fa
jalali
1391
7
1
gregorian
2012
10
1
4
1
online
1
fulltext
fa
انقلاب؛ چرا و چگونه
بازخوانی ایدئولوژی انقلابی احزاب
چپ دوره پهلوی
Revolution Why and How; Revising Revolutionary Ideology of Left Parties in Pahlavi Era
در ایران پیش از انقلاب، گروه ها و احزاب متعددی برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی پهلوی در تلاش بودند. این گروه ها برای همراه کردن مردم و نخبگان جامعه با خود، می بایست دلایل خود را برای نفی رژیم موجود، وضعیت مطلوب پس از رژیم فعلی و چگونگی رسیدن به جامعه موعود ارائه می دانند. هر یک از گروه ها و احزاب فعال در آن روزِ ایران، نظرهای خود را در باره چرایی نفی وضعیت موجود و چگونگی رسیدن به وضعیت ایدئال، از مکاتب و نظریات مطرح آن زمان اخذ می کردند. در این میان، بودند احزابی که ایدئولوژی مارکسیستی را مبنای تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی خود قرار می دادند و با تکیه به آن، به مبارزه با رژیم پهلوی می پرداختند؛ احزابی مانند حزب توده، چریک های فدایی خلق و مجاهدین خلق ایران از این قبیل اند. حزب توده، رژیم پهلوی را رژیمی وابسته به جبهه امپریالیست آمریکا و استبدادی می دانست؛ به همین دلیل خواستار جایگزینی آن با رژیمی ملی بود. هر چند حزب توده انقلاب را راه سرنگونی رژیم پهلوی می دانست، بر آن بود که برای آمادگی ذهنیت توده های مردم برای انقلاب باید کار فرهنگی و سیاسی انجام گیرد. چریک های فدایی خلق نیز برای مخالفت با پهلوی همان استدلال حزب توده را داشتند؛ اما معتقد بودند حکومت جایگزین باید تحت رهبری حزب پیش گامِ کارگران تشکیل یابد. چریک های فدایی هم عقیده داشتند انقلاب تنها راه رسیدن به وضعیت آرمانی است؛ اما بر خلاف حزب توده آمادگی ذهنیت توده ها را در گرو فعالیت های مسلحانه می دانستند. مجاهدین خلق نیز با دو گروه قبل در دلایل نفی رژیم پهلوی هم عقیده بودند؛ اما بر خلاف آن دو، علاوه بر اعتقاد به وجود شرایط عینی انقلاب، شرایط ذهنی انقلاب را هم مهیا می دانستند. به عقیده سازمان مجاهدین، تنها علت شکست مبارزه ها تا آن زمان، نبود سازمان دهی برای رهبری توده هاست که این خلأ را نیز احزاب باید پر کنند. جامعه ایدئال مورد نظر مجاهدین، جامعه بی طبقه توحیدی بود.
Before the Islamic Revolution in Iran, different groups and parties strived to overthrow the Pahlavi regime. To realign the people and elites in the society with them, they had to present their rationale behind thetheircertainaty about rom he objective conditions. Regime, however, rejection of the existing regime and the desirable condition following that as well as to show the way to achieve that promised society. Each active group or party at the time drew on their contemporary schools and theories for offering the reason of the rejection of the existent condition and the way to achieve the ideal one. Among them were some parties, who put their analysis of the socio-political conditions on the basis of Marxist ideology or campaigned against the Pahlavi regime building on this ideology. Such parties included the Tudeh Party, FadaeeKhalgh guerrillas and Mujahedeen-e-Khalgh guerrillas. The Tudeh Party labeled this regime as totalitarian and based on the American imperialism. Consequently, it requested the replacement of this regime with a national one. This party regarded revolution as the best way to overthrow the regime; however, they believed that preparing the population’s mentality for revolution required political and cultural actions. The Fadaee guerrillas used this same argument against the Pahlavi regime but they believed that the alternative government must be established under the leadership of a leading Labor Party. The Fadaee guerrillas too saw revolution as the only way to the ideal condition but, unlike the Tudeh Party, they believed in guerrilla war as a way to prepare the people. The Mujahedeen-e-Khalgh developed the same argument to oppose the Pahlavi regime but, unlike the two other they regarded the mindset as already prepared for revolution apart from their certainty about the objective conditions. According to the Mujahedeen organization, the only reason behind the defeat of the campaign was lack of organization to lead the populations, a vacuum that must be filled by the parties. For Mujahedeen, the ideal society was a classless and monotheist one.
revolution,Ideology,Mujahedeen-e-Khalgh Organization,FadaeeKhalgh guerrilla,Tudeh Party
انقلاب,ایدئولوژی,حزب توده,سازمان چریکهای فدایی خلق,سازمان مجاهدین خلق
1
23
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-784&slc_lang=fa&sid=25
2011/05/23
1390/3/2
2012/05/5
1391/2/16
K.
Samdaliri
کاظم
سام دلیری
00319475328460046935
00319475328460046935
Yes
دانشگاه تربیت مدرس
B.
Shahbazi
Ph.D. student at the National Defense University
بهروز
شهبازی
00319475328460046946
00319475328460046946
No
دانشجوی دوره دکتری دانشگاه دفاع ملی
fa
درک اجتماعی از زمان و عوامل شکلدهنده آن
Social Perception of Time and the Factors that Shape It
هدف این مقاله، بررسی درک از زمان در زندگی روزمره کنشگر ایرانی است. تحلیل ما از زمان، بر قرائتی جامعه شناسانه از آن استوار است. بر اساس این، معتقدیم درک از زمان و نوع رویارویی کنشگران با آن در زندگی روزمره، به طور اجتماعی شکل یافته است و در تعاملات اجتماعی الگوهای متفاوتی به خود می گیرد. هدف اصلی این مقاله، ارائه تحلیلی جامعه شناسانه درباره یکی از واقعیت های زندگی روزمره، یعنی درک از زمان یا به عبارتی دقیق تر، درباره آگاهی است که درباره زمان در زندگی روزمره وجود دارد و کنش آن ها را هدایت می کند. در این تحقیق از «نظریه مبنایی» استفاده شده و نمونه های تحقیق از میان زنان و مردان شهری و روستایی انتخاب شده اند.
یافته های تحقیق نشان دهنده «سیالیت درک از زمان» است و نشان می دهد درک از زمان نیز مانند سایر مقولات شناخت، دارای افق یا پس زمینه است که با آن برای افراد توجیه پذیر می شود. یافته ها مؤید آن است که برخورداری از زمینه هایی مانند شهرنشینی یا روستا نشینی یا زندگی در جامعه ای با مرحله خاصی از توسعه، نوع خاصی از آگاهی راجع به زمان را نیز برای افرادی که در معرض آن قرار دارند توجیه پذیر و پذیرفتنی می کند. جنسیت نیز تفاوت هایی در شناخت به زمان می آفریند و افراد را به سویی می کشاند که مردان و زنان، هرکدام با ابعاد خاصی از زمان همزیستی بیشتری داشته باشند. همچنین، کنشگران چنین تنوعاتی را با توجه به داشتن شیوه مخصوص از معیشت، چرخه زندگی، نقش های اجتماعی و نابسامانی های اجتماعی، دارای تفاوت هایی می بینند. آن ها تحت این شرایط، راهبردهای خاصی را نیز برای کنترل و اداره زمان برمی گزینند که راهبردهای تدقیقی و تأخیری از مهم ترین آن هاست.
Studying the perception of time in everyday life of Iranian actors is the purpose of this article. Sociological studying makes the basis of our analysis of time. Thus, we believe that the perception of time and the way the actors face it in their everyday life are formed socially and take different patterns in social interactions. The main purpose of this paper is to present a sociological analysis about one of the everyday life realities, “the perception of time” or more precisely “the awareness” that exists around the time in everyday life and conducts their actions.The grounded theory was used for this research and the research samples were chosen from among urban and rural men and women.
The research findingd indicated the “fluidity of time perception” and that the perception of time like other knowledge categories has horizon or background by which individuals confirm it.The findings confirm that benefiting of such fields as urban or rural, or living in society with special stage of development makes special kind of awareness about time acceptable for individuals who expose to it.The gender creates different cognition over time and leads men and women to have more coexistence with specific dimentions of time. Also the actors see such variations different with respect to the specific way of living, life cycle social roles and social disorders. Under these conditions, they choose special strategies for controlling and managing the time; delaying and scrutinizing strategies are the most important of them.
Social perception of time,Social condition,Social actions,Time fluidity,Delaying Strategy,Scrutinizing strategy
درک اجتماعی از زمان,موقعیت اجتماعی,کنشهای اجتماعی,سیالیت زمان,راهبردهای تأخیری,راهبردهای تدقیقی
25
53
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8353&slc_lang=fa&sid=25
2011/05/232012/02/1
1390/11/12
2012/05/52012/07/11
1391/4/21
A
Talebi
ابوتراب
طالبی
00319475328460046936
00319475328460046936
Yes
استادیار - دانشگاه علامه طباطبایی
Z
Zavvar Moosavi
سیده زهرا
زوار موسوی
00319475328460046937
00319475328460046937
No
دانشجوی - کارشناسی ارشد - دانشگاه علامه طباطبایی
fa
درآمدی بر نظام جنسیت و نابرابری اجتماعی در ایران دوره ساسانی
An Introduction to Gender Structure and Social Inequality in Sasanidempire, Iran.
باستان شناسی جنسیت شاخه ای از باستان شناسی اجتماعی است که به تحلیل و بررسی نظام جنسیت جوامع و هویت جنسیتی افراد و گروه های مختلف می پردازد. موضوع این پژوهش، بررسی نابرابری اجتماعی میان زنان و مردان در ایران دوره ساسانی است. اعمال گونه ای تبعیض جنسیتی و برتری مردان که بر ساختار اجتماعی و جنسیتی جامعه ساسانی استوار است، در مواد فرهنگی و منابع مکتوب این دوران نمود یافته است. هدف این مقاله، بررسی شرایط عمومی زنان- در مقایسه با مردان- و تبیین نقش و جایگاه آن ها در اجتماع ساسانی با توجه به تحلیل نظام جنسیت در این دوران است. برای این منظور، از تحلیل تطبیقی (مقایسه جایگاه زنان و مردان به عنوان دو گروه جنسیتی متفاوت) بهره گرفته و در کنار شواهد باستان شناختی، از متون دینی و حقوقی ایران ساسانی به عنوان شواهد مکمّل استفاده کرده ایم.
Gender archaeology is a branch of social archaeology, which was born in the 80s.Itfocouses on the investigation of gender identity and role as social issues in different societies. The Sasanian dynasty was one of the empires of ancient Iran, dating back to 224 - 651 A.D. (Frye 274: 2001). The research investigates the social inequality between men and women in Sasanidempire, Iran. The exertion of some kinds of gender discrimination and men superiority has appeared in archaeological records and Sasanid texts. The presentation of women in the archaeological evidence such as visual arts are rare,in comparison to men. The research follows a comparative method in data analyzing. Based on the above mentioned evidences, this research examines women’s social status and their role in Sasanid society in comparison to other gender groups such as men and children.
