fa
jalali
1394
2
1
gregorian
2015
5
1
7
1
online
1
fulltext
fa
تحلیل همآیندی: گامی به فراسوی دوآلیسم نظریه/ روش در مطالعات فرهنگی
Conjunctural Analysis: beyond the Theory/Method Dualism in Cultural Studies
با مروری بر مباحث روششناختی موجود در مطالعات فرهنگی مشخص میشود که نوعی دوآلیسم نظریه/ روش همچنان در این مباحث جاری است. تأکید ویژه بر کیفی بودن پژوهشهای مطالعات فرهنگی نمیتواند راهکاری بایسته جهت فراروی از این دوآلیسم باشد؛ بنابراین دامن زدن به جدال کمّی/ کیفی که در مباحث روششناختی مطالعات فرهنگی بهویژه در ایران بسیار دیده شده است، نمیتواند چندان راهگشا باشد. نگارندگان این مقاله با طرح مجادلات دوآلیستی در روششناسی جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی میکوشند با توجه به سیاست نظریه و روش در مطالعات فرهنگی، رویکردی تحلیلی معرفی کنند که بهجای باقی ماندن در سطح مجادلات دوآلیستی، راهی به فراسوی آن بگشایند. این رویکرد که به تحلیل همآیندی شهره است، در مقالۀ حاضر بهتفصیل معرفی شده، تبارهای مفهومی آن نزد ماکیاولی، مارکس، لنین، گرامشی و آلتوسر مرور، و سپس ملاحظاتی دربارۀ کاربستهای آن در مطالعات فرهنگی مطرح شده است. این ملاحظات بیشتر ناظر بر رابطۀ این فراروی از دوآلیسم نظریه/ روش با امکان تحقق مطالعات فرهنگی بهمثابۀ دانشی مداخلهگر، زمینهمند و دارای حساسیتهای تاریخی است.
By reviewing the current methodological topics in cultural studies, yet some kinds of theory/method dualisms are distinguishable. Going beyond these dualisms, requires emphasizing the importance of qualitative researches in cultural studies. In this article, we try to discuss the problem, which is focused on the dualistic contentions in the methodology of sociology and cultural studies. Next, with respect to the politics of theory and politics of method in cultural studies, we try to introduce an analytical approach, which helps us out to move beyond these dualistic quarrels. This analytical approach is well-known as “conjunctural analysis”. In this article, after detailed presenting this approach, and its conceptual origins that developed by Machiavelli, Marx, Lenin, Gramsci and Althusser, we argue how this approach can be applied in cultural studies. This argument reminds us that there is an intensive relationship between decentering method/theory dualism and possibilities of a cultural study as interventionist and contextual knowledge that is sensitive to history.
Conjunctural analysis,Cultural studies,Contextualism,Political intervention,Theory/method dualism,Articulation
واژههای کلیدی: تحلیل همآیندی,مطالعات فرهنگی,زمینهمندی,مداخلهگری سیاسی,دوآلیسم نظریه/ روش,مفصلبندی,فروبستگی خودسرانه,انحراف نظریهای
1
36
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-7578&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/2
1393/4/11
2014/12/6
1393/9/15
M.
Rezaei
Assistant Professor, Department of Sociology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
محمد
رضایی
00319475328460057653
00319475328460057653
Yes
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
H.
Aghajanzadeh
MA, Department of Cultural Studies, University of Science and Culture, Tehran, Iran
هادی
آقاجانزاده
00319475328460057654
00319475328460057654
No
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
fa
جایگاه سادات در منصب کلانتری در دورۀ صفویه
Historical Analysis of Relationship between Siadat and Kalantar Position in the Safavid Era
دوره صفویه بهدلیل اتخاذ رویکردهای مشخص در حوزۀ سیاست و مذهب، دوران حضور پررنگ سادات است. این حضور سادات را میتوان در قالب مناصب اختصاصی و غیراختصاصی پیگیری کرد. در پژوهشهای صفویهشناسی، کلانتری از مناصب غیراختصاصی است. بررسیها نشان میدهند حضور سادات در این منصب فراگیرتر از دیگر شغلهای غیراختصاصی آنهاست. حتی گاهی وراثت نیز در این پدیده دیده شده است. در این پژوهش با تحلیلهای آماری و تبیینهای علّی، حضور چشمگیر سادات در منصب کلانتری بررسی شده است؛ بنابراین اسم و رسم تمام سادات صاحبمنصبِ کلانتری استخراج شده است. برپایۀ نتایج این پژوهش، شغل کلانتری با صبغۀ بینابینی (حکومت- رعایا) با سیادت که- در جامعه منزلت داشت و دارای کارکرد برای حکومت بود- نسبت مستقیم دارد؛ ازهمینرو، هم حکومت صفوی و هم جامعه در موقعیتهای برابر، سادات را برای تصدی این شغل ترجیح میدادند. همچنین، وراثت نیز در این تصدیگری لحاظ میشده است.
Set in the realm of politics and religion in the Safavid period’s approaches, The Sadat have a significant presence in this era. This presence can be followed in specific and non-specific postions.in this context, Kalantar in the Safavid research was included as non-specific postions. Studies show that the presence of Sadat in this post ion is more comprehensive than in other non-specific jobs. This phenomenon has been observed even when inheritance was considered. This study is an attempt to provide statistical analysis and causal explanations to check the significant presence of Sadat in Kalantar position, so, extraction of the names of all Kalantar Sadat has been taken into account. The results show that Kalantar position with intermediate overlay (government-people) had a direct relationship with Siadat that contained social status and state function. So both Safavids and the then society in the equal opportunity used to choose Sadat for this job. This study further reveals in this phenomenon, inheritance is considerd.
Sadat,Social status,Safavids,Kalantar
واژههای کلیدی: سادات,منزلت اجتماعی,صفویان,کلانتر
37
57
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8434&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/17
1394/3/27
2014/12/62015/04/21
1394/2/1
S. H.
Aghajari
Assistant Professor of History, University of Tarbiat Modares, Tehran,Iran
سیدهاشم
آقاجری
00319475328460057655
00319475328460057655
No
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
H.
Allahyari
Assistant Professor of History, University of the Persian Gulf, Bushehr, Iran
حسن
الهیاری
00319475328460057656
00319475328460057656
Yes
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
fa
رویکردی تاریخی بر شکلگیری و تحول نظریه سرمایۀ اجتماعی
Historical Approch on Social Capital Theory; Fromation and Evolution
ایده سرمایۀ اجتماعی در تداوم تاریخی ایدهپردازی کارل مارکس دربارۀ مفهوم سرمایۀ اقتصادی شکل گرفت. دایرۀ مفهومی سرمایه، با پیدایی نظریهای سرمایه انسانی، سرمایۀ فرهنگی و سرمایۀ اجتماعی ابعاد جدیدی یافت. مسئلۀ اصلی مقاله این است که سرمایۀ اجتماعی بهمثابۀ یک نظریه، چگونه تعین معنایی پیدا کرد و روند تطور معنایی این مفهوم به چه ترتیب رقم خورد. این پژوهش برپایۀ روش تاریخی با تأکید بر تاریخ اندیشه انجام شده است. یافتههای تحقیق آشکار کرد که نظریه سرمایۀ اجتماعی در ابتدا با عطف توجه به ارزش پیوندهای اجتماعی برای اعضای گروه اجتماعی پدیدار شد و سپس به کشف نوعی دارایی جمعی و جایگاه آن در ایجاد شکلهای معینی از همبستگی اجتماعی انجامید. سرانجام، با درهم آمیخته شدن نظریۀ روابط اجتماعی با هنجارهای اجتماعی مؤثر و اعتماد اجتماعی، شکل جدید سرمایۀ اجتماعی بهوجود آمد. بهعلاوه، ظهور نظریههای شناختی نیز موج ظهور روایتهای شناختی از نظریۀ سرمایۀ اجتماعی را درپی داشت و نگرش تازهای را در این نظریه پدید آورد.
The idea of social capital is a continuation of Karl Marx theory on the concept of economic capital. Development of theories about human capital, cultural capital and social capital has brought new aspects to the concept of capital. This paper is looking at the historical context in which social capital as a theory was found and its framework was shaped and also how it has been developed theoretically throughout the course of history. This research is mainly based on historical method, and is specifically looking at the history of ideas. The outcome of research showed that the theory of social capital was found as a result of concentration on the value of relationships and connections in a social group. Afterwards, it led to the discovery of some kind of collective capital and its position in certain social relationships. Finally, the new concept of social capital was developed as a combination of Social Relations Theory, effective social norms and social trust. Moreover, the emergence of cognitive theories and different cognitive narrations of social capital developed a new point of view in the Theory of Social Capital.
Capital,Social Capital,Social relations,Social norms,Social trust,Different theories of social capital,Cognitive Theory of Social Capital
واژههای کلیدی: سرمایه,سرمایۀ اجتماعی,روابط اجتماعی,هنجارهای اجتماعی,اعتماد اجتماعی,انواع نظریههای سرمایۀ اجتماعی,نظریه شناختی سرمایۀ اجتماعی
59
86
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-8260&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/172014/07/27
1393/5/5
2014/12/62015/04/212014/10/25
1393/8/3
M. A.
Akbari
Associate Professor of History at the University martyr Beheshti, Tehran, Iran
محمدعلی
اکبری
00319475328460054138
00319475328460054138
Yes
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
fa
نظریۀ ساختاریابی و شکلگیری دولت استبدادی رضاشاه در ایران
Theory of Constructivism and Absolutist State Formation in Iran Period of Reza Shah
از زمان پیدایش دولت مدرن در ایران توسط رضاشاه تاکنون، رویکردهای مختلفی دربارۀ چگونگی شکلگیری یا ماهیت آن مطرح شده است. اما از میان آنها، دو رویکرد برجستهتر و مهمتر است که بهنوعی درمقابل هم قرار میگیرند: یکی رویکرد «سلطانیسم» است که مدافعان آن به پیروی از ماکس وبر، دولت رضاشاه را حالت خاص و افراطی از پاتریمونیالیسم (پدرسالاری) میدانند و نگاهی نخبهگرایانه (کارگزارمحور) دارند؛ دیگری رویکرد «دولت مطلقه» است که اغلب بر عوامل ساختاری تأکید و نقش ساختارها را در شکلگیری دولت رضاشاه برجسته میکند و نقش چندانی برای کارگزار (رضاشاه) قائل نمیشود. در این مقاله سعی شده است با استفاده از نظریۀ «ساختاریابی» گیدنز، به نقش متقابل ساختار و کارگزار در شکلگیری دولت استبدادی رضاشاه پرداخته شود. درواقع، ساختاریایی روشی است که به نقش کارگزار در بستر (ساختار) و ارتباط متعامل و متقابل ساختار و کارگزار توجه میکند. ازاینرو، با کاربرد این نظریه در چگونگی پیدایش دولت رضاشاه، این نتیجه بهدست میآید که هیچیک از این دو دیدگاه نمیتوانند بیانگر تمام واقعیت باشند؛ بلکه تلفیقی از آن دو بهتر میتواند شکلگیری دولت رضاشاه را تحلیل کند.
Since the formation of absolutist state by King Reza in Iran, there are so many approaches about how it has formed. There are, generally, two main approaches that stand against each other. One approach is monarchism, and its advocates, by following Marcs Weber, believe that King Reza’s absolutism state can be considered as monarchism, and choose an elitism approach. In contrast, some people insist on structural factors. In their opinion, structures play an important role in absolutism state formation and the agent (King Reza) cannot be so important. In this study, Gidenz structuration approach has been adopted that might be a medium approach; we tried to investigate the reciprocal role of structure and agent. Structuration is a method that concentrates on both the agent’s role in context, and cooperative and reciprocal transaction between structure and agent. With these considerations, the present article has been organized around two central questions: How to make and adopt an intermediate approach: and How the absolutist state was formed?
Absolutist state,Agent,Iran,King Reza,constructivism
واژههای کلیدی: دولت استبدادی,رضاشاه,کارگزار,ساختاریابی,ایران
87
119
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-4797&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/172014/07/272014/02/1
1392/11/12
2014/12/62015/04/212014/10/252014/10/25
1393/8/3
M.
Abedi Ardekani
Associate Professor of Political Science, University of Yazd, Iran
محمد
عابدی اردکانی
00319475328460054139
00319475328460054139
Yes
دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه یزد، ایران
F.
Azrkamand
Graduate student in political science, University of Yazd, Iran
فرزاد
آذرکمند
00319475328460054144
00319475328460054144
No
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه یزد، ایران
fa
تحلیل جامعهشناختی اندیشه و کنش سیاسی سیدحسن تقیزاده (با تکیه بر دوره مشروطیت)
Sociological Analysis of Taqizadeh's Thought and Political action (Regarding to Constitutionalism Era)
این مقاله در چارچوب رهیافت جامعهشناسی تاریخی و بهکمک مبانی نظری جامعهشناسی شناخت مانهایم درصدد شناسایی مبانی اجتماعی و فکری و نیز تحلیل کنش سیاسی شخصیت سیدحسن تقیزاده در قامت یک روشنفکر و کنشگر سیاسی دوران مشروطیت است. ویژگیهایی مانند موقعیتمندی و عدم استقلال اندیشه از بستر اجتماعی (مؤلفههای این بستر نزد مانهایم گوناگون و گسترده است)، تاریخمندی اندیشه و تاحدی توجه به ذهنیت فرد نزد جامعهشناسی مانهایم عناصر نظری مناسبی بود که در بازشناسی اندیشه سیاسی تقیزاده و شناسایی فرایند تبدیل وی به یک کنشگر فعال سیاسی بهکار گرفته شد. بهعلاوه، در این مقاله برای شناسایی ارتباط و نوع کنش با بنیانهای اجتماعی و فکری تقیزاده، از مفهوم کنش و اجزای آن استفاده شده است. براساس این به چگونگی و تاحدی به چرایی رابطۀ بین بنیانهای اندیشه و کنش سیاسی تقیزاده پاسخ میدهد و نتیجه میگیرد که جایگاه خانوادگی، رتبۀ اجتماعی و محیط زندگی تقیزاده از یک سو و علوم تجربی و انسانی غربی بهویژه تکاملگرایی و نیز معرفت پیشین (آموزههای اسلامی) وی، مبانی بنیادی تجددخواهی تقیزاده را تشکیل میدهند. با این مبانی جای شگفتی نیست که تقیزاده در اندیشه و کنش سیاسی آمیختهای از اسلام، لیبرالیسم و سوسیالیسم را بهنمایش میگذارد. این تحقیق با شیوه تحلیل کیفی بهروش تاریخی و بهکارگیری دادههای متون تاریخی با تکیه به روش اِسناد و انتساب مانهایم انجام شده است.
This paper intends to identify Seyyed Hassan Taqizadeh's thought and its social and mental bases, and analyze his political action as an Intellectual and political actor in the era of constitutionalism according to the historical sociology approach with regard to the sociology of knowledge. Mannheim's sociology of knowledge focuses on some traits such as social position, dependence of thought to social background, and historicality of thought, and to some extend pays attention to person subjective. These are competent elements, which were used for recognizing Taqizadeh's thought and the process of becoming an active political actor. Besides, this paper uses the concept of action in its details to understand the type of Taqizadeh's action and its relation to his social and intellectual bases. According to these facts, the paper tries to answer how and to some extend why such relation exists between Taqizadeh's thought and his political action. It concludes that Taqizadeh's family position, social rank, social environment, and experiential and humanity sciences, especially evolutionism, as well as his former knowledge of Islam are the main bases of his modernity. With regard to these foundations, it should not be wondered that Taqizadeh's thought and political action are mixture of Islam, liberalism and socialism.
Sociology of knowledge,Political thought,Political action,modernity,Taqizadeh
واژههای کلیدی: جامعهشناسی شناخت,اندیشه سیاسی,تجددخواهی,کنش,تقیزاده
121
157
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-3376&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/172014/07/272014/02/12014/07/16
1393/4/25
2014/12/62015/04/212014/10/252014/10/252014/10/25
1393/8/3
A.
Mohammadzadeh
Assistant Professor of Political Sciences ,Islamic Azad University, Shahrood, Iran
علی
محمد زاده
00319475328460057657
00319475328460057657
Yes
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، ایران
fa
رویکردهای نظری دربارۀ ساخت و کارکرد اجرایی دولت در تاریخ ایران
Theoretical Approaches to the Construction and Executive Operation of Government in the History of Iran
در آثار و منابع نظری موجود، نظام سیاسی حاکم بر تاریخ ایران در شکلهای مختلفی مانند پادشاهی «عادل و دیندار، دولت خودکامه و استبدادی» از نوع استبداد شرقی و «فئودال» بیان شده است. دیدگاه نخست را دبیران ایرانی در مقام کارگزاران و حاملان اصلی سنت پادشاهی ایرانی و نخبگان فکری و سیاسی متعلق به اندیشۀ سیاسی ایرانشهری مطرح کردهاند و دو دیدگاه دیگر به جریانهای فکری مغربزمین و گفتمانهای شرقشناسی تعلق دارد. در گفتمان شرقشناسی اروپایی، عموماً از دولت در تاریخ ایران به مصداقی از «استبداد شرقی» و «پاتریمونیال» متکی بر دیوانسالاری سلطهگر یاد شده است؛ درحالی که اندیشمندان مارکسیست- لنینیست متعلق به شرقشناسی روسی، دولت در تاریخ ایران را ساختار فئودالی و حافظ منافع طبقات فئودال معرفی کردهاند. با توجه به ایدئولوژیک و ارزشی بودن دیدگاههای یادشده دربارۀ کارکرد دولت در تاریخ ایران، هدف این پژوهش ترسیم اصول و فضای گفتمانی و تحلیل انتقادی مبانی معرفتی جریانهای فکری مذکور دربارۀ شناخت پدیدۀ دولت در تاریخ ایران است.
In the theoretical studies about the government in the history of Iran, the three types of political systems, "righteous" and "devout" Kingdom, the "totalitarian" of "Oriental despotism" and "feudal" state have been studied. The first view was raised by the secretaries such as the agents of Iranian monarchy and the intellectual elite of political thought of Iranshahri. Two other views belong to the orientalism intellectual discourse. Generally, in the studies that belong to the western scholars, the government in the history of Iran has been described as an example of "oriental despotism" and "patrimonialism" on the dominant bureaucracy. While the Marxist-Leninist Scholars have defined the government in history Iran as a feudal structure and representative of feudal classes. All of the discussed views about the construction and function of government in the history of Iran are ideological and one-sided, Because all of these analytical approaches are discourses of the power. For this reason, a critical study of the intellectual field of these theoretical approaches about the understanding of the government in the history of Iran is the basic purpose of the present study.
واژههای کلیدی: دولت,جامعهشناسی سیاسی,استبداد شرقی,نظام فئودالی,پادشاهی عادل,تاریخ ایران
159
177
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-7519&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/172014/07/272014/02/12014/07/162014/01/28
1392/11/8
2014/12/62015/04/212014/10/252014/10/252014/10/252014/10/25
1393/8/3
Naser
Sedghi
Associate Professor, Department of History, University of Tabriz, Iran
ناصر
صدقی
00319475328460054145
00319475328460054145
Yes
دانشیار، گروه تاریخ، دانشگاه تبریز، ایران
fa
بررسی مقایسهای سرآغازهای حوزۀ عمومی در ایران و غرب: قهوهخانه و اهمیت تاریخی آن
A Comparative Study of the Public Sphere Openings in the West and Iran: the Coffee House and Its Historical Significance
حوزۀ عمومی مکانی برای گفتوگو و نقد قدرت است که اولین بار آن را هابرماس بهصورت نظری مطرح کرد و پیشینهاش را به سالنها، قهوهخانهها و دربار اروپایی رساند. این تصور که شکلگیری حوزۀ عمومی مختص غرب است، درست بهنظر نمیرسد؛ زیرا در دورانی از تاریخ ایران نیز همزمان با غرب، وجوهی از شکلهای حوزۀ عمومی دیده میشود که در دوره صفویه بهوجود آمده بود؛ اما مسیر تداوم و سیر آن در ایران و غرب بهدلیل اوضاع تاریخی، سیاسی و اجتماعی متفاوت بوده است. این مقاله با رویکرد جامعهشناسی تاریخی و روش توصیفی- تحلیلی، درصدد اثبات این است که در غرب حوزۀ عمومی، یعنی نقد قدرت، از دربار آغاز شد و سپس به جامعه راه یافت؛ ولی در ایران برعکس، نقد قدرت و گفتوگو دربارۀ مسائل عمومی در جامعه و بهویژه قهوهخانهها شکل گرفت و بعد به حوزۀ دربار انتقال پیدا کرد. همزمان با تسلط قدرت حاکمه، نهاد مذهب (مذهب تشیع) توانست از راههای مختلف مانند یافتن عنوان مذهب رسمی کشور و گسترش مناسک شیعی، به قالب حوزۀ عمومی، یعنی جایی که در آن گفتوگو و نقد صورت میپذیرد، درآید. به این ترتیب، حوزۀ عمومی در ایران عصر صفوی تا پهلوی، در قالب حوزۀ عمومی مذهبی جلوه کرد و از دهۀ 1340 آمیختگی میان حوزۀ عمومی سیاسی و مذهبی رخنمون میشود.
The public sphere is place for discussion and criticism of powers that Habermas, for first times has introduced theoretically and connected its history the to European saloons and coffee houses. This notion that the formation of the public sphere is special to the West does not look quite right because there was the same experience in the Safavid period. However the main point is that the continuation of the trend in the West and Iran is varied historically, politically and socially. This historical and descriptive-analytical study would attempt to prove that the West's public sphere or criticism of power started in the royal court and then spread to the community, but in contrast to the West, criticism of power and dialogue on general issues in Iran Were especially formed in coffee houses and later transferred to the royal court. Coinciding with the Safavid rule power, the religion (Shiism) could be the official state religion and spread in different ways, such as by Shi'ite ceremonies and rituals as a form of public discussion and criticism. Thus the public sphere from Safavid Iran to the Pahlavi had religious and public from which found a political and religious public from since 1960s.
Public sphere,Habermas,West,Iran,Safavid period
واژههای کلیدی: حوزۀ عمومی,ایران,قهوهخانه,صفویه,هابرماس,استبداد,محفل,دربار
179
204
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-14232-1&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/172014/07/272014/02/12014/07/162014/01/282014/01/1
1392/10/11
2014/12/62015/04/212014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/25
1393/8/3
seyyed hossein
athari
Assistant Profesor of Political Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
سیدحسین
اطهری
00319475328460054149
00319475328460054149
Yes
استادیار علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
S.
Zamani2
PhD student in Political Sociology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
سمیه
زمانی
00319475328460057658
00319475328460057658
No
دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
fa
تأثیر کاربرد ساختههای آهنی در پیشرفت تکنولوژی و تحولات اجتماعی و اقتصادی جوامع عصر آهن پایانی (با تأکید بر غرب و شمال غرب ایران)
A Study of the Iron Tools Use and Its Role in Technological Developments and Social and Economic Evolutions in the Late Iron Age Societies (with Emphasis on the West and Northwest of Iran)
فن تولید آهن در اواسط هزارۀ دوم ق.م و توسط اقوام هیتیت که در این تاریخ در مناطق مرکزی ترکیۀ امروزی دولت مقتدری تأسیس کرده بودند، شکل گرفت. با فروپاشی این دولت، در حدود سال 1200ق.م فن تولید آهن به مناطق مجاور و ازجمله ایران گسترش یافت و چندی نگذشت که در این مناطق از آهن برای ساخت ابزار مختلف، جنگافزار، تزیینات شخصی و موارد دیگر استفاده شد. در ایران، اولین ساختههای آهنی به تعداد محدود، در میان بقایای عصر آهن I (1200- 1450ق.م) ظاهر شدند؛ اما این ساختهها در عصر آهن II گسترش بسیاری پیدا کردند. در نیمۀ اول هزارۀ اول ق.م استفادۀ گسترده از آهن برای ساخت ابزارهای مختلف به پیشرفت سریع و گستردۀ تکنولوژیکی منجر شد و آنهم به تحولات گسترده در ساختارهای مختلف اقتصادی (رشد تولید و افزایش ثروت، پیشرفت فنون و حرفهها و...)، فرهنگی (تغییرات گسترده در نظامهای فرهنگی و...) و سیاسی (تشکیل امپراتوریها و ارتشهای قدرتمند و گسترش نظامهای حاکمیتی) انجامید. تأثیر کاربرد ابزارهای آهنی در پیشرفت تکنولوژیکی جوامع عصر آهن پایانی و تحولات گسترده ناشی از آن که در قالب نظریه مطرح شده، هدف اصلی این مقاله است.
For the first time, invention of iron production technique emerged by the Hittite in Anatolia, in the mid-second millennium BC. (about 1200 BC). Hittite government collapsed and iron production technology expanded to the adjacent areas, including Iran. Soon iron was used for production of various tools, equipments, weapons, ornaments and other items. In Iran, the first iron objected, in a limited number, appeared among the remains of Iron Age I (1200-1450 BC). Iron objects are much more in the Iron Age II (1200-800BC). In the first half of the first millennium BC the widespread use of iron for making tools led to rapid technological advances and extensive changes in the social and economic structures. In this paper, the role of iron production technology in these extensive changes will be studied.
