fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
7
3
online
1
fulltext
fa
جنبشهای اجتماعی در تاریخ اساطیر ایرانی مورد مطالعه: جنبش ایرانی کاوه در شاهنامه فردوسی
Social movements in historical Iranian mythology.
Case study: K. Movement of Iran in Shahnameh
social movements,Shahnameh,Kaveh and Zhak,social representations,Mimesis
جنبشهای اجتماعی,شاهنامه,جنبش ایرانی بازنمایی اجتماعی,محاکات
1
24
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-8418&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/9
1392/11/20
2014/11/29
1393/9/8
-
-
-
سید سعید
زاهد زاهدانی
00319475328460057608
00319475328460057608
Yes
دانشیار، جامعهشناسی و عضو پژوهشکده تحول در علومانسانی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Mahta
Bazrafkan
Payam Noor
مهتا
بذرافکن
00319475328460057607
00319475328460057607
No
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران
fa
شناسایی و طبقهبندی موقعیتهای کاربردی سازهای رزمی در تاریخ موسیقی ایران ِدوران اسلامی
Identification and Categorization of the Applications of Martial Musical Instruments throughout the Post- Islamic Eras of Iran
هدف از تحقیق پیشرو، توصیف و طبقهبندی موقعیتهای مختلفی است که سازهای رزمی در تاریخ ایرانِ پس از اسلام کاربرد داشتند. با مطالعۀ اسناد تاریخی، موسیقایی و تصویری میتوان دریافت کاربرد سازهای رزمی در تاریخ اجتماعی ایران، تنها در موقعیت جنگ نبود، بلکه در موقعیتهای دیگری که نیاز به صدای قوی و بُرد صدای بالا نیاز بود نیز بهکار میرفتند. امروزه، کاربرد سازهای رزمی در موقعیتهای مختلف به فراموشی گراییده و با نظر به اینکه مهمترین دلیل منسوخ شدن این سازها، زوالیافتن موقعیتهای کاربردی آنهاست، مطالعۀ موقعیتهای خاصی که این سازها کاربرد داشتند، شایان توجه است.
موقعیتهای کاربردی سازهای رزمی در طول تاریخ ایران را میتوان چنین دستهبندی کرد: جنگ، خبررسانی، قدرتنمایی، شکار، سفر، نمایش حیوانات، و مسابقات ورزشی و عزاداری. دراین میان، مهمترین موقعیتهای کاربردی این سازها عبارت بودند از جنگ، خبررسانی و قدرتنمایی که بهنظر میرسد اجرای موسیقی رزمی در این موقعیتها، نقشی حیاتی داشته است. نقش اجرای سازهای رزمی در دیگر موقعیتهای یادشده مانند شکار، سفر و نمایشهای عمومی، اهمیت کمتری دارد؛ زیرا چنین موقعیتهایی کمتر اهمیت سیاسی داشته و دربرخی موارد، موقعیتهایی کاملاً مردمی محسوب میشدهاند. روش تحقیق در مقالۀ پیشرو، تحلیلیـ توصیفی و شیوۀ گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است.
The objective of this article is to describe and classify the occasions on which martial musical instruments used to be employed throughout the history of Iran in post- Islamic eras. Should historical, musical and illustrated documents are investigated, it will be realized that, throughout the social history of Iran in post- Islamic eras, martial musical instruments not only were used in wars but also on other occasions on which the high intensity of sound was needed. Presently, the applications of these instruments are regarded as obsolete. Owing to the fact that the most significant reason behind abandoning martial musical instruments was drastic decrease of their usage, identification and descriptions of such occasions on which these instruments were applied, are of great importance.
The situations in which martial musical instruments used to be employed, throughout the history of Iran, fall into the following categories: wars, spreading news, flexing military muscles, hunting, travelling, animals’ shows such as olden circuses, athletic competitions and mourning ceremonies. Among which, wars, spreading news and flexing military muscles of rulers were the most significant of all, in as much as playing martial music on such occasions used to play a crucial role. The rest of the occasions comparatively were of less importance, for they had little political and state consequence and sometimes, they were regarded as merely popular situations. The overall method in this research is descriptive – analytic and gathering data is based on library studies.
Martial music in the history of Iran,The role of music in wars,Applications of martial musical instruments,Naqqårekhåne,Musicals shows
واژگان کلیدی: موسیقی رزمی در تاریخ ایران,نقش موسیقی در جنگ,موقعیت کاربردی سازهای رزمی,نقارهخانه,نمایشهای موسیقایی
25
49
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-5695&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/15
1393/4/24
2014/11/292014/12/7
1393/9/16
Narges
Zaker Jafari
Assistant Professor, Faculty of Architect and Art, University of Guilan, Rasht, Iran
نرگس
ذاکرجعفری
00319475328460061147
00319475328460061147
Yes
استادیار گروه موسیقی، دانشکدۀ معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
fa
تحلیل گفتمان سیاسی غامدی در گذر از مودودی: دولت دینی یا جامعۀ مذهبی
Analysis Ghamidi Political Discourse in transition from Maududi: Religion State or Religion Society
تضاد میان طبقات مذهبی و سکولار درمورد دولت اسلامی شروع شد. نقش اسلام در حکومت چیست؟ در پاسخ به آن متفکران مسلمان دو جواب مطرح کردند: نخست، گروهی که اسلام را مساوی با دولت میدانستند. دوم، گروهی که ازنظر آنها حکومت در اسلام، تنها یک بُعد بوده و ابعاد دیگر اسلام نسبت به آن بُعد سیاسی مهمتر است. غامدی با عبور از رویکرد اول که در آرا و نظرات مودودی نمود داشت و مودودی سخنگوی اصلی آن بود، تفسیر خود از اسلام، قرآن و سنت را بررویکرد دوم قرار داد. از نگاه غامدی، ایجاد یک جامعۀ اسلامی، مقدم بر دولت اسلامی است. چنین جامعهای ازطریق انقلاب اسلامی میسّر است و انقلاب راه را برای یک دولت اسلامی فراهم خواهد کرد. این دولت اسلامی از سهگروه تشکیل شده است: مسلمانان، معاهدین و ذمّیان. چنین دولتی مبتنی بر پلورالیسم در مذهب و سیاست است.
Since the beginning of emergence of Pakistan as an independent country, the conflict about Islamic state had begun between the secular and religious groups. “What is the role of Islam in the government?” was the question that Pakistan was facing in the last decades of 20th century. In response to the question, Muslim scholars proposed two answers: the first group suppose that Islam is equal to government and second group believe that the government in Islam has only one dimension and other dimensions of Islam are much more important than political dimension. .Ghamidi with passing from the first approach, that was evident in the opinions of Maududi and he was the chief spokesperson, placed his interpretation of Islam, Qur'an and Sunnah based on the second approach. From view of Ghamidi, politically Islamic society establishment is precedence over the Islamic government. This society is possible through an Islamic Revolution and Revolution will pave the way for an Islamic state. The Islamic state is combination of three groups: Muslims, Mu`ahids and Zimmis. Such a state based on pluralism in religion and politics.
Political Islam,Islam social – ethical,Islamic revolution,Islamic Society,Islamic state
واژگان کلیدی: اسلام سیاسی,اسلام اجتماعی- اخلاقی,خلافت,انقلاب اسلامی,جامعۀ اسلامی,دولت اسلامی
51
73
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-3663&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/152014/03/2
1392/12/11
2014/11/292014/12/72014/11/24
1393/9/3
Abdolvahed
Qaderi
Ph.D. Candidate in Islamic History, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
عبدالواحد
قادری
00319475328460061148
00319475328460061148
No
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Seyyed Hashem
Aghajari
Assistant Professor, Department of History Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
سیّد هاشم
آقاجری
00319475328460061149
00319475328460061149
Yes
استادیار، گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
M.
Farastkhah
Associate Professor, Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran
مقصود
فراستخواه
00319475328460061099
00319475328460061099
No
دانشیار، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
Mahdi
Goljan
Assistant Professor, Department of History Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
مهدی
گلجان
00319475328460057609
00319475328460057609
No
استادیار، گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
fa
روند رویارویی جدیدیان مناطق اشغالی ورارود با سلطه روسیۀ تزاری (نیمه دوم قرن نوزدهم تا انقلاب اکتبر)
Turkestan’s Jadidism in Confrontation with Tsarist Russia
نوشتار حاضر باعنوان «روند رویارویی جدیدیان مناطق اشغالی ورارود با سلطه روسیۀ تزاری»، با بهرهگیری از میپردازد روش «ردیابی فرآیند»، به مطالعه برروی گروهی از اندیشمندان جامعه اسلامی ابتدای قرن بیستم، در قلمرو جغرافیای سیاسی جدیدی که روسها آن را ترکستان غربی نامیدند، میپردازد. معارفپروران، ترقیپروران، جدیدیان، ضیائیان، نام جریانهای نوگرایی است که همگام با دیگر نقاط فرارود، در شرایط کاملاً متفاوتی پس از سقوط حکومت اسلامی خاننشین خوقند، تحت حاکمیت مقامهای تزاری در تلاش برای ارایه هویت جدیدی از مسلمانی هستند. مسأله نوشتار حاضر این است که پس از سقوط حکومت اسلامی و ضمیمهشدن خاننشین خوقند و بخشهایی از امارت بخارا به حکومت روسیه، جدیدیان مناطق اشغالی چه رویکرد و عملکردی در روند رویارویی خود با اشغالگرا نداشتهاند و دلایل اتخاذ آن در هر دورهای چه بوده است؟ پاسخ ما به پرسش بالا این است که نوگرایان جدیدی در مراحل آغازین رویارویی خود، با رویکرد ضدروسی و اعتقاد به تقویت توان مقابله، به نقد همزمان روسها و جامعه خود پرداخته و از ابزارهای جدید (نشریهها، مدارس جدید، تئاتر) برای رهایی از استعمار بهره بردهاند؛ اما بهتدریج با گسترش سلطه روسها و پذیرش ضعف خود، در رویکردی همگرایانه با روسها، خود را مسلمانان روسیه نامیدند.
.
This paper deals with the activities of some of the Muslim scholars, who has lived in newly formed Turkistan in the early years of the Twentieth Century. In this new geopolitics, under Russian troop’s domain, there were some active scholar, social and cultural groups that tried to preserve Islamic norms and values. They are known as Jadidi, Ziaee and Knowledge Phil. In order to answer the question about the type of their confrontation with Russian policies to change the Muslim’s mode of life, the authors show the overall change in their attitudes and behaviors. They used similar means like the imperialists; Meanwhile they criticized the Muslim societies too. In this paper the authors reveal transformation of some Jadidi leaders from confrontation to convergence. They note the causes of this change in the strong influence of the Russian culture and accepting Muslim weakness beside the impacts of the internal developments in Russia.
Reformism,Turkistan,Jadidi,Tranoxiana,Russia
واژگان کلیدی: جدیدیان,مسلمانان,مناطق اشغالی,روسیه,ورارود
75
97
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-6049&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/152014/03/22014/07/13
1393/4/22
2014/11/292014/12/72014/11/242014/12/10
1393/9/19
elaheh
koolaee
Professor, Regional Studies Department, University of Tehran, Teharn, Iran
الهه
کولائی
00319475328460057811
00319475328460057811
Yes
استاد، گروه آموزشی مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران، تهران، ایران
S. F.
Ebrahimi
Ph.D. of History, Central Asia and Caucasus
سیده فهیمه
ابراهیمی
00319475328460061150
00319475328460061150
No
دکتری تاریخ، آسیای مرکزی و قفقاز
fa
بازنمایی انگارههای ایدئولوژیک نظام آموزشی دوران مشروطه و فضای باز سیاسی در دهۀ 1320
Representation Ideological Ideas of Educational System of Constitutionalism and Political Open Space in 1320s
این پژوهش برآن است تا با کمک رویکرد مطالعات فرهنگی و با روش کیفی به بازنمایی انگارههای نظام آموزشی از مشروطه تا دورۀ فضای باز سیاسی بپردازد تا دریابد که برخلاف تغییر و تحولات جامعه که داعیهدار جنبشی دموکراتیک بودهاند، در نظام آموزشی نظم و ایدئولوژی اقتدارگرایانه چگونه ارائه شده، بهعلاوه اینکه آیا متناسب با تحولاتی چون انقلاب مشروطه، شکلگیری دولت شبهمدرن و جنبش ملی، انگارههای دموکراتیک آموزش داده شد یا نه؟
این پژوهش با مطالعۀ نظام آموزشی همچون یکی از دستگاههای ایدئولوژیک مهم در بازتولید قدرت به این نتایج دست یافته است که محتوا و شیوۀ تدریس نظام آموزشی در این دوران، گفتمانی اقتدارگرا و یکدست در رابطۀ میان مدرسه- خانواده حاکم بوده است و سوژۀ حساس مدرسه، بیشتر تحت تلقین و باوراندن مکانیسمهایی چون قدرتگرایی، همرنگی با جماعت، دوگانگی، محافظهکاری، تقدیرگرایی، نرمخویی، تضعیف اعتماد بهنفس، صبر و حوصله بود و در این میان، سویههای مقاومت و متعارض با گفتمان اقتدارگرایی ملاحظه نشده است.
With regard to cultural studies approach and quality method, This research tries to represents the educational system ideas from Era of constitutionalism until Political Open Space in 1320s in order to perceive it in spite of its democratic nature of social changes, and also focuses on how authoritarian ideology were represented in educational system.
Besides, according to constitutional revolution, forming of quasi-modern and national movement, have democratic ideas been instructed or not?
This research by study of educational system as an important Ideological system in reproduction of power shows that during this period, content and the way of teaching of educational system were adapted with authoritarian discourse that was ruled between dualisms of school / family relation and sensitive subject of school was under inspiration and dictating of some mechanisms such as: authoritarianism, assimilation, dualism, conservatism, fatalism, tenderness, virtue, weaken of self- confidence and patience. Meanwhile there wasn't seemed to be any different and conflict discourse encounter with authoritarian discourse during this period.
Ideological 1deas,Constitutionalism,Oil nationalization movement,Political Open Space
واژگان کلیدی: انگارههای ایدئولوژیک,مشروطه,جنبش ملیشدن نفت,فضای باز سیاسی
99
131
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-3071&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/152014/03/22014/07/132014/09/2
1393/6/11
2014/11/292014/12/72014/11/242014/12/102015/03/1
1393/12/10
A.
Mokhtari
Assistant Professor, Department of Political Science University of Yasouj, Yasouj, Iran
علی
مختاری
00319475328460061157
00319475328460061157
Yes
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
Ali
Mohammad zade
Assistant Professor, Department of Political Science Islamic Azad University Shahrood, Shahrood, Iran
علی
محمدزاده
00319475328460057954
00319475328460057954
No
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، شاهرود، ایران
fa
مفهوم و ارکان مشروطیت در روزنامۀ حبلالمتین کلکته
Representation Ideological Ideas of Educational System of Constitutionalism and Political Open Space in 1320s
آشنایی ایرانیان با نظامهای سیاسی و اروپایی در قرن سیزده هـ.. ق/ نوزده م و مشاهده جایگاه قانون در آنها، سرآغاز تلاشهای گسترده ایرانیان تبدیل حکومت استبدادی به حکومت قانونمدار بود. پس از یک قرن، این تلاشها در نهضت مشروطیت به ثمر رسید؛ اما نبود مفهوم روشن از مشروطیت و ارکان و لوازم آن، خود سبب ظهور مسئلۀ جدیدی شد. تلاشهای زبانی و قلمی گستردهای برای حل مسئله آغاز شد؛ ازجمله روزنامه حبلالمتین کلکته نیز وارد این عرصه شد. یافتههای این تحقیق براساس روش تحلیل گفتار نشان میدهد که این روزنامه به دلیل دسترسی مستقیم به منابع انگلیسی مربوط به مشروطیت و نیز اقدامات حاکمان انگلیسی هند در ایجاد نهادهای سیاسی جدید، به نسبت دیگر نویسندگان آن زمان، درک روشنتر و کاملتری از مفهوم و الزامات مشروطیت و جایگاه آن در میان نظامهای سیاسی عرفی موجود در جهان را به ایرانیان عرضه کرد.