IRAN,women,Gender,Social inequality,Patriarchy,Sasanidempire
واژههای کلیدی: نابرابری اجتماعی,پدرتباری,نظام جنسیت,زنان,دوره ساسانی
55
70
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-3711&slc_lang=fa&sid=25
2011/05/232012/02/12011/03/8
1389/12/17
2012/05/52012/07/112012/05/5
1391/2/16
کمال الدین
نیکنامی
00319475328460046934
00319475328460046934
No
ئانشیار/دانشگاه تهران
مریم
دژم خوی
00319475328460046725
00319475328460046725
Yes
دانشگاه بیرجند
fa
پدیدارشناسی تجربی راهی برای فهم تجربههای دینی
Empirical phenomenology, a way to understand religious experiences
فهم ما از واقعیت تابع روش دانستن ماست و با تغییر روش دانستن، شناخت ما نیز متحول میشود. در شرایط رویا رویی با واقعیتهای چندلایه و پیچیده معنوی، برای فهم واقعیت، ناگزیر از اتخاذ روشهای پدیدارشناختی هستیم که مدعای اصلی آن ها، کشف معانی نهفته و پی بردن به کنه واقعیت است. در مورد فهم تجربه های دینی و عرفانی که بسیار آمیخته به تقدس اند و به تعبیر عرفای اسلام، «اقبال به خدا و اعراض از غیر» هستند، تقلیل پدیده به واقعیت های اجتماعی یا روان شناختی، مانع فهمیدن می شود و این امر بهرهگیری از پدیدارشناسی تجربی برای فهم تجربههای دینی را گریزناپذیر می کند. در این نوشتار با مرور دستاوردهای پژوهش پدیدارشناسی و معرفی اصول و عناصر این نوع تحقیقات، با ارائه مثالی واقعی، پدیدارشناسی تجربی به عنوان سرمشقی برای فهم تجربه های دینی و عرفانی معرفی می شود.
Our understanding of the reality of our knowledge and understanding of changing the way we know to be changed. To understand reality in faced with the complex realities in spiritual terms; we are forced to adopt methods that their main claim to discover hidden meanings and realize it is a fact.
Religious and mystical experience in understanding the phenomena are very spiritual and sacred mixed, reduced to social or psychological reality, they can understand and prevent the use of empirical phenomenology to understand religious experience makes it inevitable.
This article has attempted to offer gains over the experimental phenomenology and methodological principles of the present one, demonstrate the conceptual complexity of religious experience on the other hand, inevitably use this method to show understanding of religious experience And with providing a real example of the spiritual experience of pilgrimage in Iran empirical phenomenology emerges as an example for understanding the religious and mystical experiences are introduced.
Experimental phenomenology,Religious experience,Intentionality,Epoche,Meaning units,Central themes
پدیدارشناسی تجربی,تجربه دینی,نیتمندی,در پرانتزگذاری,واحدهای معنایی,موضوعات اصلی
71
93
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-9044&slc_lang=fa&sid=25
2011/05/232012/02/12011/03/82011/10/7
1390/7/15
2012/05/52012/07/112012/05/52012/07/11
1391/4/21
A
Yousofi
علی
یوسفی
00319475328460046938
00319475328460046938
Yes
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
M
Tabei
ملیحه
تابعی
00319475328460046939
00319475328460046939
No
عضو گروه پژوهشی علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهد
fa
مطالعه جامعهشناختی نحوه گذران اوقات فراغت
افراد 15- 64 سال شهرستان جویبار
Sociological Study of the Way of Spending Leisure Time:15-65 Year-Old Habitants of Juybar Township
فراغت مجموعه ای از اشتغالاتی است که فرد پس از آزاد شدن از الزامات شغلی، خانوادگی و اجتماعی، به رضایت خود به آن ها می پردازد؛ این فعالیت ها ممکن است برای استراحت، یا تفریح، یا به منظور توسعه یا آموزش غیرانتفاعی، یا مشارکت اجتماعی داوطلبانه انجام شود. از آنجایی که اوقات فراغت مفهوم مدرنی است که در دوران بعد از انقلاب صنعتی به وجود آمد، در این تحقیق سعی بر آن است تا تفاوت بین فراغت سنتی و مدرن بررسی شود. به این ترتیب که با توجه به زندگی مدرن کنونی، افراد از کدام نوع فراغت بیشتر استفاده می کنند؟ فراغت مدرن افراد بیشتر است یا فراغت سنتی آن ها؟ کدام عوامل اجتماعی (درآمد، جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، محل زندگی و سن) بر اوقات فراغت افراد مؤثرند؟ نمونه 510 نفری این تحقیق به صورت نمونه گیری طبقه ای خوشه ای چند مرحله ای با روش پیمایش و با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران از جامعه آماری 49967 نفری به دست آمد. نتایج پژوهش نشان می دهد میزان پرداختن به فراغت مدرن پایین تر از فراغت سنتی است. تمام عوامل اجتماعی یادشده بر اوقات فراغت مؤثرند و فقط متغیر درآمد تأثیری بر اوقات فراغت ندارد.
Leisure includes all activities people do after work, family and social obligations. These activities may be done in order to have a rest or hobby, or in order to expand non-profitable training or voluntary social participation. Since leisure time is a modern concept emerged after industrial revolution, this article attempts to study the difference between modern and traditional leisure: In todays modern time, what kind of leisure do people have? Which kind of leisure (modern or traditional) do people have more of? Which kind of social factors (income, gender, marital status, education rate, socio-economic status, residency and age) influence leisure time? Sample size (510 cases) of this survey was determined through Cochran’s formula out of 49967 statistical populations.The samples were selected through stratified multi-step cluster sampling method. The results showed that modern leisure is lower than traditional leisure. All the mentioned social factors, except income, influence leisure time activities.
Traditional leisure time,Modern leisure time,Sociology of leisure time,JuybarTownship
اوقات فراغت سنتی,اوقات فراغت مدرن,جامعهشناسی اوقات فراغت,شهرستان جویبار
95
129
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8066&slc_lang=fa&sid=25
2011/05/232012/02/12011/03/82011/10/72011/03/15
1389/12/24
2012/05/52012/07/112012/05/52012/07/112012/05/5
1391/2/16
Gh.A.
Ebrahimi
Assistant Professor of Sociology, University of Mazandaran, ,Iran
قربانعلی
ابراهیمی
00319475328460046940
00319475328460046940
Yes
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
R
Moslemi
M.A. in Sociology University of Mazandaran, Babolsar,Iran
رقیه
مسلمی پطرودی
00319475328460046941
00319475328460046941
No
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه مازندران
fa
جامعهشناسی تحول خانواده در ایران (بررسی ابعاد اجتماعی و حقوقی لایحۀ حمایت خانواده)
Sociology of the Family’s Evolution in Iran (The Study on Legal and Social Aspects of the Bill on Family Protection)
حولات جامعه در انگاره های فرهنگی و ساختارهای جماعتی- سنتی ازجمله روابط خویشاوندی، گستره فضای عمومی و فضای خانگی و فردیت دگرگونی هایی را پدید آورده؛ تحولاتی که خانواده را دستخوش تغییر کرده و حقوق خانواده، زنان، مردان و کودکان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. مقالۀ پیش رو درپی آن است تا از دریچۀ لایحۀ حمایت از خانواده، تحولات خانواده را از دو منظر جامعه شناسی و حقوقی بررسی و ارزیابی کند. در فصل نخست مقاله (بعد جامعه شناسی)، تغییر نقش و جایگاه در خانوادۀ معاصر ایرانی مورد توجه قرار می گیرد و از خلال تحولات اخیر، نقش و جایگاه زن، مرد و فرزند بررسی می شود. در فصل دوم (بعد حقوقی)، امتیازها، ایرادها و کاستی های لایحه با نگاهی به تحولات جامعه شناسی ارزیابی می شود. در نهایت، با توجه به داده های حقوقی و جامعه شناسی، میزان تطابق لایحۀ حمایت از خانواده با تحولات موجود و امکان پاسخ گویی آن به مسائل و مشکلات کنونی خانواده واکاوی می شود.
The institution of family has faced important evolutions in recent decades. Transition from traditional society to modern one has caused changes in cultural and social imaginaries and structures. Recent evolutions have affected family law as well as therights of women, men and children. This article, focusing on the Bill on Family Protection, tries to study family's evolution from the sociological and legal points of views. The first section (sociological view) considers the changes as to the role and place of women, men and children in the contemporary Iranian family. In the second section (legal view), advantages and disadvantages of the Bill are reviewed with respect to the sociological evolutions. Finally, based on legal and sociological findings, we examine the conformity of the Bill on Family Protection with current family evolutions and the possibility of solving family issues and problems
Family's evolution,Modern society,Traditional society,Family Law,Women rights
واژههای کلیدی: تحول خانواده,جامعۀ مدرن,جامعۀ سنتی,حقوق خانواده,حقوق زنان
131
169
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-743&slc_lang=fa&sid=25
2011/05/232012/02/12011/03/82011/10/72011/03/152011/03/7
1389/12/16
2012/05/52012/07/112012/05/52012/07/112012/05/52012/05/5
1391/2/16
A
Nikpey
Assistant Professor Faculty of Law,ShahidBeheshti University, Tehran, Iran
امیر
نیک پی
00319475328460046942
00319475328460046942
Yes
استادیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی
R
Pouya
Master of Human Right
رضوان
پویا
00319475328460046943
00319475328460046943
No
کارشناس ارشد حقوق بشر
fa
تاکسونومی عددی و کاربرد آن در تحقیقات اجتماعی
Numerical Taxonomy and Its Application in Social Research
دغدغۀ همۀ دولتها در کشورهای توسعهیافته و درحال توسعه رهایی از مسائل و مشکلات اجتماعی ناشی از فقر، بیسوادی، بیکاری، تأمین نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم و برقراری امنیت و عدالت اجتماعی بهمنظور پایداری جامعه و توسعهیافتگی است. بنابراین، ناگزیر از اتخاذ سیاستهای مناسبی برای تخصیص منابع و امکانات موجود جامعه به بخش های مختلف اقتصادی، آموزشی، درمانی، تفریحی و... هستند. بدیهی است برای تحقق این امر، تعیین درجه اولویت و مزیت هریک از بخشهای مختلف، گام نخست و لازم بهمنظور تخصیص بهینه منابع و امکانات است. چنانچه در حوزه مطالعات اجتماعی ردهبندی صورت نگیرد، امکان مقایسه و برنامهریزی برای توسعهیافتگی امکانپذیر نخواهد بود. یکی از شیوه های علمی رده بندی برای تحقق توسعهیافتگیِ مناطق، تاکسونومی است. ازاین رو، این مقاله بر این موضوع متمرکز شده است تا نحوه اجرای روش تاکسونومی و بهرهگیری سودمند از این روش را در ردهبندی مناطق و چگونگی تعیین اولویتهای هر منطقه توصیف کند. این مطالعه توصیفی است و روش آن، اسنادی با استفاده از منابع ثانویه است.
The most important concerns of every government in order to achieve social justice and development are to get rid of the social problems caused by poverty, illiteracy and unemployment,and to fulfill the economic, social and cultural needs of people to establish security and social justice. Therefore, it is forced to adapt appropriate policies for the allocation of resources and facilities available to different economic, educational, therapeutic and recreational sectors. To implement this issue, determining priority and the advantage of different sectors is the first step to be taken in order to allocate optimum sources and facilities. Obviously,with out social classification, planning for development would not be possible. One way to achieve the development of scientific classification is taxonomy. The main concern of this paper is to show the implementation of taxonomy method and advantages of this method for ranking different sectors, and, moreover, to explain how to determine the priority of each sector. This study is descriptive and the methodology used in ofthe document using secondary sources.
Numerical taxonomy,The Principles and methodology,Index
تاکسونومی عددی,اصول و روش,شاخصسازی,تحقیقات اجتماعی
171
194
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-284&slc_lang=fa&sid=25
2011/05/232012/02/12011/03/82011/10/72011/03/152011/03/72011/12/10
1390/9/19
2012/05/52012/07/112012/05/52012/07/112012/05/52012/05/52012/07/11
1391/4/21
B
Saroukhani
Professor of Sociology at the University of Tehran, Tehran, Iran
باقر
ساروخانی
00319475328460046894
00319475328460046894
Yes
استاد گروه جامعه¬شناسی دانشگاه تهران
J.
Tavakoli Vala
Ph. D. student of Sociology Islamic Azad University Central, Tehran, Iran
ژاله
توکلی والا
00319475328460046944
00319475328460046944
No
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
A
Rostamzadeh
M. A. Faculty Member, Department of Learning English Islamic Azad University of, Tehran South, Iran
عباس
رستم زاده
00319475328460046945
00319475328460046945
No
عضو هیئت علمی گروه زبان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب