Journal of Historical Sociology
جامعهشناسی تاریخی
JHS
Literature & Humanities
http://jhs.modares.ac.ir
1
admin
2322-1941
2476-6798
fa
jalali
1389
3
1
gregorian
2010
6
1
2
3
online
1
fulltext
fa
آموزش جامعه شناسی و بینش جامعه شناختی
Teaching Sociology and Sociological Imagination
حث های مفصلی درباره وضعیت جامعه شناسی در ایران صورت گرفته، نقدهای گسترده ای بر جامعه شناسی ایران وارد شده و علت هایی در سطوح مختلف کلان، میانی و خرد برای کاستی های جامعه شناسی ایران مطرح شده است. گستره این مباحث دست کم روشن می کند که نمی توان برای کاستی های جامعه شناسی در ایران تبیینی تک علتی ارائه کرد و باید درباره هر دسته از علل به طرح مسئله و مطالعه دقیق ﭘرداخت. این مقاله ضمن ارائه تصویری کلی از نقدهای وارد بر جامعه شناسی ایران، ضعف در بینش جامعه شناختی را یکی از محوری ترین نقص های شیوه آموزش جامعه شناسی در ایران دانسته است؛ ضمن اینکه در دسته کلی علل آموزشی نقصان های جامعه شناسی در ایران، نقش این عامل را بررسی و برخی راهکارهای تقویت بینش جامعه شناختی را ارائه کرده است. اگرچه بحث درباره بینش جامعه شناختی در اغلب کتاب های مهم جامعه شناسی وجود دارد، ﭘژوهش های زیادی درباب نحوه آموزش و تقویت آن انجام نشده است. این مقاله می کوشد تا ضمن تبیین مفهوم بینش جامعه شناختی و ضرورت آن، به شیوه آموزش آن به عنوان سازوکاری برای ارتقای کیفیت آموزش در مطالعات اجتماعی بپردازد.
A great number of sociological studies on democratization emphasize on the role of social classes in democratic transitions and the consolidation of democracy. Some authors like Barrington Moore know bourgeoisie as the historical agent of democracy, and for the authors like Dietrich Rueschemeyer, the workers are agents of democracy. In this article, we argue for a new perspective on the role of social classes in democratization based on a comparative historical study of the experience of democracy in Iran (1941-1953), Turkey (1945-1960) and South Korea (1945-1961). We are going to show that there are no specified pre-supposed interests in democracy for any social class, but the interests are historical-situational constructs of the circumstances of period under investigation. Democracy based on such an analysis is not the function of historical action of a specified class, rather it is the consequence of power balance between the classes in a specific part of history. In addition, as a part of such a perspective, the article argues in favour of a structural explanation for democratic consolidation.
آموزش جامعه شناسی,بینش جامعه شناختی,جامعه شناسی ایران
Democratization,Democracy,Social classes,IRAN,Turkey,South Korea
1
22
http://jhs.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2251&slc_lang=fa&sid=25
Mahmoud
Sharepour
محمود
شارع پور
100319475328460046870
100319475328460046870
No
Associated Professor of Sociology, University of Mazandaran, Iran
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران
Mohammad
Fazeli
محمد
فاضلی
100319475328460046871
100319475328460046871
No
Assistant Professor of Sociology, at the University of Mazandaran, Iran
استادیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران