ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای دولت پهلوی دوم و آسیبپذیری آن درمقابل بسیج انقلابی
در این مقاله، آسیبپذیریهای دولت پهلوی دوم و نقش آن در بسیج انقلابی بررسی شده است. سؤال اصلی مقاله این است که ویژگیها و آسیبپذیریهای دولت پهلوی دوم که موجب بسیج انقلابی شد، چه بودند. برای پاسخ به این سؤال، از روش تحلیل اسنادی که از انواع روشهای کیفی است، استفاده شده. با این روش، اسناد و مدارک موجود شامل کتابها، مقالات و پایاننامهها بررسی شده است. این پژوهش با استفاده از ترکیبی از نظریات دولتمحوری که شامل نظریههای استقلال دولت، رویکرد توان دولت، دیدگاه فرصتشناسی سیاسی و نگرش ساختمانگرایی دولت است، مدلی جهت تبیین وضعیت دولت رژیم پهلوی و آسیبپذیری آن، و رابطۀ آن با بسیج انقلابی عرضه کرده و با استفاده از آن، به تحلیل آسیبپذیریهای دولت پهلوی و رابطه آن با بسیج انقلابی پرداخته است. از نتایج تحقیق آن است که مهمترین موارد آسیبپذیری دولت پهلوی، شامل استقلال دولت رانتی پهلوی از طبقات اجتماعی (جامعۀ مدنی)، ضعف توانایی دولت در سیاستگذاریها، ضعف دیوانسالاری نهادهای دولتی، انحصارطلبی دولت و آسیبپذیریهای حاصل از نوسازی و اصلاحات دولت در ترکیب با هم، به بسیج انقلابی منجر شده است.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-9105-fa.pdf
2014-09-23
1
32
واژههای کلیدی: دولت پهلوی
آسیبپذیری دولت
بسیج انقلابی
پهلوی دوم
Characteristics of the Second Pahlavi and Its Vulnerabilities against Revolutionary Mobilization
This paper examines the characteristics and vulnerabilities of the second Pahlavi and its role in the revolutionary mobilization. The main question of the paper is that: what are the characteristics and vulnerabilities of the Shah's government that led to the revolutionary mobilization? To answer this question, document analysis has been used that is a kind of qualitative research. By this method, documents including books, articles and dissertations have been investigated. Therefore, in this paper, the combination of state–centric theories including the theories of independence of state, capabilities of state, political opportunities of state, and construction of state were used to develop a model to explain the status of the Pahlavi state and also its vulnerabilities, and also its relation to revolutionary mobilization. The findings showed that the most important vulnerabilities of Pahlavi state include independence of the Pahlavi rentire state from the social classes, discapabilities of the state in policy making, bureaucratic weakness of the state institutions, state monopolies, and vulnerabilities resulting from modernization, and roforms, which in combination with each other led to the revolutionary mobilization.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-9105-en.pdf
2014-09-23
1
32
Second Pahlavi State
Vulnerabilities
Revolutionary mobilization
A.
Keshavarz Shokri
1
Associate Professor, Political Science Department, of Shahed University, Tehran, Iran.
AUTHOR
E.
Abedini Najafabadi
2
Student of Sociology of Revolution, Shahed University, Tehran, Iran.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسنامه لاتین نشریه شامل: چکیده لاتین مقالات، فهرست لاتین، راهنمای تدوین لاتین و شناسنامه لاتین مجله
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-9239-fa.pdf
2014-09-23
1
2
English Scientific Information include: Abstract, The English List, Guidelines for Paper submission, Information in English
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-9239-en.pdf
2014-09-23
1
2
ORIGINAL_ARTICLE
شناسنامه علمی فارسی مجله شامل: بسم الله، شناسنامه فارسی، راهنمای تدوین فارسی مقالات و فهرست فارسی.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-8652-fa.pdf
2014-09-23
1
5
Persian Scientific Information include: God\'s name, Information in Farsi, Guidelines for Paper submission and the Persian List
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-8652-en.pdf
2014-09-23
1
5
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی جوان در سینمای عامهپسند: مقایسۀ تطبیقی دو دورۀ اصلاحات و اصولگرایی
هدف اصلی این مقاله، مطالعۀ نحوۀ بازنمایی جوان در سینمای عامهپسند ایران از راه مقایسۀ تطبیقی فیلمهای برگزیده در دو دورۀ اصلاحات (1376- 1384) و اصولگرایی (1384- 1389) است. به این منظور، با بهرهگیری از نظریۀ بازنمایی هبدیج و مفاهیم مرتبط در حوزۀ مطالعات جوانان، نظیر «بازنمایی بهمثابۀ دردسر» و «بازنمایی بهمثابۀ خوشگذرانی»، سه فیلم از دورۀ اصلاحات («زیر پوست شهر»، «پارتی» و «من ترانه 15 سال دارم») و سه فیلم از دورۀ اصولگرایی («دایرۀ زنگی»، «دربارۀ الی...» و «تسویهحساب») برگزیده و به این موضوع پرداخته شده است که آیا در بازنمایی جوان در فیلمهای این دو دوره، تفاوتی وجود دارد یا خیر.
