Journal of Historical Sociology
جامعهشناسی تاریخی
JHS
Literature & Humanities
http://jhs.modares.ac.ir
1
admin
2322-1941
2476-6798
fa
jalali
1388
8
1
gregorian
2009
11
1
1
1
online
1
fulltext
fa
عوامل جامعهشناختی تکوین روششناسی تجربی در دوره اسلامی
A Sociological Analysis of the Formation of Empirical Methodology in the Islamic Period
این مقاله با پذیرش رخداد رشد علمی در دوره طلایی اسلامی-ایرانی و به ویژه سال های 500-130 هجری می کوشد با نگاهی جامعه شناسی این رخداد را بفهمد و تبیین کند. فهم رشد علمی، در واقع، به معنای شناخت فرایندهای شکل گیری عناصر مختلف معرفت علمی و به طور خاص روش شناسی تجربی است. این مطالعه، به تفکیک انواع رویکردهای شناخت عقلانی در آن دوره می پردازد و از آن میان، بر علوم تجربی تاکید می کند. چارچوب نظری بر مبنای نظریات جامعه شناسی علم در مورد نفوذ فرهنگ در علم و به ویژه جامعه شناسی تفهمی علم در سنت وبر و مرتون فراهم آمده است. این چارچوب، امکان شناخت عوامل فرهنگی درونی را، فراتر از تبادلات فرهنگی و انتقال علم از بیرون، فراهم می سازد. این مطالعه، با بررسی متون علوم طبیعی و علوم انسانی در آن دوره نشان می دهد که چگونه روش شناسی تجربی دانش ها و از جمله دانش های تاریخی، جغرافیایی و مردم شناسی از تفسیر اجتماعی از مذهب نبوی و به طور خاص، از عناصر فرهنگی تعلق، تسویه و تعارف در اخلاقیات شعوبیه تاثیر پذیرفته است.
.
This article, using a sociological perspective, attempts to understand the application of empirical methods in the Iranian-Islamic golden age, especially during 130-500 Hegri. It distinguishes different approaches to rational knowledge and laying emphasis on empirical science in the mentioned period. The theoretical framework of the present paper is the sociology of science, especially the interpretative sociology of science in the Weberian and Mertonian traditions. This framework provides the possibility of studying internal cultural factors, beyond cultural exchange and external transfer of scientific knowledge. The author, through studying the history of natural sciences and humanities at the Iranian-Islamic golden age, shows how applying empirical methodology of science to, for example, historical, geographical, and anthropological knowledge, have been influenced by the social interpretation of prophetic religion. In particular, it is indicated that the cultural elements of social belonging, equality and mutual understanding of Shoobieh ethics influenced the above mentioned areas of scientific endeavor.
واژگان کلیدی: رشد و افول علم در ایران,نفوذ فرهنگی بر علم,جامعه شناسی تفهمی علم,شعوبیه,تعلق,تسویه,تعارف,علم در دوره اسلامی
Science in Iran,Cultural penetration,Interpretative sociology of science,Social belonging,Equality,Mutual understanding,Science in Islamic period
1
46
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-4894&slc_lang=fa&sid=25
MohammadAmin
Ghaneirad
محمد امین
قانعی راد
100319475328460046844
100319475328460046844
Yes
National Research Institute for Science Policy
مرکز تحقیقات سیاست علمیکشور