Journal of Historical Sociology
جامعهشناسی تاریخی
JHS
Literature & Humanities
http://jhs.modares.ac.ir
1
admin
2322-1941
2476-6798
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
11
1
online
1
fulltext
other
بررسی مفاهیم نمادین جرعه افشانی، تقدیم جرعه و گل در ایران باستان و تداوم آن در هنر دوره اسلامی
The Study of symbolic meanings of pouring win on the ground, presenting gulp and flowers in ancient Persian myth, art and culture with emphasis on ritual Haoma and Lotus , the continuation of the Islamic period art
<div style="text-align: justify;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">مفهوم حیات و زندگی یکی از مفاهیم کلیدی در بسیاری از هنرهای تمدنهای کهن و به ویژه در هنر و تمدن ایران است. این مقاله در پی بررسی مفاهیم نمادین و صورتهای تصویری صحنههای جرعهفشانی، تقدیم جرعه و گل در هنرهای ایران کهن و تداوم آن در نقاشیهای دوره اسلامی است. هدف از این پژوهش تحلیل محتوا و ریشههای تصویری یکی از صحنههای رایج نقشپردازی شده در هنر دوره اسلامی است. صحنههایی که تقدیم هدیهای شراب مانند یا گلهایی زیبا را به تصویر کشیدهاند. در نگاه اول این نقشها را میتوان صحنههایی عادی از زندگی روزمره پنداشت، اما با بررسی تطور تصویری و محتوای اسطورهای</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">–</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> دینی این مضمون در هنر و فرهنگ ایران باستان را میتوان تداوم یک کهن الگوی نمادین و تصویری در هنر دوره اسلامی نشان داد. این مقاله سعی دارد با تکیه بر دادههای اسطورهای و فرهنگی مفاهیم جرعهفشانی و جرعهنوشی و به دست گرفتن گل در ایران باستان را بیان نماید و صورتهایی تصویری از این صحنهها را نشان دهد و براساس قاعده انتقال نمادها و کهن الگوها در یک فرهنگ به تحلیل صورتهایی تصویری از این مضمون در هنر دوره اسلامی ایران بپردازد. براساس اسطورهشناسی تطبیقی میتوان این نکته را مطرح کرد که جرعهفشانی، جرعهنوشی و تقدیم آیینی گل، الگوی آیینی مشترک میان اقوام هندواروپایی است. این نکته توسط بسیاری از صاحبان نظر مورد تأیید قرار گرفته است، اما نکته جالب توجه که نتیجه کلیدی این مقاله را دربرمیگیرد تداوم معنا و تصویر این الگوی نمادین در هنر و فرهنگ دوره اسلامی است.</span></span></span></div>
<strong>Abstract</strong>
<div style="text-align: justify;">The concept of life is one of the main concepts of many ancient civilizations arts, especially in Persian art and civilization.<strong> I</strong>n the present article an attempt has been made to study "the concepts of symbolic and pictorial scenes of pouring win on the ground, presenting gulp and flowers in ancient Persian art, and its continuation in the paintings of Islamic period. The aim of this study is a consideration the content and the origins of one of the most popular scenes in the Islamic arts. The scenes that presented a gift such as flowers or wine to make a beautiful picture. At first glance these motifs can be thought of normal everyday life scenes. But with reviews of its Visual and mythic- religious concept changes in ancient Persian art and culture, can be provide the continuation of a symbolic and Visual archetype on the ancient and Islamic art of Persia.<strong> I</strong>n the present article an attempt has been made to study with an emphasis the mythical and cultural information, Explain the concepts of pouring win on the ground, presenting gulp and flowers in ancient Persian art, Show related images, then analysis them on Islamic art, On the basis of the transmission of symbols and archetype of a culture. Based on comparative mythology, this theory can be said that pouring win on the ground, presenting gulp and flowers are common ritual archetype among the Hindu European groups. This is an issue many of the Scientists have confirmed but the interesting thing that is the key result of this article, is the continuity of meaning and symbolic picture of this pattern in the Islamic art and culture.</div>
جرعه افشانی, تقدیم جرعه, تقدیم گل, ایران باستان, هنر دوره اسلامی
pouring win, presenting gulp and flowers, art of ancient Persia, art of the Islamic period
1
22
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-1-30295-1&slc_lang=other&sid=25
Habibollah
Ayatollahi
حبیب اله
آیت اللهی
habibb_ayat@yahoo.com
1003194753284600137238
1003194753284600137238
Yes
Associate Professor Faculty of Art, Shahed University, Tehran, iran
Hossein
Abeddoust
حسین
عابددوست
habeddost@guilan.ac.ir
1003194753284600137239
1003194753284600137239
No
Assistant Professor of Graphic Group Department of Art and Architecture, University of Guilan, Rasht, Iran.
Mahmoud
Tavousi
محمود
طاووسی
tavousi @ yahoo.com
1003194753284600137240
1003194753284600137240
No
Professor of Art Research Department, Tarbiat Modarres University