fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
8
2
online
1
fulltext
fa
جلد و شناسنامه لاتین
jeld
0
0
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-13900-7&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/14
1396/2/24
2016/09/22
1395/7/1
fa
جلد و شناسنامه فارسی
jeld
0
0
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-13900-6&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/14
1396/2/24
2016/09/222016/09/22
1395/7/1
fa
جامعهشناسی تاریخی فرقه ضاله بهائیت، با تکیه بر بسترهای اجتماعی و فکری شکلگیری این فرقه در ایران دوره قاجار
Historic Sociology of Baha’i Sect Based on the Intellectual and Social Backgrounds Involved in the Creation of This Sect During Qajar Period
هر چند مسلک شیخیه از نظر اعتقادی هیچگونه ارتباطی با بابیت و بهائیت ندارد، ولی ارائه عقاید و آموزههایی متفاوت و خارج از چهارچوبهای مقبول شیعی زمینه و بستر لازم فکری و فرهنگی را برای ادعاهای دروغین سید علیمحمد شیرازی فراهم کرد. سید علیمحمد بر مذهب شیخ احسائی بود و بنیان بسیاری از دعاوی اولیه خویش را بر آموزههای شیخیه نهاده است. شیخ احسائی از شاگردان سید کاظم رشتی رهبر وقت مسلک شیخیه بود. با توجه به اهمیت دعاوی این دو تن، میرزا حسینعلی نوری ملقب به بهاءاله نیز برای شکلگیری هسته اولیه نهضت بابیت، شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی را «نورین نیرین» لقب میدهد و آنها را مبشران ظهور خود و باب میخواند و نخستین گروندگان به بابیه همه از پیروان و طرفداران شیخیه بهشمار میرفتند. در طی شش سال ادعاهای باب تا اعدام او در ایران شاهد وقایعی مانند شورش قلعه طبرسی و فتنههای زنجان و نیریز هستیم که عاقبت حکومت قاجار را مجاب به اعدام باب و مجازات بابیان میکند. این فرقه در ایران و در برخی دیگر از نقاط جهان از زمان قاجر تا کنون ریشه دوانیده است. فرقه بهائیت با بهاءاله تأسیس و توسط عبدالبهاء و شوقیافندی توسعه و ترمیم یافت. فرقه بهائیت با وجود برخی شعارهای آرمانگرایانه در عمل بسیار ناشیانه و سرکوبگرایانه عمل میکنند و تمام اعضا مانند یک فرقه در خدمت سرکردگان و تحت امر آنها هستند.
Although Sheikhiyya sect has nothing to do with Babism and Baha’ism regarding their beliefs, presenting deviated beliefs and teachings, which were not in accordance to the established Shia doctrine, paved the way for false claims of Sayyed Ali Mohammad Shirazi. Sayyed Ali Mohammad was a follower of Sheikh Ehsayi sect and an apprentice of Sayyed Kazem Rashti, the former leader of Sheikhiyya sect, and founded so many of his primary claims on Sheikhiyya teachings and doctrine. With respect to the importance of Sheikh Ahmad Ehsayi and Sayyed Kazem Rashti’s claims in founding the primary doctrine of Babism, Mirza Hosseinali Nouri, known as ‘Baha Allah’, calls them as ‘Nourin Nirin’ and claims they are his prophets and Babism missionaries. In fact, the first followers of Babism were those who believed in Sheikhiyya. During the next 6 years since the beginning of Babism until the execution of its leader in Iran, some events such as the uprising in Tabarsi Castle as well as some upheaval in Zanjan and Tabriz took place which led to the execution of Bab and his followers. This sect, since its early days in Qajar period has been spread in Iran and some other regions in the world. Baha’ism was founded by Baha Allah and was promoted and reformed by Abd al-Baha and Shoqi Efendi. Despite its idealistic propaganda, Baha’ism acts as an awkward and oppressing sect and like any other sect, all its followers serve to the purpose of its founding members and leaders.
Key words: Sect,Baha’ism,Iran,Islam,Mahdism
فرقه,بهائیت,ایران,دین اسلام,مهدویت
1
19
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-13900-11&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/4
1393/12/13
2016/09/222016/09/222016/06/21
1395/4/1
Mojatab
Ashrafi
PhD in contemporary Iranian history, a researcher in Institute for Strategic Studies Karimeh, Shiraz, Iran.
مجتبی
اشرافی
00319475328460047758
00319475328460047758
Yes
دکترای تاریخ ایران معاصر، پژوهشگر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه، شیراز، ایران
Mortaza
Ashrafi
PhD in Political Sciences, Research Institute for Strategic Studies Karimeh, researcher
Al-Mustafa International University, Qom, Iran.
مرتضی
اشرافی
00319475328460047740
00319475328460047740
No
پژوهشگر پژوهشکده مطالعات منطقه ای پژوهشگاه المصطفی(ص) جامعه المصطفی العالمیه
fa
نشانههایی از ارتباط تجاری و فرهنگی جوامع شمال غرب ایران و بین النهرین در اواخر دوران مس و سنگ
Signs of Commercial and Cultural Relation of the Societies of Northwestern Iran and Northern Mesopotamia in Late Chalcolithic
رودخانه زاب کوچک در شمال غرب ایران از ارتفاعات شمال غربی پیرانشهر سرچشمه میگیرد، از شمال غرب بهسوی جنوبشرق و سپس بهسمت غرب جاری میشود، در امتداد کوههای مرزی ایران– عراق جریان مییابد و در نهایت از معبر آلان وارد خاک عراق میشود. حوضه این رودخانه دارای محوطههای باستانی فراوان است و با توجه به نمونههای سفالی موجود میتوان دریافت که این حوزه از دوره پیش از تاریخ تاکنون یک حوزه استقراری بوده است. در بررسیهای اخیر چند محوطه با سفالهای لبه واریخته شناسایی شدند. تا چند سال پیش نهایت گسترش آن در غرب، همدان و کرمانشاه گزارش شده بود. این نخستین بار است که این نوع سفالها در شمالغرب ایران دیده میشود. موقعیت جغرافیایی محوطههای شناسایی شده در حوزه زاب کوچک، مجاورت با کرویدورهای ارتباطی، کنترل و نظارت بر این مسیرها (حاج عمران در شمال حوزه و آلان و ... در شمال) با میان رودان شمالی و ارتباط آنها با محوطههای همزمان میتواند نشانگر ارتباط فرهنگی و تجاری این مناطق با یکدیگر باشد. واژگان کلیدی: شمالغرب ایران، رودخانه زاب کوچک، جوامع مس و سنگی، سفال لبه واریخته.
Zab basin is in the south part of Urmia Lake. The little Zab River in northwestern Iran rises at the Piranshehr mountains and flows from the northwest to the southeast to join Iraq through Alan passage. The river basin contains many ancient settlements. Based on pot sherds it can be inferred that this basin has been a residential zone since the prehistoric period. A noteworthy feature of this basin is the presence of Uruk pottery, including the beveled-rim bowl, at 5 sites in Zab basin. This pottery has not been seen either in the northwest of Iran or in the higher regions of Hamadan. For the first time this material is identified in the Little Zab basin. This pottery belongs to the late Uruk period, i.e. late fourth millennium BC. Geographical position and settlement patterns could be signs of commercial and cultural relations between societies of Northwestern Iran and northern Mesopotamia in late Chalcolithic.
Northwestern Iran,The Little Zab River,Chalcolithic Society,Beveled Rim Bowel
واژههای کلیدی: شمال غرب ایران,رودخانه زاب کوچک,جوامع مس و سنگی,سفال لبه واریخته
21
37
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-13900-10&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/42015/09/28
1394/7/6
2016/09/222016/09/222016/06/212016/01/20
1394/10/30
Ali
Binandeh
Assistant professor Department of Archaeology, University of Bu-Ali Sina, Hamedan, Iran.
Hamedan- Iran
علی
بیننده
00319475328460047781
00319475328460047781
Yes
استادیار، گروه باستانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
fa
بررسی کودتای 28 مرداد 1332 براساس نظریه والراشتاین
An Investigation into 1953 Iranian Coup According to Wallerstein’s Theory
کودتای 28 مرداد از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران است. درباره این رویداد تاکنون مقالات و کتابهای بسیاری نگاشته شده است. نوشتار پیشرو برآن است تا از منظری متفاوت به بررسی این رویداد بپردازد. یکی از نظریاتی که از سطحی کلان و براساس رویکردها و مبانی فرانظری انتقادی به پدیدههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مینگرد نظریه «نظام جهانی» والراشتاین است. بر این اساس مطالعه کنونی در تلاش است تا با رویکردی تازه و در چارچوب این نظریه به تحلیل کودتای 28 مرداد بپردازد و بهطور خاص به این پرسش پاسخ دهد که آیا میتوان با استفاده از نظریه «نظام جهانی» وقوع کودتا و سقوط مصدق را تبیین کرد؟ به اعتقاد نویسندگان این مقاله براساس دو مؤلفه از نظریه والراشتاین، یعنی «حفظ رابطه استثماری» (حفظ نابرابری در عرصه جهانی) و «کنترل بر مواد خام» از سوی کشورهای مرکز و بهطور ویژه هژمون جهانی، میتوان چرایی وقوع کودتای آمریکایی- انگلیسی علیه مصدق را تبیین کرد. این مقاله ضمن بیانی کوتاه از نظریه والراشتاین، در دو قسمت جداگانه، دو مؤلفه یادشده را بر زمینههای کودتای 1332 تطبیق میدهد و وقوع کودتا را در چارچوب این نظریه تحلیل میکند.
The 28 Mordad Coup (1953 Iranian coup) is a turning point in the recent history of Iran. Although many books and articles have been written about this event, this paper aims to study the coupe from a different perspective. Wallerstein’s World System theory is one of the major theories that represent the critical and meta-theoretical approach toward current theories which study social, economic, and political phenomena. This study attempts to apply a new approach to analyze the 28 Mordad Coup according to this theory and specifically attempts to examine whether it is possible to explain Mossadeq’s coup and his dismissal on the basis of this theory. The authors believe that it is possible to clarify the British-American coup to dismiss Mossadeq based on two factors of Wallerstein’s theory: preserving exploitation relation, also known as preserving inequality in global domain, and controlling over raw material.
28 Mordad Coup,Iran,Mossadeq,World system theory
کلید واژگان: کودتای 28 مرداد,ایران,مصدق,نظریه نظام جهانی
39
59
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-13900-2&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/42015/09/282015/02/24
1393/12/5
2016/09/222016/09/222016/06/212016/01/202016/02/29
1394/12/10
Mohammad
Radmard
PhD student of political science at Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
محمد
رادمرد
00319475328460047760
00319475328460047760
Yes
دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران
Sayyed Nasrallah
Hejazi
Assistant Professor of Political Science at Hakim Sabzevari University, Tehran, Iran.
سیدنصرالله
حجازی
00319475328460047759
00319475328460047759
No
عضو هیات علمی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه حکیم سبزواری
fa
تحلیل جامعهشناختی نفثهالمصدور براساس نظریه کنش متقابل نمادین
Sociological Study of Nafsat Almasdoor According to Symbolic Interactionism
کنش متقابل نمادین نظریهای اجتماعی است که با تأکید بر کنشهای متقابل انسانی به بررسی رفتار افراد اجتماع میپردازد. در این نظریه فعالیتهای قابل مشاهده و غیرقابل مشاهده (مانند افکار) جامعه بررسی میشود. در این پژوهش به روشی توصیفی تحلیلی، الگوهای رفتاری نویسنده کتاب نفثهالمصدور یکی از برجستهترین آثار تاریخی و ادبی نیمه اول قرن هفتم هجری نوشته شهابالدین محمد خرندزی زیدری نسوی و تفاوت آن با الگوهای پیدا و پنهان سایر افراد همان جامعه تحلیل شده است. این پژوهش نخستین گام در بازتاباندن نظریه کنش متقابل نمادین بر اثری کلاسیک در ایران است. چارچوب نظری پژوهش مفروض بر بازخوانی نظریهای جامعهشناختی در متنی کهن است که در آن رابطه اجتماعی جامعه ایرانی در دوره پایانی حکومت خوارزمشاهیان نشان داده شده است. با انعکاس نظریه کنش متقابل نمادین در این اثر نشان داده میشود که رفتارهای اجتماعی نویسنده، مردم، سلطان خوارزمشاهی و مغولان از طریق نمادهای معنیدار واجد الگوهای درهمتنیده است که کنش متقابل و متمایز گروهها و جامعه را بنیان مینهد.
Symbolic interactionism is a social theory that takes into account both explicit and implicit activities of people (like thoughts) and studies social behavior by emphasizing on human interactions. In this study, the theory of symbolic interactionism was studied with a descriptive and analytical technique to study Nafsat Almasdur, an important historical and literary book written in seventh century AH. The subject of the book is the difficulties of the author. This ancient text is reread in the framework of sociological theory as the first step in reflecting the symbolic interactionism theory on a trace from Moguls in Iran. The study shows that social behaviors of the author, people, Moguls and the king of Kharazmshahi, due to their significant symbols, result in complicated patterns and these patterns are the foundations of interactions and differences in groups in the society.
Symbolic interactionism,George Herbert Mead,Nafsat Almasdoor,Zydrye Nasavee,Sociology of literature
واژگان کلیدی: کنش متقابل نمادین,جرج هربرت مید,نفثهالمصدور,زیدری نسوی,جامعهشناسی ادبیات
61
80
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-13900-5&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/42015/09/282015/02/242014/11/11
1393/8/20
2016/09/222016/09/222016/06/212016/01/202016/02/292016/09/7
1395/6/17
Mahmoud
Ranjbar
Assistant professor, Department of Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran.
محمود
رنجبر
00319475328460047782
00319475328460047782
Yes
استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
Mohmmad ali
khazaneh darloo
Associate Professor at Department of Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran.
محمد علی
خزانه دارلو
00319475328460047761
00319475328460047761
No
دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
Anoosh
Moradee
Assistant Professor, Department of management of Gilan ,University of Guilan, Rasht, Iran.
انوش
مرادی
00319475328460047762
00319475328460047762
No
عضو هیأت علمی، گروه پژوهشی گیلانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
fa
رقابت حزبی و مشارکت انتخاباتی: تحلیل ده دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران (1358-1388)
Party Competition and electoral participation: Analysis of Ten Presidential Elections in Iran (1979-2009)
در این مقاله میزان مشارکت انتخاباتی در ده دوره انتخابات ریاستجمهوری ایران از سال 1358-1388 مورد تحلیل قرار گرفته است. موضوع مقاله آن است که میزان مشارکت انتخاباتی در انتخابات ریاستجمهوری ایران براساس دورههای انتخاباتی دارای تفاوتپذیری پرابلماتیک بوده و تغییرات آن تابع الگوی منظمی نیست. پس از اثبات موضوع و برای پاسخ به این موضوع، بنیان نظری مقاله بر نظریه نظام سیاسی دموکراتیک استوار شد. پس از برقراری رابطهای منطقی و منظم میان موضوع و نظریه، با الهام از نظریه، یک دستگاه نظری متناسب با مسئله تحقیق فرمولبندی شد. در سطح نظری استدلال شد که میان میزان مشارکت انتخاباتی و رقابت حزبی رابطه وجود دارد، بهگونهای که هرچه بر میزان رقابت حزبی افزوده شود، میزان مشارکت انتخاباتی نیز افزایش مییابد. این استدلال با روش تحلیل رگرسیون مورد داوری تجربی قرار گرفت. شواهد موجود دلالت بر آن دارند که میان مشارکت انتخاباتی و رقابت حزبی به میزان 45% همتغییری وجود دارد.
This article analyzes the rate of electoral participation during ten periods of presidential election in Iran within 1979-2009. The rate of electoral participation in Iran’s presidential elections has been problematic and not based on a regular pattern of change. Having proved this claim, the theory of democratic political system was chosen as the theoretical foundation of the paper in order to find a solution to the problem. The problem was related logically to the theory and inspired by the theory, the research question was formulated. On the theoretical level, it was argued that there is a relationship between party competition and electoral participation such that by an increase in the extent of party competition, the electoral participation will also increase. This argument was put through a regression analysis. Available evidence indicates that there exists a 45% positive correlation between electoral participation and party competition.
Electoral participation,Democratic political system,Party competition,Periods of presidential Elections,Iran
واژگان کلیدی: دورههای انتخابات ریاستجمهوری,رقابت حزبی,مشارکت انتخاباتی,نظام سیاسی دموکراتیک,ایران
82
104
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-13900-1&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/42015/09/282015/02/242014/11/112014/09/28
1393/7/6
2016/09/222016/09/222016/06/212016/01/202016/02/292016/09/72016/05/8
1395/2/19
Ali
Saie
Assistant professor, Department of Sociology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
علی
ساعی
00319475328460047820
00319475328460047820
Yes
استادیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
Aliakbar
Sardari
Masters student, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
علی اکبر
سرداری
00319475328460047819
00319475328460047819
No
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه جامعهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Mohmmad ali
Khalili Ardekani
Assistant professor, Department of Sociology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
محمد علی
خلیلی اردکانی
00319475328460047818
00319475328460047818
No
استادیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
fa
ارزیابی و نقد پارادایم نئومارکسیستی توسعه (با تأکید بر جامعهشناسی تاریخی توسعه در ایران)
An evaluation and Cristicism of Neo-Marxistic Development paradism via Socio-historical Development in Iran
عوامل تاریخی مؤثر بر توسعهنیافتگی ایران از دغدغههای همیشگی محققان ایرانی بوده است. رویکرد نئومارکسیستی و نظریه وابستگی یکی از رویکردهای رایج در بررسی موانع تاریخی توسعه در ایران است. هدف این مقاله بررسی و ارزیابی این رویکرد بهویژه قرائت جان فوران از آن در تحلیل توسعهنیافتگی تاریخی ایران است. رویکرد نئومارکسیستی به توسعه در واقع تلاشی برای بسط مارکسیسم کلاسیک برای تحلیل روند توسعه سرمایهداری و پیامدهای آن برای اقتصادهای توسعهنیافته است. نظریه وابستگی با وجود شباهتهای اصلی در قیاس با رویکردهای نئومارکسیستی، این مزیت را دارد که همه چیز را به اقتصاد جهانی و جایگاه کشورها در نظام جهانی سرمایهداری فرو نمیکاهد و میکوشد شرایط و ساخت اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیک کشورهای مورد بررسی را نیز در تحلیل خود برجسته کند. در تحلیل پژوهشهای انجامشده براساس نظریه وابستگی در ایران وجوه غایتانگارانه و دترمینیستی این تحلیلها مورد نقد قرار گرفت. آنها در تحلیل رابطه میان کشورهایی مانند ایران با نظام جهانی دچار تناقض هستند و نیز تحلیل دقیقی از نیروهای اجتماعی و سیاسی در ایران ترسیم نمیکنند. فقدان طرحی بدیل برای توسعه از مهمترین مشکلات این رویکرد است. در تحلیل پژوهش فوران نکته مهم ناکامی او در تلاش برای پلزدن میان تحلیل مبتنی بر جزئیات از ساخت اجتماعی- اقتصادی ایران با مفاهیم کلان نظریه وابستگی است.
The historical factors hindering the development of Iran has always been the concern of Iranian researchers. One of the most frequently applied frameworks in analysis of these historical factors is the Neo-Marxist and dependency approach.
This paper attempts to evaluate the functionality of these approaches with regard to Iranian development. Neo-Marxist approach to development is in fact an attempt to rely on the classic Marxism in order to analyze the development process of Capitalism and its after effects to the developing or under-developed economies.
The advantage of the dependency theory over other Neo-Marxist theories is the fact that it does not relate all factors to the world economy or countries’ position in the Capitalist system. Instead, it tries to take into account social, political and ideological constructs of each country in its analysis.
In the evaluation of the dependency-approach oriented researches in Iran, the fatalistic and deterministic aspects of these analyses was criticized as they fail to fully draw the relationship between Iran and the world. Consequently, they have not been able to present a truthful picture of the social and political forces at work in Iran.
Neo-Marxist approaches,Dependency theory,Capitalist system,The historical factors hindering the development of Iran
واژگان کلیدی: نظریه نئومارکسیستی,نظریه وابستگی,نظام جهانی اقتصاد,کشورهای پیرامونی,توسعهنیافتگی تاریخی ایران
105
128
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-13900-3&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/42015/09/282015/02/242014/11/112014/09/282013/03/12
1391/12/22
2016/09/222016/09/222016/06/212016/01/202016/02/292016/09/72016/05/82015/02/4
1393/11/15
Fariba
Sanati
Student of history, Islamic Azad University, Science and Research, Tehran, Iran.
فریبا
صنعتی
00319475328460047821
00319475328460047821
Yes
دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گروه تخصصی تاریخ
fa
تحلیل گفتمان عدالت در دهه سوم انقلاب با تأکید بر سالهای 1380-1384
Discourse analysis of justice in the third decade of the revolution with emphasis on 1380-1384
تحقیق پیشرو با هدف تشریح فرآیند هژمونیکشدن گفتمان اصولگرایی عدالتمحور در دهه سوم انقلاب (1380-1384) شکل گرفته است. با توجه به امتیازات نظریه لاکلاو و موفه از این نظریه به عنوان چارچوب نظری کارآمد و استراتژی روشی تحقیق برای این پژوهش استفاده شده است. یافتههای رویکرد گفتمانی تحقیق به شرح زیر قابل ارائهاند:
گفتمان اصولگرایی با استفاده از زمینههای ایجادشده در اثر تزلزلها و بیقراریهای گفتمان اصلاحطلبی و با بهرهگیری از زمینهها و امکانات سختافزای و نرمافزاری همچون در اختیار داشتن ساز و کارها و ابزارهای قدرت مانند قوه قضاییه و شورای نگهبان، توانست در فرآیندی رقابتی از اوایل دهه هشتاد در سه مرحله دومین دوره انتخابات شورای شهر، انتخابات مجلس هفتم و انتخابات ریاستجمهوری سال 84 زمینههای لازم را برای حاشیهرانی اصلاحطلبان و ساختارشکنی برخی دالهای اصلی آن فراهم آورند. این گفتمان با تاکید بر شعارها و مفاهیمی مانند تشکیل دولت اسلامی از راه اقامه عدل و ارجاع آن به مضامینی همچون امکانات برابر برای همه و آوردن نفت سر سفرههای مردم که در قالب کاربرد زبان همهفهم و عامیانه، داشتن لحنی ساده، نمایش سادهزیستی و ... ارائه میشد، به آفرینش نظام معنایی جدیدی دست زد و با استفاده از آن علاوهبر نقد دولتهای گذشته و اشاره به نقصانها و ناکارآمدیهای آنها در تأمین و توجه عدالتمحورانه به نیازهای اقتصادی و رفاهی مردم، به ساختارشکنی آنها پرداخت و قابلیت دسترسی و اعتبار خود در افکار عمومی را افزایش داد. به این ترتیب این گفتمان برای چند سال بهعنوان گفتمان هژمون در فضای سیاسی کشور حاکم شد.
This research aims to explain the process of hegemonization of justice-based conservative discourses, through the third decade of the Islamic Republic of Iran’s Revolution (1380-1384). Due to the advantages of Laclau and Mouffe’s theory on systematic representation of discursive conflicts (disappearance of a discourse and emergence of another), we used this theory as an efficient theoretical framework and as a research methodology strategy for our present work.
In competitive processes and based on the context developed by insecurities and mutability of the reformist discourse, e.g. issues in political and cultural arenas, negligence in economic domain, disagreements on theoretic and operational meanings of major concepts of discourse, etc., justice-based conservative discourse managed to provide the requirements of marginalization of reformists and deconstruction of some of their major concepts, such as reforms, people, law, etc. This was the result of a sequence of wins starting by the second round of city council election in the end of 1380s, followed by the seventh parliament election in the end of 1382 and the presidential election in 1384. In this period, the conservative discourse was able to create a new semantic order through which not only were the previous government criticized and their defects and inefficiencies in justice-based attention and security of people’s welfare and economic needs were mentioned, but also they attempted to deconstruct concepts and meanwhile increase self-accessibility and reputation in public thoughts. Finally, this discourse dominated the political sectors of the country for some years as the hegemonic discourse.
Discourse,justice,Conservatism,reformism,Hegemony
واژگان کلیدی: گفتمان,عدالت,اصولگرایی,غیریتسازی,هژمونی
129
169
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-13900-4&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/42015/09/282015/02/242014/11/112014/09/282013/03/122015/01/31
1393/11/11
2016/09/222016/09/222016/06/212016/01/202016/02/292016/09/72016/05/82015/02/42016/04/6
1395/1/18
Mohammadsalar
Kasraie
Associate professor of Sociology, Imam Khomeini Institution, Tehran, Iran.
محمد سالار
کسرایی
00319475328460047817
00319475328460047817
Yes
دانشیار، گروه جامعهشناسی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
Bentolhoda
Saeidi
Master of Sociology.
بنت الهدا
سعیدی
00319475328460047816
00319475328460047816
No
کارشناسیارشد، جامعهشناسی
fa
ناسیونالیسم و مدرنیته سیاسی در مشروطه ایرانی
Nationalism and Political Modernity in Iranian Constitutionalism
«مشروطه ایرانی» به رغم اهمیتش در فرایند مدرنیته سیاسی در ایران کمتر از منظر ایدئولوژیهای ملتسازی/ ناسیونالیسم مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. از رویکرد جامعهشناسی تاریخی رخداد مشروطه زمینه رونمایی چهرههای چندگانه ناسیونالیسم ایرانیِ برآمده از سده نوزدهم را فراهم آورد. مشروطه ایرانی از یکسو با تبلور ناسیونالیسم سیاسی مبتنی بر حق حاکمیت ملت و حکومت قانون و از سوی دیگر با واکنش ناسیونالیسم فرهنگی مواجه شد. همگرایی مصلحتآمیز و کوتاهمدت این گرایشهای ناسیونالیستی در آغاز مشروطه اگر چه دستاوردهایی را بههمراه داشت، اما واگرایی و تشدید منازعات گرایشهای ناسیونالیستی در فرایند مشروطه نشان از تعارضات ماهوی و محدودکننده پروژه مدرنیته سیاسی ایرانی داشت. چندگانگی ناسیونالیسم ایرانی بر پایه تنوع منابع فرهنگی و ارزشی خاص و سوگیریهای واگرایانه گرایشهای ناسیونالیستی در مشروطه ایرانی، امکان اشتراک بر سر تعریف فراگیر ملت و استقرار و نهادینهکردن حاکمیت ملت و حکومت قانون را تحلیل برد. بهگونهای که از مشروطه به این سو «مساله ملت» و «حق حاکمیت ملت» بهعنوان مهمترین مساله معاصر ایران همچنان در کانون توجه قرار دارد.
Despite its importance in the process of political modernity in Iran, ‘Iranian Constitutionalism’ has been scarcely studied from the viewpoint of nation-building/ nationalism ideologies. From the perspective of historical sociology, constitutionalism paved the way for the appearance of the multiple images of Iranian nationalism emerging from the 19th century. Iranian constitutionalism encountered, on one hand, the emergence of political nationalism based on the sovereignty of nation and the rule of law, and the reaction of cultural nationalism, on the other hand. Although the expedient, short-term convergence of these nationalistic tendencies at the beginning of the Iranian Constitutional Revolution was fruitful in some respects, the divergence of these tendencies and the escalating conflict between them throughout the process of constitutionalism reveal restrictive, substantial contrasts in the process of Iranian political nationalism. The multiplicity of Iranian nationalism due to the diversity of values and cultural resources and the divergent orientations of the nationalistic tendencies in the Iranian constitutionalism undermined the possibility of agreement on a comprehensive definition of nation and the establishment and institutionalization of the sovereignty of nation and the rule of law. Thus, from the Constitutional Revolution onward ‘the issue of nation’ and ‘the sovereignty of nation’ have remained the focus of attention of discussions as the most important issues in contemporary Iran.
Political modernity,Cultural nationalism,Political nationalism,Iranian Constitutionalism,Historical sociology
کلید واژگان: مدرنیته سیاسی,ناسیونالیسم فرهنگی,ناسیونالیسم سیاسی,مشروطه ایرانی,جامعهشناسی تاریخی
171
195
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-13900-8&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/42015/09/282015/02/242014/11/112014/09/282013/03/122015/01/312014/10/24
1393/8/2
2016/09/222016/09/222016/06/212016/01/202016/02/292016/09/72016/05/82015/02/42016/04/62015/05/31
1394/3/10
Seyyed Ayatollah
Mirzaie
Researcher at Institute for Humanities and Cultural Studies.
سید آیتالله میرزایی
میرزایی
00319475328460047823
00319475328460047823
No
پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
fa
قوم باستانشناختی راهکارهای شکار حوزه رود گنگیر ایوان، در غرب زاگرس مرکزی
The Ethno-archaeology of Hunting Strategies in Gangir river basin, Aivan, West Central Zagros
شکار حیوانات مختلف یکی از نخستین استراتژیهایی بود که بشر برای تأمین غذای خود از آن بهره برد و توانست بقای خود را از راه شکار در دستههای کوچک تأمین کند و چنان در این راه مهارت پیدا کرد که توانست حیوانات بزرگ را نیز شکار کند. شکار مستلزم مهارتهای متعددی مانند ردگیری، تعقیب و کشتن شکار است. بههمین دلیل بخش مهمی از مطالعات انسانشناختی و قوم باستانشناختی را به خود اختصاص داده است. از سویی شکار بهدلیل ماهیت آن یک شیوه معیشتی وابسته به منابع طبیعی بود و بشر بر آن کنترلی نداشت. این عامل بر جمعیت گروهای انسانی تأثیر مستقیم داشت. پس از تحولات فنآوری و اهلیسازی که خود متأثر از شکار بود، شکار اهمیت خود را از دست داد. علیرغم اینکه تمام جنبههای شکار تخصصی شده بود، ولی پس از آن نتوانست بهعنوان یک شیوه معیشت مستقل ادامه یابد. مطالعه روشهای مختلف شکار در میان ایل کلهر در شهرستان ایوان و اینکه چه حیواناتی برای چه مقاصدی شکار میشدند و چه راهکارهایی در منطقه برای حفظ و بقای منابع طبیعی بهکارگرفته شده است، همچنین وسایل و ابزارآلات شکار که مردمان این منطقه امروزه و تا چند دهه پیش بهکار میگرفتند، اطلاعات ارزندهای از سیستم شکار از دوران پارینه سنگی تا همین اواخر را در اختیار ما قرار میدهد.
Hunting different animals was one of the first strategies that human beings adopted to obtain food. This way they could secure their lives through hunting in small groups. Little by little they became so skilled that they could hunt huge animals, too. Hunting involves such skills as tracing, following, and killing the prey. Therefore, it has devoted an important part of anthropological and ethno-archaeological research to itself. On the other hand, due to its nature as a means of living, hunting depended on natural resources on which the human had no control. This factor had a direct influence on the population of human groups. Following the developments in technologies and domestication of wild animals, which were affected by hunting, hunting lost its importance to a great extent. Even though all the aspects of hunting had been specialized, it could no longer continue as an independent means of living. Studying various methods of hunting within Kalhor Tribe in Aivan township, the kinds of animals hunted and the purposes for which they were hunted, the strategies in the region to protect and sustain natural resources, and also the tools and devices people of this region used for hunting, nowadays and some decades ago, provide us with valuable information on the system of hunting from Paleolithic era to recent times.
Key Words: Central Zagros,Ethno-archaeology,Hunting strategies,Gangir basin,Aivan
کلید واژگان: زاگرس مرکزی,قوم باستانشناختی,راهکار شکار,حوزه گنگیر,ایوان
197
230
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-13900-13&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/42015/09/282015/02/242014/11/112014/09/282013/03/122015/01/312014/10/242015/01/2
1393/10/12
2016/09/222016/09/222016/06/212016/01/202016/02/292016/09/72016/05/82015/02/42016/04/62015/05/312015/10/21
1394/7/29
Ali
Norallahy
Ph.D. Student, Department of Archaeology, Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran, Iran.
علی
نوراللهی
00319475328460047825
00319475328460047825
Yes
دانشجوی دکتری، گروه باستانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
Hasan
Talaei
Professor, Department of Archaeology, University of Tehran, Tehran, Iran.
حسن
طلایی
00319475328460047824
00319475328460047824
No
استاد، گروه باستانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Bahman
Firouzmandi Shireh-jin
Associate Professor, Department of Archaeology, University of Tehran, Tehran, Iran.
بهمن
فیروزمندیشیرهجینی
00319475328460047822
00319475328460047822
No
دانشیار، گروه باستانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
fa
پیکرکهای دوره مفرغ قدیم تپه زرنق، نمودی از جوامع مردسالار در شمالغرب ایران
Early Bronze Age Figurines of the Tepe Zarnagh, a Manifestation of Patriarchy in Northwestern Iran
طی فصل اول کاوشهای باستانشناختی تپه زرنق آذربایجان شرقی در سال 1391، تعداد زیادی پیکرک گلی در اشکال انسانی و حیوانی مربوط به دوره مفرغ قدیم به دست آمد. در حالی که اکثر پیکرکهای به دست آمده از کاوشهای باستانشناسی در دنیا پیکرکهای مونث الهههای باروری هستند؛ مطلب قابل توجه در اینجا پیکرکهای انسانی از نوع مذکر است که مسلما وجود تعداد قابل توجهی از این نوع پیکرک، بیانگر نشانههایی از ساختار اجتماعی و طرز تفکر آن جامعه بوده و حکایت از جایگاه اعتقادی ویژه این گروه پیکرک را دارد.
با توجه به اینکه در اکثر محوطههای مربوط به دوره مفرغ قدیم فرهنگ کورا- ارس، بیشتر شیوه معماری و سفالهای آن دوران مدنظر بوده و بر روی پیکرکهای گلی به دست آمده پژوهش خاصی صورت نگرفته است، لذا در این مقاله تلاش شده است که با مطالعه پیکرکهای فرهنگ کورا-ارس به تحلیل و طبقه بندی پیکرکهای تپه زرنق و همچنین ارتباط این آثار با عوامل فرهنگی – عقیدتی و ساختار اجتماعی دوره مفرغ قدیم محدوده فرهنگ کورا – ارس پرداخته شود.
In the first season of archeological excavations of Tepe Zarnagh in 2013, many clay figurines of human and animal forms were discovered, which belonged to the Early Bronze Age. Contrary to most of the figurines found around the world, which are feminine fertility goddesses; Tepe Zarnaghs’figurines are male forms. Significant number of this type of male figurines reveals the special social structure of the respective society and the special religious status of this type of figurines in that society.
As most of the archeological studies in sites related to Kura-Araxs culture have focused on the architectures and potteries, no research has been done on the clay figurines. Hence, by studying Kura-Araxs figurines, in this paper we attempt to analyze and categorize statuettes of Tepe Zarnagh and identify the relationship between these artifacts and social and ideological factors and social structure of Kura-Araxs region in Early Bronze Age.
Tepe Zarnagh,Northwestern Iran,Kura-Araxs Culture,Clay figurines,Patriarchy
واژگان کلیدی: تپه زرنق,شمالغرب ایران,فرهنگ کورا- ارس,پیکرکهای گلی مذکر,جوامع مرد سالار
231
256
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-13900-12&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/42015/09/282015/02/242014/11/112014/09/282013/03/122015/01/312014/10/242015/01/22016/02/6
1394/11/17
2016/09/222016/09/222016/06/212016/01/202016/02/292016/09/72016/05/82015/02/42016/04/62015/05/312015/10/212016/08/14
1395/5/24
Alireza Hejebri
Nobari
Professor, of Archaeology Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
علیرضا
هژبری نوبری
00319475328460047869
00319475328460047869
Yes
استاد، گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران.
Hoseyin
Naseri Someh
PhD. Candidate of Archaeology Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
حسین
ناصری صومعه
00319475328460047868
00319475328460047868
No
دانشجوی دکتری، گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
Mona
Saba
MA of Archaeology, Azad University of Tehran, Tehran, Iran.
مونا
صبا
00319475328460047828
00319475328460047828
No
دانشجوی کارشناسیارشد، گروه باستانشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
fa
بررسی و مطالعه مکانیابی ساتراپیهای هخامنشی در آسیای صغیر
Locate Satrapian of Achaemenid Empire in Anatolian land
مورخین یونانی مانند هردودت آغاز حکومتهای وابسته قلمرو هخامنشی، ساتراپیها را از دوره حاکمیت داریوش اول میدانند، در صورتی که اصطلاح ساتراپ از دوره کوروش و کمبوجیه نیز رواج داشته است؛ بنابراین اگر آغاز حیات امپراتوری هخامنشی را از سال 559 ق.م، سال به قدرت رسیدن کوروش دوم، و پایان آن را سال 332 ق.م، فتح ایران توسط اسکندر مقدونی، بدانیم در این 227 سال توسعه قدرت سیاسی و نظامی امپراتوری هخامنشی تعدادی از کشورها و ملل زیر سلطه این امپراتوری بهعنوان ساتراپنشین هخامنشی تحت فرمان قدرت سیاسی و اقتصادی و نظامی ایران قرار گرفته بودند. براساس یافتههای مکتوب باستانشناسی در ایران و سایر سرزمینهای ملل تابع، تعداد این ساتراپیها در زمانهای مختلف حاکمیت امپراتوری هخامنشی متفاوت بوده است. برای نمونه تعداد این ساتراپیها براساس کتیبه بیستون و کتیبه تخت جمشید 23 ساتراپی، کتیبه مقبره داریوش در نقش رستم 30، و کتیبه داریوش کشفشده از شوش 27 ساتراپی است، حال آنکه تعداد ساتراپیها براساس مدارک مکتوب مصری دوره هخامنشیان مانند مجسمه داریوش و سنگ یادبودهای کانال سوئز 24 ساتراپی بوده است. براساس مطالعه متون تاریخی و بررسی یافتههای جدید باستانشناسی، حاکمیت هخامنشیان در طول ظهور و سقوط امپراتوری در محدوده سرزمین آناتولی تعداد 7 ساتراپی: ساتراپی لیدی یا سارد در شمالغرب ترکیه، ساتراپی کیلیکیه در جنوبغرب ترکیه، ساتراپی ایونیه در شمال غرب، ساتراپی کاریه در غرب آناتولی، ساتراپی فریگیه هلسپونت به مرکزیت داسکیلیون در شمالغرب آسیای صغیر، ساتراپی اسکودرا یا مقدونیه در شمالغرب، و ساتراپی کاپادوکیه در شرق قابل اثبات است.
Greek historians such as Herodotus consider the beginning of Satrapies, the dependent governments within Achaemenian territory, as early as the time of Darius the first, while the word “Satrap” was prevalent in the time of Cyrus and Cambyses. Therefore, if we consider the beginning of Achaemenian empire in 559 BC, the year that Cyrus the second came to power, and its ending in 332 BC, the year that Iran was conquered by Alexander the Macedonian, in these 227 years of military and political development of Achaemenian empire, some of the nations and countries within Achaemenian territory came under Iranian military, economic and political power which known as Achaemenian settled Satrapies. According to reported Archeological findings in Egypt, Iran and other subordinate countries, the number of these satrapies was different at different times of Achaemenian empire. For example, the number of these Satrapies regarding Bistoon and Persepolis inscriptions is 23, while considering inscription on Darius tomb in Necropolis the number of Satrapies is 30 and regarding Darius inscription found in Susa it is 27. In the event that considering Egyptian written evidences at Achaemenian time such as Darius statue and memorial stone of Suez Canal, the number of satrapies was 24. By these findings, we can discover the location of these satrapies and determine their geographical area. The study based on historcal texts and new archaeological findings during the emergence of the ruling of the Achaemenid Empire in Anatolian land Satrapi, it is proven that 7 Satrapies existed in this area, includeing: Satrapi Lady or Sard North West Turkey, Satrapi Kylykyh in South West Turkey, Satrapi Ionie North West, Satrapi carie the West Anatolia, Satrapi Frygyh Hlspvnt the centrality Daskylyvn North West Asia Minor, Satrapi Skudrien (Makedonien) North West, and Cappadocia in East Anatolian.
Achaemenian,Satrapies,Darius,Archaeologi,Anatolian,Bistoon,Persepolis
واژگان کلیدی: هخامنشیان,ساتراپی,باستانشناسی,آناتولی,هرودوت,بیستون,تخت جمشید
257
296
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-13900-9&slc_lang=fa&sid=25
2017/05/142017/05/142015/03/42015/09/282015/02/242014/11/112014/09/282013/03/122015/01/312014/10/242015/01/22016/02/62015/12/16
1394/9/25
2016/09/222016/09/222016/06/212016/01/202016/02/292016/09/72016/05/82015/02/42016/04/62015/05/312015/10/212016/08/142016/09/22
1395/7/1
Rahim
velayati
رحیم
ولایتی
00319475328460047914
00319475328460047914
No
عضو هیات علمی دانشگاه تهران