دوره 12، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 340-311 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahidani S, Asadian Feli S, Savagheb J. women’s education from the view point of the magazine Jamiyateh Nesvaneh Vatankhaheh Iran (1923- 1926). JHS 2021; 12 (2) :311-340
URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-39576-fa.html
شهیدانی شهاب، اسدیان فعلی سمیرا، ثواقب جهانبخش. مسأله تربیت دختران از نگاه مجله‌ جمعیت‌نسوان‌وطنخواه‌ایران (1302-1305ش). جامعه‌شناسی تاریخی. 1399; 12 (2) :311-340

URL: http://jhs.modares.ac.ir/article-25-39576-fa.html


1- استادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستان ، shahidani.sh@lu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری گروه تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه لرستان
3- استاد گروه تاریخ دانشگاه لرستان
چکیده:   (2083 مشاهده)
چکیده
در روند نهضت مشروطه، برخی زنان روشنفکر طالب حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی خود شدند و برای پیشبرد این ‌اهداف به‌ انتشار جراید زنانه با محوریت اصلاح وضعیت زنان اقدام کردند. با روی ­کار آمدن رضاشاه تحقق مفاهیم وطن‌پرستی، باستان‌گرایی و ترقی برای ساختن ایران نوین از سوی حکومت مورد توجه قرار گرفت. در همین راستا مسئلۀ زنان و آموزش آنان به‌منزلۀ مادران آتیه، تربیت و نوع رابطۀ مادر و فرزند، ضرورت ایران مترقی با تأکید بر خانواده مورد توجه جراید قرار گرفت. مجلۀ جمعیت ‌نسوان‌ وطنخواه ‌ایران ازجمله‌ نشریاتی است که با رویکرد ضرورت تربیت دختران و نقش آن­ها در اجرای سیاست‌های جدید به چاپ رسید. سؤال پژوهش حاضر آن است که این روزنامه چگونه تربیت زنان را با دغدغه ­های روشنفکران و خواسته­ های حکومت مانند وطن­ پرستی، باستان­ گرایی و ترقی ارتباط داده است؟ فرضیۀ پژوهش آن است که این مجله با توجه به‌ مقوله­ های نخست تربیت و سپس تحصیل، در جهت سیاست ­های کلانی که در آستانۀ حکومت پهلوی مطرح بود، ارتقای آگاهی دختران و دوری از جهل و خرافات را با توصیۀ انواع آموزش­ برای دختران مدنظر قرار داده است. این‌ پژوهش با روش تحلیل محتوا و توصیف مقاله‌های مجلۀ‌ مذکور، به‌تشریح آراء نویسندگان آن درخصوص کارکردهای مختلف تربیت دختران خواهد پرداخت.


 
متن کامل [PDF 963 kb]   (862 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: تاریخ
انتشار: 1399/12/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.