fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
9
1
online
1
fulltext
fa
تبیین فرهنگهای دوره آهن دشت نیشابور براساس مواد فرهنگی تپه تیغ مهره
Explaining the Neyshabur plain Iron Age cultures based on Material culture of Tighe Mohre
دوره آهن از تأثیرگذارترین دورههای فرهنگی است که مؤلفهها و ویژگیهای آن در شمال شرق ایران با تمرکز بر خراسان بزرگ به دلیل نبود مطالعات ناشناخته باقی مانده است. پیش از این شواهد بسیار کمی از فرهنگهای این دوره در خراسان از بررسیهای اندک و پراکنده به دست آمده که قرابت فرهنگی با فرهنگ یاز و داهستان در آسیای میانه را نشان میدهند. با مطالعه مواد فرهنگی تپه تیغ مهره در دشت نیشابور که در قالب بررسی روشمند سطحی گردآوری شدهاند، قرابت معناداری با فرهنگ یاز در شمال باختری دشت دیده میشود. این مواد در کنار دادههای دیگر محوطههای دشت نیشابور و دیگر دشتهای خراسان چهارچوبی اولیه را در جهت درک صحیح مؤلفههای فرهنگی دوره آهن نمایان میسازد. در کنار مواد فرهنگی، بنیان تیغ مهره و نحوه شکلگیری آن نشان از الگویی استقراری و اجتماعی مشابه با فرهنگ یاز در آسیای میانه دارد که در پژوهش حاضر سعی شده به تبیین این ویژگیها پرداخته شود.
Iron Age is the most influential cultural periods of the components, cultures and features in the North East of Iran with a focus on Greater Khorasan province due to lack of studies, remains unknown and neglected.Before this study, little evidence of the culture of the period in Khorasan few and scattered archaeological survey and excavations showed cultural affinity with the culture obtained in the comparative approach Yaz and Dahistan in Central Asia.By studying the material culture of the Tighe Mohre in Neyshabur plain surface in the form of a systematic survey have been collected, a significant relationship with Yaz culture can be seen in the north-western Neyshabour plains.These similarities with the study, interpreted pottery and settlement patterns.This information along with data from other areas of lowland plains of Khorasan province, Nishapur plain and other basic framework for understanding the cultural elements of the Iron Age traditions.
Iron Age,Neyshabour Plain,Tighe Mohre site,Yaz,Dahistan
دوره آهن,دشت نیشابور,تپه تیغ مهره,یاز,داهستان
1
18
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3758&slc_lang=fa&sid=25
2016/03/5
1394/12/15
2016/06/22
1395/4/2
Hasan
Basafa
Neyshabour University
حسن
باصفا
00319475328460070827
00319475328460070827
Yes
استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه نیشابور
fa
ردیابی اندیشه انقلاب اسلامی در جریانهای فکری سیاسی دهه ۲۰
Tracing the Thought of the Islamic Revolution in the Political thoughts of the 20th Century
این نوشتار با این پیش فرض آغاز میشود که اندیشه انقلاب اسلامی در بستر اجتماعی- تاریخی دهه 20 و جریانات فکری و سیاسی آن تولد یافت؛ بنابراین پرسش اساسی این است که وضعیت مذهبی، فکری و سیاسی این دهه چگونه بوده که بستری اجتماعی و تاریخی را برای وقوع یک پدیده جامعهشناختی چونان انقلاب اسلامی فراهم آورده است و مسأله عمده این مقاله آن است که برخلاف تصور و برخی مدعاهای مطرح شده پس از انقلاب اسلامی، اندیشه انقلاب اسلامی، عمدتاً با اندیشههای جریان نوگرایی دینی دهه 20 و نه با اندیشههای بنیادگرایانه دینی در آن دهه قرابت دارد. بدین منظور در پژوهشی مجزا اندیشه انقلاب اسلامی با تحلیل تماتیک اندیشه رهبر و نخبگان انقلاب اسلامی به دست میآید. در این پژوهش با بررسی وضعیت مذهبی، فکری و سیاسی دهه 20 این نتیجه حاصل میشود که اندیشه انقلاب به یکی از جریانات فکری و سیاسی این دهه نزدیکتر است. از آنجا که در این دهه چهار جریان عمده فکری و سیاسی در فضای آزادی آن دوره حیات اجتماعی داشت، پس از مختصر اشارهای به وضعیت مذهبی آن دوره به شناخت این جریانات پرداخته میشود، اما از آنجا که انقلاب 57 ایران قیدی اسلامی خورده است، بیشترین تأکید این مقاله به شناخت اندیشههای دو شاخه اسلامگرایی سیاسی یعنی بنیادگرایی دینی و نوگرایی دینی در دهه 20 است. بنیادگرایی دینی جریانی است که در زمینه معرفت دینی نیازی به تغییر نمیبیند و میکوشد پاسخ تمامی پرسشها و نیازهای تجدد را به طور از پیش موجود از دل دین استخراج کند، نه با فهم جدید از دین و نوگرایی دینی که طیف گستردهای را شامل میشود و در تلاش است که پاسخ تجدد را با فهم جدید از دین بدهد که این مسأله منجر به تغییر معرفت دینی میشود. در این مقاله به تفصیل به این جریانات پرداخته میشود.