مطالعۀ این فیلمها براساس دو الگوی سلبی و کادوری برای تحلیل رمزگان فنی، و الگوی روایی و نشانهشناسی بارت برای تحلیل نشانهشناسی پیریزی شده است. پس از مطالعۀ فیلمها و بررسی جداگانه هریک از آنها، این نتیجه بهدست آمد که فیلمهای عامهپسندِ ساختهشده در این دو دوره، تصویری متفاوت از جوان را بازنمایی میکنند. در هریک از این دو دوره، ارجاعاتی حتی متناقض به جوان بهچشم میخورد.
در دورۀ اصلاحات، جوان با مفاهیمی مانند «پایبندی به ساختار»، «امید به آینده»، «خودباوری»، «جسارت»، «مسئولیتپذیری»، «آرمانگرایی»، «قانونمداری» و «دموکراسی و آزادیخواهی» نشان داده شده است؛ اما در دورۀ اصولگرایی بهصورتی «ساختارشکن»، «خودابراز»، «بیهویت»، «مبارز ضداجتماعی»، «درگیر بین سنت و مدرنیته»، «قانونگریز» و «خطرپذیر» بازنمایی شده است. بنابراین، نوعی هراس رسانهای درمورد بازنمایی جوان در دورۀ اصولگرایی در سینمای عامهپسند بهوجود آمده است.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-10406-fa.pdf
2014-09-23
33
66
واژههای کلیدی: بازنمایی
ایدئولوژی
نشانهشناسی
جوان
سینما
سینمای عامهپسند
اصلاحات
اصولگرایی
Youth Representation in Popular Cinema (Comparative Study of Two Periods of Reform and Fundamentalism)
The aim of this paper is to understand youth representation in popular cinema after the Islamic Revolution with comparison of two periods of reform (1997 - 2005) and fundamentalism (2005 – 2010). To achieve this goal, the advent of cinema, popular cinema and cinema as a mass communication has been studied. In the following, the theories of representation, semiotic, Stuart Hall's coding theory, and theories of young people would be discussed. Finally, a conceptual framework is presented based on the representation theory and Hebdige's view about the representation of youth.
Semiotics is the method of the present paper that is based on Selby and Cowberry’s patterns for analysis of the technical codes, and the patterns validity and semiotics of Barth for analysis of cultural codes. By focusing on these patterns, the three movies from Reform period (Under the City's Skin & Party & Me, Taraneh, I Am Taraneh, I Am Fifteen Years Old) and three movies from Fundamentalism period (Tambourine & About Elly & Pay Back) have been chosen purposefully to be studied and analyzed. In addition, at the end of every chosen scene from these movies, we explain for more understanding by using the considerate codes of Fiske.
The results indicated that popular films (the movies with top selling) at these two periods are representing the different vision of young people. In each of these two periods, the conflicting references have been seen to word the young people. At the Reform period, young people have been shown by some concepts like "adherence to the structure", "hope for the future", "self-confidentce", "audacity", "accountability", "idealism", "law-abiding", and
"democracy and freedom". In opposite, at the Fundamentalism period, young people have been represented as "anarchist", "show-off", "no Identity", "antisocial", "confused between tradition and Modernity", "lawbreaker", and "risk-taker".
Therefore, we can say that about the representation of young people at the Fundamentalism period, kinds of media panic in the popular cinema have been exposed.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-10406-en.pdf
2014-09-23
33
66
Representation
Semiotic
Ideology
Young People
Cinema
Popular Cinema
Reform
Fundamentalism
H.
Khaniki
1
Associate Professor, Department of Communications, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
AUTHOR
S.
Abavi Torghabeh
2
M.A in Communications, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحولات اندیشه سیاسی مسلمانان در دوره میانه اسلامی
اختلاف بر سر جانشینی حضرت محمد(ص) سرآغاز تفرقی شد که با قتل عثمان و جنگهای داخلی ایام حکومت علی(ع) به اوج خود رسید. بر این اساس، مسئلۀ پژوهش عبارت است از: شناسایی جریانهای فکری سیاسی نزد مسلمانان و در طول تاریخ اسلام که دربارۀ حاکم نظریهپردازی کردهاند. سؤالهای پژوهش از این قرارند: 1. ازلحاظ متنی، اندیشۀ مسلمانان درمورد خلافت چه جریانهای را شامل شد؟ 2. با توجه به شرایط سیاسی- اجتماعی (زمینههای بیرونی)، اندیشۀ سیاسی در جهان اسلام چه دورههایی را پشتسر گذاشت؟ فرضیۀ پژوهش نیز به این شرح است: با توجه به رویکرد تاریخی- تحلیلی و با استفاده از متدولوژی اسکینر، اندیشۀ سیاسی مسلمانان را میتوان به دو دورۀ کلی تقسیم کرد: دورۀ سنتی و دورۀ مدرن. ازلحاظ متنی، دورۀ سنتی شامل سه جریان مهم خوارج، شیعه و اهل سنت است؛ ازمنظر زمینهای، چهار مرحله قابل شناسایی است: منازعات کلامی، تکوین مکاتب فقهی- کلامی، تثبیت مکاتب فقهی- کلامی و مرحلۀ پساعباسی. در پژوهش حاضر، مصداق امام یا خلیفه نزد هر فرقه شناسایی و سپس وظایف امام و مفاهیم مرتبط با آن بیان شده است.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-4443-fa.pdf
2014-09-23
67
105
واژههای کلیدی: امام
نص
شوری
خوارج
شیعه
اهل سنت و جماعت
An investigation on the Transition of Muslims\' Political Thought in the Medieval Islamic Era
Dispute over the succession of the Prophet Muhammad (Pbuh) is prelude to scatter that reached a peak with the murder of Uthman and the civil war in Imam Ali’ period. Accordingly, the research issue consists of identifying the sects of political thought throughout the history of Islam, which have theorized about the governing. Questions: 1 - In terms of textual, which sects were in cluded in the thought of Muslims about the caliphate, were? 2- Considering the political - social conditions (external fields), what periods has passed the political thought in the Muslim world? Hypothesis: using the historical - analytical approach and by adopting Skinner's methodology, the Muslims political thought can be divided into two periods: traditional and modern. In terms of textual, three main groups were distinguished in the traditional period: A- Kharijites, B- Shiite and C- Sunni. From the perspective of context, four stages can be identified: A) the stage of theological disputes, B) the stage of the genesis of jurisprudence-theological schools, C) the stage of the consolidation of jurisprudence-theological schools, D) the stage of post-Abbasid. This research attempts to identify the extesionaliy of Imam or Caliph befor each sect, and tasks of the Imam, as well as the concepts associated with that.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-4443-en.pdf
2014-09-23
67
105
Imam
text
Council
Kharijites
Shiite
Sunni and Jamaat
A.V.
Qaderi
1
Assistant Professor, Department of History, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
AUTHOR
S.
Hashem Aghajari
2
Ph.D. Student, Department of History, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازخوانی جامعهشناختی نظریه بلاو در شعر سیداشرف گیلانی (نسیم شمال)
آثار ادبی نهضت مشروطه در دهههای اخیر بهعنوان بخشی از مهمترین اسناد جامعهشناسان برای تحلیل مناسبات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دوران معاصر مورد توجه قرار گرفته است.
سیداشرفالدین گیلانی ملقب به نسیم شمال، نقش بارزی در روشنگری عصر مشروطه داشته است. کمتر تحولی در عصر مشروطه صورت گرفته است که سیداشرف دربارۀ آن شعر نسروده باشد.
در این پژوهش با روش بینارشتهای کوشیدهایم تا در دو بخش، به بازخوانی نظریه جامعهشناسی تبادلی تلفیقی پیتر بلاو در فضای کلی شعر عصر مشروطه و سپس در شعر سیداشرف بپردازیم. در بخش نخست با نگاهی اجمالی، محورهای کلان نظریۀ بلاو را در شعر عصر مشروطیت نشان دادهایم. در بخش دوم، گامهای چهارگانۀ نظریۀ تبادلی را در سه بخش بهصورت موردی در شعر سیداشرف واکاوی کردهایم. برای کاربست این نظریه که تلفیقی از رفتارگرایی اجتماعی و واقعیتگرایی اجتماعی است، اشعار سیداشرف از آغاز جنبش مشروطه تا شکست آن و ایجاد حکومت پهلوی اول، در سه گروه اشعار تبادلی انتقادی، اشعار تمجیدی سازمانبخش و اشعار خطابی تنذیری قرار گرفته است.
هدف نهایی این پژوهش بررسی میزان اثرگذاری سیداشرف در جنبش مشروطه برپایۀ نظریهای اجتماعی، برای نشان دادن ساختارهای پیچیده همگروهی میان انقلابیون و مردم در دورۀ مشروطه است.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-6860-fa.pdf
2014-09-23
107
130
واژههای کلیدی: سیداشرفالدین گیلانی (نسیم شمال)
پیتر بلاو
شعر مشروطه
نظریۀ تلفیقی تبادل
جامعهشناسی
The Sociological Rereading of Blau’s Theory in the Poem’s of “Sayyed Ashraf Guilani” (Nasim-e Shomal)
In recent decades, literary works have been considered as one of the important parts of documents, which is an analyzable part by sociologists for studying about the society, culture and politics. “Sayyed Ashraf Guilani”, with the nickname of ’’Nasim-e Shomal’’ - who has a newspaper with this name- has had a great role in the brightness of Mashroteh period. Sayyed Ashraf has many poems about the events of Mashrooteh. In this study, it has been tried to show the way of reflecting the sociological and political works of Mashrooteh period in the poems’ of Sayyed Ashraf with a literal sociology way and also using the general asterisks of Exchange Theory of Peter Blau.
For using this theory, which is a compact of the sociological behaviorism and sociological realities, first of all, different aspects of the Mashrooteh period’s poems, Sayyed Ashraf’s poems from the beginning of Mashrooteh to the beginning of Reza Khan period autarchy kingdom are been investigated. Then thesy poems has been divided into three groups: 1- criticism, interchangeable poems, 2- organizing, veneration poems, and 3- cognizance poems. The last aim of this study is to analyze the effect of Sayyed Ashraf on Mashrooteh movement based on the sociological theories to show the completed stretchers of unity between the revolutionaries and the people in Mashrooteh period.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-6860-en.pdf
2014-09-23
107
130
Sayyed Ashraf Guilani (Nasim-e Shomal)
Poems of Mashrooteh
Peter Blau
Exchange Theory
Sociology
M.
Ranjbar
1
1. Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran
AUTHOR
A.
Safaee
2
Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل فازی شیوههای حلاختلاف بین دو حزب دموکرات و اجتماعیون اعتدالیون در مجلس دوم شورای ملی ایران مطالعه موردی: کشمکش خلع سلاح مجاهدین (پارک اتابک)
در مقاله حاضر بعد تصمیمگیری مشارکتی در مشروطیت ازلحاظ نوع کنش و روابط، مورد توجه قرار گرفته است. براساس این، پژوهش بر احزاب مجلس دوم متمرکز شده است که حتی در نخستین گام تصمیمگیری، یعنی «حل اختلاف» بهسوی مذاکرات سازنده پیش نمیرفتند. ازاینرو، «کشمکش خلع سلاح مجاهدین» یا «پارک اتابک» انتخاب و این مسئله مطرح شده که چگونه و با چه شیوههایی طرفین در هر مرحله به منازعات موجود واکنش نشان دادند؛ بهگونهای که منازعهای کلامی و قانونی به درگیریای نظامی تبدیل شد. در جستوجوی پاسخ، در چارچوب جامعهشناسی تاریخی تفسیری، منابع تاریخی مرتبط براساس مدل پلکان منافع/ حقوق/ قدرت فیشر و بنابر «روش تحلیل فازی» بازخوانی شده است. پس از کدگذاری منابع تاریخی و تخمین نمرههای عضویت مجموعه فازی، «عاملان متکیبر شیوههای حل اختلاف بهشدت هزینهبر» مشخص شد که طرفین بهتدریج از پنج نوع شیوه، شامل 4/0، 6/0، 9/0، 9/0 و 1 فرایند بهشدت هزینهبر استفاده کردند. چند ضعف اساسی تصمیمگیری مانند فقدان نگاه کلگرا و اطلاعات کافی، نبود راهحلهای جایگزین و منصفانه، و اعتماد نابجا به این فاجعه منجر شد.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5728-fa.pdf
2014-09-23
131
161
واژههای کلیدی: پارک اتابک
روش تحلیل فازی
چارلز راگین
رشته حل اختلاف
جامعهشناسی تاریخی تفسیری
Fuzzy Analysis of Conflict Resolution Approaches in the Disarmament Conflict )Atabak Park) in the Second National Assembly of Iran
In this article, the aspect of participatory decision-making in the constitution is considered based on the kind of action and relationship. Accordingly, the research focused on the parties of the second national assembly, which did not proceed towards constructive negotiations even in the first step of decision making (i.e. conflict resolution). Therefore, the “disarmament conflict”, or “Atabak Park” case, was chosen, and the reactions of the parties to the conflicts in each stage were studied. These reactions converted the initial verbal and legal disputes into a military struggle. In this regard, related historical resources based on the stairway model of interests/ rights/ power of Fisher and based on “Fuzzy Analysis method” were read out in the frame of interpretive historical sociology. After coding the historical documents and estimating the membership numbers of the fuzzy-set “agents depend on the highly costly process of conflict resolution”, it was found that the parties gradually used five types of methods, including the highly costly processes of 0.3, 0.6, 0.9, 0.9 and 1. Different major weaknesses in decision-making such as lack of holistic view and adequate information, lack of alternative and fair solutions, and wrongful trust led to this disaster.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-5728-en.pdf
2014-09-23
131
161
Atabak Park
Fuzzy analysis method
Charles Ragin
Conflict resolution discipline
Interpretive historical sociology
Z.
Tavallali
1
1. M.A. Department of Sociology, University of Shiraz, Fars, Iran
AUTHOR
M.
Sheipari
2
Assistant Professor, Department of History, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قوم باستانشناسی کوچنشینی و ایلراههای غرب زاگرس مرکزی
نگارندگان در این مقاله با تکیه بر پژوهشهای باستانشناسی و انسانشناسی از دوران نوسنگی تا اسلامی، و عواملی که در شدت و ضعف آن تأثیر داشتند، به بررسی پیشینۀ اهلی کردن حیوانات، چگونگی شکلگیری جوامع کوچنشینی و سابقۀ آن در زاگرس مرکزی پرداختهاند. همچنین، ایلهای کوچروی زاگرس غربی بهویژه ایلهای شهرستان اسلامآباد، شیروان چرداول، ایوان و دیگر ایلهای ساکن نواحی جنوبیتر استان ایلام را که در فصول کوچ در گرمسیر در کنار ایلهای این مناطق بهسر میبرند، معرفی کردهاند. در طول هزاران سال، این ارتباطها و همزیستیهای مسالمتآمیز باعت شکلگیری تبادلات فرهنگی در منطقۀ زاگرس مرکزی شده است. علاوهبر آنچه بیان شد، ایلراهها و مسیر کوچ و معماری خانههای هرکدام از این ایلها را نیز مطالعه کردهاند.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-287-fa.pdf
2014-09-23
163
195
واژههای کلیدی: زاگرس مرکزی
قوم باستانشناسی
کوچنشینی
ایلراهها
ایلام
شیروان چرداول
ایوان
Ethnoarchaeology of Nomadism and Tribe Ways in the West of Central Zagros
This study examines the history of animal domestication, nomadic tribes’ development, and factors influencing them in Central Zagros according to the archaeological and anthropological studies of Neolithic to Islamic eras. Besides, the migrational tribes of western Zagros, specially the tribes of Kermanshah, Eslam - Abad, Shirvan-Chardavol, Aivan, and other tribes of the southern parts of Ilam province, which reside there in hot seasons, are introduced. Through thousands of years, these connections and peaceful coexistence coexistence have led to cultural exchange in the Central Zagros region. Tribe ways, migration roads, and architecture of their homes are also investigated.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-287-en.pdf
2014-09-23
163
195
Central Zagros
Ethnoarchaeology
Nomadism
Tribe ways
Ilam
Shirvan-Chardavol
Aivan
H.
Talaei
1
Professor, Department of Archaeology, University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR
A.
Norallahy
2
Ph.D. Student, Department of Archaeology, Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran, Iran
AUTHOR
B.
Firouzmandi Shireh-jin
3
Associate Professor, Department of Archaeology, University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سیر و تحول کتابت و انتقال اطلاعات در پیدایش تمدنهای شرق باستان مانند ایران، بینالنهرین و مصر
یکی از کارکردهای مهم کتابت و خط استفاده از آن برای ذخیرهسازی اطلاعات با ظرفیت نامحدود است که با حافظۀ انسان با ذخیرهسازی محدود، قابل مقایسه نیست. نخستین کتابت با لوحههای سومری، بهعنوان قدیمترین گلنوشتههای مربوط به نیمۀ هزارۀ چهارم ق.م، شروع شد. بعد از سومریان، بابلیان نیز بر لوحههای گلی مینگاشتند و در کتابخانههای منظم خود آنها را حفظ میکردند. حفاری باستانشناسی در تل مردیخ، در جنوبغربی شهر حلب در سوریه، از وجود یک کتابخانۀ مهم پرده برداشت. در رأس شمرا در نزدیکی لاذقیه سوریه نیز گنجینهای یافت شد و در میان اشیای آن، گلنوشتههای فراوانی بهدست آمد که بر آنها حروف میخی به زبان اوگاریتی نوشته شده بود. در کتابخانۀ اوگاریت بخش وسیعی از نوآوریهای هزارسالۀ خاورمیانه جمع شده بود. در کاوشهای شهر هاتوشاس، پایتخت هیتیتها، در آناتولی نیز هزاران گلنوشته بهدست آمد. ادارهکنندگان این مجموعه طی قرنها از مهارتهای فراوان دیگران در سایر کتابخانههای خاورمیانه بهره بردند و دریافتند که در میان هزاران گلنوشته چگونه به گلنوشتۀ مورد نظر دست یابند. بعدها کتابخانه آشور بانیپال در نزدیکی تپۀ کیونجیک در نزدیکی شهر موصل عراق کشف شد. دربارۀ کتابخانهها در مصر نیز باید گفت کهنترین آثار ادبی مصریان معمولاً برخاسته از معابد بوده و پایۀ دینی داشته است و همۀ اینها در کتابخانه یا مرکز اسناد معابد نگهداری میشدند. در ایران نیز یکی از کهنترین مرکز اسناد مکتوب هخامنشی از خزانۀ تخت جمشید بهدست آمده است.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-7533-fa.pdf
2014-09-23
195
227
واژههای کلیدی: لوحههای سومری
کتابخانه بابلیان
اوگاریت
هاتوشاس
معابد مصر
خزانۀ تخت جمشید
Study of the Change the Course of Writing and Information Transfer on Emerging Civilizations of the Ancient East, Iran, Mesopotamia and Egypt
Sumerian tablets are the oldest clay tablets known to exist, dating back to the mid-4th millennium BC. Babylonians have also inscribed upon clay tablets, and kept them in their organized libraries. The excavation of ancient Elba (Tell Mardikh) located in the south west of Aleppo (Halab) city, Syria, uncovered the remains of an important library. Another collection was discovered at Ras Shamra near Latakia, Syria; wich contained several deposits of cuneiform clay tablets written in Ugaritic. The library at Ugarit held an important piece of thousand - year innovation of the Middle East. On excavation of Hattusa, the major city of Hittites situated in Anatolia, (Turkey), thousands of clay tablets were found. Through centuries, the librarians of this library employed skills from other libraries of the Middle East, and found out how to inscribe their desired tablet. Thereafter, the royal library of Ashurbanipal was found in the archaeological site of Kouyunjik near the city of Mosul in Iraq. In relation to the libraries of Egypt, it should be noted that the oldest Egyptian literary works arose from the temples describing the basis of religion, which were and kept in the library or document archive of the temples. The other archive is the treasury of Persepolis, which is one of the oldest archives located in Iran.
http://jhs.modares.ac.ir/article-1-7533-en.pdf
2014-09-23
195
227
Sumerian Tablets
The library of Babylon
The library of Ugarit
The library of Hattusa
Temples of Egypt
The treasury of Persepolis
R.
Velayatii
1
Department of Archaeology, University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR