ارسال مقاله
پيگيری مقاله
مرکز پشتیبانی
English
ورود به سایت
ورود به عنوان
کاربر عمومی
ارسال کننده
داور
سردبیر
ورود خودکار
ثبت نام
بازیابی رمز عبور
جستجو
فهرست
جستجو در:
همه
صفحات وب
کتب
نشریات
مرکز نشر آثار علمی
جستارهای زبانی
مقالات پذیرفته شده در نوبت انتشار [
مقالات پذیرفته شده در نوبت انتشار
]
Formative Assessment Literacy of Speaking Skill in Elementary and Advanced Teachers of Teaching Persian to Non-Persian Speakers
ص. 0-99
معصومه استاجی
*
،
مرضیه سادات رضوی
چکیده
(957 مشاهده)
بررسی نحوی و معنایی فعل «خواستن» در زبان فارسی ( تحلیلی پیکرهبنیاد در چارچوب دستور نقش و ارجاع)
ص. 0-109
پریسا نجفی
،
جلال رحیمیان
*
چکیده
(1004 مشاهده)
تحلیل بُعد زیباییشناختیِ گفتمان در شعر «ناقوسِ» نیما بر اساسِ دیدگاه نشانه-معناشناسی
ص. 0-110
منوچهر جوکار
*
،
نسرین سهرابی
چکیده
(1251 مشاهده)
بررسی همبستگی بین وضوح گفتار و سنجش های آکوستیکی واکه ها در کودکان فارسی زبان دارای دیزآتری ناشی از فلج مغزی اسپاستیک
ص. 0-119
مریم مخلصین
،
ماندانا نوربخش
،
بنفشه منصوری
،
رضوانه ناهیدی
،
ندا طهماسبی
*
چکیده
(993 مشاهده)
متن، زبان و محیط زیست: از نقد زیستمحیطی تا زبانشناسی زیستمحیطی
ص. 0-121
صادق رشیدی
*
چکیده
(1192 مشاهده)
نگرشی نو به شمارواژههای مرکب در زبان فارسی: رویکرد صرف ساخت
ص. 0-124
سعیده قندی
،
سحر بهرامی خورشید
*
،
مصطفی عاصی
،
حیات عامری
چکیده
(1043 مشاهده)
بررسی زایایی الگوهای سازنده اسم مرکب در زبان فارسی
ص. 0-126
10.21859/LRR.1401.0.0.162.4
سعید اکبری
،
نازنین امیرارجمندی
*
،
مرجان طاهری اسکویی
،
مهناز کربلایی صادق
چکیده
(871 مشاهده)
The Anthropocene and The Absence of Fixed Narration Structures: The Semiotics of Narration in Jeff VanderMeer’s Annihilation
ص. 0-127
Hossein Mohseni
*
چکیده
(1318 مشاهده)
توانش بین فرهنگی دانشجویان بین المللی ، تحلیل محتوای کتاب فرهنگ برای یادگیرندگان زبان فرانسه
ص. 0-128
10.21859/LRR.1401.181.3
فیروزه اصغری
*
چکیده
(1008 مشاهده)
بررسی درستی استناد مناجات خمس عشر به امام سجاد (ع) بر اساس تکنیکهای سبکسنجی
ص. 0-129
عیسی متقی زاده
*
،
سمیه مدیری
چکیده
(1078 مشاهده)
بررسی پارامترهای نحوی مطابقه در منتخبی از زبانهای ایرانی
ص. 0-130
10.52547/LRR.14.7.8
ایفا شفائی
*
چکیده
(837 مشاهده)
کلمات مرکب مختوم به ستاک گذشته فعل از منظر صرف ساختی: مورد ستاک «بست».
ص. 0-132
فاطمه ظهرابی
،
عادل رفیعی
*
چکیده
(924 مشاهده)
روش تدریس معکوس در یادگیری زبان فارسی: شواهدی از زبانآموزان غیرفارسی زبان
ص. 0-133
عزت اله کلانتری خاندانی
*
،
آی ناز بردی پور
چکیده
(1117 مشاهده)
A Critical Discourse Analysis of Former Iranian President’s Speeches in the Time of Covid-19: The Case of Holy Sites Lockdown
ص. 0-134
Faramarz Ebn-Abbasi
*
،
Musa Nushi
چکیده
(1420 مشاهده)
A Comparative Study of ZPD-Based Teacher and Peer Feedback in Comprehending Reading and Reading Strategy
ص. 0-135
Mahmood Dehqan
*
،
Maryam Kazemi Malekmahmoodi
،
Marjan Abtahi
چکیده
(851 مشاهده)
تأملی بر استعارههای تأویلی درمثنوی مولوی بر پایۀ معناشناسی شناختی
ص. 0-136
سلطانمراد میری
،
محمدابراهیم مالمیر
*
،
فاطمه کلاهچیان
چکیده
(944 مشاهده)
تقویت دستگاه واژگانی زبان فارسی با استفاده از واژهها و ساختواژههای گویشی (مطالعۀ موردی: گویش تاتی جیرنده عمارلو)
ص. 0-141
صمد شوقی
،
حمید طاهری
*
چکیده
(942 مشاهده)
ر-آواها در زبان ترکی
ص. 0-142
10.29252/LRR.192.4
وحید صادقی
،
سولماز محمودی
*
چکیده
(1020 مشاهده)
نشانهها و آهوی بینشانی: نابرابرنهادگی و سرگشتگی نامها و نشانهها در دو ترجمهی فارسی از نمایشنامهی «سالومه» آسکِر وایلد
ص. 0-143
عباس مهرپویا
*
چکیده
(1036 مشاهده)
نشانه معناشناسی «عزّت و ذلّت» در داستان قرآنی یوسف(ع) بر اساس الگوی مربع معنایی گریماس
ص. 0-144
آزاده عباسی
*
،
فاضله میرغفوریان
چکیده
(907 مشاهده)
رویکردی چندوجهی به سکوت به عنوان نشانهای ارتباطی در رمان سووشون اثر سیمین دانشور
ص. 0-146
فاطمه مرزبان
،
علیرضا خرمایی
*
،
امیرسعید مولودی
،
فریده پورگیو
چکیده
(879 مشاهده)
تحلیل رایانشی متغیرهای زبان شناختی درگونۀ رودبارِِجنوب
ص. 0-147
عالیه نخعی پور تذرج
،
سیف الله ملایی پاشایی
*
،
حامد مولایی کوهبنانی
،
محمدعلی جعفری
چکیده
(987 مشاهده)
حذف مفعول و طبقات فعلی در زبان فارسی
ص. 0-148
سلیمی فاءزه
،
والی رضایی
*
چکیده
(912 مشاهده)
تأثیر سازوکار گفتمانیِ گسست بر نگرش خرید کاربران شبکه اجتماعی در بازاریابی دیدگاه
ص. 0-149
فریده حق بین
،
معصومه حسین زاده شهری
،
نرجس منفرد
*
،
یوسف قاسمی نژاد رائینی
چکیده
(930 مشاهده)
اصلاح سیستم آموزش و یادگیری زبان عربی به عنوان زبان دوم در کشور ایران؛ تلاش برای ارائه یک الگوی بهینه
ص. 0-150
مجید دمرچلی
*
،
مرضیه قلی تبار
،
سیدبابک فرزانه
چکیده
(883 مشاهده)
کاربست نظریه پیش نمونه و شبکه شعاعی در معنی شناسی شناختی ذکر در قرآن
ص. 0-151
فاطمه رضایی کلیدبری
*
،
کبری روشنفکر
،
خلیل پروینی
،
عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا
چکیده
(1023 مشاهده)
بررسی و تحلیل حرف اضافه مکانی «زیر» با رویکرد زبانشناسی شناختی
ص. 0-152
زهرا حسنپوران
،
محمدرضا پهلواننژاد
*
چکیده
(850 مشاهده)
کاربرد دوگانۀ "پیرامتنیت" و "نشانهشناسی" تصویر روی جلد کتاب «ماتراه العیون»
ص. 0-153
حسین شمسأبادی
*
،
طاهره میرزاده
،
سید مهدی نوری کیذقانی
،
حجتالله فسنقری
چکیده
(1034 مشاهده)
کارآیی نظام های معنایی و تعاملی لاندوفسکی در تحلیل گفتمانهای داستان سوره یوسف(ع)
ص. 0-154
سید سجاد غلامی
*
،
کاوس روحی برندق
چکیده
(709 مشاهده)
The Discursive Re/construction of the Future in the Institutional Translations of the Iranian Supreme Leader's Discourse
ص. 0-160
سمیر حسنوندی
،
اکبر حسابی
*
،
سعید کتابی
چکیده
(937 مشاهده)
خوانش کاربردشناختی تکنیک های برهان ورزی در ضرب المثل های نهج البلاغه
ص. 0-162
حسین رجبی علا
،
سید مهدی مسبوق
*
،
سید حسن فاتحی
چکیده
(872 مشاهده)
تنش به مثابۀ عاملی موثر در پیکرهبندی شعر
ص. 0-163
زهرا فرجزاده
،
مسعود آلگونه جونقانی
*
چکیده
(762 مشاهده)
افعال آینده در گذشته در زبان فارسی
ص. 0-164
سیدحسن نورمحمدی آتشگاه
*
،
عصمت خویینی
،
ناصرقلی سارلی
چکیده
(1228 مشاهده)
مرز بین همایندها و اصطلاحات در زبان فارسی بر مبنای دستور ساختاری
ص. 0-165
ابوالفضل علمدار
،
راحله گندمکار
*
،
بهزاد Rahbar
چکیده
(944 مشاهده)
بررسی مقایسه ای ساخت موضوعی شعری از مثنوی مولوی و ترجمه ی انگلیسی آن بر اساس نظریه ی نقش گرای هلیدی
ص. 0-165
زهره آسوده
،
مرضیه صناعتی
*
،
طاهره ایشانی
،
فاطمه سیدابراهیمی نژاد
چکیده
(907 مشاهده)
«تحلیل نشانه معناشناسی تجارب عرفانی بایزید بسطامی در تذکره الاولیای عطار»
ص. 0-166
10.29252/LRR.1401.0.0.235.7
مریم شاهدی علی آباد
،
سید علی قاسم زاده
*
،
سید محسن حسینی مؤخر
چکیده
(833 مشاهده)
بازنمون تنش گفتمانی منظر شهری زاهدان از طریق نشانهشناسی انتقادی مسجد مکّی
ص. 0-166
سحر رستگارژاله
*
،
بهنام پدرام
چکیده
(769 مشاهده)
فرایند تولید معنا در روایت «بلندی های بادگیر»: کنش-گفتار، کنش-حرکت (رفتار) و کنش حس
ص. 0-167
مرضیه بهادیوند چگینی
،
علی کریمی فیروزجایی
*
،
معصومه ارجمندی
چکیده
(887 مشاهده)
مطابقه مفعولی؛ پدیده ای نحوی در فارسی میانۀ زردشتی
ص. 0-167
سید مهدی ساداتی نوش آبادی
،
نرجس بانو صبوری
*
چکیده
(834 مشاهده)
Stylistic and Cognitive Analysis of Ben’s Mind Style in Doris Lessing’s Ben, in the World (2000)
ص. 0-170
Zahra Rahimnouri
،
Rajabali Askarzadeh Torghabeh
*
،
Mahmoudreza Ghorban Sabbagh
چکیده
(844 مشاهده)
Manipulation of Taboo Language in Four American Novels Translated into Persian
ص. 0-173
Mazdak Bolouri
*
چکیده
(759 مشاهده)
Comprehension and Processing Strategies: A profile of Male and Female Graduate Learner’s in Foreign Language Learning (FLL)
ص. 0-173
Vasistha Bhargavi
*
،
Sunitha V
،
G Kiran Kumar Reddy
،
Saravanan V
چکیده
(947 مشاهده)
تاثیر متغیر های اجتماعی و نگرشی گویندگان زبان برکاربرد تنوعات گویشی و زبانی در شهر تهران: پژوهشی اجتماعی- شناختی
ص. 0-174
10.29252/LRR.1401.0.0.225.7
سولماز ملت دوست
،
محمد رضا احمدخانی
*
،
علی کریمی فیروزجایی
چکیده
(920 مشاهده)
مفهوم سازی «ترس» در زبان قرآن کریم : رویکرد شناختی
ص. 0-176
فریده امینی
*
،
فتحیه فتاحی زاده
چکیده
(1155 مشاهده)
چگونگی جایگزینی همخوانهای موجود در وام واژههای انگلیسی بدون معادل در زبان فارسی
ص. 0-177
ولی اله صرامی
،
بتول علی نژاد
*
،
بشیر جم
،
مرضیه بدیعی
چکیده
(876 مشاهده)
بازنمایی چند معنایی فعل /čijən/ در کردی با تکیه بر نگرش شناختی
ص. 0-178
زهرا پروینی راد
،
مسعود دهقان
*
،
اکرم کرانی
چکیده
(1507 مشاهده)
Giles Goat-Boy, John Barth’s Confrontation with Positivist Sphinxes: A Symbolic Derision on the Language of Power
ص. 0-182
Seyed Vahid Abtahi
،
Jalal Sokhanvar
*
چکیده
(627 مشاهده)
نظام نشانه-معناشناختی تشبیه: وجه گفتمانی و ادراکی-پدیداری
ص. 0-183
فرهاد محمدی
*
چکیده
(700 مشاهده)
Reading of Humor-added Subtitles of Foreign Films in Persian: An Eye-tracking Study
ص. 0-184
Saber Zahedi
،
Masood Khoshsaligheh
*
،
Salasiah Che Lah
چکیده
(888 مشاهده)
An Empirical Investigation of Cognitive Effort Required to Translate Informative, Expressive, and Operative Text Types
ص. 0-185
Forouzan Bahmani
،
Hossein Navidinia
*
،
Jalilollah Faroughi Hendevalan
چکیده
(765 مشاهده)
بررسی فرایندهای ادغام غُنّهدار و بیغُنّه در قرائت قرآن مجید در چارچوب نظریۀ بهینگی
ص. 0-186
بشیر جم
*
،
مرضیه اسماعیلی دهکردی
چکیده
(670 مشاهده)
تحلیل فرایند نظام های گفتمانی کنشی و تنشی در شعر «کتیبۀ» اخوان ثالث
ص. 0-187
اسفندیار نجفی
*
،
محتشم محمدی
چکیده
(1069 مشاهده)
تحلیل گفتمان متون داستانی فارسی معاصر براساس مولفه آغازگری درفرانقش متنی از منظر زبان شناختی: رویکرد دستور نقشگرای هلیدی و متیسن( ۲۰۱۴)
ص. 0-188
سید عباس نوابی سهی
*
،
فردوس آقا گل زاده
،
احمد محسنی
چکیده
(678 مشاهده)
بازتاب فضایل و رذایل اخلاقی نهج البلاغه در آینه طرح واره های تصوری «با رویکرد معنی شناسی»
ص. 0-189
عارفه داودی
،
فتحیّه فتّاحی زاده
*
،
حیات عامری
چکیده
(891 مشاهده)
تحلیل قصیدۀ «لَیالی المَنفَی: شبهای تبعید» اثر مُحیالدّین فارِس با تکیه بر نظامهای معنایی تعاملی اریک لاندوفسکی
ص. 0-191
پریا رزمدیده
*
،
سمیرا حیدری راد
چکیده
(673 مشاهده)
فناوری مصرفی مدرن در اختیار سیاست توتالیتر: تحلیل انتقادی رمان برفک اثردن دلیلو با تکیه برآرای آدورنو و مارکوزه
ص. 0-192
صغرا نوده
*
چکیده
(685 مشاهده)
The ugly, the promising, and the good: A mixed-methods study of shame, guilt, and grit among Iranian EFL learners
ص. 0-195
Mohammad Ghafouri
*
،
Jaleh Hassaskhah
چکیده
(969 مشاهده)
تأثیر تماس ترجمهای انگلیسی-فارسی بر کاربرد وجهنمایی معرفتی در متون فارسی تألیفی و ترجمهای در گونه علمی آموزش و پرورش: تقابل خوانندهمحوری و محتویمحوری
ص. 0-199
غلامرضا مدادیان
*
چکیده
(683 مشاهده)
اهمیت و نقش نشانگرهای فراگفتمان تبادلی در گفتمان علمی فارسی
ص. 0-200
طاهره طارمی
،
مسعود قیومی
*
چکیده
(838 مشاهده)
بازتاب نیکزیستی در روایت نوشتاری دانشآموزان دبیرستانی: تحلیلی پیکره بنیاد&
ص. 0-200
حبیب رضائی
*
،
شهین نعمت زاده
،
شهرام مدرس خیابانی
،
احمد محسنی
،
نغمه تقوی
چکیده
(2569 مشاهده)
Identity Construction from a Narrative Perspective (Frame Analysis in Translation of Paratextual Features: Orientalism Components & Edward Said in 80s)
ص. 0-202
10.29252/LRR.1401.0.0.260.2
Anahita Amirshojai
*
،
Hussein Mollanazar
چکیده
(776 مشاهده)
Measuring Student Identity Emotioncy Tension (SIET) and Its Applications in the EFL Contexts: Validating and Investigating the Psychometric Quality of SIETS
ص. 0-204
آسیه امینی
،
هیوا ویسی
*
چکیده
(802 مشاهده)
Scrutinizing the Conjunction between Self-efficacy Beliefs and Emotional Intelligence among English Teachers
ص. 0-206
Mehdi Sarkhosh
*
چکیده
(584 مشاهده)
بررسی تاثیر هوش شناختی ذاتی و آگاهیافزایی هوش فراشناختی بر یادگیری مهارت شنیداری فراگیران زبان دوم (مطالعه موردی کتاب مجموعه آموزشی زبان عربی: شاهِد و تعَلّم )
ص. 0-208
نورالدین پروین
*
چکیده
(710 مشاهده)
خاطرات جمعی مکان و خوانش منظر شهر به مثابه متنی روایی (نمونه موردی: خیابان چهارباغ اصفهان)
ص. 0-209
مهدی حقیقت بین
*
،
هدا زابلی نژاد
چکیده
(1209 مشاهده)
بررسی رفتار پرسشهای چندگانه در زبان فارسی از منظر اثر تفوق
ص. 0-210
محمد رضا پهلوان نژاد
*
چکیده
(971 مشاهده)
تحلیل کارکرد گفتمانی اسطوره در ابر روایت هم پیوندی نظم سیاسی با نظم کیهانی با الگوی برتر اشه با رویکردی نشانه معناشناختی
ص. 0-211
زینب زارع
*
چکیده
(641 مشاهده)
تشدید در زبان شهمیرزادی در چارچوب نظریۀ بهینگی**
ص. 0-213
سلیمه زمانی
،
گلناز مدرسی قوامی
*
،
شهرام مدرس خیابانی
،
مرضیه صناعتی
چکیده
(3397 مشاهده)
Psychologically distressed EFL teachers’ coping strategies, teaching enjoyment and wellbeing: A positive psychology mixed-methods study
ص. 0-216
Soheila Esmaeilee
*
،
Jaleh Hassaskhah
چکیده
(796 مشاهده)
مفهومسازی استعاری "ازدواج" در زبان فارسی بر پایه زبانشناسی فرهنگی
ص. 0-217
مرضیه فرقانی فرد
*
،
شهلا رقیب دوست
چکیده
(725 مشاهده)
رویکردی اجتماعی شناختی به چندمعنایی واژگانی مطالعه موردی: "شیرین"
ص. 0-218
فاطمه یوسفی راد
*
،
سید محمود متشرعی
چکیده
(693 مشاهده)
Types and Functions of Speech Acts in Iranian EFL Teachers and Learners’ Classroom Interactions
ص. 0-221
Mohammad Javad Mohammadi
*
،
Mehran Memari
،
Bita Asadi
چکیده
(632 مشاهده)
تحلیلی بر دایرهواژگانی فعال در نوشتار فارسیآموزان غیرایرانی: تنوع واژگانی بر پایهی شاخص گیراد
ص. 0-222
سید اکبر جلیلی
،
رضامراد صحرائی
*
،
امیر زندمقدم
چکیده
(715 مشاهده)
ابعاد معنایی و نحوی زمان، نمود و وجهیت در صیغگان امری: مطالعۀ موردی زبان کردی
ص. 0-223
رحمان ویسی حصار
*
،
ابراهیم بدخشان
،
محمد احمدنژاد
چکیده
(812 مشاهده)
محارمآمیزی در افسانههای ایرانی و مصری؛ خوانشی بر پایۀ پیوند ساختار افسانه و زبان در دیدگاه کلود لوی استروس)
ص. 0-224
سمیه السادات طباطبایی
*
چکیده
(589 مشاهده)
نقش فنآوریهای نوین الکترونیکی در تدوین محتوای آموزشی درس خواندن زبان روسی در مقطع کارشناسی
ص. 0-225
10.29252/LRR.1401.0.0.284.6
صدیقه خزایی
،
میریلا احمدی
*
،
محمدرضا محمدی
،
حسین شیخی
چکیده
(676 مشاهده)
چالش های ترجمه ادبی از زبان روسی به زبان فارسی : برمبنای ترجمه نمایشنامه «الکساندر پوشکین» میخاییل بولگاکف
ص. 0-228
سعیده دست آموز
*
،
زهرا نوجوان
چکیده
(903 مشاهده)
بررسی نقش سرنخهای واژگانی و تصریف فعلی در درک زمان جملههای زبان فارسی: مقایسه فارسیآموزان چینی سطوح مبتدی و پیشرفته
ص. 0-229
سید مهدی ابطحی
،
رضامراد صحرائی
*
،
بهزاد Rahbar
چکیده
(345 مشاهده)
نشانه شناسی فرهنگی مکان در بوم سروده دو چنار اثر حسن روشان
ص. 0-230
فاطمه زمانی
*
چکیده
(624 مشاهده)
بسط معنایی رویداد «ضرب»؛ تحلیلی شناختی در پرتو نظریۀ مقولات شعاعی و دستور حالت
ص. 0-231
کبری راستگو
*
،
زهره قربانی مادوانی
چکیده
(560 مشاهده)
دوگانسازی در زبان هورامی
ص. 0-232
حسین محمدی
*
،
رضا امینی
چکیده
(660 مشاهده)
بررسی سطح نحوی زبانِ روایت مقتل سرالاسرار براساس نظریۀ تودوروف
ص. 0-233
محمدابراهیم مالمیر
*
،
سحر یوسفی
چکیده
(655 مشاهده)
تحلیل استعاری گفتمان خانواده (مطالعه موردی داستانهای ایدئولوژیک نوجوان)
ص. 0-234
مهناز جوکاری
*
،
سعید حسامپور
چکیده
(620 مشاهده)
نقش شفافیت معنایی در پردازش واژگانی واژههای مرکب درونمرکز هستهآغاز در زبان فارسی
ص. 0-236
المیرا اسماعیل پور
،
فریبا قطره
*
،
رامین گلشائی
،
محمد زارع
چکیده
(748 مشاهده)
تحلیل و طبقهبندی معنیشناختی استعارههای مفهومی در افعال مرکب فارسی: مطالعهای در چارچوب زبانشناسی شناختی
ص. 0-237
رضا رضایی
*
،
مژگان هوشمند
،
فاطمه صادقیار
چکیده
(635 مشاهده)
The Challenges of Adopting CALL in Iranian Universities: Voices of Professors, Students, and IT Support Engineers
ص. 0-241
Elnaz Latifi Kalkhoran
،
Elaheh Sotoudehnama
*
،
Seyyedeh Susan Marandi
چکیده
(620 مشاهده)
Interrelationships Between Iraqi EFL Learners’ Perceptions of Social and Teaching Presences and Satisfaction of their Basic Psychological Needs, Persistence, Intrinsic Motivation, and Negative Emotions in Online Environments
ص. 0-242
سلمان حنتاو عبدالحسین
،
محمد امیریوسفی
*
،
منیژه یوحنایی
چکیده
(522 مشاهده)
Deferral of Desire: A Lacanian Study of Mother-Child Relationships in Tennessee Williams’ The Glass Menagerie and Darren Aronofsky’s Black Swan
ص. 0-243
سارا خزاعی
*
،
امیر سینا احمدی فر
،
نادیا الکولا
چکیده
(1232 مشاهده)
فراتحلیل مطالعات شبه آزمایشی تفکر انتقادی در آموزش زبان دوم در ایران**
ص. 0-245
تهمینه خلیلی
،
سعید کتابی
*
،
دیمیتریس نماتیکس
،
داریوش نژادانصاری مهابادی
چکیده
(3698 مشاهده)
رابطه راهبردهای یادگیری زبان دوم، اشتیاق یادگیری و رابطه آن با مهارت نوشتاری در برنامه درسی نگارش زبان عربی
ص. 0-246
10.52547/LRR.1401.0.0.99.1
زهره ناعمی
*
چکیده
(583 مشاهده)
ارزیابی بیماران آسیبدیده مغزی بزرگسال فارسیزبان از منظر اختلالات کاربردشناختی
ص. 0-248
مهلا آرینپور
*
،
محمدامین مذهب
چکیده
(555 مشاهده)
Transfer of Learning in a Multimodal, Collaborative ESAP Writing Program: Assessing Engineering Graduates’ Perceptions via the LTSI
ص. 0-249
Elahe Goudarzi
،
Zohreh Gooniband Shooshtari
*
،
Alireza Jalilifar
چکیده
(542 مشاهده)
How Trends and Topics Reflect the Evolution of Translation Studies as an Academic Field of Study: A Scientometrics Study
ص. 0-253
Nematullah Shomoossi
،
Mehrdad Vasheghani Farahani
*
،
Somayeh Ghaffari Heshajin
،
Abdurrashid Abdurrashid Khazaei Feizabad
چکیده
(665 مشاهده)
رضایتمندی شغلی اعضای هیات علمی زبان انگلیسی در ایران: تهیه و اعتبارسنجی یک پرسشنامه
ص. 0-254
زینب عزیزی
،
احسان نمازیان دوست
*
،
افشین رضایی
چکیده
(608 مشاهده)
نشانه های حالت های دستوریِ ابزاری و همراهی در زبان خلجی
ص. 0-255
پونه مصطفوی
*
چکیده
(495 مشاهده)
گفتمانکاوی موضوعی آثار ملاصدرا در باب یکتاپرستی(توحید)
ص. 0-257
کوکب دارابی
*
،
ابوالفضل مزینانی
،
سیده زهرا موسوی بایگی
چکیده
(551 مشاهده)
پیچیدگی نحوی در متون کتابهای درسی کودکان 10 تا 12 ساله
ص. 0-258
معصومه نجفی پازکی
*
،
سارا شریفپور
،
معصومه پرتوی بلاسجین
چکیده
(513 مشاهده)
Multi-level contextual factors and L2 Writing Teachers' Assessment Conception and Practices in Iran
ص. 0-259
Masoumeh Tayyebi
،
Mahmoud Moradi Abbasabady
*
،
Gholamreza Abbasian
چکیده
(497 مشاهده)
تشخیص خودکار خطاهای دستوری در ترجمههای انگلیسی: ارزیابی کارآمدی «نرمافزار گرامرلی» و ارائه پیشنهادهایی برای ارتقاء آن
ص. 0-260
محمود افروز
*
چکیده
(525 مشاهده)
کاربست معنیشناسی توزیعی در قرآن، مطالعه نمونه موردی ریشه- واژه «فرح»
ص. 0-261
آسیه ذوعلم
،
نصرت نیل ساز
*
چکیده
(548 مشاهده)
واکاوی پسوندهای «کنش گر» در اسامی روسی و فارسی از منظر ساختواژی شناختی
ص. 0-262
وجیهه رضوانی
*
چکیده
(563 مشاهده)
The Concept of Cultural Multilingualism Based on Kazuo Ishiguro’s “Never Let Me Go”
ص. 0-263
بهزاد پورقریب
*
،
ستاره سرابندی
چکیده
(483 مشاهده)
سببی سازی در زبان پشتو
ص. 0-264
عمصت الله میاخیل
*
،
محمد دبیر مقدم
چکیده
(540 مشاهده)
نقش جنسیت در پردازش نحوی زبان اول و دوم در دوزبانه های متوازن ترکی – فارسی با استفاده از fMRI
ص. 0-265
سیمین میکده
*
،
ورنر زومر
،
ارسلان گلفام
،
امیرحسین بتولی
چکیده
(744 مشاهده)
تضمن در تنگنا : در دفاع از شاخص مندی معنا
ص. 0-272
محسن آسیب پور
*
چکیده
(461 مشاهده)
Technology-Enhanced Educational Games in EFL Settings: The Case of English Speaking
ص. 0-273
Zhila Kiyanfar
*
،
Mehdi Sarkhosh
چکیده
(548 مشاهده)
The Role of Agency and Identity in the Language Socialization of Iranian EFL Learners during the COVID-19 Pandemic: An Ethnographic Study
ص. 0-274
مریم صبوری
،
سعید غنی آبادی
*
،
سیدمحمدرضا عادل
،
محمد داوودی
چکیده
(530 مشاهده)
مبانی نظریه بازی های زبانی ویتگنشتاین و نقش آن در غلبه بر پیش فرض ها و سوگیری ها
ص. 0-275
کمال نصرتی هشی
*
چکیده
(541 مشاهده)
تحلیل نشانه شناختی چگونگی توزیع معنا در فضای روایی داستان رود راوی اثر ابوتراب خسروی با تکیه بر مفهوم سپهرنشانه ای یوری لوتمان
ص. 0-276
آرش قزوینه
*
،
مهدی کشاورز افشار
چکیده
(606 مشاهده)
اثربخشی داستان های اجتماعی بر برخی ویژگی های صرفی گفتار کودکان مبتلا به اُتیسم
ص. 0-277
شبنم بشارتی
،
مرجان طاهری اسکویی
*
،
هوشنگ دادگر
،
نازنین امیر ارجمندی
چکیده
(489 مشاهده)
بررسی ویژگی های ساختاری- معنایی ضمایر منفی در زبان روسی و خطاهای موجود در ترجمه ی آنها به زبان فارسی
ص. 0-278
بهاره چراغی
*
،
محمدرضا محمدی
چکیده
(491 مشاهده)
شناسایی ژستهای بیانگر حالتهای ذهنی از منظر علوم شناختی
ص. 0-279
10.29252/LRR.1401.0.0.334.6
علی یوسف وطن خواه
*
،
محمدرضا خاکی
،
وحید نجاتی
،
حجت الله فراهانی
چکیده
(667 مشاهده)
Audiovisual Translation and Media Accessibility in Iran: State of the Art
ص. 0-280
Amir Arsalan Zoraqi
*
،
Mohsen Askary
،
Azadeh Eriss
،
Fatemeh Sarvghadi
،
Elmira Soleimanirad
،
Fatemeh Ghaderi
چکیده
(731 مشاهده)
آناکاوی گفتمان انتقادی و نگاه ترجمهشناختی بر ترجمۀ فارسی دو خبر پیرامون تحریمهای علیه ایران
ص. 0-281
معصومه احمدی
*
،
صدیقه شرکت مقدم
،
فرناز ساسانی
،
مژده فاتحی نیا
چکیده
(643 مشاهده)
The Construct Validity and Measurement Invariance of the Teacher Emotion Questionnaire for Assessing EFL Teachers’ Emotions in the Classroom
ص. 0-282
سعید نورزاده
،
جلیل فتحی
*
،
مجید سلطانی مقدم
،
حسین داوری
چکیده
(543 مشاهده)
درک روابط سببی در گفتمان فارسی: بررسی نقش تصویرگونگی و انسجام متنی
ص. 0-285
رامین گلشائی
*
،
فاطمه سادات حسینی
چکیده
(799 مشاهده)
از نشانه تا کنش-معنا : تحلیل ابعاد بازآرایی در سفرنامۀ سه سال در آسیا اثر آرتور دوگوبینو باتکیه بر نظریۀ کنش-معناشناسی
ص. 0-286
فاطمه قاسمی آریان
،
محمد رضا فارسیان
*
چکیده
(621 مشاهده)
تحولات واجی و صرفی وامواژههای فارسی در زبان ترکی عثمانی در فرآیند بومیسازی
ص. 0-288
سمانه حسنعلیزاده
،
علی شهیدی
*
،
زهره زرشناس
چکیده
(517 مشاهده)
Willingness to Communicate, Active/Passive Motivation, and Foreign Language Learning
ص. 0-289
Sanaz Sadeghi
،
Reza Pishghadam
*
،
Haniyeh Jajarmi
،
Shirin Shafiei Ebrahimi
چکیده
(562 مشاهده)
وندهای اشتقاقی زبان فارسی از نگاه صرف توزیعی
ص. 0-290
هانا حسینی
،
شجاع تفکری رضائی
*
،
عامر قیطوری
چکیده
(549 مشاهده)
Exploring Critical Pedagogy in Online EFL Courses: Iranian EFL Teachers’ Awareness and Practices
ص. 0-291
Sedighe Joodinia
،
Abdorreza Tahriri
*
چکیده
(650 مشاهده)
Apprentissage et usages des collocations dans les cours de FLE en contexte universitaire iranien
ص. 0-294
Akbar عبداللهی
*
،
واله شریف
چکیده
(499 مشاهده)
Exploring the Relationships among Academic Buoyancy, L2 Writing Mindset, Willingness to Write and Academic Writing Performance of Iranian EFL Learners
ص. 0-297
Omid Mallahi
*
چکیده
(547 مشاهده)
The Role of Working Memory in the Impact of Data-Driven Learning on Academic English Lecture Comprehension
ص. 0-299
Javad Zare
*
،
Sedigheh Karimpour
چکیده
(559 مشاهده)
تحلیل گفتمان ایدئولوژیک و دگرگونی معنایی (مطالعه موردی رمان آدمخوار اثر دیدیه دننکس)**
ص. 0-300
فریده علوی
*
،
مهدی فاضلی خوش
چکیده
(3156 مشاهده)
Working Memory, Gender, and EFL Listening Comprehension: Metacognitive Intervention through L1
ص. 0-300
Hossein Bozorgian
*
،
Esmat Shamsi
،
Mohammad Hassan Saberan
چکیده
(775 مشاهده)
بررسی عدالت آزمون و مؤلفه های آن از منظر مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
ص. 0-301
زهرا عباسی
*
،
زهرا تهوری
چکیده
(508 مشاهده)
بررسی و تحلیل «انحراف کنشی» در گفتمان کنشی روایت زندگی جلالالدین خوارزمشاه (مطالعۀ موردی: رمانتاریخی شاهین طلایی و شرارههای شهر اترار)
ص. 0-301
ابراهیم خدایار
*
،
عاطفه سالاروند
چکیده
(476 مشاهده)
گفتمان تجویز و القاء در آیاتالاحکام «نماز» از دیدگاه نشانه- معناشناسی گفتمانی گرمس
ص. 0-303
نسترن کسانی
،
مهدی فتاحی
*
،
عامر قیطوری
چکیده
(488 مشاهده)
شناسایی فرصتهای توسعه گردشگری زبان فارسی با رویکرد زبانشناسی اجتماعی تعاملی
ص. 0-304
الهه اسحاقی
،
آرزو نجفیان
*
،
بهمن زندی
،
سیف اله ملایی پاشایی
چکیده
(409 مشاهده)
TEFL student teachers’ identity development with respect to Farhangian University’s reformed curriculum: Student Teachers’ perceptions of Identity Tensions
ص. 0-308
Khadijeh Lotfi
*
،
Sue-san Ghahremani Ghajar
،
Fahimeh Parsayian
چکیده
(550 مشاهده)
A mixed methods study of the effect of multilingualism on learning English as a third language: Focus on foreign language anxiety and enjoyment
ص. 0-309
Ebrahim Badakhshan
*
چکیده
(516 مشاهده)
Examining Novice and Experienced Language Teacher Agency and Practice Through Action Research: Understanding the Role of Experience
ص. 0-310
Khadije Aqajani Delavar
،
Mohammad R Hashemi
*
،
Mohammad Nabi Karimi
چکیده
(466 مشاهده)
Application des textes écrits ou oraux des œuvres d’art contemporain : De la base théorique de Zugganzes à l’hypothèse de l’ontologie appliquée
ص. 0-311
Hoda Zabolinezhad
*
،
Parisa Shad Ghazvini
،
Zeynab Sadeghi
چکیده
(526 مشاهده)
بررسی نقش نظریه پردازش درونداد و اصل اسم اول در ادراک جایگاه فاعل در زبان دوم
ص. 0-312
اعظم رستمی
،
رضامراد صحرائی
*
،
بهزاد رهبر
چکیده
(522 مشاهده)
The Impact of Concept Mapping on Summarizing Short Stories for EFL Learners
ص. 0-313
Is'haaq Akbarian
*
،
Mehdi Abdolkarimi
چکیده
(872 مشاهده)
Request Realization in Malaysian Chinese
ص. 0-314
Ming Pang
،
Hazlina Abdul Halim
*
،
Farhana Muslim Mohd Jalis
،
Chuanhao Lu
چکیده
(646 مشاهده)
A Tale of Two Styles: Exploring the Compatibilities and Incompatibilities among Learning and Teaching Styles in Second Language Didactics
ص. 0-315
امیررضا وکیلیفرد
*
،
علی اکبر جولا
چکیده
(539 مشاهده)
Address Culture of Iranian EFL Students and Lecturers in Oral and Written Communication: A Semio-cultural Conceptualization Perspective
ص. 0-315
Mohammad Hossein Keshavarz bashad
*
چکیده
(271 مشاهده)
واکاوی فرآیند نظام گفتمانی الگوی تنشی-عاطفی در شعر محمد الفیتوری و احمد شاملو با رویکرد نشانه-معناشناسی (موردکاوی شعر «إلی.. غسان کنفانی» و «مرگ نازلی»)
ص. 0-316
جواد رنجبر
*
،
عباس نجفی
چکیده
(376 مشاهده)
تحلیل نظامهای مکانی «مکان-ورطه و چرخان یا حلزونی» لاندوفسکی در داستان سمفونیِ مردگان نوشته عباس معروفی
ص. 0-317
وحید نژادمحمد
*
،
گلچهره مرادی باستانی
چکیده
(399 مشاهده)
چندمعنایی واژهٔ رهط در قرآن کریم با تکیه بر معناشناسی تاریخی و فرهنگی
ص. 0-318
فاطمه علیان نژادی
،
کاووس روحی برندق
*
،
حامد حامد خانی (فرهنگ مهروش)
،
ابوالفضل شکوری
چکیده
(318 مشاهده)
Students’ Perceptions of Learning EFL in The Combination of Face-to-face and Online Teaching Environments
ص. 0-319
Anh Phuong Dang
*
،
Duy Khang Nguyen
چکیده
(405 مشاهده)
The Effect of Genre-based Learning on Teaching Academic Email Writing
ص. 0-321
Evgeniya Aleshinskaya
*
،
Natalia Vasilieva
چکیده
(311 مشاهده)
تبیین تنوعات معنایی مشتقات «ـَک»: رویکردی شناختیـرده شناختی
ص. 0-322
فاطمه بهرامی
*
چکیده
(248 مشاهده)
تحلیل معرفت شناسی (اپیستمولوژی) تفکّر لغوی در مستند سماع از علم اصولالنحو (بررسی موردی آرای سیوطی (قرن نهم) و تمّام حسّان (قرن معاصر)
ص. 0-323
احمد پاشازانوس
*
چکیده
(263 مشاهده)
بررسی زبان اقناعی در تعدادی از تبلیغات متنی اینترنتی تجاری فارسی: رویکردی اجتماعی-فرهنگی
ص. 0-324
عباسعلی آهنگر
*
،
منصوره دلارامی فر
،
علیرضا آزادفر
چکیده
(332 مشاهده)
Construction and Validation of a Critical Digital Pedagogy Perception Questionnaire (CDPPQ) to Assess EFL learners’ Perceptions in Online EFL Contexts
ص. 0-325
اسمعیل علی سلیمی
*
،
میثم خزائی کوه پر
چکیده
(382 مشاهده)
Pragmatic Deviation of Searle’s Felicity Conditions of Illocutionary Speech Acts in Trump’s Political Speeches
ص. 0-326
Muhammad Hamza
*
،
Nur Nordin
چکیده
(378 مشاهده)
پردازش شناختی درک اصطلاحات زبان دوم: مطالعه تطبیقی
ص. 0-326
سپیده محمدی
،
رویا صدیق ضیابری
*
چکیده
(263 مشاهده)
TPACK, English Proficiency, and Technology Applications in Pre-service English Teacher Professional Development Teaching Practice
ص. 0-327
Usman Kasim
،
Asnawi Muslem
*
،
Faisal Mustafa
،
Husaini Ibrahim
چکیده
(302 مشاهده)
Tracing the Trajectory of Teacher Engagement in the Case of a CPD: Does Fake Engagement Really Exist?
ص. 0-328
Büşra Ünsal-Görkemoğlu
*
،
Ayşe Semra Akyel
چکیده
(366 مشاهده)
تحلیل کنش گفتار و گشتارهای آن در معراجنامههای فارسی با رویکرد اقتباسی
ص. 0-329
ابراهیم خدایار
،
سمیرا شفیعی
*
چکیده
(260 مشاهده)
پرسش به مثابۀ ابزار کنترل در دادگاه (از ساختار تا کنش گفتار)
ص. 0-330
فریده حق بین
*
،
پریسا نجفی
چکیده
(296 مشاهده)
رویکردی شناختی به پدیدۀ نمادپردازی آوایی بر پایۀ نظریۀ استعارۀ مفهومی
ص. 0-331
صالح طباطبایی
،
ارسلان گلفام
*
،
حیات عامری
چکیده
(1396 مشاهده)
تأثیر کارکردهای شناختی بر روانی گفتار: شواهدی از بیماران بزرگسال آسیب دیدۀ نیمکرۀ راست
ص. 0-332
غلامرضا اسدی
،
مسعود دهقان
*
،
اکرم کرانی
چکیده
(239 مشاهده)
زنجیرههای واژگانی خطبه 111 و 221 نهج البلاغه بر اساس نظریه "بارزیلی" و "الهداد"
ص. 0-333
سید عدنان اشکوری
*
،
عیسی متقی زاده
،
علی پیرانی
،
سودابه مظفّری
،
سمیه مدیری
چکیده
(201 مشاهده)
هندسۀ فضایی کاربردهای فیزیکی مختلف حرف اضافۀ «در» در زبان فارسی معاصر از منظر زبانشناسی شناختی
ص. 0-334
رحمان نظری انارستانی
،
علی ایزانلو
*
،
علی علیزاده
چکیده
(214 مشاهده)
تحلیل فرآیندهای گفتمانی در سوره شمس از منظر نشانه معنا شناسی (مبتنی بر الگوی تنشی)
ص. 0-335
هومن ناظمیان
*
چکیده
(224 مشاهده)
Analyse sémiotique de l’espace selon les régimes du sens d’Eric Landowski (le cas de La Montagne du Dieu vivant de Le Clézio)
ص. 0-336
10.29252/LRR.1402.11.11.1.0
Haleh Cheraghi
*
،
Zohreh Modaresi pour
چکیده
(514 مشاهده)
توان تشخیصی و آموزشی ارزشیابی پویا در ارتباط رایانه ای برون خط
ص. 0-337
کریم شعبانی
*
چکیده
(166 مشاهده)
تاثیر بکارگیری نمودار زبانی kwl.در کلاس برخط بر یادگیری معنادار قواعد زبان عربی دانشجویان کارشناسی
ص. 0-338
سکینه زارع نژاد
*
،
کبری روشنفکر
،
عیسی متقی زاده
،
محمود رضا گشمردی
چکیده
(172 مشاهده)
بررسی میزان تمایل زبانآموزان رشتۀ زبان روسی در استفاده از ساختارهای مجهول (مطالعه موردی دانشجویان گروه روسی دانشگاه الزهراء و دانشجویان خارجی دانشگاه رو-د-ان روسیه)
ص. 0-339
قیصر مهرابی
*
چکیده
(162 مشاهده)
تلفیقات نحوی در صفت و کارکرد آن در موسیقی شعر نیما
ص. 0-340
راهله کمالی
*
،
محمود فتوحی رودمعجنی
،
لیلا صادقی
چکیده
(150 مشاهده)
بررسی شبکۀ شعاعی پیشوند /پس-/ در زبان فارسی با تأکید بر رویکرد شناختی
ص. 0-341
مریم عظیمی
،
مسعود دهقان
*
،
اکرم کرانی
چکیده
(219 مشاهده)
Gamification in Independent Learning: Vietnamese University Students’ Experience with Duolingo
ص. 0-341
Tuan Le Cong
*
چکیده
(152 مشاهده)
بررسی میانگین قدرت درکی حواس پنج گانه در زبان فارسی
ص. 0-344
شهلا شریفی
*
،
نرجس بانو صبوری
چکیده
(128 مشاهده)
A Scientometric Analysis of the Journal of “Language Related Research”
ص. 0-345
Hossein Navidinia
*
،
Ali Behdani
،
Mahmood Sangari
چکیده
(92 مشاهده)
Pragmatic Competence in Action: Unveiling Upper Secondary English Teachers' Awareness, Beliefs, and Practices in the EFL Classroom's Intercultural Landscape
ص. 0-346
Ahmadreza Nikbakht
،
Masoud Neysani
،
Forough Amirjalili
*
چکیده
(64 مشاهده)
ویرایش قابل دسترسی در علوم پزشکی: تخصص حرفه ای در مقابل مهارت زبانی
ص. 0-347
عبدالرضا خلیلی
،
محمد ظهرابی
*
،
لیلا دوبختی
،
جواد غلامی
چکیده
(61 مشاهده)
Designing an EAP Teacher Education Program for EMP Teachers: Modalities and Structure in the Limelight
ص. 0-348
Mahsa Mehradkia
،
Gholamreza Kiany
*
،
Hamid Allami
چکیده
(13 مشاهده)
EFL Teachers’ Emotional Experience in Technology-Equipped Classes: An Appraisal Theoretical Perspective
ص. 0-349
Sara Haghi
*
،
Mohammad Aliakbari
،
Department of English Language and Literature, Faculty of Human Science, Ilam University, Ilam, Iran Yasini
چکیده
(40 مشاهده)
Export as:
HTML
|
XML
|
RSS