This article begins with the presupposition that the idea of the Islamic Revolution was born in historical social context and intellectual and political currents 20s, so the problem, it is that How did the religious, intellectual and political in this decade? Which has provided social and historical context for the sociological phenomenon as the revolution. In order to obtain ideas of the Islamic Revolution in separate thematic analysis of leader and elites Islamic Revolution thought and in this study whit the searching the religious, intellectual and political situation in 20s, achieved this result that Revolutionary thought is closer to one of the intellectual and political currents of the decade. Whereof four major currents of thought and political had social life in the that tract free space, after a brief mention of the status of that tract, will be discussed, to recognize these trends, but where of 57 Iran’s revolution have give Islamic indicating, most the focus of this article is to understand the ideas of the two branches of political Islamism, the religious fundamentalism and religious modernism in the 1320s. the religious fundamentalism is current that in the religious knowledge sees no need to change and is trying to extract answers all the questions and needs of modernity from religion in the from of pre-existing, not with a new understanding of religion, and religious modernism that includes a wide range, is trying to respond modernity to new understanding of religion that it leads to changes in religious knowledge in this paper is discussed in detail to the stream.
intellectual and political currents؛ The Islamic Revolution؛ religious fundamentalism؛ religious modernism
جریان فکری و سیاسی؛ انقلاب اسلامی؛ محافظه کاری سیاسی؛ ناسونالیسم سیاسی؛ اسلامگرایی سیاسی (نوگرایی دینی؛ بنیادگرایی دینی)
19
51
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1561&slc_lang=fa&sid=25
2016/03/52014/03/15
1392/12/24
2016/06/222016/04/25
1395/2/6
Ali Mohammad
Hazeri
Tarbiat Modares university
علی محمد
حاضری
00319475328460070829
00319475328460070829
No
هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه جامعهشناسی انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی
Marzieh
Hajihashemi
Research institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution
مرضیه
حاجی هاشمی
00319475328460070828
00319475328460070828
Yes
پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
fa
جایگاه اشرافیت نظامی در ساختار سیاسی عهد ایلخانان
The position of the military aristocracy in the political structure of Ilkhanids Era
قدرت نوظهوری که در پرتو شخصیت چنگیز و با شرکت فعال سران قبیلهای در اوایل قرن 7 هـ.ق/13م به وجود آمد ماهیت کاملاً نظامی داشت. نیروهای نظامی رکن اصلی قدرت مغولی بودند و اصلاحات چنگیز در زمینههای سیاسی و حقوقی به طور مشخص بار نظامی داشت. جنگ در میان مغولها پدیدهای معمولی بود و تأمین اقتصاد از طریق غارت یکی از مهمترین شیوههای تأمین معاش قلمداد میشد. این مسأله به نوبه خود بر نفوذ سران نظامی میافزود و ساختار قدرت مغول در مناطق متصرفی را رنگ و روی نظامی میبخشید. حکومت ایلخانان نیز ماهیتی نظامی داشت و به خصوص در دهههای آغازین حکومتداری آنها، اشرافیت نظامی از نفوذ بیشتری برخوردار بودند. این اشرافیت نظامی که در سیاست و اقتصاد گرایش گریز از مرکز داشت تا آخر عهد ایلخانان نفوذ نسبی خود را حفظ کرد و یکی از ارکان قدرت به شمار میرفت. جایگاه اشرافیت نظامی و زمینههای نفوذ آن در ساختار حکومت ایلخانان در گذار از اقتصاد عرفی به اقتصاد امری، با اعتنا به جایگاه اهل شمشیر در تاریخ ایران پیشاایلخانی، مسألهای است که مقاله حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با هدف نشان دادن تأثیر آن بر ماهیت حکومت ایلخانان و میزان اقتدار شخص ایلخان سعی در بررسی آن دارد.
