Journal of Historical Sociology
جامعهشناسی تاریخی
JHS
Literature & Humanities
http://jhs.modares.ac.ir
1
admin
2322-1941
2476-6798
fa
jalali
1389
3
1
gregorian
2010
6
1
2
3
online
1
fulltext
fa
بررسی جامعه شناختی هویت جوانان
Sociological Study of Identity Status among Adolescences
این پژوهش به بررسی جامعه شناختی وضعیت هویتی جوانان دبیرستانی شهر ایلام پرداخته و به شیوه پیمایشی انجام شده است. با استفاده از فرمول کوکران 215 دانش آموز دبیرستانی به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب، و از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. در این بررسی از نظریه آنتونی گیدنز جهت بررسی هویت اجتماعی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون T، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است . یافته ها نشان می دهد رابطه متغیر تحصیلات با هویت فردی افراد مثبت و معنا دار است؛ یعنی با بالا رفتن میزان تحصیلات جوانان، هویت فردی آنان تقویت می شود و از هویت های دیگری که جنبه گروهی دارند، کاسته می شود. همچنین با سنجش متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی مشخص شد پایگاه اقتصادی- اجتماعی تنها با هویت قومی رابطه معنادار دارد و در برابر گونه های دیگر هویتی، بیشترین همبستگی را با هویت های فردی دارد تا هویت های جمعی؛ یعنی هرچه پایگاه اقتصادی- اجتماعی افراد بالاتر باشد، نقش هویت های جمعی ضعیف تر و نقش هویت فردی قوی تر می شود. همچنین نتایج بر آمده از رگرسیون نشان می دهد متغیرهای هویت گروهی و فردی بیشترین تأثیر را در هویت اجتماعی شخص دارند.
The present study was designed to examine the identity status of high school adolescents in the city of Ilam (Iran) using the survey method. 215 high school students were selected as a sample through random sampling method. The theoretical framework of this paper is based on
Giddens' theory. To analyze the obtained data, T-test, Pearson coefficiency and multiple regression methods were used.
The results indicated that educational level has a positive and significance relationship with individual identity, while socio- economic status only has a significance relation with ethnic identity. Among the other identities, it has just more coefficiency with individual identities rather than collective identities. The results of multiple regression method showed that the group and individual identities have more effect on the social identity among the high school dolescents.
قومیت,جوانان,هویت,هویت اجتماعی,ملی,فردی,پایگاه اجتماعی- اقتصادی
Social,National,and Individual Identity,Socio - Economic Status,Ethnicity
93
112
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2732&slc_lang=fa&sid=25
Masoumeh
Bagheri
معصومه
باقری
100319475328460046878
100319475328460046878
Yes
Assistant Professor of Sociology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
. استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
Mohammad
Solimannejad
محمد
سلیمان نژاد
100319475328460046879
100319475328460046879
No
Academic Member of Islamic Azad University, Ilam, Iran
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام