Journal of Historical Sociology
جامعهشناسی تاریخی
JHS
Literature & Humanities
http://jhs.modares.ac.ir
1
admin
2322-1941
2476-6798
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
8
1
online
1
fulltext
fa
بازتاب نمادین مشروعیت بر سکههای ساسانی مطالعه موردی: دوران قباد اول و جاماسب
بازتاب قدرت و مشروعیت در سکههای ساسانی
(مطالعه موردی: دوران قباد اول و جاماسب)
چکیده: برای درک آثار هنری یک عصر و بنیادهای موثر بر آن، کشف رابطه بین تصویر و رخدادهای اجتماعی برای کشف دلایل تولید آنها ضروری مینماید. از اینرو، پژوهش حاضر سعی در تبیین رابطهی میان تصاویر یک دوره و عناصر مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مؤثر بر آن را دارد. در تاریخ ایران در غالب موارد هنر وابسته به دربار و به عنوان بیانیهای بازتاب دهنده قدرت و اندیشههای حاکم در جامعه است و تولید و بازتولید آن مبتنی بر نیازهای حکومت به رسانههای تصویری برای بیان ایدههای مورد نظر خود است. به این منظور، مورد بررسی در این پژوهش، دورهی ساسانی به عنوان نقطه اوج دورهی گفتمانی ایران پیش از اسلام و یکی از دورههای طولانی دارای چالشهای گوناگون از منظر قدرت و مشروعیت انتخاب شده و از بین رسانههای تصویری و هنری آن سکهها مورد نظر بوده که شواهد زیادی از تغییرات بازنمایی تصویری را آشکار میسازند. مورد بررسی خاص این پژوهش، سکههای دوره قباد اول و جاماسب در سیر زمانی خلع قباد اول از قدرت به واسطه ظهور فرقه مزدکیه، جانشینی جاماسب و رسیدن مجدد قباد اول به سلطنت و تغییرات تصویری سکههای پادشاهان مزبور در طی این دوره بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که این پادشاهان در طی دورههای مزبور با قصد افزایش اقتدار و مشروعیت خود، از عناصر و نمادهای ریشه دار در عقاید زردشتی، به منظور شکل دادن به سیمای تصویری این امر بهره میبرند . واژههای کلیدی: هنر ساسانی، سکههای ساسانی، قباد اول، جاماسب، قدرت و مشروعیت.
چکیده: برای درک آثار هنری یک عصر و بنیادهای موثر بر آن، کشف رابطه بین تصویر و رخدادهای اجتماعی برای کشف دلایل تولید آنها ضروری مینماید. از اینرو، پژوهش حاضر سعی در تبیین رابطهی میان تصاویر یک دوره و عناصر مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مؤثر بر آن را دارد. در تاریخ ایران در غالب موارد هنر وابسته به دربار و به عنوان بیانیهای بازتاب دهنده قدرت و اندیشههای حاکم در جامعه است و تولید و بازتولید آن مبتنی بر نیازهای حکومت به رسانههای تصویری برای بیان ایدههای مورد نظر خود است. به این منظور، مورد بررسی در این پژوهش، دورهی ساسانی به عنوان نقطه اوج دورهی گفتمانی ایران پیش از اسلام و یکی از دورههای طولانی دارای چالشهای گوناگون از منظر قدرت و مشروعیت انتخاب شده و از بین رسانههای تصویری و هنری آن سکهها مورد نظر بوده که شواهد زیادی از تغییرات بازنمایی تصویری را آشکار میسازند. مورد بررسی خاص این پژوهش، سکههای دوره قباد اول و جاماسب در سیر زمانی خلع قباد اول از قدرت به واسطه ظهور فرقه مزدکیه، جانشینی جاماسب و رسیدن مجدد قباد اول به سلطنت و تغییرات تصویری سکههای پادشاهان مزبور در طی این دوره بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که این پادشاهان در طی دورههای مزبور با قصد افزایش اقتدار و مشروعیت خود، از عناصر و نمادهای ریشه دار در عقاید زردشتی، به منظور شکل دادن به سیمای تصویری این امر بهره میبرند . واژههای کلیدی: هنر ساسانی، سکههای ساسانی، قباد اول، جاماسب، قدرت و مشروعیت.
هنر ساسانی,سکههای ساسانی,قباد اول,جاماسب,قدرت و مشروعیت,هنر ساسانی,سکههای ساسانی,قباد اول,جاماسب,قدرت و مشروعیت
209
230
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-742&slc_lang=fa&sid=25
-
-
ایلناز
رهبر
100319475328460063220
100319475328460063220
No
دانشجوی دکتری، گروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
reza
afhami
رضا
افهمی
100319475328460063219
100319475328460063219
Yes
استاد، گروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
محمود
طاووسی
100319475328460063218
100319475328460063218
No
استادیار گروه پژوهش هنر - دانشگاه تربیت مدرس
علی
شیخ مهدی
100319475328460062633
100319475328460062633
No
استادیار گروه انیمیشن و سینما، دانشگاه تربیت مدرس
حسنعلی
پورمند
100319475328460063217
100319475328460063217
No
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس