians of all these four centuries of the early Islamic era, the following factors were the most crucial reasons of Sassanid’s downfall and defeat before the Arab Moslems: religious prejudice, high position of Zoroastrian clergymen, well-borns’ increasing power, massacre of the royal family by Shirouyeh, the last Sassanid kings’ lack of authority, a military coup against the kings, long exhausting overseas battles, especially the constant wars against the Rome Empires, toppling the Ale-Lakhm by KhosrouParviz, economic pressures on people and heavy taxes, natural disasters like the Tigris and Euphrates rivers bursting their banks, and hidden helps.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-7360-en.pdf
2015-01-27
171
210
Sassanid
Decline factors
Dinvari
Yaghoubi
Masoudi
Seyyed Rasool
Mousavi Haji
1
Associate Professor, Department of Archaeology, University of Mazandaran, Iran.
AUTHOR
Abed
Taghavi
2
Assistant Professor, Department of Archaeology, University of Mazandaran,Iran.
AUTHOR
Babak
Aryanpour
3
Ph.D Candidate at Ancient Iran History, Azad Islamic University, Najafaabad Branch, Isfahan, Iran.
AUTHOR
Saman
Farzin
4
Ph.D Candidate at Archaeology in University of Mazandaran, Iran.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راز جدال نرسه با بهرام ها از نگاه انسان شناسی فرهنگی
چگونگی ولیعهدگزینی و انتخاب جانشین شاهنشاه از مسائل ابهامآلود ساختار حکومتی ساسانیان است؛ بهگونهایکه در تاریخ چهارصدسالهی ساسانیان، سرنوشت جانشینی شاهنشاه را جدال میان دودمان سلطنت، روحانیان قدرتمند مَزدیسنی و خاندانهای بزرگ فئودال رقم میزد. طبق قانون مرسوم ساسانیان، بهطور معمول حق سلطنت از آن "نخستزادگان" بود؛ هر چند در مواردی شاهنشاه به صلاحدید خود حکم به جانشینی فرزند کوچکتر میداد. یکی از جنجالیترین رقابتها بر سر تصاحب تاج و تخت، نبرد میان نرسه و بهرامها (بهرام یکم، بهرام دوم و بهرام سوم) است که به مدت سه نسل، داغ نفاق را بر تارک خاندان سلطنت نهاد. این درگیری با چنان شدت و حدتی تداوم یافت و چنان بازتاب گستردهای بر شواهد کتیبهای، سکهشناختی و نگارکندهای صخرهای بر جای نهاد که نمیتوان از آن همچون جدالهای مرسوم میان درباریان یا حرص و آزی صِرف برای نیل به سلطنت یاد کرد.
در این جستار بر آنیم تا دریابیم که چرا شاهزاده نرسه، پسر شاپور اول با تخطی از قوانین "حق نخستزادگی" و "انتقال سلطنت از پدر به پسر"، مصرانه بر طبل مخالفت کوبید و طی کشاکش با سه نسل از رقبای خود داعیهی حق سلطنت سر داد. چه چیز او را چنین محق سلطنت مینمود؟ راز پایداری و سماجت نرسه تا نیل به پادشاهی چه بود؟ نظر به این که اهتمام در پاکی خون و نسب در خانواده، صفت بارز جامعهی ساسانی است، نمیتوان تنها به حق پدرتباری شاهزادگان اکتفا کرده و از حق مادرتباری آنان گذشت. "ازدواج با محارم سلطنتی (پادشاهتباری)" در عصر ساسانی، خود شاهدی است معتبر بر صدق این گفتار. از آنجاکه جستار تاریخی ما رویکردی انسانشناسانه دارد و "جامعهشناسی خانواده" نقطهی تلاقی تاریخ و انسانشناسی است، به منظور پاسخگویی به پرسشهای یادشده، ناگزیر از تفحص در تبارشناسی پادشاهان مورد بحث، حق تباری از منظر انسانشناسی فرهنگی و مقولهی "ازدواج با محارم" از دریچهی جامعهشناسی تاریخی هستیم. روش پژوهش، مطالعهی تطبیقی میان منابع تاریخی، مطالعات قومنگاری و شواهد باستانشناختی با رویکردی روان- انسانشناختی است. ماحصل این جستار، پی بردن به حق "دوسر شاهتباری" در امر ولیعهدی است که گویی بر حق "نخستزادگی" شاهزادگان ارجحیت داشته است.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-9370-fa.pdf
2015-05-13
211
263
واژههای کلیدی: ازدواج با محارم
انسان شناسی فرهنگی
بهرامها
جامعهشناسی تاریخی
حق تباری
نرسه
ولیعهدی
The Mystery of Long-lasting Quarrel between Narseh and Bahrams: A Cultural Anthropology Perspective
Selecting crown prince has always been an ambiguous enigma in the Sassanid era. Crown prince nomination had been a matter of debates and sometimes quarrels amongst the royal family, the Magi, and the powerful feudals. According to the primogeniture law, in the Sassanid dynasty, crown prince was a position dedicated to the eldest son. However, documents indicate that sometimes the King himself decided to choose a younger son as his successor. One of the most challenging examples of such exceptional cases is the long-lasting quarrel between Narseh and Bahrams (Bahram I, II, and III) for grasping throne, which lasted for three decades. Naresh (youngest son of Shapur I) clearly violated the Primogeniture law and claimed throne over his older brother (Bahram I) and his successors for more than three decades. This research is trying to answer some key questions in this matter: why did Prince Narseh violate the Primogeniture law and claim the power for about three decades? What were his justifications in pursuing the power? Why did he insist on his solicitation? Here we represent another crucial element in selecting crown prince in the Sassanid dynasty, which is called “blood purity”. This law indicates that princes with double - sided pure blood (paternal and maternal) might have been preferred to the elder ones. This research is based on comparative analysis of historical documents, ethnographic studies, and archaeological data via psyco-anthropological view. It seems that in the Sassanid era, the law of “Royal Biternality” or “Royal Bilateral Descent” was superior to the law of “Primogeniture”.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-9370-en.pdf
2015-05-13
211
263
Narseh
Bahrams
Descent right
Marrying family members
Cultural anthropology
Sorur
Khorashadi
1
Ph.D. Candidate in Historical Archaeology, Department of Archaeology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
AUTHOR
Hamed
Vahdati Nasab
2
Associate Professor in Archaeology, Department of Archaeology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
AUTHOR