The power which had been presented by the Chingiz and the active participation of tribal leaders in the early 7th century AH / 13th was military-essence power. The military forces were the main basis of Mongols power and reformations which Chingiz reformed to political and legal fields obviously had military effects. War was a common event among Mongols and depredation considered as significant method to supply economic demands. The mention point caused that military powers increase their influence and Mongols power mainly be military-structured in colonial areas. In addition Ilkhanids government was military-essence and military aristocracy has special influence, particularly in first decades of their governing. These military aristocracies that tend to irregular approaches in political and economic subjects had kept his influence till Ilkhanids fall. The Position of the military aristocracy and its influence on structure of Ilkhanids government, as traditional economy changed to modern one, by paying attention to their position in pre-Ilkhanids era is subject which this essay will survey that by descriptive and analytical approach.
Ilkhanids,Political Structure,Military Aristocracy,Traditional Economy,Formal Economy
ایلخانان,ساخت سیاسی,اشرافیت نظامی,اقتصاد عرفی,اقتصاد امری
53
76
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-5045&slc_lang=fa&sid=25
2016/03/52014/03/152016/02/23
1394/12/4
2016/06/222016/04/252017/10/9
1396/7/17
Sayyed Abolfazl
Razavi
Kharazmi University
سید ابوالفضل
رضوی
00319475328460070830
00319475328460070830
Yes
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
fa
شواهد نویافته از مالکیت در فرهنگ کورا– ارس (هزاره سوم ق.م.) با استناد به مهرهای مکشوفه از کاوشهای باستانشناختی کولتپه هادیشهر، شمالغرب ایران
The First Evidence of Stamp and Cylindrical Seals in the Kura-Araxes Culture )3000 BC), Kul Tepe and the First Evidence of Property and Ownership
طی اولین و دومین فصل کاوش محوطه کولتپه هادیشهر یک مهر استوانهای و یک مهر استامپی به دست آمد که در نوع خود به عنوان یکی از اولین شواهد مهر و مهرسازی در فرهنگ کورا– ارس به شمار میآیند. در بین این دو مهر، نوع استوانهای آن دارای یک نقش خاص و بینظیری است که از آن تحت عنوان مارپیچهای جفت یا شاخهای مارپیچ که به شکل شاخ قوچ یا چشمهای جغد یا انسانی که به عنوان نماد فرهنگ کورا– ارس به شمار میآید، یاد میگردد. از آنجاییکه این نقش و نماد در تمامی سفالها، فلزات و سایر زیورآلات فرهنگ کورا– ارس به وفور به کار رفته است، ظاهر شدن آن بر یک نقش مهر گواه تحولات زیادی در ساختار اجتماعی و اقتصادی فرهنگ کورا– ارس است. قدمت این مهر به 2800 ق.م. تاریخگذاری شده است. از آنجایی که این مهرها جزء نخستین آثار مالکیت و مدیریت اقتصادی و اجتماعی در این منطقه از ایران به شمار میآیند معرفی و شناسایی آنها میتواند نقش مؤثری در بازسازی رفتار اجتماعی مردمان آن روزگار داشته باشد.
Seal and seal impression in the Kura-Araxes phenomena considered as a rare findings why only ten seals have been brought to light in the whole distribution areas of this culture from Iran in the east to Palestine in the west. First and second seasons of excavation in Kul Tepe Hadishahr brought to light one stamp and cylinder seals that are considered as the first evidence of seal and seal making in the Kura –Araxes culture. Between these seals, cylinder one contains special and unique design that known as the Double-Spiral or spiral horns in the shape of a ram’s horn or owl or human eye as a symbol of Kura-Araxes culture. As this design and symbol revealed in Kura-Araxes culture on different objects such as pottery, metal objects and other jewelry and ornaments, its appearance on the seal design proof of many changes in the Kura-Araxes culture economic and social organization .
Kura-Araxes,Kul Tepe,Stamp and Cylindrical Seals,3rd Millennium BC,Property
مهر استوانهای و استامپی,مالکیت,کورا– ارس,کولتپه,هزاره سوم ق.م
77
96
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6951&slc_lang=fa&sid=25
2016/03/52014/03/152016/02/232016/05/14
1395/2/25
2016/06/222016/04/252017/10/92016/12/25
1395/10/5
Akbar
Abedi
Tabriz University
اکبر
عابدی
00319475328460070833
00319475328460070833
Yes
استادیار گروه باستانسنجی و مرمت دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
fa
مقایسه زمینههای وقوع انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مصر براساس مدل نظری جان فوران
Compares the contexts of the Islamic Revolution of Iran and the revolution of Egypt based on the theoretical model of John Furan
این مقاله به مقایسه زمینههای وقوع انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مصر براساس مدل نظری جان فوران میپردازد. سعی بر آن است تا به این پرسش پاسخ داده شود که شباهتها و تفاوتهای انقلاب ایران و مصر چه بوده است که انقلاب ایران پیروز شد و همچنان ادامه دارد، اما انقلاب مصر پس از پیروزی نتوانست ادامه پیدا کند؟ پشتوانه نظری این مقاله مدل ترکیبی انقلابهای اجتماعی جهان سوم جان فوران است. بر طبق این مدل عوامل ساختاری متعددی بر وقوع انقلابهای اجتماعی مؤثر است که این عوامل شامل 1. توسعه وابسته،2. حکومت سرکوبگر، انحصارگرا و متکی به شخص، 3. شکلگیری و تبلور فرهنگهای سیاسی مقاومت و بحران انقلابی، همراه با 4. رکود اقتصادی، 5. ارتباط باز با نظام جهانی است. روش مورد استفاده در این پژوهش روش کیفی از نوع تحلیل اسنادی و همینطور مقایسه تاریخی است. نتایج حاکی از آن است که طبق مدل انقلابهای اجتماعی جهان سوم جان فوران همه عوامل مطرح شده در این مدل در وقوع دو انقلاب ایران و مصر دخیل بودهاند.
This article compares the contexts of the Islamic Revolution of Iran and the revolution of Egypt based on the theoretical model of John Foran. It is attempted to answer this question that what the similarities and differences between the revolutions of Iran and Egypt are, that the Iranian revolution has won and continued, But the Egyptian revolution did not continue after victory.
The theoretical framework of this article is the John Foran's combined model of the third world social revolutions. According to this model, several structural factors affect the occurrence of social revolutions, which include: 1) dependent development; 2) repressive, monopolistic and personal government; 3) formation and crystallization of political culture of resistance and revolutionary crisis; (4) the economic recession; and (5) the open relationship with the global system.
The method used in this research is qualitative method and of a documentary analysis kind, as well as a historical comparison. The results indicate that according to the third world social revolution model, all the factors suggested in this model were involved in the occurrence of two Iranian-Egyptian revolutions.
Islamic revolution of Iran,Egyptian revolution,theoretical model,John Furan
انقلاب اسلامی ایران؛ انقلاب مصر؛ مدل نظری جان فوران
97
138
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-4986&slc_lang=fa&sid=25
2016/03/52014/03/152016/02/232016/05/142015/04/3
1394/1/14
2016/06/222016/04/252017/10/92016/12/252016/05/18
1395/2/29
Elahe
Abedini
Shahed University
الهه
عابدینی نجف آبادی
00319475328460070835
00319475328460070835
No
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد
Abbas
Keshavarz
Shahed University
عباس
کشاورز شکری
00319475328460070834
00319475328460070834
Yes
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد
Ali
Morshedizade
Shahed University
علی
مرشدی زاده
00319475328460070843
00319475328460070843
No
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد
fa
بررسی تطبیقی نقش ناکارآمدی دستگاه سرکوب در انقلابهای عربی: مطالعه موردی تونس، مصر، لیبی و یمن
A comparative study of the role of the ineffectiveness of the repressive apparatus in Arab revolutions:
A case study of Tunisia, Egypt, Libya and Yemen
این مقاله با هدف بررسی نقش دستگاه سرکوب در انقلابهای عربی سال 2011 به انجام رسیده است. در این سال چهار رژیم عربی (تونس، مصر، لیبی و یمن) یکی پس از دیگری از هم فروپاشید، اما برخی دیگر نظیر بحرین، مراکش، الجزایر و اردن با وجود اینکه با اعتراضات گسترده مردمی مواجه شدند، ولی رخداد انقلاب را تجربه نکردند. شروط علّی مشترک چندی در فروپاشی این رژیمهای سیاسی یا آنچه به عنوان انقلابهای عربی شناخته میشود، مؤثر بوده است. این تحقیق با توجه به تجارب انقلابهای پیشین و انتظار برآمده از دستگاههای نظری انقلاب، بدنبال بررسی یکی از تعیین کنند ترین علل وقوع انقلابهاست و در صدد است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا عامل «ناکارآمدی دستگاه سرکوب» و به طور مشخص ارتش، در وقوع انقلابهای عربی مؤثر بوده است؟ نتایج این تحقیق از طریق مقایسه چهار مورد انقلابی (تونس، مصر، لیبی و یمن) و دو مورد غیرانقلابی (الجزایر و مراکش) با استفاده از روش تطبیقی و با کمک تکنیک اختلاف میل نشان میدهد که عامل ناکارآمدی دستگاه سرکوب در هر چهار مورد انقلابی مشترک بوده است و کشورهای عربی که با وجود مشابهتها با کشورهای فوق، واقعه انقلاب را در سال 2011 تجربه نکردند، فاقد شرط یادشده بودهاند و بنابراین حضور و غیاب این عامل در وقوع/ عدم وقوع این انقلابها تعیینکننده بوده است.
This article aims to examine the role of the ineffectiveness of the repressive apparatus in Arab revolutions of 2011. This year, the four Arab regimes (Tunisia, Egypt, Libya and Yemen) collapsed one after another but others, such as Bahrain, Morocco, Algeria, and Jordan, despite being faced with massive protests, did not experience the revolution. Several common factors have been effective in the collapse of political regimes in Arab world, or what is known as the Arab revolutions. This study, according to the experiences of previous revolutions and expected outcome of the revolutionary ideas, to investigate one of the most determine the causes of the revolutions, seeks to answer this question: Is the ineffectiveness of the repressive apparatus and specifically the Army, has been effective in the Arab revolutions? The results of this study by comparing four revolutionary (Tunisia, Egypt, Libya and Yemen) and two non-revolutionary cases (Algeria and Morocco) with using comparative method and Mill,s difference techniques shows that The ineffectiveness of the repressive apparatus in all four cases is common and Arabic countries, despite the similarities with these countries but did not experience the revolution in 2011, these factors were absent. So the presence and absence of this factor has been determined in the occurrence / non-occurrence of these revolutions.
Arabic revolutions,the ineffectiveness of the repressive apparatus,the comparative method
انقلابهای عربی,ناکارآمدی دستگاه سرکوب,روش تطبیقی
139
158
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1554&slc_lang=fa&sid=25
2016/03/52014/03/152016/02/232016/05/142015/04/32017/02/1
1395/11/13
2016/06/222016/04/252017/10/92016/12/252016/05/182017/09/29
1396/7/7
amir
azimi dolatabadi
Research institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution
امیر
عظیمی دولت آبادی
00319475328460070836
00319475328460070836
Yes
هیات علمی گروه جامعه شناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
fa
بازسازی تاریخ سیاسی سکستان در اواخر شاهنشاهی ساسانی براساس سکهای نویافته از دوران اردشیر سوم ساسانی
Reconstructing the history of Sakestan in the late Sassanian period based on a newly found coin of Ardashir III
ناحیه سکستان همواره در دوران ساسانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. از دوران خسرو یکم تا خسرو دوم ضرابخانه منتسب به این منطقه از فعالترین ضرابخانههای ایرانشهر به شمار میرفته که نشانگر تسلط کامل ساسانیان بر این منطقه است. پس از مرگ خسرو دوم ضرابخانه این ناحیه در مقاطع گوناگون زمانی فاقد فعالیت بوده است. امروزه سکهای متعلق به اردشیر سوم در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) قم نگهداری میشود که تنها سکه طلا از این شاهنشاه ساسانی و همچنین نخستین سکه از وی با علامت ضرابخانه سکستان میباشد که تاکنون بهدستآمده است. در این پژوهش سعی شده تا ضمن مطالعه این سکه نویافته و سنجش آن در کنار سایر یافتههای باستانشناختی بهدستآمده از اواخر دوران ساسانی در سکستان، وضعیت سیاسی نواحی جنوب شرقی ایران در دوران پس از خسرو دوم، براساس شواهد تاریخی و دادههای باستانشناختی موردبررسی قرار گیرد. این مقاله از نظر هدف تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی و ازنظر روش و ماهیت تحقیق نیز پژوهشی تاریخی و توصیفی-تحلیلی محسوب میگردد، همچنین گردآوری دادهها در آن به صورت میدانی-کتابخانهای است. براساس نتایج حاصل از این پژوهش به نظر میرسد که ناحیه سکستان در اواخر دوران ساسانی تحت فرمانروایی شاخه اصلی دودمان ساسانی و وفادار به خسرو دوم بوده است. این مقاله از این منظر مورد اهمیت است که میتواند وضعیت گرایشهای سیاسی جنوب شرقی ایران در اواخر دوره ساسانی را براساس یافتهای نوین تا حدود زیادی روشن سازد.
Sakestan has always been an important region during the Sassanian era. The mints of this region have been the most active of all in Iranshahr from the reign of Khosrow I to Khosrow II, demonstrating the full dominance of Sassanians over Sakestan. After the death of Khosrow II, the mints of the region were inactive intermittently. A coin from the reign of Ardashir III which is currently kept in Hazrat Masumeh Museum of Qom is the only gold coin found of this king and the first with the mint mark of Sakestan. In this research, apart from studying this coin and comparing the findings with archeological data from the late Sassanian period in Sakestan, the political situation of southeastern Iran after Khosrow II has been explored using the archeological and historical data. This paper is considered an original research concerning its objective, and a historical and analytical-descriptive research in terms of its methodology and context. Data and information gathering were carried out in the field and library. Based on the results of this study, it seems that Sakestan region was under the control of the main branch of Sassanian dynasty, loyal to Khosrow II during the late Sassanian period. The importance of this study is that it can clarify the political status of southeastern Iran in the late Sassanian period based on new findings.
Ardashir III,Sakestan,Sassanian Period,Numismatic
اردشیر سوم، سکستان، دوره ساسانی، سکهشناسی
159
182
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6464&slc_lang=fa&sid=25
2016/03/52014/03/152016/02/232016/05/142015/04/32017/02/12016/06/22
1395/4/2
2016/06/222016/04/252017/10/92016/12/252016/05/182017/09/292017/04/17
1396/1/28
Mohammad
Mortezaei
Associate Professor, Iranian Research Institute for Cultural Heritage & Tourism
محمد
مرتضایی
00319475328460070838
00319475328460070838
Yes
دانشیار، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
Alireza
Zabanavar
Ph.D Student in Archaeology, Islamic Azad University of Science and Research Branch
علیرضا
زبانآور
00319475328460070837
00319475328460070837
No
دانشجوی دکتری، باستانشناسی، دوران تاریخی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
fa
سیاستورزی ایرانیان ارمنی در دورههای افشاریه و زندیه (فهم تعامل ارامنه و نهاد قدرت در ایرانِ دوره افشاریه و زندیه از منظر نظریه ساختیابی) 1135-1190 ه.ق./ 1725-1785م.
The Iranian Armenian politicization along the Afsharid and the Zand sovereignty 1135-1200 A.H./ 1725- 1785
دوران حدود شصت ساله حاکمیت سلسلههای افشاریه و زندیه بر ایران سالهای مهمی برای سیاستورزی ایرانیان ارمنی بوده، اما با وجود این تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده است. فهم گردشی که در گرایش سیاسی این مردم از سمت ایران به روسیه رخ داد و البته واجد پستی بلندیهای بسیاری بود با اتخاذ یک چشمانداز محدود به حوادث روزمره ممکن نیست. هر بررسی در این حوزه باید خود را متعهد به لحاظ کردن خصایص نهاد سیاست در نظام اجتماعی ایرانیان ارمنی و همزمان قرار دادن آن در متنی از زمان جهانی بداند. این بررسی با بهره بردن از اسناد کمتر دیده شده و مکاتبات محلی و بینالمللی ایرانیان ارمنی نشان میدهد که چگونه سیاستورزی ایرانیان ارمنی از پی تلاقی خصایص نهاد سیاست در آن جامعه با جهانگیر شدن اقتصاد سرمایهداری اولیه در کنار استقرار جهانی نظام دولتهای مطلقه دچار تغییراتی جدی گردید.
Though the sixty-year duration of the domination of the Afsharid and the Zand dynasties is of great importance for the Iranian Armenian politicization it has mainly been ignored. Focusing on daily developments to understanding the switch in political trends of this people from Iran toward Russia which was subjected to enormous ups and downs wouldn’t be helpful so much. Any survey here should obligate itself to take simultaneously into account features of the institution of policy of the society and the characteristics of its concomitant world time. Accordingly, the present study would elucidate impacts of a rising early capitalism and a flourishing system of absolutist states on the transmutation of the Iranian Armenian politicization.
Iranian Armenians,Iran,Russia,Early capitalism,Absolutist states
ایرانیان ارمنی، ایران، روسیه، سرمایهداری اولیه، دولت مطلقه
183
204
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6840&slc_lang=fa&sid=25
2016/03/52014/03/152016/02/232016/05/142015/04/32017/02/12016/06/222016/09/22
1395/7/1
2016/06/222016/04/252017/10/92016/12/252016/05/182017/09/292017/04/172017/09/27
1396/7/5
Seyyed Ali
Mazinani
Tarbiat Modares University
سید علی
مزینانی
00319475328460070842
00319475328460070842
Yes
دکتری تاریخ گرایش ایران اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس
Seyyed Hashem
Aghajari
Tarbiat Modares University
سیّدهاشم
آقاجری
00319475328460070841
00319475328460070841
No
استادیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس
Abbas
Manoocheri
Tarbiat Modares University
عباس
منوچهری باغبادرانی
00319475328460070840
00319475328460070840
No
دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس
elaheh
koolaee
Tehran University
الهه
کولائی
00319475328460070839
00319475328460070839
No
استاد گروه مطالعات منطقه ای، دانشگاه تهران