With regard to cultural studies approach and quality method, This research tries to represents the educational system ideas from Era of constitutionalism until Political Open Space in 1320s in order to perceive it in spite of its democratic nature of social changes, and also focuses on how authoritarian ideology were represented in educational system.
Besides, according to constitutional revolution, forming of quasi-modern and national movement, have democratic ideas been instructed or not?
This research by study of educational system as an important Ideological system in reproduction of power shows that during this period, content and the way of teaching of educational system were adapted with authoritarian discourse that was ruled between dualisms of school / family relation and sensitive subject of school was under inspiration and dictating of some mechanisms such as: authoritarianism, assimilation, dualism, conservatism, fatalism, tenderness, virtue, weaken of self- confidence and patience. Meanwhile there wasn't seemed to be any different and conflict discourse encounter with authoritarian discourse during this period.
Ideological 1deas,Constitutionalism,Oil nationalization movement,Political Open Space
واژگان کلیدی: مفهوم مشروطیت,ارکان مشروطیت,حبلالمتین,سیاست عرفی,مشروطۀ مشروعه,کونستیتوسیون
133
163
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-8219&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/152014/03/22014/07/132014/09/22014/09/30
1393/7/8
2014/11/292014/12/72014/11/242014/12/102015/03/12015/01/27
1393/11/7
A.
Mokhtari
Assistant Professor, Department of Political Science University of Yasouj, Yasouj, Iran
قباد
منصور بخت
00319475328460057838
00319475328460057838
No
استادیار، گروه تاریخ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
A.
Mohammadzadeh
Assistant Professor, Department of Political Science Islamic Azad University Shahrood, Shahrood, Iran
مهدی
فرجی
00319475328460057843
00319475328460057843
Yes
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
fa
چرایی شکلگیری و تداوم جریان منع بردهفروشی در عصر قاجار با تکیه بر تحلیل گفتمانیِ یادداشتهای امیرکبیر و جَستِن شِیل
Causes of the Formation and Continuation of the Prohibition of the Slave Trade in the Persian Gulf Relying on Discourse Analysis of the Notes by Amir Kabir and Justin Sheil
جریان منع بردهفروشی که از اواخر قرن هجدهم میلادی/دوازده هجری قمری از فرانسه آغاز شده و بهتدریج سراسر اروپا را فراگرفته بود، در ابتدای قرن نوزدهم میلادی به آسیا و منطقۀ خلیجفارس نیز رسید. سردمدار هدایت این جریان در خلیجفارس، انگلیسیها بودند که از هر طریقی سعی در تثبیت بیشتر موقعیت و حفظ منافع خویش در منطقه داشتند. این مبارزه تا اوایل قرن بیستم میلادی/ چهاردهم هجری قمری ادامه یافت.
چرایی شکلگیری و تداوم تقریباً بهمدت یک قرن این جریان، مسئلهای تأملبرانگیز است که در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف به آن پرداختهایم. این روش رویکرد تحلیل متنی دارد و متون را بهمثابۀ نمودار حساس فرآیندها، حرکتها و گوناگونیهای سیاسی و اجتماعی بهکار میگیرد؛ بنابراین در پژوهش پیشِرو، با انتخاب بخشی از یادداشتهای امیرکبیر و جَستن شِیل وزیرمختار انگلیس در تهران - که در فاصله بین 17 ربیعالثانی تا 10 جمادیالاول 1267 دربارۀ منع بردهفروشی به تحریر درآمدند - به تحلیل این جریان پرداخته و از این رهگذر، نفوذ و تسلط «گفتمان امپریالیسم» در مناسبات قدرت و درمقابل، ضعف حکومت مبتنی بر «گفتمانِ استبداد مطلقه» قاجار را از علل اصلی ایجاد و تداوم مبارزه با بردهفروشی در این دوره برشمردایم.
Prohibition of the slave trade that started from the late 18th century from France and gradually spread over the Europe; At the beginning of the 19th century it came to Asia and then to the Persian Gulf region. The leader of this process in the Persian Gulf were English people who were somehow trying for more consolidated position and Protection of their interests in region. The struggle continued to early 20th century.
Causes formation and persistence of this process for almost a century, are significant issue that is dealt with in this study through critical discourse analysis of Norman Fairclough. This method has an Intertextual approach and texts as Susceptible Graph Processes, movements and political and social change applies. Therefore, the present research focused on selecting of a portion of the notes by Amir Kabir and Justin Sheil, minister in Tehran, that between 17 Rabi al- Thani to 10 Jumada al-Awwal 1267 concerning the prohibition of the slave trade were written, this process has analyzed and thereby, influence and dominate the "discourse imperialism" in the relations of power and in contrast the weakness of rule-based "discourse absolute despotism" of Qajar, the main causes for the formation and persistence of the struggle against slave trade during this period, has been considered.
critical discourse analysis,Prohibition of the slave trade,Persian Gulf,Qajar
واژگان کلیدی: تحلیل انتقادی گفتمان,منع بردهفروشی,خلیجفارس,قاجار
165
186
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-8857&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/152014/03/22014/07/132014/09/22014/09/302014/04/29
1393/2/9
2014/11/292014/12/72014/11/242014/12/102015/03/12015/01/272014/10/19
1393/7/27
N.
Alipour
Ph.D. Student, in the Department of History of Iran, Alzahra University, Tehran, Iran
نرگس
علیپور
00319475328460057745
00319475328460057745
Yes
دانشجوی دکتری، تاریخ ایران، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
fa
بررسی تحلیلی شعارهای جنبش اشغال وال استریت
The analytical Review of Slogans of Wall Street Movement
جنبش موسوم به اشغال وال استریت اعتراضی نسبت به بحرانهای سرمایهداری در عصر جدید است. این جنبش که از نیویورک آغاز شد، الهامبخش حرکتهای مشابه در سراسر جهان بوده و دامنۀ آن به شهرهای دیگر آمریکا و برخی شهرهای بزرگ اروپا کشیده شد. جنبش شعارهای بهنسبت، پراکندهای دارد که در آن اهداف جنبش منعکس شده است. هدف این مقاله بررسی و تجزیه و تحلیل شعارهای جنبش وال استریت است که در خیابان وال استریت نیویورک و بهدنبال آن در شبکههای اجتماعی مطرح شد. سؤال اصلی پژوهش پاراگراف این است که ماهیت و نوع جنبش چیست و ارزشها و ایدئولوژیهای موجود در شعارها چه ابعادی را دربرمیگیرد؟ این پژوهش با روش تحلیل محتوا انجام شده است، شعارها از شبکههای اجتماعی، سایتهای خبری و رسانههایی جمعآوری شده است که این جنبش را تحت پوشش قرار دادند و به چهاردسته براساس اعتراض به وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم شدهاند. نتایج نشان میدهد که در میان صد شعار مطرح شده درکل، دویست و شصت مورد مضمون وجود دارد. مضمون صد و پنج (38/40 درصد) شعارها بر تغییر یا اصلاح حوزۀ اقتصادی تأکید دارد. مضمون و انتقاد شصت و هشت (15/26 درصد) متوجه حوزۀ سیاسی است. مضمون 46/18 درصد شعارها به حوزۀ اجتماعی اعتراض دارند و پانزده درصد از مضمونها خواهان بازنگری و تغییر در حوزۀ فرهنگی است. همچنین براساس یافتۀ این تحقیق میتوان گفت این جنبش بیشتر خصلت اصلاحی دارد و واکنشی به بحرانهای اخیر نظام سرمایهداری است.
The movement as known as to occupy Wall Street is a protest against the crisis of capitalism in the modern age. The Wall Street movement that began in New York, has been Inspired similar movements across the world and it was widespread very quickly over to other cities of America and some big cities in Europe. This movement has been relatively diffuse slogans which reflect the goals of the movement. The purpose of this article is to review and analyze the slogans of Wall Street movement that was proposed in the Wall street of New York and respectively social networks. The main question proposed in this study is what the nature and type of movement is and what kind of dimensions are included in values and ideologies. This study is done by content Analysis Method, slogans are collected from social networks, news sites and media that covered the movement. The slogans based on protest are divided to four categories the economic, political, social and cultural.
The results show that among the 100 slogans, there are 260 themes. 105 (40.38%) themes of slogans focuses on changing the economic sphere.
68 (15/26%) themes are political slogans criticism.18.46 percent of slogans contents shows protest against the social sphere and 15 percent of themes, calling for reform and change in the cultural sphere. Based on the findings of this research, it can be inferred that this movement has more reform character and it is a reaction to the recent crisis of the capitalist system.
Ideology and Wall Street values,Economic crisis,Legitimation crisis
واژگان کلیدی: ایدئولوژی و ارزشهای وال استریت,بحران اقتصادی,بحران مشروعیت
187
209
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-8379&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/152014/03/22014/07/132014/09/22014/09/302014/04/292014/04/24
1393/2/4
2014/11/292014/12/72014/11/242014/12/102015/03/12015/01/272014/10/192015/03/15
1393/12/24
Gh.
Jamshidiha
Associate Professor of Department of Sociology, University of Tehran, Tehran, Iran
غلامرضا
جمشیدیها
00319475328460061158
00319475328460061158
No
دانشیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
M.
Hoseinzadeh
Ph.D. Student Sociology of Culture Theory, University of Tehran, Tehran, Iran
میکاییل
حسین زاده
00319475328460061159
00319475328460061159
Yes
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
fa
نقش نخبهگان جامعۀ ارامنۀ ایران در سلطه یافتن روسیه بر قفقاز (1660م - 1828م)
The role of the Elites of Iranian Armenians Community in the procedure of Occupation of the Caucasus by Russia
مسئلۀ سلطه یافتن روسیه بر قفقاز، بهعنوان منطقهای عمدتاً ایرانی، بهلحاظ تاریخ و فرهنگ و نژاد، همیشه در ذهن مخاطب ایرانی تازه بوده است؛ مسئلهای که ارامنه نقشی اساسی در آن آفریدند. متأثر از خاطرات جنگهای صلیبی، ارامنۀ قفقاز، همیشه در آرزوی حضور یک دولت مسیحی قدرتمند در نزدیکی منطقه سکونت خود بودند، اما ازآنجاکه اروپای غربی پس از جنگهای صلیبی هرگز آن حد به قفقاز نزدیک نبود که بر امور منطقه، تأثیرگذار باشد، ظهور یک قدرت مسیحی دیگر توجه ارامنه را جلب کرد؛ دولت مسکووی.
فرآیندی که نخبهگان ارامنۀ ایران طی آن کوشیدند پای دولت همیشه توسعهطلب مسکووی و بعدها امپراتوری روسیه را به قفقاز باز کنند، درواقع فرآیندی از تغییر وفاداری بود که از دهۀ 1660 م (1070 ق) آغاز شد و تا سال 1828 م (1243ق)، سال بسته شدن قرارداد ترکمنچای، ادامه یافت. اینجا سعی شده بهواسطۀ تبیین تشریحی و با اتکای عمده بر منابع ارمنی، افتوخیزهای این فرآیند صدوشصت ساله بههمراه چگونگی انتقال وفاداری ارامنه از ایران به روسیه تاحد ممکن روشن شود.
یافتههای این بررسی نشان میدهد که سه جناح عمدۀ اشرافیت ارمنی، یعنی رهبران کلیسا، ملیکها و تجار برجسته، بهترتیب بیشترین اهمیت را در تعیین وفاداری سیاسی ارامنه قفقاز داشتهاند؛ درحالیکه ابتکار گِرَوش به روسیه از آنِ تجار ارمنی بود؛ اما این ملیکها بودند که به آن دامن زدند و درنهایت، کلیسا بود که با نقشآفرینی خود تغییر وفاداری را قطعی ساخت.
To the Iranians minds the matter of the Russification of the Caucasus, as an Iranian area by its historical, cultural and ethnical roots, always has been a fresh and recursive concern; the process in which the Armenians had a dominant role. Inspired by memories of the Crusader Wars, the Armenians always were engaged with the ideal of presence of a powerful Christian state in their neighborhood.
Since Western Europe powers never were as close to the region as to cause any change on the Caucasus, naturally the attention of the Armenians had been absorbed to another Christian state, the State of Muscovy.
The process which Armenians attempted to involve the ever-expansionist state of Muscovy or later Russian Empire with Caucasus affairs through it, begun by 1660th (1070 H.) and took long up to 1828, year of signing Turkmanchay treaty. This survey tried, by appeal to an explicative approach, to shed light on twists and turns of a 160 years process and the transition of the Armenian loyalty from Iran to the Russia as most as possible.
Findings of this survey show that the church leaders, the Meliks, and the merchants, as the triumvir which shaped the Armenian Aristocracy, respectively had the most effective influence on the Armenians political loyalty; while introduction of the Russia was the initiation of the merchants, then the Meliks intensified the aspiration, and at last it was the church which by choosing its new affiliation put the end on everything.
Armenian,Iran,the Russification,Caucasus,Echmiadzin,Tsars,the Meliks
واژگان کلیدی: ارامنه,ایران,روسیسازی,قفقاز,اچمیادزین,تزار,ملیکها
211
233
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-7153&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/152014/03/22014/07/132014/09/22014/09/302014/04/292014/04/242013/12/27
1392/10/6
2014/11/292014/12/72014/11/242014/12/102015/03/12015/01/272014/10/192015/03/152014/11/9
1393/8/18
Seyyed Ali
Mazinani
Ph.D Candidate in Islamic Iran History, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
سید علی
مزینانی
00319475328460057531
00319475328460057531
Yes
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Mehdi
Goljan
Assistant Professor, at the History Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
مهدی
گلجان
00319475328460061160
00319475328460061160
No
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
fa
تبیین تطبیقی- تاریخی گذار به شیوههای مردمسالارانهی ادارهی جامعه با تأکید بر نقش دیدگاهها و مواضع روحانیت
Comparative-Historical Explanation of Transition to Democratic Procedures of Governing the Society, putting emphasis on the Role of the Clergy's Approaches Comparing Constitutional Movement (1905-1911) and Oil Nationalization Movement (1951-1953) In Iran
مطالعۀ جامعهشناختی تأثیر دیدگاهها و مواضع عالمان شیعه بر شیوههای مردمسالارانۀ ادارۀ جامعه، نسبت به کاوش کلامی در رابطۀ دین اسلام و دموکراسی، امتیازاتی دارد. مطالعۀ جامعهشناختی این تأثیر را میتوان با تبیین جنبشهای نیمۀ اول سدۀ بیست میلادی در ایران آغاز کرد. مناسبترین رویکردِ پژوهشی برای بررسی این موضوع، تحلیل تطبیقی- تاریخی در حوزۀ راهبردی جامعهشناسی تاریخی تحلیلی است و سهجنبش گذار در سه مقطع تاریخی، یعنی جنبش مشروطه، جنبش ملّی در اولین کابینۀ مصدق و جنبش ملّی در دومین کابینۀ مصدق، گزینههای مناسبی برای مقایسه هستند.
بررسیِ نظری در حوزههای تحول فرهنگی (نظریههای سکولاریزاسیون دررابطه با مدرنیته و دین)، تحول اجتماعی (نظریههای گسترش نظام جهانی و جنبشهای اجتماعی) و تحول سیاسی (نظریههای گذار)، چارچوب تئوریک مناسبی را فراهم میکند که میتوان باتوجه به شرایط کلی تاریخ ایران و جهان در دورۀ موردنظر، مدلی برای تبیین گذار در ایران از آن چارچوب استخراج کرد.
این مدل، مبنای مقایسۀ تاریخیِ سه واقعۀ گذار، قرار گرفته و به کمک روشهای توافق میل، تحلیل بولی و مقایسۀ ترتیبی، آزمون میشود. در این آزمون، شناخت دقیقتری از عوامل علّیِ گذار به مردمسالاری، فراهم میشود؛ درنهایت، موقعیت دیدگاهها و مواضع روحانیت در میان عوامل علّی گذار بررسی شده، فرآیند تأثیرپذیری نهاد دین از شرایط اجتماعی و تأثیر دیدگاهها و مواضع روحانیت بر گذار به شیوههای ادارۀ مردمسالارانۀ جامعه، ردیابی میشود.
The sociological study of the impact of the clergy's approaches, on the transition to democratic procedures of governing the society, has many advantages over the theological study of relationship between religion and democracy. This impact can be inferred and began from social movements of the first half of 20th century in Iran.
The most appropriate approach for investigating this issue is comparative-historical analysis, and three democratic transitions in three historical periods- Constitutional Movement, the Nationalist Movement in the first cabinet of Mussadegh, and the Nationalist Movement in his second cabinet- are appropriate for comparison. Theoretical studies in the areas of cultural change (Secularization theories regarding modernity and religion), social change (world-system theories and social movements), and political change (transition theories), provides a useful theoretical framework from which it can be extracted a model to explain the transition in Iran, according to the conditions of Iran's history and the world during the period.
This model will be on the basis of historical comparison of the three democratic transitions, and will be examined by method of agreement, Boolean analysis and ordinal comparison. In this scientific test, accurate understanding of causal factors in the transition to democracy in Iran will be provided. Theoretical and practical revisions of religious elites in the face of the modern world, as well as, contexts, causes and political consequences of the transitions will be clarified by narrative analysis, and finally, the position of the clergy's approaches among the causal factors of the transition will be understood.
Religious leaders were influenced by macro transition contexts, and they created relatively stable and unstable changes in religious institution. Their appropriate and inappropriate positions to the transition process and their effective functioning in transition process are usually important to the transition.
the clergy,religion institute,democratic procedures,Constitutional movement and Nationalist movement,comparative-historical analysis
واژگان کلیدی: روحانیت,نهاد دین,شیوههای مردمسالاری,جنبش مشروطه و جنبش ملّی,تحلیل تطبیقی- تاریخی
235
276
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-5566&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/152014/03/22014/07/132014/09/22014/09/302014/04/292014/04/242013/12/272014/02/1
1392/11/12
2014/11/292014/12/72014/11/242014/12/102015/03/12015/01/272014/10/192015/03/152014/11/92014/10/19
1393/7/27
M. Masood
Saeedi
A Member of Department of Social Studies of Religion, Islamic Sciences and Culture Academy ISCA, Iran
محمدمسعود
سعیدی
00319475328460057539
00319475328460057539
Yes
عضو هیئت علمی گروه مطالعات اجتماعی دین، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران
fa
علل تکوین جنبش ملیشدن صنعت نفت براساس نظریۀ محرومیت نسبی
The Analysis of the Origin Oil Nationalization Movement According To Theory of Relative Deprivation
یکی از مهمترین وقایع بعد از جنگ جهانی دوم در ایران، ملیشدن صنعت نفت بهواسطه حضور مردم در صحنۀ سیاست و بحرانی است که سبب قطع روابط سیاسی ایران و انگلیس شد؛ بههمین دلیل جنبش ملیشدن صنعت نفت در ایران را میتوان سرآغاز فصل نوینی درجهت مطالبات مردم مبتنیبر استقلالخواهی و استبدادستیزی به حساب آورد. تاکنون نویسندگان متعددی از ابعاد گوناگون، علل و عوامل شکلگیری و ناکامی جنبش ملیشدن صنعت نفت را بررسی کردهاند. مقالۀ پیشرو درصدد است تا ضمن افزودنِ زاویۀ جدیدی در تحلیل جنبش صنعت نفت با تمهید پشتوانۀ نظری مبتنی بر محرومیت نسبی، در مقام پاسخگویی به این سؤال برآید که چه عواملی موجب شد تا مردم و رهبران ایران در برپایی جنبش ملیشدن صنعت نفت پافشاری و مشارکت داشته باشند. پژوهش پیشرو با روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفته و گردآوری اطلاعات بهصورت مطالعات کتابخانهای و اسنادی شامل کتابها، مقالههای تخصصی و اینترنت بوده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، عناصر بینالاذهانی استقلالخواهی و استبدادستیزی موجود در فرهنگ سیاسی ایران، محرومیتی را که حاصل انتظارها و تواناییهای مردم و رهبران ملی- مذهبی بهمنظور رسیدن به پیشرفت است، باعث شده تا ایرانیان بر حقوق خود اصرار ورزیده و زمینههای ملیکردن صنعت نفت را فراهم کنند.
One of the most important events Since World War II is Nationalization of the oil industry due to the presence of people in politics and the crisis that is led to the severance of diplomatic relations between Iran and Britain.
So the oil nationalization movement in Iran can be considered the beginning of a new chapter based on the demands of the people seeking independence and authoritarianism.
Various writers has examined and investigated the Oil Nationalization from different prospective and formation reasons as well.
This Paper seeks to add a new angle to the movement of the oil industry-backed measures based on relative deprivation theory, the official answer to this question which admits Iran's insistence on holding the oil nationalization movement review and analyzed the factors involved in the divergence. In terms of writing ahead, between mental Elements seeking independence and authoritarianism political culture iran, Deprivation resulting from the expectations and abilities of citizens and government to achieve progress
The research in this paper is a descriptive and analytical methods and Data for Library Studies and Documents, including books, scholarly articles, and the Internet has been made.
The research shows that independence groups have caused the Iran according to Geopolitical and geostrategic position, to provide and promote Insisted on its right to nationalize the oil industry.
Relative deprivation,Seeking Independence,Expectations and abilities,Nationalization of the oil industry
واژگان کلیدی: محرومیت نسبی,استقلالخواهی,انتظارات و تواناییها,جنبش ملیشدن صنعت نفت
277
300
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-5430&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/152014/03/22014/07/132014/09/22014/09/302014/04/292014/04/242013/12/272014/02/12014/05/25
1393/3/4
2014/11/292014/12/72014/11/242014/12/102015/03/12015/01/272014/10/192015/03/152014/11/92014/10/192015/01/28
1393/11/8
H.
Masodnia
Aassistant Professor, Department of Political Science at the University of Isfahan, Iran
علی
ابراهیمی
00319475328460057696
00319475328460057696
Yes
استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
A.
Ebrahimi
M.A. Department of Political sciences, University of Isfahan, Iran
حسین
مسعودنیا
00319475328460057698
00319475328460057698
No
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
fa
تحلیل اوضاع اقتصادی- سیاسی دورۀ اشکانی (43 میلادی تا 208 میلادی) براساس مطالعۀ مسکوکات نقرۀ گودرز دوم و خسرو دوم ضرب ضرابخانۀ هگمتانه با استفاده از روش PIXE
Analysis of Eco-political Conditions of Parthians (43 -208 A.D.) According to PIXE Study of Silver Coins of Khausro II and Gotarzes II Struck in Ecbatana Mint House
بیشک مسکوکات اشکانی یکی از مهمترین منابع دست اول پژوهش تاریخ ایران از سده 3 ق. م تا پایان فرمانروایی اشکانیان در سال 224م. بهشمار میرود. خیل سکههای برجایمانده بالغبر چهارصدسال حکومت، شاهد بینظیری است که با شیوه و تأثیر متنوع، اطلاعاتی درمورد توالی شاهان، تشکیلات ضرابخانهها، شرایط سیاسی و اقتصادی، نوع پوشاک و... دراختیار میگذارند.
در این پژوهش، نتایج آنالیز عنصری نُه نمونه سکۀ نقرۀ یک درهمی متعلق به گودرز دوم و 6 عدد سکه متعلق به خسرو دوم بهوسیلۀ دستگاه PIXE بیانگر میزان بالای نقره در سکههای گودرز دوم و کاهش چشمگیر درصد خلوص نقره در مسکوکات خسرو دوم است. تحلیل اقتصادی– سیاسی دورۀ اشکانی نشان میدهد که این میزان بالای نقره در سکههای گودرز دوم به توان بالای اقتصادی اشکانیان در این مقطع زمانی اشاره داشته و علت کاهش چشمگیر درصد خلوص نقره در دورۀ خسرو دوم را باید در آغاز جنگهای پنج سالۀ ایران و روم جستوجو کرد که در پایان به شکست ایرانیان و تصرف مجدد تیسفون بهدست رومیان در اواخر سال 197م. انجامید.
Undoubtedly, Parthian coins are considered to be one of the important sources in history of Iran during 3rd century B.C. till end of Parthian empire (224 A.D.). For more than 400 years, these coins provide information about the kings, mint houses, eco-political conditions, clothes etc. for that time.
In this research, the PIXE results of 9 Drachma coins belong to Gozartes II and 6 coins belong to Khausro II are given. Different percentages in coins were observed. Eco-political analysis of Parthian era shows that high silver percentage in Gozartes II coins implies the good economical conditions in his period, and less silver percentage in Khausro II coins implies the economical weakness of his period due to 5-years war between Iran and Rome, which led to defeat of Iran.
PIXE,Parthian,Economical conditions,Gozartes II,Khausro II,PIXE analysis
واژگان کلیدی: اشکانیان,وضعیت اقتصادی,گودرز دوم,خسرو دوم,آنالیز سکه
301
216
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-326&slc_lang=fa&sid=25
2014/02/92014/07/152014/03/22014/07/132014/09/22014/09/302014/04/292014/04/242013/12/272014/02/12014/05/252014/09/20
1393/6/29
2014/11/292014/12/72014/11/242014/12/102015/03/12015/01/272014/10/192015/03/152014/11/92014/10/192015/01/282015/03/15
1393/12/24
M.
Salehi Garous
Ph.D. Student of Archaeology, of Tarbiat Modares University,Tehran, Iran
مهناز
صالحی گروس
00319475328460057928
00319475328460057928
No
دانشجوی دکتری، گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
A. R.
hejebri Nobari
Professor of Archaeology, of Tarbiat Modares University,Tehran, Iran
علیرضا
هژبری نوبری
00319475328460061161
00319475328460061161
Yes
استاد گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
M.
Hajivaliei
Assistant Professor, Department of Physics, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
مهدی
حاجی ولئیی
00319475328460057929
00319475328460057929
No
استادیار گروه فیزیک دانشگاه بوعلیسینای همدان، ایران