Journal of Historical Sociology
جامعهشناسی تاریخی
JHS
Literature & Humanities
http://jhs.modares.ac.ir
1
admin
2322-1941
2476-6798
fa
jalali
1390
5
1
gregorian
2011
8
1
3
1
online
1
fulltext
fa
رابطه عمل در حوزۀ عمومی و میزان تجربۀ حسّ شرم بهمثابۀ اخلاق اجتماعی در دانشجویان
The Relationship between Action in Public Sphere and Experience of Shame as Social Ethics
حوزه عمومی و اخلاق اجتماعی، دو محور بحث در جامعهشناسی است. فرضیه اصلی پژوهش این است که عمل در حوزه عمومی عاملی تأثیرگذار بر افزایش میزان تجربه حسّ شرم بهمثابه اخلاق اجتماعی است. در بررسی رابطه این دو، از نظریه حوزه عمومی هانا آرنت و ارزیابی بازتابی موریس روزنبرگ استفاده شده است. مدل درنظر گرفتهشده در این پژوهش شامل متغیرهای آزادیباوری، کثرتگرایی، خودافشاگری خصوصی و خودافشاگری عمومی است که بهعنوان متغیرهای تأثیرگذار بر میزان تجربه حسّ شرم بهمثابه اخلاق اجتماعی دخالت داده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران در نیمسال دوم 88-89 است. چهارصد نفر از این دانشجویان به روش نمونهگیری سهمیهای با حجم متناسب برای پاسخگویی انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش با استفاده از روش پیمایش و پرسشنامه جمعآوری شده است. نتایج تحلیلهای آماری نشان میدهد متغیرهای خودافشاگری عمومی، آزادیباوری، کثرتگرایی و متغیرهای زمینهایِ جنسیت و مقطع تحصیلی بر میزان تجربه حسّ شرم تأثیر معنادار دارند؛ ولی تأثیر متغیر خودافشاگری خصوصی به لحاظ آماری مورد تأیید قرار نگرفت.
Public sphere and social ethics are always among the basic topics of sociology discussions. The main hypothesis of this study is that «action in the public sphere» is an effective factor on increasing the experience of shame as social ethics. For examining the relationship between these two, Hannah Arendt's «Public sphere theory» and Morris Rosenberg's «Reflective evaluation» principles were used. The model considered in this study includes freedom belief, plurality, private self-disclosure and public self-disclosure, which are participated as effective variables (in two forms: directed and indirected) on the experience of shame. Statistical population of this study includes the students of Tehran University at undergraduate, graduate and PhD degrees. 400 of them were selected by quota sampling for responding using proportional size method. The required data were collected using survey and questionnaire methods. The results of statistical analysis showed that students' public self-disclosure, freedom belief, plurality, gender and education degree have significant impacts on the experience of shame as social ethics. Only the significant effect of private self-disclosure was not confirmed statistically.
حوزه عمومی,عمل,خودافشاگری,تجربه حسّ شرم,اخلاق اجتماعی
public sphere,Action,Self-disclosure,Experience of shame,Social ethics
81
108
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-25-1000-5530&slc_lang=fa&sid=25
marzieh
mousavi khameneh
مرضیه
موسوی خامنه
100319475328460046910
100319475328460046910
Yes
tehran, alzahra university, social and economic sience faculty
تهران، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
ali
rajablu
علی
رجبلو
100319475328460046909
100319475328460046909
No
tehran, alzahra university, social and economic faculty
تهران، دانشگاه الزهرا،دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
leila
alavi
لیلا
علوی
100319475328460046908
100319475328460046908
No
zanjan, golshahre kazemieh, phase 2, 2789
زنجان، شهرک گلشهرکاظمیه، فاز2، پلاک 2789