Iron age,Iron production technology,Technological progress,Cultural development,Axial period
واژههای کلیدی: عصر آهن,پیدایش تولید آهن,پیشرفت تکنولوژیکی,دورۀ محوری
205
225
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-8397&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/172014/07/272014/02/12014/07/162014/01/282014/01/12013/12/21
1392/9/30
2014/12/62015/04/212014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/25
1393/8/3
K.
Mollazadeh
Associate Professor in Archaeology, Bu- Ali Sina University, Hamadan, Iran
کاظم
ملازاده
00319475328460054155
00319475328460054155
Yes
دانشیار گروه باستانشناسی، دانشگاه بوعلی همدان، ایران
fa
شیوههای مبادله و تجارت در جوامع نوسنگی ایران
Methods of Trade in Iranian Neolithic Societies
مبادله و تجارت در پیشرفت جوامع بشری نقشی بسیار مهم داشته است. مبادله محصول تولید است و تولید برای اولین بار در دورۀ نوسنگی خاور نزدیک، به مرکزیت ایران، مفهوم واقعی یافته؛ بنابراین مبادله و تجارت از این دوره آغاز شده است. گوردون چایلد در بیان مراحل توسعۀ اجتماعی و اقتصادی تمام جوامع انسانی، سه انقلاب را شناسایی کرده است: 1. انقلاب تولید غذا که همان دورۀ نوسنگی خاور نزدیک و ایران است؛ 2. انقلاب شهرنشینی که همان عصر مفرغ خاور نزدیک و ایران است؛ 3. انقلاب صنعتی که در اروپا رخ داده است. در این مقاله، بر انقلاب تولید غذا متمرکز خواهیم شد که آغاز کشاورزی و دامداری است و به تبیین این موضوعات میپردازیم: ١. معرفی دورۀ نوسنگی ایران با رویکرد اقتصادی؛ ٢. تبیین نظریههای معروف مبادله و تجارت در پیش از تاریخ؛ ٣. استخراج شیوههای رایج مبادله و تجارت و تطبیق یافتههای دورۀ نوسنگی و مس سنگی ایران با شیوههای یادشده؛ ٤. تحلیل و تبیین قدیمیترین مادۀ تجاری جهان یعنی ابسیدین براساس یافتههای باستانشناسی ایران؛ 5. بررسی اولین اشیای شمارشی و مهرهای تجاری در محوطههایی مانند سیلک کاشان و گویتپۀ آذربایجان غربی.
Exchange and trade have had an important role in the progress of human society. Since exchange is the result of production, and production began for the first time in Iranian Neolithic, thus Iran is the center of the first exchanges in the world. Near Easern Neolithic is known as the era of food-production revolution. Gordon Child has identified three revolutions during the human history. The first one is called “food production revolution”, which has happened in Iranian Neolithic. The secand revolution is “urnaban revolution” belenging to the Bronze Age of Near East and Iran. The third is “industrial revolution”, which was occurred in Europe. In this article, we will consider exchange and trade during the first revolution period. This paper has tried to explain the following: Introducing the Neolithic age with economic approach; Explain scientific theories about trade in the prehistoric era; Identify common models about trade and adapted models of the Iranian Neolithic and Chalcolithic eras; Analyze and explain the oldest commercial material of the world, (Obsidian) based on the archaeological findings of Iran; Study, the first counting objects and commercial seals at the Sites like sialk Kashan and Goytappe in Western Azarbaijan.
Neolithic,Trade,Iran,Societies
واژههای کلیدی: مبادله و تجارت,نوسنگی و مس سنگی,باستانشناسی,ایران
227
261
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-2533&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/172014/07/272014/02/12014/07/162014/01/282014/01/12013/12/212014/11/13
1393/8/22
2014/12/62015/04/212014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252015/02/1
1393/11/12
A.
Pourfaraj
Assistant Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
اکبر
پور فرج
00319475328460055916
00319475328460055916
Yes
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
fa
تحلیل پهنۀ فرهنگی شهر نیشابور در قرنهای اولیه و میانۀ اسلامی براساس منابع مکتوب (مطالعۀ موردی: شهر بوژگان)
Analysis of Broad Cultural Area of Nishabur in the Early and Middle Centuries of the Islamic Period Based on Written Sources (Case Study: Buzhgan City)
پهنۀ فرهنگی محدودهای جغرافیایی است که در آن گروهی تقریباً گسترده با مشخصات فرهنگی مشترک وجود داشته باشند. شهر نیشابور در دوران اسلامی- که بقایای آن امروزه در جنوب شرق شهر کنونی نیشابور قرار دارد- در سدههای نخست تا هجوم مغولان همراه بلخ، مرو و هرات جزء چهار ربع خراسان بزرگ بوده که فقط نیشابور در ایران امروزی باقی مانده است. براساس منابع تاریخی و جغرافیایی سدههای نخست و میانی اسلامی، نیشابور بهلحاظ پهنۀ فرهنگی وسعت بسیاری داشته و در تقسیمات اداری، دارای دوازده ولایت، ارباع (ربع نام واحدی جغرافیایی است) متعدد، مدینهها و روستاهای بسیاری بوده است. بوژگان که یکی از شرقیترین ولایات دوازدهگانۀ نیشابور است، در میان دشت نیلآباد به فاصله 17کیلومتری جنوب شرق تربت جام قرار گرفته و نتیجۀ برهمکنش شرایط اقلیمی با مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در بستر زمانی قرن اول تا هفتم هجری قمری و ارتباط نزدیکش با مرکز یعنی نیشابور بوده است. در این مقاله، با رویکرد تحلیل تاریخی به شناسایی متنشناختی بوژگان پرداخته شده است. ارزیابی منابع مکتوب نشان میدهد نیشابور همواره یکی از مهمترین ولایتهای شرقی شناخته شده و در مسیر جادۀ ربع نیشابور به هرات اهمیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ویژهای داشته است.
Cultural area is a geographical area in which an approximately large of group with shared cultural characteristics are present. In the Islamic period, Nishabur city (the remains of which are located in the South East of the modern city of Nishabur), Balkh, Merv and Heart were the four quarters of Great Khorasan in the early centuries until the Mongol invasion, from which only Nishabur in Iran has remained. Based on the historical and geographical sources of the early and middle centuries of the Islamic period, Nishabur has had a broad cultural context, including twelve provinces, a dozen quarters, as well as several towns and villages. Buzhgan, as one of the easternmost twelve provinces of Nishabur, is located within Nilabad Plain, 17 km southeast of Torbatejam, and has been the result of interaction between climatic conditions and political, economic and social relations as in close association with the capital city of Nishabur in the first to seventh centuryies (AH). In this paper, the literature on Buzhgan has been dealt with using a historical analysis approach. The evaluation of written sources indicates the distinct political, economic and cultural role of Nishabur as the most important eastern province in the road from Nishabur to Heart.
Ancient city of Nishabur,Buzhgan,Islamic archeology
واژههای کلیدی: شهر کهن نیشابور,بوژگان,باستانشناسی اسلامی
263
276
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-21&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/172014/07/272014/02/12014/07/162014/01/282014/01/12013/12/212014/11/132013/09/12
1392/6/21
2014/12/62015/04/212014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252015/02/12014/10/25
1393/8/3
H.
Basafa
Assistant Professor, of Archaeology, University of Nishapur, Iran
حسن
باصفا
00319475328460054154
00319475328460054154
Yes
استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه نیشابور، ایران
Mahdiye
Rahmati
MA in Archaeology, Golestan University, Gorgan, Iran
مهدیه
رحمتی
00319475328460057659
00319475328460057659
No
کارشناس ارشد، گروه باستانشناسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
fa
تحلیل ساختار پلان معماری کاخهای دوره هخامنشی و تأثیر آن بر معماری دوران اشکانی و ساسانی
Analysis of the Achaemenid Plan of Achaemenian Palaces and Its Influence on Parthian and Sassanid Society Architecture
پلان رایج در معماری دورههای قبل از هخامنشی و مرحلۀ اول معماری هخامنشی، مستطیلشکل است. تغییر این پلان به پلان مربع در دورۀ داریوش بزرگ، پیرو تفکرات جهانبینانه وی در وامگیری از اندیشههای ملل تابعه، بهعنوان حرکتی نو در مرحلۀ دوم معماری هخامنشی، مقدمهای برای استفاده از این نوع پلان بهشکلی کاملتر و ایجاد گنبد در معماری پارتی شد. این حرکت نتیجۀ بازخورد فرهنگی اندیشۀ یونانیان در زمینۀ استفاده از اعداد و اَشکال بوده است؛ زیرا مربع بهعنوان کاملترین شکل، در فلسفۀ فیثاغورثیان و اندیشمندانی همچون افلاطون در معماری ایرانی وارد شد و از آن برای ایجاد نوعی جدید از معماری مدد گرفته شد. این تغییر در دورۀ بعد معماری ایران با ابداع گوشهسازی در زیر سقف، موجب ایجاد گنبد روی پلانهای مربع شد. در این مقاله، روند تغییر پلان معماری از مستطیل به مربع و دلایل آن در دوره هخامنشی و همچنین تأثیر این نوع پلان در معماری دورههای اشکانی و ساسانی بررسی شده است.
The aim of this article is to review the process of plan changes from rectangular shapes to square, and the reasons for these changes through the Achaemenid dynasty. The innovation of using square plans in the second stage of Achaemenid architecture progressed with its developed style that fatherly left influence on domes construction in Parthian architecture. The ideology of “Darius The Great” and the impact of affiliated nations on his intellect were the reasons, for which the transformation of pre - Achaemenid rectangular to square plans was occurred. The cited phenomenon was studied to be the result of Greek’s cultural impression, regarding the use of numbers and figures in plans. Square plans stepped into Persian architecture as the perfect shapes with respect to Pythagorean philosophy and beliefs of some intellectuals, such as Plato. Square plans were, moreover, adapted to create a new style of architecture; since, they were the bases on which domes were constructed.
Architecture,Achaemenian,Plans,Square,Dome
واژههای کلیدی: معماری,هخامنشی,پلان,مربع,گنبد
277
303
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-11844-1&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/172014/07/272014/02/12014/07/162014/01/282014/01/12013/12/212014/11/132013/09/122013/06/15
1392/3/25
2014/12/62015/04/212014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252015/02/12014/10/252014/10/25
1393/8/3
Ali Reza
Hejebri Nobari
Professor, Department of Archaeology, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran
علیرضا
هژبری نوبری
00319475328460055917
00319475328460055917
Yes
استاد گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
S.
Mohajer vatan
Student, Master of Archaeology, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran
سمیه
مهاجروطن
00319475328460055918
00319475328460055918
No
دانشآموخته کارشناسی ارشد باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Reza
Afhami
Assistant Professor of of Art, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran
رضا
افهمی
00319475328460055919
00319475328460055919
No
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
fa
بررسی باستانشناختی بافت تاریخی شهر سرایان
A Study on the Historical Ural Planning of “Sarayan” city
بخش عمدهای از مساحت کشور ایران، نواحی گرموخشک است. بافت شهری در این مناطق متناسب با اقلیم گرموخشک بهوجود آمده و بهگونهای طراحی شده است که پاسخگوی نیازهای ساکنان آن باشد. از این دیدگاه، تمام بافتهای نواحی گرموخشک ایران شرایط بهنسبت یکسانی دارد. سرایان نیز از شهرهایی است که در حاشیه کویر مرکزی ایران واقع شده و بافت تاریخی ارزشمند و متناسب با شرایط کویری دارد. این شهرستان در شمال غربی استان خراسان جنوبی قرار گرفته و بهدلیل دارا بودن ویژگیهای اقلیمی، جغرافیای زیستی و همجواری با کوه و دشت، و قرار گرفتن در مسیر جاده ارتباطی خراسان بزرگ، برای سکونت مکانی مناسب بوده و این امر موجب رشد و توسعه آن در دورههای مختلف تاریخی شده است. در بافت قدیم شهر سرایان، آثار معماری از دوران تیموری تا پهلوی وجود دارد. آثار معماری برجایمانده از بازار، مسجدجامع، کاروانسرا، ششمحله مختلف با آبانبارها و مساجد کوچک خود، دلیلی بر پویایی این بافت در گذشته نهچندان دور است. هدف از بررسی و شناسایی همهجانبه این نوع بافت، مطالعه معماری گذشته این منطقه و تبیین هویت ساختوساز ساختمانهای نواحی حاشیه کویری ایران است؛ ازهمینرو نگارش مقاله حاضر براساس گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات میدانی و بهروش پیمایشی در محل با رویکرد تاریخ فرهنگی انجام گرفته و هدف از آن، دریافت منطق چیدمان ساختمانها و بازسازی بخش ازبینرفته بافت قدیم شهری و محلهای سرایان از عهد صفوی تا دوره پهلوی اول است.
A vital consideration must be implied on recognizing and investigating the Ural plannings of old and ancient cities. Old architectural Ural plannings as Iranian civil and culture symbol, are historical documents, which exhibit experiences from old Iranians. Warm regions form a major part of our country. City Ural plannings are totally based on the special warm and dry weather, which provides the responses to the people of the region. Accordingly, a similar condition is considered for all warm and dry regions in Iran. Sarayan is one of the cities located around the central desert of Iran, which contains the ancient and valuable Ural planning proportional to the condition of the region. This city is located in southern Khorasan province and the north western part of this province. Special regional properties, mountains and deserts neighborhood and being along a connective road have made Sarayan a place for residence, which caused its extension and growth. An alive spirit is exposing from past up to now according to different architectures from the Timurid to Pahlavid and six different areas inside the city, as well as distinctive architectures inside each area. This field and library research has been done in order to rebuild the urban Ural planning of Sarayan from Safavid to the first Pahlavid.
Southern Khorasan,Historical Ural planning,Sarayan,District,Market
واژههای کلیدی: خراسان جنوبی,سرایان,بافت تاریخی,محله,بازار
305
327
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-8812&slc_lang=fa&sid=25
2014/07/22015/06/172014/07/272014/02/12014/07/162014/01/282014/01/12013/12/212014/11/132013/09/122013/06/152013/09/30
1392/7/8
2014/12/62015/04/212014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252014/10/252015/02/12014/10/252014/10/252015/01/27
1393/11/7
J.
Neyestani
Associate Professor, Department of Archaeology, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran.
جواد
نیستانی
00319475328460057660
00319475328460057660
Yes
دانشیار گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
A. A.
Mahmoudi Nasab
M.D Candidate in Archaeology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
علیاصغر
محمودینسب
00319475328460057661
00319475328460057661
No
دانشجوی کارشناسی ارشد باستانشناسی گرایش اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
M.
Mousavi Kouhpar
Associate Professor, Department of Archaeology, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran.
سیدمهدی
موسوی کوهپر
00319475328460057662
00319475328460057662
No
دانشیار گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران